Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zoektocht naar de afstamming van mijn paard

 
Profiel   

Hallo Bokkers,

Misschien dat hier een paar lotgenoten zijn of mensen die het leuk vinden mijn verhaal te volgen.

Ik heb een paard uit Portugal. Mijn paard is door de handel in Nederland en bij mij terecht gekomen. Hij heeft een Portugees paspoort heet Arabe. In zijn paspoort stonden meerdere eigenaren, maar met zoeken op Google werd ik helaas niets wijzer. Ik had me een tijdje neergelegd bij het feit dat ik er waarschijnlijk niet of niet gemakkelijk achter ga komen wie zijn ouder zouden zijn.

Tot een paar dagen geleden. Kwam ik @Lusitana terecht en heb ik haar een PB gestuurd. Lusitana heeft veel connecties in de Portugese paarden wereld en had voor mij een bericht geplaatst op haar Facebook. Hier kwam vrijwel niets uit. Ik durfde hierdoor ook niet teveel hoop te krijgen. Maar dit veranderde diezelfde dag nog. Lusitana kwam met het idee om contact op te nemen met de DVAG en zij hebben haar in contact gebracht met de fokker.

De fokker bleek een man op leeftijd te zijn welke al jaren met paarden fokte. Toch kon hij zich wel iets herinneren en wist hij Lusitana te vertellen dat de moeder van Arabe een luso-Arabe is en zijn vader een Arabier genaamd Formoso. Zijn vader is helaas onlangs overleden aan koliek. De fokker was geëmotioneerd door het telefoontje en blij om te horen dat hij uiteindelijk goed terecht is gekomen.

Hij gaat kijken of zijn kinderen zich meer kunnen herinneren en eventueel nog foto's hebben. Ook zou hij het leuk vinden om foto's te zien van Arabe. Dat betekent dus een tripje naar Portugal.

Hopelijk kan ik in April een paar dagen vrij krijgen om met Lusitana naar de fokker te gaan.

Ik ben onwijs blij dat ik contact heb opgenomen met Lusitana. Hoe bijzonder is het dat ik de fokker van mijn paard welke alleen met paspoort naar Nederland is gekomen ga ontmoeten en hopelijk ook zijn moeder.

Zo heel verhaal.
Ben wel benieuwd of er meer mensen zijn met soortgelijke verhalen?


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 03:42 



 
Profiel   

Wat een leuk verhaal! Veel plezier alvast met Lusitana!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 07:10 



 
Profiel   

Wow wat een heerlijk verhaal,

Veel plezier in Portugal.

En ook petje af voor Lusitana!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 07:58 



 
Profiel   

Ik vond het waanzinnig leuk om aan deze puzzel mee te werken!
Op Facebook kwam ik niet verder omdat, bleek later, het dus niet om een Lusitano ging.
Het vermoeden was er wel dat er Arabisch bloed in zat, wegens zijn naam en hoofd, dus ik had ook nog een privébericht gestuurd naar een bevriende fokker in die kant van het land (tegen de spaanse grens) die naast Lusitanos ook Luso-Árabes fokt, maar de naam zei hem niks.
Maar toen kreeg ik dus het briljante idee om gewoon de uitgever van het paspoort te bellen!
Ik had expres mijn regionale DGAV in Alcácer do Sal gebeld had en niet het hoofdkantoor in Lissabon, omdat ik weet dat het een klein kantoortje is met vriendelijke en behulpzame mensen en dat was een goede zet, want de mevrouw daar had de tijd om het hele verhaal aan te horen en was echt aan het meedenken en hoewel ze te maken hebben met privacy wetten en geen telefoonnummers uit kunnen delen, kon ze wel, zei ze, de fokker bellen en vragen of ik zijn nummer mocht.
En even later belde ze opgewekt terug dat het een heel sympathieke man was die blij was wat van zijn paard te horen en dat ik hem kon bellen en wenste me succes. Ik heb haar natuurlijk heel hartelijk bedankt, meteen Tommy_4 bericht gestuurd dat ik hem te pakken had en nú ging bellen!
Heel leuk en lang gesprek met hem gehad, hij heeft zijn hele leven met name Arabische paarden gefokt en heeft een landgoed van 600 hectaren en nu wel flink ingekrompen wat de fokkerij betreft, maar nog steeds wat merries en wat vee en andere boerderij dieren, en het contact was zo leuk dat ik zeker van plan was om bij hem langs te gaan en al heel snel kwam het plan om samen met Tommy_4 te gaan! Toevallig heb ik in april hier vrijwilligers en kan ik dus van huis, dus nog even wachten, maar dan is er dus een vervolg op dit avontuur!

