pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 11:28

Hoi TS, wat moedig dat je hier je vraag stelde op bokt. Wat pik je de reacties fijn op, ook de minder fijne reacties, voor mij een teken dat jij helemaal niet zo’n lastige eigenaar bent, maar gewoon iemand die zoekende is naar de juiste aanpak en manier om er mee om te gaan.

Vaak “ontspoort” een topic als dit op randzaken, zoals de shampoo, dat heeft niet meer met jou te maken, maar meer met hoe er algemeen tegenaan gekeken wordt en op zich is dat best nuttig in de zin dat er meer bijrijders en eigenaren zijn die met elkaar hier in discussie gaan en zo wederzijds begrip kunnen krijgen.

Soms is het ook fijn om te weten dat je niet de enige eigen bent die met een bijrijder tegen wat dingen aan loopt. Zelf ook net een lastige fase gehad met één van mijn 3 bijrijders (heb meerdere paarden), een dame die al ruim 2 jaar met mijn paarden reed, maar die zich ook niet aan de afspraken hield. De situatie was wat ingewikkelder dan een staart wassen, maar uiteindelijk zit je als eigenaar op de wip tussen 1. blij zijn hoe iemand met de paarden om gaat en 2. het nare gevoel dat je over houdt aan het feit dat afspraken niet nagekomen worden.

In mijn geval heeft de bijrijder besloten om te stoppen na een gesprek. Dat vond ik jammer, maar het gaf me ook heel veel rust.

Het topic sluiten zou jammer zijn, je kunt de discussie ook gewoon laten gaan en in gedachten houden dat het niet meer om jouw situatie gaat, maar meer algemeen is geworden.

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 12:01

Ik vind dat je overdrijft.... Het meisje wast een staart en vraagt netjes of de staart niet te lang is. En ze gebruikt jouw shampoo. Daar is het toch voor voor jouw paard.
Gewoon blijven communiceren....
Of doet ze nog meer dingen die je niet bevallen? Want als dit het enige is dan is het inderdaad overdreven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 12:04

Ineke2 schreef:
MoniquevH schreef:
Kan ik dit topic sluiten?

Nee dat kan niet. Je kunt er wel voor kiezen om niet meer te reageren, dan zakt het topic vanzelf weg.
En je kunt links boven je topic op dat ronde knopje met het stipje klikken. Als je een paar keer klikt, verandert hij in een kruisje, dan zie je het topic ook niet meer in de berichtenlijst. :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 12:04

lovelucydan schreef:
Ik vind dat je overdrijft.... Het meisje wast een staart en vraagt netjes of de staart niet te lang is. En ze gebruikt jouw shampoo. Daar is het toch voor voor jouw paard.
Gewoon blijven communiceren....
Of doet ze nog meer dingen die je niet bevallen? Want als dit het enige is dan is het inderdaad overdreven


Gezien de reacties van TS in dit topic vind ik dat jij overdrijft om nog even een knuppel in het hoenderhok te gooien. TS is niet meer dan redelijk hier in haar manier van reageren, jou post draagt imo nergens meer aan bij!

prugelpiet

Berichten: 12593
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 12:27

Daphara schreef:
lovelucydan schreef:
Ik vind dat je overdrijft.... Het meisje wast een staart en vraagt netjes of de staart niet te lang is. En ze gebruikt jouw shampoo. Daar is het toch voor voor jouw paard.
Gewoon blijven communiceren....
Of doet ze nog meer dingen die je niet bevallen? Want als dit het enige is dan is het inderdaad overdreven


Gezien de reacties van TS in dit topic vind ik dat jij overdrijft om nog even een knuppel in het hoenderhok te gooien. TS is niet meer dan redelijk hier in haar manier van reageren, jou post draagt imo nergens meer aan bij!


Blijkt maar weer eens dat de meeste bokkers niet het topic lezen voordat ze reageren.

