Afgelegen stallen bereiken zonder auto

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SanPower
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-02-21

Afgelegen stallen bereiken zonder auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 12:54

Hoihoi,

Ik ben weer op zoek naar een nieuw verzorgpaard. Gisteren ben ik ergens gaan kijken en ik vond haar al meteen super leuk en de eigenaar was ook heel aardig. De stal is 30 minuten fietsen door de weilanden of bereikbaar met de bus. De bushalte staat wel in de middle of nowhere en vanaf daar is het 6 minuten lopen via een stil weggetje langs de weilanden en het water. Ik ben 23 en woon niet meer thuis, maar mijn moeder blijft natuurlijk mijn moeder en ik vind ook wel dat ze gelijk heeft als ze zet dat ik dit soort situaties niet op moet zoeken. Net belde ze me nog dat ze het vervelend vindt, maar dat ze zo'n afgelegen stal echt niet ziet zitten. Helaas kunnen er overal kunnen gekken lopen... Maar paarden staan nou eenmaal op afgelegen plekken. Haar angst maakt mij ook angstig en ik ben nu geneigd om het allemaal maar af te zeggen.

Bokkers zonder auto, hoe doen jullie dit? Vertrouwen jullie iedereen op de stille weggetjes? Gaan jullie altijd met iemand samen? Of hebben jullie gewacht met de paarden tot jullie een auto hadden gekocht? Of staat jullie paard in jullie achtertuin? :+

chantal_bel

Berichten: 930
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Op de aardbodem

Re: Afgelegen stallen bereiken zonder auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:57

Ik woon in een klein dorpje. En moeten vaak door de polders heen. Ik fiets 3 dagen in de week na mijn werk door de polder. Dit doe ik al vanaf mijn 16e.

Ik leef niet in angst. Zorg dat je jezelf kun verweren.

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:59

Ik ga met de auto naar de paarden die hier ook afgelegen staan. Echter ik loop wel gerust om 05.00 uur met mijn honden in de afgelegen polders. Ik moet wel zeggen dat mijn herder absoluut zeer betrouwbaar is in iedereen willen pakken die in mijn directe buurt wil komen. Daardoor voel ik mezelf zeer veilig en loopt dit voor mij heel fijn. Idd overal zijn gekken ik denk vaak hoe heeft iemand zoiets voor elkaar gekregen? Daar hoeft men echt niet afgelegen gebied voor te gebruiken

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:00

Jouw moeder zou een hartverlamming krijgen als ze hoorde wat ik deed allemaal op mijn 23e denk ik :')

Moet je in de avond erheen?

Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:00

Oef ik ben ook wel zo iemand die dit spannend zou kunnen vinden. Ik heb met mijn verzorger afgesproken dat ze in principe gewoon lekker overdag komt. Ze komt met de scooter en inderdaad dan in het donker langs de polder wil ze liever niet. Wat mij betreft prima. Het stukje hier vanaf de bus is beter te doen (ook 6 minuten wandelen, maar niet gigantisch afgelegen). Dus voor nood zou dat af en toe wel eens kunnen denk ik, maar in de basis gaat ze lekker overdag op de dagen dat dat haar lukt. Zou zo'n constructie misschien voor jullie ook wat zijn? Vragen aan de eigenaar staat vrij!

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:03

iemand die op zoek is naar een slachtoffer. Kiest weliswaar afgelegen plekken, maar ook weer niet te .... anders kom je niemand tegen.

Dus een rustig park is een stuk gevaarlijker dan de middle of nowhere in een bos oid.

Met daarnaast toch nog steeds de kanttekening dat de angt meer problemen veroorzaakt dan het risico, want dat is extreem klein.

Verder zou je natuurlijk een oude fiets neer kunnen zetten bij de bushalte, voor dat laatste stukje, of een vouwfietsje/ stepje meenemen.