Ik ben heel erg blij dat het gelukt is om de oorsprong van dit paard te vinden!
En nu heb ik een contact hier in Portugal er bij en een meet met een Bokker in het verschiet waar ik erg naar uit kijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 16:27 



 
Profiel   

F-AM -> PP

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 22:21 



 
Profiel   

Wat een mooi verhaal!

Wat fijn dat Lusitana kon helpen dat zijn de mooie dingen van Bokt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 22:31 



 
Profiel   

Wat een leuk verhaal! En wat gaaf weer dat Bokt helpt. Gaan jullie ook verslag doen van het bezoek? Zou wel leuk zijn :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-23 23:19 



 
Profiel   

Whizz schreef
Wat een leuk verhaal! En wat gaaf weer dat Bokt helpt. Gaan jullie ook verslag doen van het bezoek? Zou wel leuk zijn :o



Jaa zeker. Zonder Bokt had ik Lusitana niet gevonden.

Ben ik wel van plan. Toch wel te leuk om niet te delen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 09:11 



 
Profiel   

Wat een mooi verhaal
Toch fijn om wat meer te weten van zijn achtergrond.
Een mooi avontuur in april.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-23 00:27 



 
Profiel   

Wat een mooi verhaal! En op stap met Lusitana in Portugal is heel erg leuk weet ik uit ervaring. Veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-23 11:04 



 
Profiel   

Mooi verhaal en een belachelijk mooi paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-23 12:43 



 
Profiel   

Wat een ontzettend mooi verhaal om te lezen! Ben heel erg benieuwd naar het vervolg in april!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-23 18:46 



 
Profiel   

Wat leuk zeg, waar Bokt alweer niet goed voor is geweest.
Ben benieuwd naar het vervolg

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-23 07:29 



 
Profiel   

Bedankt iedereen voor de leuke reacties!


hannelot schreef
Mooi verhaal en een belachelijk mooi paard!


Dankje! Ben ook ontzettend blij met hem. Ben heel benieuwd wat hij nog meer voor moois heeft staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-23 11:10 



 
Profiel   

Vandaag de dag kan je door internet toch best heel veel terug vinden of via creatieve manieren nog achterhalen. Er zijn zelfs DNA testen om te zien welke routs je paard in zijn DNA heeft, toch bijzonder..

Ik kwam recent bij klanten die de fokker van mijn 33 jarige fjord hadden gekend.
Een week later werd ik gebeld, er waren oude foto's van de paarden, hun wilde ze niet bewaren, ik mocht ze wel hebben. En ja hoor, foto's van onze fjord als veulen naast zijn moeder, van zijn vader, het moment dat hij zijn brandmerk kreeg. Op alle foto's waren de namen geschreven dus zo ontstond er ineens een heel familie verhaal met beeld :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-23 14:30 



 
Profiel   

Wat leuk zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-23 15:25 



 
Profiel   

Wat een leuk verhaal zeg!
Zelf heb ik een paard uit Italië gehad en op dit moment heb ik een Andelusiër uit Spanje. Beide naar Nederland gekomen met alleen een paspoort. Van de Italiaan heb ik ook de fokkers en afstamming kunnen vinden via Facebook. Ook leuk contact gehad met de fokker en foto's ontvangen als veulen, jong paard en zadelmak maken.
De Spanjaard heb ik dat geluk helaas nog niet mee gehad. Ik zou de afstamming en dergelijke graag willen weten. Maar ik heb tot op heden helaas nog niks kunnen vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-23 21:35 



 
Profiel   

mvdbijl schreef
Vandaag de dag kan je door internet toch best heel veel terug vinden of via creatieve manieren nog achterhalen. Er zijn zelfs DNA testen om te zien welke routs je paard in zijn DNA heeft, toch bijzonder..