TurdusMerula

Berichten: 23914
Geregistreerd: 09-04-05

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 12:40

Ja, je gaat nu ongenuanceerdere reacties krijgen van mensen die niet lezen of blijven doorgaan. Kun je weinig aan doen...

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:18

TurdusMerula schreef:
Ja, je gaat nu ongenuanceerdere reacties krijgen van mensen die niet lezen of blijven doorgaan. Kun je weinig aan doen...


Iedereen heeft zo hun mening en dat mag ook wel, zoals ik eerder zei is de discussie helemaal niet verkeerd, het kan bij bijrijders en eigenaren wat wederzijds inzicht en begrip geven. TS opnieuw “aanvallen” is imo niet nodig, vooral gezien de fijne open houding die TS al vanaf het begin heeft. Ik denk dat het goed is mensen, met een uitgesproken mening als hierboven, even er op te wijzen dat die reacties niet constructief meer zijn.

Ik snap TS ook goed, als eigenaar wil je niet te veel regels hebben, maar er kunnen irritaties ontstaan en hoe ga je daar dan mee om? Wanneer laat je iets gaan, wanneer ga je een gesprek aan en wanneer maak je een (nieuwe) regel dat iets gewoon niet (zonder overleg) mag.

Ik heb bijvoorbeeld de afspraak dat vooraf even gemeld wordt als mijn bijrijders op buitenrit gaan, gewoon zodat ik weet dat mijn paard(en) van het terrein af zullen zijn en ik alert blijf dat ze ook binnen normale tijd weer terug zijn (ik heb GPS trackers aan mijn zadels zitten). Als ze het een keertje vergeten te melden, kan gebeuren, maar als het bijvoorbeeld keer op keer niet gemeld wordt, tja daar vind ik wel wat van.
Een bijrijder kan dat onzin of gedoe vinden, immers kan ik via de tracker zien waar ze zijn, maar ik wil het gewoon vooraf weten en achteraf weten hoe het is gegaan en of er bijzonderheden waren.

Ik geef mijn bijrijders (volgens mij) veel vrijheid, maar wel binnen bepaalde kaders.

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:29

Ten eerste vind ik 14 jaar voor een bijrijdster best nog jong gezien de verantwoordelijkheden.
Ten tweede zou ik het alleen maar fijn vinden als ze af en toe de staart zou wassen. Voor een staart wassen is het echt niet erg dat het wat kouder is .

Ik zou er wel problemen mee hebben als er uit eigen initiatief geknipt wordt aan manen of staart of supplementen gegeven worden e.d. Maar dat is een kwestie van goed afspreken. Verder is die persoon niet een exacte kopie van jezelf dus zal altijd wel dingen ook op haar eigen manier doen. Je moet dus wel een klein beetje flexibel blijven, naast de goede afspraken die je met elkaar maakt.

rien10
Berichten: 14784
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:57

Het is jouw paard. Jij mag beslissen wie wat met hem doet. Jij bepaalt.
Als je niet wilt dat iemand iets met jouw paard doet, dan is dat helemaal prima.
Maar het kan wel zo zijn dat een ander dat niet fijn vind en niet wil voldoen aan jouw regels.
Dus: in gesprek blijven met elkaar.
Afspraken maken en duidelijkheid scheppen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:36

Weer typisch bokt om een hele discussie te gaan voeren over shampoo, terwijl dat alleen even een voorbeeld is.
Gaat er om dat je aan je bijrijder uitlegt wat je wel of niet wilt, en wat niet besproken is hoort de bijrijder eerst aan de eigenaar te vragen.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:52

Nikass schreef:
Weer typisch bokt om een hele discussie te gaan voeren over shampoo, terwijl dat alleen even een voorbeeld is.
Gaat er om dat je aan je bijrijder uitlegt wat je wel of niet wilt, en wat niet besproken is hoort de bijrijder eerst aan de eigenaar te vragen.


