Gekke opmerkingen van je niet-paarden-partner.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Gekke opmerkingen van je niet-paarden-partner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:07

Paardenhoes!! Hahahaha

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Gekke opmerkingen van je niet-paarden-partner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:25

Mijn man vraagt als hij een klein paardje ziet; is dat er 1 met 5 versnellingen? Hij bedoeld dan een Ijslander... Ooit eens verteld dat die 2 gangen meer hebben.

Scheenbeschermers al om? Peesbeschermers bedoeld hij dan

Kaplaars

Berichten: 1549
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:40

Alenthe05 schreef:
Mijn man vraagt als hij een klein paardje ziet; is dat er 1 met 5 versnellingen? Hij bedoeld dan een Ijslander... Ooit eens verteld dat die 2 gangen meer hebben.

Zo leg ik ook altijd aan niet-paardenmensen de tölt van mijn Kentucky mountain horse uit :D

Mr_Mx
Berichten: 98
Geregistreerd: 11-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:02

Alenthe05 schreef:
Scheenbeschermers al om? Peesbeschermers bedoeld hij dan


Tijd terug was hier een paard te logeren. Die moest in de wei springschoenen om ter voorkoming van het aftrappen van de voor-ijzers.
Paard ging heerlijk te keer op de wei, blij met al die ruimte en werd een beetje in de gaten gehouden door een stagiair die weinig van paarden wist.

Komt de jongen na een tijdje mopperend bij me."Nou, dat beest is allebei zijn gymschoenen nu al kwijt!"

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:39

Toen mijn schimmelmerrie een hengstveulen op de wereld had gezet kwam de puperzoon van de staleigenaar kijken. Het was het enige witte paard op stal. Toen de knul het voskleurige veulen zag keek hij naar zn vader en wees naar zn voorhoofd. “ Ik ben niet gek hè pa, een vos uit een witte. Die heb jij er gewoon ff bijgelegd...” .

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 00:09

judithM schreef:
Ik had een regendeken op marktplaats staan en daar had ik het meteen collega over gehad. Vroeg hij een paar dagen later: heb je die paardenhoes al verkocht? :+

Paardenhoes. Ik zou 'm erin houden! :)

Britta31

Berichten: 13147
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 00:18

Toen onze jongste dochter nog klein was vroeg ze of Britta ook haar jurk aan had.Nu noemen we het nog steeds een jurk.Mijn ruinen dragen dus een jurk.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Gekke opmerkingen van je niet-paarden-partner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 01:20

Ik vind het altijd zo bijzonder als kinderen twee paarden zien en dan vragen of het iets kleinere paard het kindje is van het iets grotere paard :+

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Gekke opmerkingen van je niet-paarden-partner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 07:35

Niet een paard, maar wel bijzonder:
Kzat in de een trein en tegenover mij een moeder met een jong kind. We reden langs een boerderij waar een koe in haar eentje in een afgezet stukje stond, zo'n dekentje op.

Vraagt dat kindje of die koe een kalf zou krijgen want ze had een dek(-en) op.

= gedekt
= mogelijk drachtig.

Prachtig die kinderlogica

TinkerTreas

Berichten: 3694
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:05

Hutcherson schreef:
Ik vind het altijd zo bijzonder als kinderen twee paarden zien en dan vragen of het iets kleinere paard het kindje is van het iets grotere paard :+


Zo heb ik ook weleens die vraag gehad als ik vroeger wandelde met mijn jaarling en shetlander.
En dan raar kijken als je zei dat de grote 1 jaar was en de kleine 10 jaar :D

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Gekke opmerkingen van je niet-paarden-partner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:08

Zo kon het veulen van mijn merrie echt niet haar veulen zijn, want ze leek er helemaal niet op volgens een kindje wat bij mijn buren kwam spelen.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:18

Deze had ik jaren geleden eens gedeeld op facebook. Moest ff zoeken, maar gevonden.
Past wel goed bij dit topic denk ik