Ik kwam recent bij klanten die de fokker van mijn 33 jarige fjord hadden gekend.
Een week later werd ik gebeld, er waren oude foto's van de paarden, hun wilde ze niet bewaren, ik mocht ze wel hebben. En ja hoor, foto's van onze fjord als veulen naast zijn moeder, van zijn vader, het moment dat hij zijn brandmerk kreeg. Op alle foto's waren de namen geschreven dus zo ontstond er ineens een heel familie verhaal met beeld :D


Zo'n DNA test is ook interessant inderdaad.

Super leuk! Dat is toch wel echt een geluksmomentje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 00:15 



 
Profiel   

CathyTBP schreef
Wat een leuk verhaal zeg!
Zelf heb ik een paard uit Italië gehad en op dit moment heb ik een Andelusiër uit Spanje. Beide naar Nederland gekomen met alleen een paspoort. Van de Italiaan heb ik ook de fokkers en afstamming kunnen vinden via Facebook. Ook leuk contact gehad met de fokker en foto's ontvangen als veulen, jong paard en zadelmak maken.
De Spanjaard heb ik dat geluk helaas nog niet mee gehad. Ik zou de afstamming en dergelijke graag willen weten. Maar ik heb tot op heden helaas nog niks kunnen vinden.


Wat leuk! Een beetje hetzelfde verhaal. Ik hoop ook echt dat de fokker nog iets van foto's heeft.

Jaa snap ik. Hopelijk vind je iemand die je misschien verder kan helpen. Is toch leuk om te weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 00:17 



 
Profiel   

Koffer al gepakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-23 21:27 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Koffer al gepakt?



Jaa ben er bijna klaar voor. Nog 1 nachtje werken

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-23 13:41 



 
Profiel   

Hierbij de opvolging van mijn post.

Donderdagochtend vroeg ben ik alleen naar Portugal gevlogen met als hoofddoel de fokker van mijn paard ontmoeten. Auto'tje gehuurd in Faro en gaan touren richting Grândola. In Grândola heb ik Lusitana (Simone) ontmoet.
Daar in de omgeving nog leuke stadjes bezocht en in Comporta een mooie strandrit gemaakt.

Vandaag was het dan zover de dag dat we richting Mértola zouden gaan, naar de fokker van Tommy. Eerst nog even een stop gemaakt bij een bekende Lusitano fokker en daarna door naar Martin de fokker van Tom.

Martin moest helaas door de droogte nood gedwongen paarden verkopen en Tom zat daar ook tussen. De vader van Tom is overleden en zijn moeder is ook verkocht naar Spanje, maar het volle broertje had hij nog wel. Zo leuk om te zien dat ze zoveel op elkaar lijken en wat is hij knap!
Denk je een lusitano kruising te hebben, blijkt het uiteindelijk een Berber/Berber-arabier te zijn, want Martin heeft eigenlijk niet zoveel met Lusitano's hahah.

Zoveel leuke en mooie dingen gedaan. Een hoop lieve en gastvrije mensen ontmoet. Twee banen aangeboden gekregen. Dit alles in 2,5 dag

Maar snel weer terug dus.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 22:03 



 
Profiel   

Net als Marengo, het strijdros van Napoleon. Dat was ook een grijze berber-arabier :)

Zo mooi een appelschimmel <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 22:09 



 
Profiel   

Twee banen aangeboden gekregen?
Vertel!! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 22:38 



 
Profiel   

Boras schreef
Net als Marengo, het strijdros van Napoleon. Dat was ook een grijze berber-arabier :)

Zo mooi een appelschimmel <3



Jaa ze zijn echt gaaf. Ik zat in de achterbak van de pick up truck zo gingen we naar de paarden, omdat hij 600 hectaren land heeft. Beetje ver lopen hahah. Toen we bij zijn kleine kudde kwamen zag ik gelijk wie zijn broer was. Precies diezelfde blik. Was zo bijzonder.

Hij vroeg uiteindelijk of ik hem niet ook wilde kopen. Is eigenlijk helemaal niet de bedoeling, maar kan niet ontkennen dat het een beetje door mn hoofd spookt hahah
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 22:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 29 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen