Wat heb jij geleerd na jaren in de paarden, wat je nooit wist?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 21:43

Mkango schreef:
Als je vraagt naar wat mensen geleerd hebben na jaren actief geweest te zijn met paarden, is het misschien verstandig om mensen niet te bekritiseren als jij iets toevallig wel direct geleerd hebt. :') Als je niet weet wat je niet weet en niemand het je vertelt, kun je het ook niet weten.


Ik bekritiseer niemand, ik geef oprechte reacties, er zitten heel leerzame dingen tussen. Maar basiskennis is basiskennis, ook als iemand dat niet wist. Geen kritiek op de Bokkers, maar wie de schoen past trekken hem aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:44

O:)

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 21:45

Robin_S schreef:
Écht :j ik was al een jaar of 20 toen ik ook bewust rechts ging lopen.

Grappig genoeg, stappen de meeste mensen nog steeds links op, en lopen ze bij voorkeur links van het paard. Ik geef eerlijk toe dat ik er nooit zin in had om rechts op te leren stappen - en doe ik het dus in ridderstijl 8-)


Geweldig he, zoveel rijscholen leren hun ruitertjes en amazones gewoon de basisdingen niet. Dat maakt niets uit, maar dat heb ik dus nu weer geleerd. :-). Ik doe ook nog steeds veel van links. Maar met twee paarden moeten ze wel allebei aan beide kanten kunnen lopen, net hoe het uit komt, dus in de praktijk wisselt het nog wel eens. Ik ben dus geen ridder, zoals jij ;-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:46

Hier gaan ze per 3 of per 4 naar de wei ~~}>

Ik bedoel het opstijgen. Dat doe ik nog steeds links. Net als jij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:47

Robin_S schreef:
Hermelijnhof schreef:

Hahahah, echt? Dit heb ik vroeger op de manege al geleerd, dat het van de oudheid is, dat ridders hun zwaard zo droegen dat links normaal was toen, en dat dat zo gebleven is, maar verder geen enkel nut heeft.


Écht :j ik was al een jaar of 20 toen ik ook bewust rechts ging lopen.

Grappig genoeg, stappen de meeste mensen nog steeds links op, en lopen ze bij voorkeur links van het paard. Ik geef eerlijk toe dat ik er nooit zin in had om rechts op te leren stappen - en doe ik het dus in ridderstijl 8-)
Is vooral een kwestie van muscle memory denk ik. :j Hoewel ik wel regelmatig rechts opstap afhankelijk van hoe ik het blok benader, en ik probeer mezelf nu te leren er ook rechts vanaf te springen, maar ik ben blij dat ik zo'n vergevingsgezind paard heb, hahahaha.

Waar ik loop doe ik al helemaal niet volgens de "regels": links, rechts, bij de schouder, voor het paard, half achter het paard... kan allemaal (bij dit paard dan). :')

Hermelijnhof schreef:
Mkango schreef:
Als je vraagt naar wat mensen geleerd hebben na jaren actief geweest te zijn met paarden, is het misschien verstandig om mensen niet te bekritiseren als jij iets toevallig wel direct geleerd hebt. :') Als je niet weet wat je niet weet en niemand het je vertelt, kun je het ook niet weten.


Ik bekritiseer niemand, ik geef oprechte reacties, er zitten heel leerzame dingen tussen. Maar basiskennis is basiskennis, ook als iemand dat niet wist. Geen kritiek op de Bokkers, maar wie de schoen past trekken hem aan!
Ok.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 21:47

Mkango schreef:
Als je niet weet wat je niet weet en niemand het je vertelt, kun je het ook niet weten.


Hier trouwens ontzettend NIET mee eens. Lang leve Internet, en vroeger al boeken, tijdschriften, verenigingen etc. Het is een beetje je examen niet halen toen de leraar ziek was, en dan de leraar de schuld geven. Er bestaat ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Niet perse van toepassing op de topic, maar dat niemand je het heeft verteld, is geen excuus om het niet te weten ;-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:48

Hermelijnhof schreef:
Mkango schreef:
Als je niet weet wat je niet weet en niemand het je vertelt, kun je het ook niet weten.


Hier trouwens ontzettend NIET mee eens. Lang leve Internet, en vroeger al boeken, tijdschriften, verenigingen etc. Het is een beetje je examen niet halen toen de leraar ziek was, en dan de leraar de schuld geven. Er bestaat ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Niet perse van toepassing op de topic, maar dat niemand je het heeft verteld, is geen excuus om het niet te weten ;-).
Fijn dat jij op je achtste al Einstein was en je kennis door een soort goddelijke ingeving vergaard hebt, maar 99% van de mensen is dat niet.