Jij haalt zelf dat voorbeeld aan en mensen gaan daar op in, zoals gebruikelijk in gesprekken. Niet netjes om dan weer met dat 'typisch Bokt' te strooien.

salamaleque
Berichten: 999
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 16:56

MoniquevH schreef:
Bedankt allemaal! Ik heb tussendoor al een paar keer gereageerd en ben erg blij met alle reacties.
Ik heb ook al aangegeven wat ik nu ga doen. Nogmaals dank voor de reacties, het heeft me erg geholpen.



Tof van je dat een 14 jarige de kans geeft jouw jonge paard te rijden/verzorgen. Lijkt me best lastig loslaten en bijsturen zonder ergernis :j Gaat je vast lukken, succes!

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 17:00

Ik scheer als bijrijder zelfs een hartje uit d'r kont haha :+ en ik mag nog steeds komen haha.

Zonder dollen, ik ben een stuk ouder en heb een goede relatie met de eigenaar. Ze belt mij ook op om te overleggen en ik weet heel goed wat ik wel en niet mag. Dat hartje was ontstaan als een grapje en nadat ik 20 keer had gevraagd of t echt mocht, heb ik er pas het apparaat in gezet hoor!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 17:31

Gini schreef:
Nikass schreef:
Weer typisch bokt om een hele discussie te gaan voeren over shampoo, terwijl dat alleen even een voorbeeld is.
Gaat er om dat je aan je bijrijder uitlegt wat je wel of niet wilt, en wat niet besproken is hoort de bijrijder eerst aan de eigenaar te vragen.


Jij haalt zelf dat voorbeeld aan en mensen gaan daar op in, zoals gebruikelijk in gesprekken. Niet netjes om dan weer met dat 'typisch Bokt' te strooien.


Oh je snapt het niet :roll: Dat bedoel ik dus.

Heleennn

Berichten: 6359
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 23:48

ikke schreef:
Heleennn schreef:
Stukje loslaten denk ik… leren loslaten bedoel ik dan. Snap het wel hoor. Ik zou dat soort dingen ook echt niet kunnen hebben. Maar ja ik ga dan ook niet voor een bijrijder/verzorger. Dus geef jezelf eerlijk de kans om het te leren relativeren. Een staart wassen is juist fijn. Een aandachtsmomentje voor je paard, weer een schone frisse staart en ze gebruikt jouw shampoo in plaats van een of andere shampoo die zij zelf wil gebruiken. Komt wel goed, let er enkel op dat je je bijrijder niet perongeluk wegjaagt in het proces :+ want zo te horen is het best een fijne meid die alles netjes in de gaten houdt. Deel van een bijrijdpaard is natuurlijk ook leuk kunnen tutten en niet enkel rijden en lessen. En als je nou merkt dat het echt niet betert en je jezelf blijft opfokken is een bijrijder nemen misschien niet het beste voor jullie. Maar dat zie je dan wel weer. Succes!

Eigenlijk laat jij dan ook een uitgelezen kans liggen om te leren relativeren :)* :D

Haha ja absoluut, toch kan ik heel goed relativeren hoor. Gewoon niet als het over mijn paarden gaat :') Maar goed, ik heb dan ook geen nood aan een bijrijder/verzorger (tijd genoeg om alles zelf te doen) dus ga ik het ook niet opzoeken. Mijn gemoedsrust is me veel waard! Ik heb er echter alle vertrouwen in dat het leven me nog genoeg kansen zal bieden om mijn paarden te leren relativeren! Je weet nooit wat je meemaakt, en daar heb je niet eens een bijrijder voor nodig :+

LucyCS
Berichten: 6
Geregistreerd: 07-09-17
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 00:38

Je bent niet lastig naar mijn mening :(:) .

Misschien wel handig om met je bijrijder nog extra te bespreken wanneer je paard bv gewassen mag worden en welke spullen daar voor gebruikt kunnen worden en welke liever niet.

Voor mijn verzorgers had ik een lijst gemaakt met wat wekelijks/maandelijks gedaan kon worden bij/met de paardjes.

Bijvoorbeeld: wat ze aan ¨snoepjes¨ mogen hebben, wel of geen deken op, dingetjes zoals het wassen in de winter en van welke spullen ze gebruik konden maken en welke dus absoluut niet.

