Op vakantie met je paard

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Op vakantie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 12:05

Hoi hoi,

Ik zit er wel eens over na te denken om een paar weekjes op vakantie te gaan met mijn paard (gewoon in Nederland). Los van het transport en het vinden van de juiste plek, vroeg ik mij af; doe je je paard hier een lol mee? We staan op een stalling waarbij je eigenlijk niet buitenom kan rijden, dus we zijn enkel in de bak aan het werk (grondwerk en rijden). Ik zou het geweldig vinden om lekker samen naar het bos/strand te gaan en daar heerlijke ritten te maken. Toch bekroop mij het gevoel dat ik dit misschien leuker vind dan hij... Hij zal eerst wellicht moeten wennen en zijn vriendjes missen. En als hij na een paar weken een beetje gewend is, neem ik hem weer mee terug... Aan de andere kant denk ik dat nieuwe prikkels ook heel leuk voor hem zouden kunnen zijn. Als ik nu klein stukje langs de weg uitstap met hem, dan vindt hij dit al hartstikke leuk.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Denken jullie dat zo'n vakantie leuk zou kunnen zijn voor je paard of bezorg je hem alleen maar (onnodig) veel stress?

Ik ben benieuwd!

Groetjes

Ghostattack

Berichten: 11259
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:10

Waarom meteen meerdere weken? Ik zou eens beginnen met een weekendje weg om te kijken of het bevalt :j

Ik ga met een vriendin elk jaar een nachtje/2 dagen naar de Cantharel met onze paardjes om buiten te rijden daar. Zowel de paarden als wij vinden dit leuk!

Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 12:14

Ghostattack schreef:
Waarom meteen meerdere weken? Ik zou eens beginnen met een weekendje weg om te kijken of het bevalt :j

Ik ga met een vriendin elk jaar een nachtje/2 dagen naar de Cantharel met onze paardjes om buiten te rijden daar. Zowel de paarden als wij vinden dit leuk!


Ik dacht aan meerdere weken, omdat ik graag naar Terschelling zou gaan. Hier ken ik mensen met paarden en zou hij (verwacht ik) een mooi plekje kunnen krijgen. Voor een weekendje vind ik dit te veel gedoe met de overtocht.

Een weekendje alleen met hem naar een onbekende omgeving waar ik geen andere mensen en paarden ken, vind ik best wel spannend. ;)


Maar goed om te horen dat jullie paarden het leuk vinden, klinkt ook heel leuk! :D

Sure_lee

Berichten: 10427
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Op vakantie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:40

Ik heb geen ervaring met een paard alleen mee nemen. Ik ga tot nu toe altijd met beide paarden of dat mijn paard komt te staan met een ander paard wat ze al kent. Ze kunnen niet praten maar ik heb wel het idee dat ze er ook erg van geniet. Ze gaat ook altijd wel gewoon lekker liggen slapen.

Ik heb dus geen idee hoe het voor een paard is om een hele poos in een vreemde omgeving te staan zonder bekende paarden. Maar juist dat zou ik dan eerder doen voor meerdere weken dan voor een weekendje.

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Re: Op vakantie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 13:16

Wij nemen komende zomer voor de derde keer de pony mee voor onze kinderen. Het eerste jaar vond ik het een hele zorg, puur omdat de pony slecht at etc. Vorig jaar anders aan gepakt ('s nachts op stal ipv zoals thuis 24/7 buiten en zijn eigen hooi mee) en dat ging super. Komend jaar staan we op een andere camping, dus weer kijken hoe dat gaat.

_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:19

Het schijnt dat paarden heel erg veel moeite hebben met verhuizen en ze pas na 6 -12 maanden geacclimatiseerd zijn. Je haalt hem inderdaad uit zijn vertrouwde omgeving en kudde. Ik zou hem dus ook niet zomaar een paar weken meenemen, maar eerst eens kijken of een weekendje wat is. Mij lijkt het ook heel erg leuk, maar ik heb inderdaad dezelfde vraag als jij: vindt het paard het wel leuk?

Ik denk dat het heel erg verschilt per paard, mijn 30-jarige is onwijs snel gestresst en echt niet graag van huis, terwijl mijn 7-jarige zonder blikken of blozen overal mee naartoe gaat. Maar ik zou die van mij niet zolang kunnen scheiden hoor, ben ik een te zacht ei voor :o Ze reageren ook altijd heel heftig als ik er eentje meeneem (vooral de oude dus, die is echt gehecht aan de kudde). Dus ik ga het alleen doen als ik er twee mee kan nemen...

