Wat kost een paard hebben?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arixanii

Berichten: 8
Geregistreerd: 18-02-23
Woonplaats: Kortrijk

Wat kost een paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 12:38

Hallo iedereen,, ik ga binnen een paar jaar afstuderen en zou dan ook graag een eigen paard willen hebben. Van mijn moeder krijg ik 5.000 euro voor een paard te kunnen kopen, de rest is op mijn eigen kosten. (dus als ik een paard van 6.500 wil kopen dan moet ik 1.500 van mijn eigen geld erbij zetten en al het gerief, stalling,... is op mijn kosten). Mijn vraag is nu, hoeveel gaat dit mij allemaal kosten? Daarnaast, hoeveel tijd ga ik aan mijn paard ook moeten besteden? Alvast bedankt! :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110698
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat kost een paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:39


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70555
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wat kost een paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:43

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:44

Hoi ts, hier zijn al vrij veel topics over; even zoeken en je hebt al erg veel antwoorden.
Kosteren variëren, je kunt voor 1-200,- ergens in het noorden een weiland huren of voor 600,- volpension aan de randstad staan. Volpension hier in het zuiden is nu 3-400 ongeveer.
Hoeveel tijd ligt er ook aan, ik heb een eigen weiland, dat is per dag minimaal een uur werk. Toen ik volpension stond kon ik wel eens een week niet gaan als ik druk was.
Dus concreet is er geen antwoord op te geven. Je hebt dan ook te maken met de hoefsmid(met misschien wel ijzers), tandarts, dierenarts, zadelpasser, en al het aankoop van goed passend tuig. Dat tikt alleemaal aardig aan. Ook is het een zoektocht naar de juiste stalling, dus ervan uitgaan dat je max 200,- gaat betalen is zo makkelijk nog niet; Je wilt je paardje niet 24\7 in de modder op een kleine paddock óf 20 uur op stal.
Ik vergeet vast dingen ts maar bokt staat vol met topics zoals dit. :)

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:47

Daar is eigenlijk niet 1 2 3 een antwoord op te geven.
Als jij een KWPN'er wil met wedstrijdervaring betaal je natuurlijk meer dan een 3-jarige onbeleerde kruising.
Paarden zijn duur tegenwoordig dus de prijzen beginnen eerder bij €5000,-
Stalling zit je vaak tussen de €300-€500 (regio afhankelijk en natuurlijk of je volpension oid staat)
Dan wil je misschien lessen, met 2x per maand kom je dan ook op de €50-€100
Zadels zijn nieuw rond de €2000, tweedehands vaak goedkoper.

Qua tijd is het wat je zelf wil hè. En of je nog klusjes moet doen. Zelf ging ik eerst 5-6 keer per week, sta all-in. Heb nu een bijrijdster dus nog maar 3x per week.

Ik raad je aan je eerst nog goed in te lezen zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Dus flink sparen, verdiep je in fijne stallen en wat een paard nodig heeft. Kijk of je genoeg tijd hebt naast studie/werk. En laat ook vooral een paard keuren als je er een op het oog hebt.

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Wat kost een paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:59

Meer dan je denkt.. :')
Lees dat benoemde topic even door, en dan de laatste 10 pagina's. Het begin van het topic is een tijdje geleden en de prijzen waren toen goedkoper.

Ik ben gemiddeld zo rond de 500 euro per maand kwijt. En dan doe ik geen gekke dingen. Dat is stalling, les, hoefsmid en een keer wat voer/snoepjes. Sommige maanden zijn duurder (bijv. aanschaf zadel of behandeling osteopaat) Mocht je dan setjes ook nog leuk vinden, of je paard moet bijvoorbeeld op hoefijzers dan kun je zo al 600 euro per maand kwijt zijn.

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:01

Lees inderdaad bovenstaand topic even door, maar globaal zit je gauw aan 500 EUR. Daarnaast, baart het mij een beetje zorgen dat je vraagt hoeveel tijd je er aan moet gaan besteden. Heb je wel ervaring met paarden? Ik ben gauw 3 uur bezig en dan doe ik niks geks. Gisteren bijvoorbeeld ging ik half 12 van huis weg en was ik iets voor zessen thuis. Wel een lekkere lange rit gemaakt van 3 uur :j

XiiaaooNaa

Berichten: 2866
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat kost een paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:07

Los van de standaard kosten zijn paarden ook nog geweldig in zichzelf bezeren.
Dus zorg dat je een potje hebt voor dierenartskosten, osteopaat etc.