Citaat:
Ik zag dit stukje tekst net op internet voorbij komen, HILARISCH! Hoe "niet paardenmensen" paardentermen proberen te begrijpen. Is het lezen waard;
Ik heb een grote achterstand die ik waarschijnlijk nooit meer inhaal. Mijn vrouw heeft zich vanaf haar zesde jaar al ponypoetsend een plaats binnen de paardenwereld veroverd; een week lang poetsen en stallen vegen voor een kwartiertje op een onhandelbare Shetlander die te maf was voor de gewone manegeklanten. Een dergelijk jeugd laat zijn sporen na.
Ze kan soms ineens, zonder duidelijke aanleiding, vanuit een gewone conversatie overgaan op een onbegrijpelijke geheimtaal. En meestal is dat wanneer er een paard in beeld komt. Het begon met een het paard dat wij ooit voor haar kochten, omdat ik dacht dat ze er dan wel over zou ophouden. Dit paard was volgend de advertentie “licht aangereden”.
Een knol met blikschade, een opknappertje? Misschien wel voordelig, en mijn eerste auto was immers ook niet geheel schade vrij.
Volgens de verkoper had het paard “een mooi voorbeen”. Leuk maar wat mankeert er aan de achterbenen? Mijn vrouw vroeg hem toen: ‘rijd jij hem onder het zadel?’ Een snelle schets in mijn hoofd maakte dit visueel en het leek me inderdaad wel de handigste oplossing, jij op het zadel en het paard eronder. Ik dacht, ik leer dit wel; en al snel wist ik dat ze met een “schoft” niet mij bedoelde, en dat wanneer een paard “hengstig” is, het zo leuk kan knipogen, aan de achterzijde.
Maar hoe hard ik ook bijleerde; straalbeen, koliek, stokmaat; toen het rijden-op-begon, ben ik definitief afgehaakt.
Ik slenterde dan naar de bak waar ik mijn vrouw wanhopig op de knol zag rondstuiteren: ‘Hij zit helemaal vast, rechts!’ Als het paard dan dampend stilhield liep ik er een paar keer omheen, alles nauwkeurig inspecterend, maar kon niet ontdekken dat er ergens iets vastzat was los hoorde of andersom. Later, afgezadeld en na het rituele ik houd er mee op, helemaal!’, kreeg ik de details nog eens haarfijn uitgetekend.
‘Hij geeft niet na, hij heeft het hele uur niet op zijn eigen benen gelopen.’
Daar haak ik dus af, ik kan mij er werkelijk niets meer bij voorstellen.
‘Net als ik hem in de krul heb, verliest hij weer been!’
Wanhopig kijk ik haar aan. Moet ik nu in het donker verloren benen gaan zoeken in de bak?
Later, in de auto, vertrouwt ze me toe dat ze eens een poosje alleen “voorwaarts, neerwaarts” gaat rijden. Ik juich dat van harte toe, omdat ik minstens de helft begrijp; voorwaarts, dan zie je in ieder geval waar je heen gaat, en neerwaarts lijkt me ongevaarlijk zolang je niet in een Boeing over de Bijlmermeer vliegt.
’s Avonds moe in bed mompelt ze vlak voor ze in slaap valt: ‘Morgen ga ik naar buiten.’ Als een overwinning van iemand die zich weken lang binnen heeft opgesloten.
‘Dan ga ik mee,’ verzeker ik haar; ik moet haar nu maar terzijde staan.
‘Echt?’ vraagt ze dolblij, ‘op de fiets?’
Later, als zij allang slaapt, pieker ik er nog over.
‘Op de fiets’, wat zou dat betekenen in paardentaal.
Na ons eerste paard moest er een tweede paard komen. En dat werd er een met talent. Jawel!, die zou het nog eens ver schoppen. Wanneer “schoppen” in één zin wordt genoemd met “paard” blijf ik graag een beetje uit de buurt, maar vooralsnog was het een heerlijk beestje met een meegaand karakter. En dus gingen we weer naar de les en ik dacht dat ik het vocabulaire nu wel een beetje onder de knie had. “Verzamelen” betekend niet dat je zo veel mogelijk paarden wilt hebben – gelukkig want wij hebben maar anderhalve stal - maar zegt iets over de manier van lopen. Wij kunnen gereserveerd lopen, of verwaand, een sprinter kan uitgeteld lopen, een motor kans slecht stationair lopen, en zo kan een paard verzameld lopen. Dus ik ging de eerste keren vrij zelfverzekerd mee naar de les, wellis waar als toeschouwer maar met de dwingende opdracht nu eindelijk eens goed op te letten zodat ik bij de training thuis ook eens iets zinnigs zou kunnen bijdragen.
Zo van ‘Heeft-ie zijn neus eruit?’ en dan gokte ik: ‘Ja, helemaal.’ Het enige waar hij zijn neus wel in had, was een plak hooi of een emmer slobber, en daar was nu geen sprake van. Na enige weken op de les begonnen ze ineens, als om mij te verwarren, met een heel nieuwe rubriek, waarbij zeer ingewikkelde kunstjes hoorden. En daar was ook een nieuw taalgebruik bij. Ik schrok erg toen de instructeur ineens riep: ‘Je laat hem uit elkaar vallen!’ Paarden worden ziek, of gaan dood, maar meestal in zijn geheel en niet in onderdelen zover ik weet. Maar ze ging door en het werd gênant: ‘Hij valt uit elkaar!’ en dan als klap op de vuurpijl: ‘Hou van jou! Hou van jou!’ De instructeur houdt van mijn vrouw omdat ons paard aan het degenereren is? En dat moet ik, de echtgenoot allemaal aanhoren?
Maar het tij is gekeerd: ‘Prima opgelost.’
En dan wordt het echt lastig: ‘Denk aan verruimen, maar toch klein willen blijven.’ Willen we dat allemaal niet, in het diepst van ons hart klein blijven, lekker buitenspelen en desnoods op een pony rijden. Desnoods terwijl we aan ‘verruimen’ denken… Maar het gaat verder. ‘Nu goed bij je houden en dan, als het kan, een pasje eruit.’ Dat wil dus zeggen dat er een pasje uit ons paard kan komen en dat vind ik echt een wonder der techniek. Dat paard kan chippen en pinnen! En dan is het inderdaad raadzaam het paard ‘goed bij je te houden’.
De les is bijna ten einde. Nog even word ik in verwarring gebracht, want ik weet dat een paard achteruit kan en dat wordt in gewoon Nederlands “achterwaarts” genoemd. Zomaar een gebruikelijke term: hulde. Er is nog hoop voor de gewone man. Maar tenslotte moet het paard een soort van pootje over dat een onuitspreekbare Franse benaming heeft en dan roept de instructeur: ‘achterhand voor’. Ik weet in middels dat achterhand gewoon een schrijffout is, dat ze achterKant bedoelen, maar wanneer een paard zijn achterkant voor heeft voorop heeft, loopt hij volgens mij achterstevoren. En zelf ik zie dat dat niet het geval is.
Na de les vraagt mijn vrouw: ‘Hoe vond je de aanleuning?’
‘Matig,’ zeg ik; ik had het hele lesuur in een koude wind tegen een nat hek geleund.