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Op vakantie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:25

Met mijn vorige paarden ging ik ieder jaar een lang weekend weg naar de Veluwe. Alle 2 vonden ze het geweldig, lekker boscrossen.
Mijn huidige paard weet ik het nog niet van, want ik ben nog niet in het bos geweest met haar. Wat ik inmiddels wel weet is dat ze vrij koel reageert op ander terrein en daarom verwacht ik geen problemen met een lang weekend weg. Meerdere weken heb ik nooit gedaan, zolang vakantie heb ik niet en 2x stalling is ook duur :')

roekes

Berichten: 758
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Op vakantie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:35

Ik zou naar de Waddeneilanden gaan. Hoofdzakelijk omdat je daar geen wolf tegenkomt. (ik woon in Drenthe en daar worden overdag gewoon jagende wolven gespot in en rond dorp en bossen...)

LoveBodin

Berichten: 4370
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:37

Die van mij vindt het heerlijk. Hij is meteen relaxed op het vakantie adres (wij gaan wel tot nu toe eigenlijk alleen naar dezelfde locatie). Maar we zijn ook op trektocht geweest, toen wel met een vriendinnetje mee.
Zolang hij buiten kan, in een wei, met in elk geval zicht op andere paarden, rust en overzicht, dan is hij happy.
Wij gaan ook wel vaker een weekendje weg. Meerdere weken lijkt me inderdaad best duur, vakantiestalling is toch vaak 10-20e per dag/nacht, dus dat tikt dan wel aan!

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:32

samen met stalgenoten gaan, dan neemt hij zijn vriendjes mee dat scheelt een stuk.
Zelf goede ervaring bij paardenhotel putten. (samen met stalgenoot geweest, kleinschalig en goede verzorging, paarden ontbrak het ook aan niks)

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Op vakantie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:01

Wij bieden vakantie stallen aan en onze ervaring is dat dieren dit toch wel heel leuk vinden. Gewoon verandering van de omgeving, en het bos/heide verkennen bij ons. Ze staan altijd wel rustig. Ze passen zich snel aan naar het stalmanagement van onze stal. Sommige mensen nemen hun eigen ruwvoer/krachtvoer mee en anderen geven gewoon onze ruwvoer/krachtvoer.

Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Re: Op vakantie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 10:13

Dank jullie wel voor alle reacties! Fijn om te horen dat paarden het zeker wel leuk kunnen vinden :D

Autumnn

Berichten: 8081
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:22

Afbeelding
Afbeelding

Wij zijn 4 dagen in Ermelo geweest en mijne (de witte) heeft zo genoten. Het scheelde ook wel dat zijn vriendje van thuis ook mee was. Die oren konden niet naar achteren en hij kwam elke dag met zijn oren naar voren op me afgelopen. Merk ook echt wel dat onze band daardoor beter is geworden <3 langere weken zou ik dan zelf niet zo snel doen, ook vanwege herintreding in de kudde.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Op vakantie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:41

@Autumnn: Bekende stal :j :D

Annemiekev
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-01-22
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 10:43

Wij zijn vorig jaar en gaan deze zomer weer, naar ommerland.
Paardenbungelow met uitzicht op de paddocks en buitenbaan, staan veel buiten krijgen ruim voldoende hooi en ruiterpaden vanaf het park (naast deur bijna)....

Tancreda4

Berichten: 24104
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 11:48

Ik zou ook beginnen met een weekendje. Ja, het is best spannend en ja ze moeten ook echt wennen. Hoe vaker ik ging, hoe beter het ging. Op sommige plekjes aarde ze super, op andere had ze wat meer moeite. Wat hielp was dat ze elk jaar met vrijwel dezelfde paarden wegging, haar vakantie-BFF's. En ook al zagen ze elkaar een jaar niet, je merkte echt dat ze elkaar nog wel herkende en ook echt wat aan elkaar hadden. Ik zou ook altijd ergens heen gaan waar je paard niet opeens helemaal alleen staat, want dat is extra lastig.

Omdat ze, vooral de eerste keren, best wat stiekem wat stress had viel ze ook wel wat af, dus ik pas daar het voer wel altijd op aan. Waar ze thuis op 'rantsoen' stond bijvoorbeeld, kreeg ze op vakantie gewoon onbeperkt om blij en rustig te blijven en ook wat meer brok omdat ze meer deed. Ik koos altijd een locatie waar ze 24/7 buiten konden lopen (liefst op de weide).

Het ligt ook wel aan het paard. Ondanks dat mijn grote echt een stresskip is, en het wel eens nauw komt met waar ze staat (welke weide, niet de zijkant bv, maar tussen paarden in), ging die heel makkelijk mee over de jaren. Mijn shetje heeft er wat meer moeite mee, die neem ik ook niet vaak mee voor een dagje weg, omdat die op nieuwe locaties slechter eet. Die zou ik ook niet vaak meenemen voor een lange rit, omdat de stress al genoeg energie kost bij haar. Maar wellicht zal dat ook beter gaan naarmate ze het vaker doet (en met bekende vakantie paarden op pad is).