Sowieso de hoefsmid welke 5/6 weken.

Eventuele supplementen die je wil geven …

Ik betaal 350 aan stalgeld, daar nog iets van 50 aan servicekosten bij, dus 400.
Dan heeft ze nog supplementen en eigen voer die duuur zijn, elke 2/3 maanden 300/400 euro.
En dan les ik niet eens …

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wat kost een paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:10

Hoeveel tijd je kwijt gaat zijn dagelijks hangt af of je de stal wel of niet uit moet mesten, verder klussen moet doen of niet. Kan je paard op een stal staan waar je alleen maar hoeft te komen om te poetsen en rijden/longeren dan ben je veel minder tijd kwijt. Dan hangt het af hoe lang je rijdt dat je kwijt bent. Kosten kan je inderdaad beter opzoeken in het genoemde topic, per regio zijn de prijzen zo verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:10

Autumnn schreef:
Lees inderdaad bovenstaand topic even door, maar globaal zit je gauw aan 500 EUR. Daarnaast, baart het mij een beetje zorgen dat je vraagt hoeveel tijd je er aan moet gaan besteden. Heb je wel ervaring met paarden?
Zelfs als je ervaring hebt met paarden, is het hebben van een eigen paard toch wel wat anders dan een bijrijdpaard o.i.d. Ik heb twee jaar fulltime in de paarden gewerkt, maar de tijd die ik daar aan zes paarden besteedde, besteed ik nu aan één paard. :+

TS: hoeveel tijd het je kost hangt ook heel erg af van de stalling waarop je staat. Mijn paard staat bijvoorbeeld 24/7 buiten op het equivalent van volpension, dus ik hoef niet zelf te voeren of het land te mesten (dat gaat overigens ook machinaal bij ons) en ook de DA, smid, dekens wisselen etc. wordt in principe voor me gedaan. Doordat ze altijd buiten loopt, is het ook niet zo'n ramp als ik een dag of paar dagen niet kom en hoef ik ook niets anders te regelen voor haar beweging.

Sta je doe-het-zelf of halfpension, of op een stal waar je om beurten paarden binnen en buiten zet, een stal waar ze veel binnen staan en je dus ook zelf meer beweging moet geven, zelf ook het land moet mesten etc., ben je uiteraard meer tijd kwijt. Ik kan in theorie met een half uur tot anderhalf uur makkelijk mijn paard doen (ik besteed veel meer tijd aan haar dan dat), maar als je nog andere taken hebt, wordt dat wel krap. :)

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:12

Selina schreef:
Ik raad je aan je eerst nog goed in te lezen zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Dus flink sparen, verdiep je in fijne stallen en wat een paard nodig heeft. Kijk of je genoeg tijd hebt naast studie/werk. En laat ook vooral een paard keuren als je er een op het oog hebt.
Hier sluit ik me bij aan, kijk anders eerst eens of er een verzorgpaard is in de buurt waar je woont, dan krijg je een beetje een idee wat het is.

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wat kost een paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:14

Ik vind het nu alle prijzen zo verhoogd zijn en ik medisch gebied wat pech heb best wel heel veel geld. Ook preventieve zorg hakt er aardig in. Dat topic is inderdaad mooi om inzichten te krijgen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Wat kost een paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:25

een paard kost geld daar kan je niet om heen. Aanschaf is een ding en imo het minst van je zorgen. Een paard van 2000€ kost je evenveel in basisonderhoud/-verzorging dan eentje van 20.000€.
Je vaste kosten zijn afhankelijk van de mogelijkheden in de buurt en welk comfort je wil qua accomodatie (binnenpiste, buitenpiste, longeerbak...) en/of hoeveel tijd je zelf wil spenderen (zelf buiten en binnen halen, mesten, voeren etc). Hier in de buurt (straal van 20km) gaan de prijzen van 220 tot 500€/maand. Bij sommige blijven ze 24/7 buiten met schuilhok, maar worden ze wel gevoerd en heb je gebruik van binnen en buitenpiste tot all-in en mogelijkheid tot laten trainen mits supplement. Maar weet ook regio's waar ze makkelijk 700€ vragen en de paarden max 1u per dag op weide, paddock of stapmolen komen.