Mijn verzorgster had een keer het idee mijn bonte paard te wassen met zilvershampoo alleen had ze dat iets te lang laten zitten :+ :+ :+

ingvdh

Berichten: 6382
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 00:54

Nikass schreef:
Weer typisch bokt om een hele discussie te gaan voeren over shampoo, terwijl dat alleen even een voorbeeld is.
Gaat er om dat je aan je bijrijder uitlegt wat je wel of niet wilt, en wat niet besproken is hoort de bijrijder eerst aan de eigenaar te vragen.



Het hebben van een bijrijder betekend ook dat je een stukje controle moet loslaten en daarnaast vertrouwen moet hebben in de bijrijder. Als je dat niet hebt of wil kan je er beter niet aan beginnen.

Als mijn bijrijder voor alles zou appen of bellen zou ik er niet blij van worden, ze moet zelf beslissingen kunnen maken. Het wassen van een staart zie ik echt niet iets als een no-go, wat kan je daar nu voor schade mee aanrichten? Maar ik hou wel van een beetje pro- actieve bijrijder.
Eerlijk gezegd, daarom heb ik ook een bijrijder, iemand die een paar dagen per week de zorgen, letterlijk en figuurlijk, van mijn overneemt mbt de zorg van mijn paard.
Maar goed kennelijk heb ik altijd geluk gehad met fijne bijrijders.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 03:13

ingvdh schreef:
Nikass schreef:
Weer typisch bokt om een hele discussie te gaan voeren over shampoo, terwijl dat alleen even een voorbeeld is.
Gaat er om dat je aan je bijrijder uitlegt wat je wel of niet wilt, en wat niet besproken is hoort de bijrijder eerst aan de eigenaar te vragen.



Het hebben van een bijrijder betekend ook dat je een stukje controle moet loslaten en daarnaast vertrouwen moet hebben in de bijrijder. Als je dat niet hebt of wil kan je er beter niet aan beginnen.

Als mijn bijrijder voor alles zou appen of bellen zou ik er niet blij van worden, ze moet zelf beslissingen kunnen maken. Het wassen van een staart zie ik echt niet iets als een no-go, wat kan je daar nu voor schade mee aanrichten? Maar ik hou wel van een beetje pro- actieve bijrijder.
Eerlijk gezegd, daarom heb ik ook een bijrijder, iemand die een paar dagen per week de zorgen, letterlijk en figuurlijk, van mijn overneemt mbt de zorg van mijn paard.
Maar goed kennelijk heb ik altijd geluk gehad met fijne bijrijders.


Tja, ik zou een 14 jarig kind niet te pro actief willen hebben. Vertrouwen is leuk gezegd, maar als ik terug denk aan hoe ik was op die leeftijd en vooral het gevaar dat ik niet inzag is sommige situaties waar ik mezelf in plaatste, dan ben ik achteraf blij dat het nooit eens goed mis is gegaan.

Vertrouwen moet ook verdiend worden en een stukje goed overleg/communicatie hoort daarbij, van beide kanten.
Ik begin met mijn 800+ kg paarden niet eens aan minderjarige bijrijders, maar als ik erbij ben mag mijn voormalige oppaskind alles doen met de paarden, ze komt al geregeld mee sinds ze 10 jaar oud is en nu is ze 15 jaar. Ik heb volwassen bijrijders, maar ook daar heb ik redelijk duidelijke afspraken mee, toch blijft communicatie de basis waarop ons wederzijds vertrouwen is gebouwd. Er gaat ook met hun wel eens een keertje wat mis, maar zolang ze het melden, kunnen we het samen oplossen.

Ik zit er niet met mijn neus bovenop, maar ik ben altijd blij als ik vooraf wat gevraagd krijg (in het geval dat ze iets anders willen doen dan standaard, verzorgen, grondwerk of rijden) en achteraf hoor hoe het gegaan is. Ook gewoon om rekening te kunnen houden met wat de paarden die week gedaan hebben en daar de training zelf ook op af te kunnen stemmen.