SanPower
Berichten: 32
Geregistreerd: 18-02-21

Re: Afgelegen stallen bereiken zonder auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 13:07

Ik heb ook al tegen haar gezegd dat in de straat waar ik woon soms engere figuren rondlopen dan dat ik ooit heb gezien in de polder. :') Maar ze is erg angstig en wil me anders steeds bellen wanneer ik dat stukje aan het lopen ben. Een scooter heb ik helaas ook niet. Ik ben nog bezig met rijlessen. Ik heb er inderdaad ook gedacht om voor dat kleine stukje een fiets neer te zetten. De eigenaar wil er de eerste paar keren bij zijn en zij kan alleen in de avonden, helaas.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:11

Onderzoek eens of deze hoek ook echt als onveilig te boek staat of is iedere polder eng voor jou en je moeder?
Er kan je altijd wat overkomen maar er wonen ook genoeg mensen hun leven lang in de polder zonder iets te overkomen, ook jonge kinderen die naar school fietsen ed.
Ik zou me er niet door laten remmen als het een gewone polder betreft (staat de hoek echt als onveilig te boek zou ik er wel 2x over na denken)
Je zou een oude fiets kunnen neerzetten bij de bushalte. Of een elektrische fiets of scooter kunnen overwegen, al is 30 minuten fietsen opzich goed te doen. Gewoon je telefoon mee om te bellen in geval van nood. Als het je moeder gerust stelt kunt je idd ook die paar minuten met haar bellen, echter wel op blijven letten voor verkeer!! Je hebt bellend nl veel meer kans op een aanrijding..

pien_2010

Berichten: 43343
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Afgelegen stallen bereiken zonder auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:14

En een brommer?

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Afgelegen stallen bereiken zonder auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:16

is de eerste paar keer alleen in de avonden of kan je zelf ook alleen in de avond? Gewoon doen, mensen van de stal weten toch wel of het een vreemde buurt is of niet

Renee

Berichten: 3124
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:18

Jaren lang over de meest afgelegen land weggetjes gegaan met de fiets. Maar heel eerlijk ik zou het zelf niet meer doen. Op dit moment heb ik een auto die veilig op slot kan en een man die bijna altijd mee wilt naar stal dus mijn situatie is niet meer vergelijkbaar. Ik denk dat je vooral je eigen gevoel hierin moet volgen. Een verzorgpaard gaat je ontzettend veel geven en dat is ontzettend veel waard. Maar als je elke keer bang op pad gaat dan is de afweging voor jou of het gene wat een verzorgpaard geeft genoeg is.

Picopico
Berichten: 884
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:26

Ik denk dat het risico groter is dat je van de weg wordt gereden door automobilisten die jou niet zien in het donker (zorg er dus voor dat je goed zichtbaar bent!). Voor gekken zou ik niet zo bang zijn. Die kom je volgens mij eerder tegen in een donker steegje of parkje binnen de bebouwde kom, niet in the middle of nowhere. Ik zou zelf iig liever 's nachts door een afgelegen polder lopen dan een donker straatje achter het station ofzo :=

Kun je de eerste paar keren niet afspreken met de eigenaar van het paard dat hij/zij je ophaalt bij de bushalte?

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:31

SanPower schreef:
Ik heb ook al tegen haar gezegd dat in de straat waar ik woon soms engere figuren rondlopen dan dat ik ooit heb gezien in de polder. :') Maar ze is erg angstig en wil me anders steeds bellen wanneer ik dat stukje aan het lopen ben. Een scooter heb ik helaas ook niet. Ik ben nog bezig met rijlessen. Ik heb er inderdaad ook gedacht om voor dat kleine stukje een fiets neer te zetten. De eigenaar wil er de eerste paar keren bij zijn en zij kan alleen in de avonden, helaas.