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Gekke opmerkingen van je niet-paarden-partner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:12

:D :D :D

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Gekke opmerkingen van je niet-paarden-partner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:18

Dat komt van "de man van" volgens mij.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:19

Die is van MK Demanvan. Eén van z'n eerste columns in de Hoefslag, en later gebundeld in een boek verschenen, Gek van Paarden.

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Gekke opmerkingen van je niet-paarden-partner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:47

Niet van mijn man, maar wel van mezelf toen ik als 6-jarige in de manegelessen reed. Mijn lievelingspony Bounty was er helaas niet meer. Paar weken later kreeg ik van een meisje in de les een paardenvriendschapsboekje om in te vullen.

Lievelingspony: Bounty
Kleur: wit
Geslacht: ja

-O- :+

Captain

Berichten: 21393
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Gekke opmerkingen van je niet-paarden-partner.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 10:54

_O- _O-

Stal_Fiore

Berichten: 9357
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Gekke opmerkingen van je niet-paarden-partner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:04

MK demanvan is geweldig! Ben vorig jaar bij zijn theater show geweest. Zo ontzettend gelachen!

pien_2010

Berichten: 43425
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:18

Kiki en anderen geweldig.

Een klein meisje reed een proefje op een manegepony. De mama leest voor dat ze " de hals moet laten strekken". Met de pony gebeurt niets totdat we allemaal zien hoe het meisje haar eigen hals strekt door haar kinnetje zo hoog mogelijk te houden. _O- Super zachtjes schoot iedereen in de lach. _O-

Coco4life
Berichten: 1218
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 08:51

Dit is eentje die ik had gezien:

We waren klaar met de les, iedereen pakte de tassen om weer naar huis te gaan.
Nou een meisje een cap geleend ging ze ff terug brengen. Haar vader kwam de stal binnen, het zadel lag nog op zo’n zadelsteun. Die vader legt alleen ja alleen het zadel andersom. Dat meisje kwam de stal in en ruimde haar zadel op. :') Hetzelfde meisje was deze week de deur vergeten dicht te doen, dus kwam haar pony uit de stal gelopen :')

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:25

Coco4life schreef:
Dit is eentje die ik had gezien:

We waren klaar met de les, iedereen pakte de tassen om weer naar huis te gaan.
Nou een meisje een cap geleend ging ze ff terug brengen. Haar vader kwam de stal binnen, het zadel lag nog op zo’n zadelsteun. Die vader legt alleen ja alleen het zadel andersom. Dat meisje kwam de stal in en ruimde haar zadel op. :') Hetzelfde meisje was deze week de deur vergeten dicht te doen, dus kwam haar pony uit de stal gelopen :')

Welke grap zie ik niet?

Coco4life
Berichten: 1218
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:32

Dat die vader het zadel verkeerd legde, en die dochter het ook zo opruimde?

EmmyAJ

Berichten: 111
Geregistreerd: 10-12-20
Woonplaats: Margraten

Re: Gekke opmerkingen van je niet-paarden-partner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:59

Een gesprek vorige week tussen mijn moeder en schoonbroer.

Mijn moeder vertelt aan mijn zusje en schoonbroer dat ik die dag met slof reed op mijn paard en zij zich een beetje zorgen maakte of dat wel goed ging. Dus ze bespreekt haar zorgen met mijn zus. Zegt mijn schoonbroer opeens.
Wat heeft hij dan aan zn voet dat hij een slof aanmoet en waarom beïnvloed dat zijn hoofd zo _O- _O- _O-

xRoossie95

Berichten: 1377
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: NH

Re: Gekke opmerkingen van je niet-paarden-partner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:00

Ik zei op mn werk dat ik naar jumping amsterdam ging. Een collega super enthousiast; OH IS DAT MET ALLEMAAL SPRINGKUSSENS?

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 18:01

xRoossie95 schreef:
Ik zei op mn werk dat ik naar jumping amsterdam ging. Een collega super enthousiast; OH IS DAT MET ALLEMAAL SPRINGKUSSENS?

Dat is eigenlijk geen gekke gok! "Jump-in Utrecht" is namelijk heel erg leuk :p