Stel dat een bijrijder nu ineens zelfstandig zou besluiten de sokken te gaan wassen, dan wordt ik daar ook niet vrolijk van. IMO heeft het vet in de sokken een isolerende werking en wil ik die in de natte perioden juist graag wat vetter houden.
Nou weten mijn bijrijders dit wel van mij, dus zo snel zullen ze de sokken niet gaan wassen, gewoon afspuiten en op buitenrit eens door het water doet al wonderen voor de oppervlakkige viezigheid en laat de vetlaag intact. Dit is meer om maar even een voorbeeld te noemen.

Maar mijn ene bijrijder is fotograaf, stel ze wil bijvoorbeeld heel graag een shoot doen en daarvoor de sokken goed wit hebben, dan zou ze dat gewoon kunnen overleggen. Dan gaan we samen wassen en heb ik een heel duur vettig goedje in de kast staan, die dan na de shoot flink weer in de sokken gewerkt moeten worden om de vetlaag te herstellen. Aangezien ze dat nog nooit gedaan heeft, dan doen we dat de eerste keer samen.

Zelfstandigheid en initiatief is fijn, maar als bijrijder is kun je imo maar beter een keertje te veel overleggen dan een keer te weinig.

ikke

Berichten: 37648
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 09:58

Ik begin te snappen waarom "de jeugd van tegenwoordig" zoveel meer watjes zijn....

Als het aan jullie ligt, mogen ze niks en dat is toch wel een variatie op de uitspraak: als je niet in staat bent een fout te maken, ben je tot niks in staat....

Als je de kans niet krijgt om die fout te maken, ben je niet eens in de omstandigheid om ervan te leren!!
Laat staan dat je uit kunt vogelen hoe het wel moet.

En dan maar klagen dat "de jeugd" er niks meer van bakt.
Wie de schoen past, trekke hem aan....


Een van m'n bijrijdsters dacht ook eens dat ze wel even door kon drukken, in plaats van het uit te onderhandelen. Nou, daar was Madam Taart heel simpel over: hop, eraf jij en met een welgemikte bok lag ze ernaast, zoals ze later opbiechtte _O-
She learned it the hard way maar ze heeft 'm opgepikt en uitgevogeld hoe het wel werkt.

Babootje

Berichten: 26444
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 10:24

MoniquevH schreef:
Kan ik dit topic sluiten?


Nee dat gaat volgens mij zomaar niet. Maar het topic zal vanzelf wel "doodbloeden" als er niet meer gereageerd wordt.

De post van Sky Ass zou ik zo zelf hebben kunnen typen. Een bijrijder, daar moet je echt tegen kunnen.
Ik heb wel meegemaakt dat er dingen echt fout gingen met hoge DA rekeningen als gevolg.
Wie dan daaraan schuld heeft maakt niet uit. Je zal moeten accepteren dat dingen bij jou ook fout kunnen gaan. Ik begin dan ook niet meer aan bijrijders. Heb je een vaste bijrijder dan moet je gewoon concessies doen, zeker als hij/zij 2 x per week ook rijdt.
Als wij niet kunnen is er service vanuit de stal en / of lossen we het op met een stalgenoot.
Rijden doen we gewoon zelf.
Belangrijk is wel goed je grenzen te stellen en goed uit te leggen wat wel en niet kan. Niet zomaar aan te nemen dat iemand iets al wel weet.
Om een voorbeeld te noemen uit het verre verleden :D In de tijd dat mijn dochter van nu 25 nog klein was. En een bijrijder wel handig uitkwam.