Kan je dan niet met de eigenaresse overleggen dat je wellicht met haar een stukje mee kan rijden?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:31

Picopico schreef:
Ik denk dat het risico groter is dat je van de weg wordt gereden door automobilisten die jou niet zien in het donker (zorg er dus voor dat je goed zichtbaar bent!). Voor gekken zou ik niet zo bang zijn. Die kom je volgens mij eerder tegen in een donker steegje of parkje binnen de bebouwde kom, niet in the middle of nowhere. Ik zou zelf iig liever 's nachts door een afgelegen polder lopen dan een donker straatje achter het station ofzo :=

Kun je de eerste paar keren niet afspreken met de eigenaar van het paard dat hij/zij je ophaalt bij de bushalte?



Dit.

En als jij (of je moeder) het toch eng vind kan je een appje sturen als je thuis vertrekt en weer een appje als je aangekomen bent. Of je locatie delen.

Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Afgelegen stallen bereiken zonder auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:44

Als het alleen voor de eerste paar keer is zou ik inderdaad kijken of je dan die paar keer kunt bellen/locatie delen of misschien wil je moeder je de eerste keer wel even afzetten. Kunnen jullie gelijk samen kijken of het een beetje veilig aan te lopen is vanaf de bushalte. Inderdaad het goed gezien kunnen worden op afgelegen wegen is vaak riskanter dan enge personen tegenkomen. Ik heb ook zo'n angstige/beschermende moeder, dus ken dit maar al te goed.

Mocht je je rijbewijs halen is dit probleem ook weer van tafel, dus zolang het tijdelijk is valt er vast wel wat te verzinnen en kun je het best proberen denk ik.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:54

Lijsken schreef:
Picopico schreef:
Ik denk dat het risico groter is dat je van de weg wordt gereden door automobilisten die jou niet zien in het donker (zorg er dus voor dat je goed zichtbaar bent!). Voor gekken zou ik niet zo bang zijn. Die kom je volgens mij eerder tegen in een donker steegje of parkje binnen de bebouwde kom, niet in the middle of nowhere. Ik zou zelf iig liever 's nachts door een afgelegen polder lopen dan een donker straatje achter het station ofzo :=

Kun je de eerste paar keren niet afspreken met de eigenaar van het paard dat hij/zij je ophaalt bij de bushalte?



Dit.

En als jij (of je moeder) het toch eng vind kan je een appje sturen als je thuis vertrekt en weer een appje als je aangekomen bent. Of je locatie delen.


Idd je locatie delen is een prima optie..
Verder je gezonde verstand gebruiken..
Iemand zei oooit als je in een bubbel leeft ga je dood.. dus afentoe uit de bubbel..

DuoPenotti

Berichten: 29547
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:56

Ik denk altijd dat je in een afgelegen plekje aan de rand van de stad/dorp meer gevaar loopt dan juist dat stuk in de middle of nowhere.
Dat kost de dader ook veel moeite daar te komen. Plus dan moet hij je al een poosje in de gaten houden en weten dat je er bent, want de kans dat hij er anders zomaar iemand kan pakken is klein.
Wil hij zo maar iemand de bosjes in trekken is dat makkelijker daar waar nog wat meer mensen zijn.

Maar goed lagere schooltijd al in het buitengebied doorgebracht.
Later ook naar de paarden gefietst door donkere wegen.
Dus misschien geen eerlijke kijk erop door gewenning.

En is hier het dichtbijzijnde busstation ook op een kilometer of 4.
En toen ik nog zoekende was naar een bijrijder ook in de advertentie gezet 18+ met rijbewijs.
Want uit ervaring weet ik dat met lange dagen de ruiters nog wel komen, maar in de winter niet meer.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:58

Ik woon bijna mijn hele leven op het platteland en ook redelijk afgelegen.
Ik woon daar met veel plezier, dus neem dit soort dingen op de koop toe.
Maar ik heb best wel eens iets meegemaakt wat minder aangenaam was.
Gelukkig is er nooit echt iets gebeurd, maar ik heb echt wel een paar keer iemand (duidelijk zichtbaar) gebeld omdat ik het niet vertrouwde.