Materiaal is maar wat je eraan wil spenderen: koop je 2de hands of ga je voor nieuw en een topmerk dat je makkelijk 5000€ kost voor een zadel. Open Google en zoek wat prijzen en merken op. Bedenk of je je paard in de dekens wil of gewoon "puur natuur" wil.

Daarnaast heb je kosten zoals dierenarts, hoefsmid, tandarts, osteo... Kan ook nog al uiteenlopend zijn

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:27

Mijn moeder zei altijd "Een paard kopen is geen kunst, maar het onderhouden ervan'

De onderhoudskosten keren iedere maand terug. En kosten toch iedere keer weer een flinke duit.

Stalling - hooi-bodembedekking-voer
Hoefsmid - wat je paard nodig heeft. Bekappen is tussen 30-40 euro/ rondom hoefijzers kosten al snel 100 euro of meer
Dierenarts - Entingen- wormenkuur - eventueel als je paard ziek is.
Paardentandars
Fysio
Hoofdstel/zadel/ dekens/ dekjes/ borstels/ Halsters en alles wat je nog nodig hebt.
Eventueel extra voer/ supplementen wat niet bij de stalling in zit.
Lessen

En ik zal best nog wel wat vergeten ziijn.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:37

Het kost makkelijk €600 per maand, van veel factoren afhankelijk.
Ik zou eerst rustig afstuderen, dan een tijdje werken met een eigen woning (huur of koop, ik bedoel niet bij je ouders en niet op kamers) zodat je weet wat je echt overhoudt elke maand. Ik heb na mijn studie niet meteen op mijn startsalaris een paard kunnen onderhouden. Eerst de basis op orde hebben, een huis en goed je financiële huishouding kennen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:39

Als je het leuk wilt doen 700 pm makkelijk kunnen missen voor je paard.

Natuurlijk kan het ook voor 200, maar ik heb het dan over fatsoenlijke stalling, voer, lessen, tuig, terugkerende zaken als zadelmaker en leuke uitjes. (buitenrit, clinics en dus auto en trailer)

XiiaaooNaa

Berichten: 2866
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat kost een paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:41

En qua tijd per dag al snel 2/3 uur… ik althans.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:43

Toevallig hebben mijn man en ik het de afgelopen maanden inzichtelijk gemaakt. Nu heb ik 4 mini paardjes dus niet helemaal vergelijkbaar, en ze staan aan huis. Wij zijn tussen de 500 a 700 euro per maand kwijt aan ze all in. Dus voer, hooi, hoefsmid, entingen etc. Daarnaast lopen ze wedstrijden die zijn ook meegerekend daarin.

Kwa tijd als ik trainen niet meereken zeg maar, dan ben ik sowieso een uur per dag kwijt, soms 2 uur.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:45

XiiaaooNaa schreef:
En qua tijd per dag al snel 2/3 uur… ik althans.

Dat is denk ik een prima schatting, zeker bij rijden.
Paard dicht bij huis (nu aan huis :P ) scheelt wel enorm. Weet nog dat ik van 25 minuten met de auto naar 5 ging. Tjee, wat was dat heerlijk.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:47

Het ligt er wel heel erg aan wat voor paard je hebt en hoe je hem wilt houden.
Ik was met mijn dressuurpaard inderdaad bedragen zoals bovenstaande kwijt (maar ik moet zeggen, het grootste deel daarvan ging naar mijn instructrice, want qua stalling stond ik erg goedkoop en ik ben niet van de poespas)
Zadel is duur, maar ik heb mijn zadel relatief goedkoop gekocht en ook weer kunnen verkopen met maar heel weinig verlies, dus dan vind ik dat je alleen het verlies moet rekenen. Zelfde met dekens. Ik heb tweedehands een Rambo deken op marktplaats gekocht, die gaat een leven lang mee, en nadat paard overleden is, heb ik hem voor hetzelfde bedrag weer kunnen verkopen.
Als je gewoon een recreatiepaard wilt houden hier in de omgeving, red je het makkelijk met 200 euro per maand in de winter en 150 euro per maand in de zomer. En dan heb ik dus alle kosten meegerekend. Wel zelf de hoeven bijhouden dan. Anders komt de smid er nog bij

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:50

Ga eens in je buurt kijken wat voor stallingen er zijn. Als je een stalling hebt waar de paarden minimaal 8 uur per dag buiten staan samen met andere op een stuk land waar ze ook kunnen rennen en dollen met elkaar kost het je minder tijd om er heen te gaan. Dan een dag geen beweging geven is minder erg.