Isabel_k

Berichten: 4772
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 12:06

Ik ben afgelopen zomer vanuit de randstad een week op de Veluwe geweest. Mijn rustige oude dame vond het absoluut fantastisch. Nu is zij ook wel heel makkelijk op buitenrit én op ander terrein, dat scheelt. Ze werd er met haar 26 heel jeugdig van :+

Het paard van mijn zusje was ook mee en die heeft in haar 21 jaar nog nooit een buitenrit gemaakt of is verplaatst. Maar ook zij vond het fantastisch. De eerste twee dagen twijfelde ze heel erg maar richting het einde van de week had ze het spelletje helemaal door. Ik zou het dus zeker aanraden!

Beide paarden hadden we er erg blij mee gemaakt. Nu moet ik wel zeggen dat vooral de fjord het echt het allerleukste vond en het paard van mijn zusje aangestoken werd door haar enthousiasme. Rimska is namelijk onze kuddeleidster, dus dat hielp.

Afbeelding

Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34762
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 08:54

Ik zou het gewoon proberen. Wij hebben inmiddels op verschillende plekken vakantie gevierd, en het is altijd prima gegaan. Zo lang ze gezellig bij andere paarden in het zicht staan en hun natje en droogje hebben gaat dat vaak prima. Wij hebben tot nu toe nog maar 1 plek gehad waarvan we achteraf dachten, dat doen we niet meer. Maar dat had niet met het paarden gedeelte te maken (dat was prima voor elkaar) maar met de camping zelf.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:13


pillow
Berichten: 7851
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 18:17

roekes schreef:
Ik zou naar de Waddeneilanden gaan. Hoofdzakelijk omdat je daar geen wolf tegenkomt. (ik woon in Drenthe en daar worden overdag gewoon jagende wolven gespot in en rond dorp en bossen...)

Dit is wel behoorlijk overdreven. De wolven zitten alleen in het DFW en die zie je overdag zelden. Tot nu toe maar 1 x meegekregen die een ruiter 1 gezien heeft. In de rest van Drenthe zijn ze niet. Naar de eilanden is in verhouding best duur. De overtocht met trailer kost nogal wat en is zeker voor een weekend niet lonend.

pillow
Berichten: 7851
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:04

roekes schreef:
Ik zou naar de Waddeneilanden gaan. Hoofdzakelijk omdat je daar geen wolf tegenkomt. (ik woon in Drenthe en daar worden overdag gewoon jagende wolven gespot in en rond dorp en bossen...)

Dit is wel behoorlijk overdreven. De wolven zitten alleen in het DFW en die zie je overdag zelden. Tot nu toe maar 1 x meegekregen dat een ruiter 1 gezien heeft. In de rest van Drenthe zijn ze niet. Naar de eilanden is in verhouding best duur. De overtocht met trailer kost nogal wat en is zeker voor een weekend niet lonend.

roekes

Berichten: 758
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Op vakantie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:23

Sorry pillow. In Exloo lopen zelfs overdag de wolven rond de manege.
In Diever lopen ze overdag door t dorp en in het bos bij Gasselte en Anloo worden ze overdag ook gezien.ik kan zo nog wel even doorgaan. Genoeg mensen die achtervolgd zijn door wolven.
Helaas wordt dit in de doofpot gestopt door de wolvenknuffelaars...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34762
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 19:35

Nou ik wilde het idd ook zeggen, ik volg de zichtmeldingen en uit diverse plekken in Drenthe dagelijks zichtmeldingen. Meeste wel in de buurt bij DFW, maar ook voldoende andere plekken waar ze komen.

pillow
Berichten: 7851
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:41

SusanH schreef:
Nou ik wilde het idd ook zeggen, ik volg de zichtmeldingen en uit diverse plekken in Drenthe dagelijks zichtmeldingen. Meeste wel in de buurt bij DFW, maar ook voldoende andere plekken waar ze komen.

Die zichtmeldingen heb ik ook allemaal wel gezien. Maar ik had het over een ruiter. En om nou alles in Drenthe maar te gaan mijden vanwege die klotewolven gaat wel heel ver. Rondom de Veluwe en in Brabant en Limburg zijn ze ook. Kortom er blijft weinig over zo als je daar rekening mee wilt houden.

senna21

Berichten: 11893
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 21:05

Ik begrijp dat jij met je paard nu alleen in de bak rijden. Klopt dat?
Dan zou ik beginnen met af en toe een buitenrit te maken. Neem een ervaren maatje mee die zorgt voor steun. Zodat jullie beide wegwijs en 'verkeersmak' worden. :D
Gaat dat goed, en voel je je vertrouwt onderweg, kun je een weekendje of vakantie boeken.
Wanneer je nu onervaren bent, kan het allemaal best tegenvallen. Dan wordt het een duur betaalde reis.

Een georganiseerde paardrijvakantie voor volwassenen op een manege is mogelijk ook een goede optie.
Bijvoorbeeld Het Reelaer.
Succes!