Mijn paard mocht net weer opgebouwd worden na een peesblessure. Er mocht onder de man worden gestapt. Toen dacht mijn bijrijder dat een stapritje naar het strand ook wel kon. Gevolg terug bij af en een nog dikkere peesblessure. Mijn bijrijder van toen was ervaren, had ook een eigen paard met zn vriendin.
Dus ook bij een ervaren bijrijder: neem nooit zomaar aan dat iemand een goede inschatting zelf kan maken, maar leg alles goed uit. Desnoods op papier.
De eerste peesblessure had mn paard opgelopen door een verzorgster - toen ook van een jaar of 14 - die het paard wel eens losgooide als ik overdag aan het werk was. Die keer had ze geen peeskapjes omgedaan met een flinke schieffel tot gevolg en daar kreeg hij een peesblessure op.
Ben echt blij dat we geen bijrijders/verzorgers meer nodig hebben.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 12:34

ingvdh schreef:
Nikass schreef:
Weer typisch bokt om een hele discussie te gaan voeren over shampoo, terwijl dat alleen even een voorbeeld is.
Gaat er om dat je aan je bijrijder uitlegt wat je wel of niet wilt, en wat niet besproken is hoort de bijrijder eerst aan de eigenaar te vragen.



Het hebben van een bijrijder betekend ook dat je een stukje controle moet loslaten en daarnaast vertrouwen moet hebben in de bijrijder. Als je dat niet hebt of wil kan je er beter niet aan beginnen.

Als mijn bijrijder voor alles zou appen of bellen zou ik er niet blij van worden, ze moet zelf beslissingen kunnen maken. Het wassen van een staart zie ik echt niet iets als een no-go, wat kan je daar nu voor schade mee aanrichten? Maar ik hou wel van een beetje pro- actieve bijrijder.
Eerlijk gezegd, daarom heb ik ook een bijrijder, iemand die een paar dagen per week de zorgen, letterlijk en figuurlijk, van mijn overneemt mbt de zorg van mijn paard.
Maar goed kennelijk heb ik altijd geluk gehad met fijne bijrijders.



Vrijheid = verantwoordelijkheid. Dan kies je iemand die dat aan kan of die daarin groeit.

Als je van de controle bent dan zal je geen zelfstandige, verantwoordelijke bijrijder krijgen want die wil niet zo beperkt en gecontroleerd worden.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:13

ikke schreef:
Ik begin te snappen waarom "de jeugd van tegenwoordig" zoveel meer watjes zijn....

Als het aan jullie ligt, mogen ze niks en dat is toch wel een variatie op de uitspraak: als je niet in staat bent een fout te maken, ben je tot niks in staat....

Als je de kans niet krijgt om die fout te maken, ben je niet eens in de omstandigheid om ervan te leren!!
Laat staan dat je uit kunt vogelen hoe het wel moet.

En dan maar klagen dat "de jeugd" er niks meer van bakt.
Wie de schoen past, trekke hem aan....


Een van m'n bijrijdsters dacht ook eens dat ze wel even door kon drukken, in plaats van het uit te onderhandelen. Nou, daar was Madam Taart heel simpel over: hop, eraf jij en met een welgemikte bok lag ze ernaast, zoals ze later opbiechtte _O-
She learned it the hard way maar ze heeft 'm opgepikt en uitgevogeld hoe het wel werkt.


Je blijft als eigenaar wel verantwoordelijk voor elke schade die je paard aanricht bij een ander. Als kind of jonge tiener overzie/bedenk je de mogelijke gevolgen van je daden niet altijd. Dat hoeft ook niet, van fouten kun je leren, het is alleen banketstaaf dat de eigenaar en niet de ouders van het kind aansprakelijk is voor de schade die het kan opleveren, zoals bijvoorbeeld bij Babootje met de hoge dierenarts rekening.

Duidelijke werkwijzen, afspraken en grenzen kunnen helpen om heel wat schade te voorkomen aan zowel ruiter , als paard, als ook aan derden.