Dus ik snap je TS, in de zomer wil het allemaal wel, maar in de winter in het donker is het gewoon niet fijn. We gaan nu de goede kant op (qua licht en weer) dus ik zou het nu gewoon proberen, maar zeker een slag om de arm houden richting de winter.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:09

Hier ook opgegroeid in het buitengebied, in andere tijden zullen we maar zeggen. We vonden het namelijk uitermate stom als mijn moeder eiste dat we haar mobiele telefoon maatje koelkast meenamen :D

Maar goed, toen ik jouw leeftijd had woonde ik in de stad en stond mijn paard ook op een half uur fietsen daarvandaan in het buitengebied. Op een plek die niet echt als veilig bekend stond, want homo ontmoetingsplek. Daar heb je dus allerlei mannen die liever niet gezien worden en daardoor niet altijd even vriendelijk zijn zeg maar. Tja.
Ik had geen ander vervoer dan een fiets, bussen reden daar niet, dus ik fietste er gewoon bijna dagelijks naartoe (op andere dagen deed een andere eigenaar de verzorging), het enige is dat ik altijd mijn telefoon bij de hand had. Voor het geval er wat was :j En goede fietsverlichting natuurlijk.
De enige incidenten die ik in die tijd heb meegemaakt waren overigens in de stad zelf, dus niet waar mijn paard stond uiteindelijk.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:10

Misschien is dat ook wel het verschil, ik ben opgegroeid in een dorp. Als ik waar dan ook wilde komen moest ik alleen ergens heen fietsen. Is misschien toch anders dan wanneer je de stad gewend ben?

Ik voel mij dus onveiliger als ik door een stad loop in de nacht :+

Manny

Berichten: 2320
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:12

Ik belde mijn moeder vroeger altijd als ik alleen in het donker op afgelegen plekken fietste. Of dit nu s'avonds om bijvoorbeeld 7uur was na het paardrijden of na een avondje stappen om 4 s'ochtends terug vanuit de stad. Gaf mij en haar een veilig gevoel en ik had de vrijheid om de dingen te doen die ik graag wilde doen ;).

Suzanne F.

Berichten: 49232
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Afgelegen stallen bereiken zonder auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 14:57

Ik zou toch nadenken over een scooter/brommer. Dat is veiliger op die landweggetjes dan een fiets. Mijn dochter is 16 en mocht ook niet in het donker fietsen in de polder van mij. Ze heeft nu een scooter en nu mag ze van mij wel ‘s avonds weg. Ook hebben we elkaars locatie.

Loretta
Berichten: 8773
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Afgelegen stallen bereiken zonder auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:05

Zonde als je daarvoor een leuk verzorgpaard laat schieten. Vind maar eens een goed verzorgpaard.
Als je alle risico's gaat bekijken bestaat er ook het gevaar dat je in de polder aan gereden wordt door een bestuurder die zit te appen. Ik weet eigenlijk niet welk gevaar rationeel gezien groter is.

Eigenlijk moet je je moeder niet teveel details geven wanneer je op je zelf woont.

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:31

Ik ga altijd met de fiets naar mijn paard, is vanaf huis zo'n 7 kilometer. Over het algemeen staan paarden inderdaad op 'afgelegen' plekken. Ik heb goede verlichting op mijn fiets en me nog nooit onveilig gevoeld.

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Afgelegen stallen bereiken zonder auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 15:40

Zorgen idd dat je goed verlicht bent want dat lijkt mij ook het grootste gevaar.

En probeer wat minder horrorverhalen etc. te lezen. Nederland/België zijn extreem veilig. Zeker buiten de grote steden. Je gevoel is je gevoel, maar statistisch loop in de bus en wandelend heel veel minder risico op letsel dan wanneer je in een auto stapt. (Statline heeft daar vast cijfers van). En het is 6 minuten lopen, dat is niet ver. Trek een sprintje, is het nog korter en ben je gelijk warmgedraaid voor je op stal bent :+