Heb je de stal naar wens gevonden kijk dan wat deze per maand kost. Hou er rekening mee dat dit verhoogd kan worden.

Tel dan elke 6 weken bekappen rond de 40 euro.
Wormen tellingen paar keer per jaar plus zo nodig middel.
1 keer per jaar tandarts en 1 keer per jaar enten.

Tel dan op dat je spullen nodig hebt. Goed zadel enz.
Regelmatig les.

Eventueel verzekering voor ziekte.

Dan altijd nog wel minimale onvoorziene dingen.

Dan heb je puur je vaste basis te pakken.

Dan een pot voor grotere onvoorziene dingen.

Zet die kosten nu elke maand opzij.
Totdat jij een paard wilt kopen.
Lukt dat? Mooi en dan heb je alvast een mooie onvoorziene pot gemaakt.

Lukt dat niet... Ja weet je dat ook.

Arixanii

Berichten: 8
Geregistreerd: 18-02-23
Woonplaats: Kortrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-23 16:32

Autumnn schreef:
Lees inderdaad bovenstaand topic even door, maar globaal zit je gauw aan 500 EUR. Daarnaast, baart het mij een beetje zorgen dat je vraagt hoeveel tijd je er aan moet gaan besteden. Heb je wel ervaring met paarden? Ik ben gauw 3 uur bezig en dan doe ik niks geks. Gisteren bijvoorbeeld ging ik half 12 van huis weg en was ik iets voor zessen thuis. Wel een lekkere lange rit gemaakt van 3 uur :j


Ik besteed ook ongeveer 3 uur als ik gewoon iets normaals, niets geks doe. Het is gewoon dat ik van mensen gehoord heb dat je heel veel tijd moet investeren in een eigen paard hebben, als je nog werk daarnaast hebt dan gaat dat toch een beetje moeilijk? Ik vroeg me dit gewoon af, daarom ook de vraag.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 16:58

Dat is van veel dingen afhankelijk.

- Hoe is het weer, heb ik zin om te blijven hangen. Als het regent; nee niet echt.
- Heb ik vandaag veel tijd om lekker te blijven hangen?
- Wie zijn er op stal, kan ik lekker kletsen met iemand?
- Hebben mijn jongens zin als ik blijf hangen? Soms wil ik knuffelen/ kroelen/ aanwezig zijn en negeren ze me.
- Kom vol plannen aan op stal, zie ik een situatie waardoor al mijn plannen omgegooid worden. Vaak wel in positieve zin. Bijv. het zonnetje schijnt, de kudde ligt lekker te tukken/ op te laden. Dan kan ik er enorm van genieten om of van een afstandje te kijken of om bij ze te gaan zitten/ liggen.
Ben op een vrije dag ook wel eens weggegaan en later teruggekomen.
- Mestbeurt, meestal doe ik mn klusjes, kroel of poets wat en ga ik weer.

Er is geen goed of fout, geen minimaal aantal minuten dat je aanwezig moet zijn.
Daar valt dus niks over te zeggen. 0-24 uur per dag, daar ergens tussen :+

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Wat kost een paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:08

Heb je een bijrijdpaard/kan je dit organiseren?
De stap van manege naar eigen paard is wel groot dus als je de kans hebt, is een bijrijdpaard voor een paar keer per week een mooie tussenstap.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 17:13

Ik betaal voor 3 paarden 420 euro in de maand aan stalling.
Bij mij komt daar ook nog het voer bij, dat kost 100 euro om de 6 weken.
Smid om de 6 weken 2 bekappen voor 40 euro en 1 alleen voor beslaan met zooltjes 100 euro.

Doordeweekse dagen wissel ik een beetje af met wie ik wat doe. In het weekend ben ik zeker 3 a 4 u bezig omdat ik ze dan allemaal pak.

Als je nog niet weet hoe de verzorging en alles in zijn werking gaat is het misschien handig om eerst gewoon op een all in te staan. Voor jonge meiden raad ik dat eigenlijk altijd aan. Maar ieder zijn eigen ding natuurlijk. :)