En een volwassen iemand KAN vaak beter een situatie overzien en oorzaak en gevolg berekenen.
Hoewel ik ook met een volwassen bijrijder ben gestopt nadat ze zelfstandig besloot met mijn net gecastreerde ruin bij twee jonge onbekende merries in de bak te gaan. De eigenaar had ze tijdelijk in de bak gezet, zodat ze kon mesten, in plaats dat mijn bijrijder de eigenaar ophaalt, besloot ze met mijn paard de bak in te gaan en een draadje door de bak te trekken (terwijl de jonge merries dus los om haar en mijn ruin heen lopen), zodat ze op één helft kon longeren/ grondwerken en de merries op de andere helft konden lopen.

Ik hoorde het van de eigenaar van de merrie, die “not amused” was met dit geintje. Gelukkig is het goed gegaan, maar het had ook flink mis kunnen gaan.

Toen ik de bijrijder er op aan sprak, was ze zich van geen kwaad bewust, ze had de aura van de paarden aangevoeld en daardoor wist ze dat ze dit prima kon doen en dat het goed zou gaan. Ze snapte niet waar ik en de eigenaar van de merries zich druk om maakte.
En hoe ik het ook uitlegde, ze had 30 jaar ervaring en wist echt wel hoe ze een situatie moest aanvoelen.

Daar ben ik dus per direct mee gestopt, een dergelijk risico moet je niet willen nemen met paarden die niet van jou zijn.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 30-01-23 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:25

x
Laatst bijgewerkt door Brainless op 30-01-23 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58027
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:33

Ladyson schreef:
Ik schoot in de lach toen ik je bericht las, en dat bedoel ik niet onaardig, maar is wel wat er gebeurde. Ik zie werkelijk waar niet in wat er mis/fout is met een staart wassen als bijrijdster. En ja, ik heb een eigen paard. Ik vind knippen wel een ander verhaal overigens.

Nu? Met temperaturen onder nul zie je het probleem niet van een paard nat maken tot op de huid en het vet weg wassen dat hun beschermd?

Daar komt nog bij dat het eigenlijk niet uit maakt of jij het probleem ziet. TS vindt het een probleem en het is haar paard. :)

TS: Ik zou even gaan samen zitten en rustig aan geven dat je niet wil dat er meer gedaan wordt dan borstelen wat betreft verzorging. Dat dingen zoals wassen (eender welk deel) door jou gedaan zullen worden en dat als ze vindt dat er een reden is om het toch te doen (bv diarree) dat ze je dan eerst moet sturen om toestemming te vragen.
Ze krijgt veel vrijheid zonder dat ze daarvoor hoeft te betalen, het is een kleine moeite om gewoon geen dingen te doen waar jij niet comfortabel mee bent. :)

En ja ik heb een bijrijder gehad. Ze heeft het paar uiteindelijk zelfs gekregen. :+ Maar toen ze haar nog gewoon bij reed stuurde die me gewoon als ze iets wilde doen. Heeft niks te maken met er watjes van maken en alles met op de hoogte willen zijn van wat er gebeurt met mijn paard. Geërgerd raken door een sms'je is dan weer wat anders, je moet natuurlijk wel weten wat je wil. Als ze je op de hoogte moet houden/vragen moet stellen ga je wel sms'jes krijgen natuurlijk. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-01-23 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cchanny

Berichten: 8868
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 13:35

Toen ik opzoek ging, zocht ik wel naar een bijrijder van boven de 18. Ivm verantwoordelijkheid en dat je als eigenaar altijd verantwoordelijk bent.


Ik zie haar leeftijd en het eerste wat er in mij opkomt is dat ze misschien er geen besef van heeft dat het wellicht te koud is en dat ze misschien weinig tot geen ervaring heeft met het verzorgen van paarden.


Zelf zou ik het wel prettig vinden als ze zoiets meld van een lange staart. Dan weet je tenminste dat ze wel naar je paard kijkt. :) 1x in de week lessen vind ik best veel, zeker voor haar leeftijd


Het lijkt mij voornamelijk dat de communicatie en verwachting vanuit jouw naar haar toe, niet duidelijk is besproken :) Misschien zou je duidelijk met haar kunnen afspreken wat ze wel en niet mag/hoeft te doen.
Zodat het voor haar duidelijk word.