Overigens vind jij die dingen basiskennis, maar andere mensen blijkbaar niet.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 21:50

Citaat:
Is vooral een kwestie van muscle memory denk ik. :j Hoewel ik wel regelmatig rechts opstap afhankelijk van hoe ik het blok benader, en ik probeer mezelf nu te leren er ook rechts vanaf te springen, maar ik ben blij dat ik zo'n vergevingsgezind paard heb, hahahaha.

Waar ik loop doe ik al helemaal niet volgens de "regels": links, rechts, bij de schouder, voor het paard, half achter het paard... kan allemaal (bij dit paard dan). :')


Helemaal mee eens, muscle memory! Het gaat gewoon zo, in de praktijk. :-)
Laatst bijgewerkt door Hermelijnhof op 08-06-23 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 21:51

Citaat:
Fijn dat jij op je achtste al Einstein was en je kennis door een soort goddelijke ingeving vergaard hebt, maar 99% van de mensen is dat niet.

Overigens vind jij die dingen basiskennis, maar andere mensen blijkbaar niet.


Wow, slechte dag gehad? Ik denk dat je nu oprecht alleen jezelf zit op te fokken. En met zoveel posts zou je kunnen weten dat tekst soms anders overkomt door de missende intonatie. Denk ik. Lijkt me. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:54

-O- jammer hoor TS dat je zo hard bent voor de allerleukste manege die een kind zich maar kon bedenken!

Het was er volledig Franstalig dus wellicht heb ik een groot stuk theorie als kind gemist -:) van internet was nog geen sprake hoor, toch niet in ons huis -O-

Ik vind het wel knap dat jij als kind in de 20ste eeuw je paardenkennis haalde uit tijdschriften en boeken etc :) ik zou niet geweten hebben waar ik het moest halen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:55

Hermelijnhof schreef:
Citaat:
Fijn dat jij op je achtste al Einstein was en je kennis door een soort goddelijke ingeving vergaard hebt, maar 99% van de mensen is dat niet.

Overigens vind jij die dingen basiskennis, maar andere mensen blijkbaar niet.


Wow, slechte dag gehad? Ik denk dat je nu oprecht alleen jezelf zit op te fokken. En met zoveel posts zou je kunnen weten dat tekst soms anders overkomt door de missende intonatie. Denk ik. Lijkt me. ;-)


Ik ga echt stuk om jouw reacties _O- doe je het opzettelijk?

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 21:56

Robin_S schreef:
Hier gaan ze per 3 of per 4 naar de wei ~~}>

Ik bedoel het opstijgen. Dat doe ik nog steeds links. Net als jij :)


Je ziet ook vaak van die filmpjes op TikTok met dat paardenmensen nooit twee keer lopen, daar moest ik even aan denken. Als de paarden braaf genoeg zijn, kan dat best he. Ik rijd trouwens niet, dus dat doe ik niet links, maar het opzadelen doe ik vanaf links, trailerladen, en nu ik zo zit te denken begin ik ook links met borstelen... Eens beter op gaan letten, denk ik.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 21:57

Robin_S schreef:
-O- jammer hoor TS dat je zo hard bent voor de allerleukste manege die een kind zich maar kon bedenken!

Het was er volledig Franstalig dus wellicht heb ik een groot stuk theorie als kind gemist -:) van internet was nog geen sprake hoor, toch niet in ons huis -O-

Ik vind het wel knap dat jij als kind in de 20ste eeuw je paardenkennis haalde uit tijdschriften en boeken etc :) ik zou niet geweten hebben waar ik het moest halen!


Ik wilde alles graag weten, altijd al gehad, dus ik ging gewoon naar de bibliotheek, en daar las ik Paard&Sport en de Hoefslag. In mijn jeugd wel Internet, al moest ik wel nog inbellen. :-)

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 22:01

Robin_S schreef:
-O- jammer hoor TS dat je zo hard bent voor de allerleukste manege die een kind zich maar kon bedenken!

Het was er volledig Franstalig dus wellicht heb ik een groot stuk theorie als kind gemist -:)


Dat zou natuurlijk kunnen! Bij ons kwam je echt niet op een pony voordat je de basiskennis had, die toen natuurlijk heel minimaal was. Simpelweg alle onderdelen van je harnachement, de meest voorkomende ziektes dat een paard gevoel heeft en dus dat er niet geslagen wordt als een paard iets niet of juist wel deed, etc. Daarom voelt dat voor mij heel logisch. Daarbij is er ook de kwestie van veel of geen interesse hebben, natuurlijk. Als iemand alleen maar wilt rijden is dat ook prima, niets mis mee, maar dan krijgt diegene denk ik automatisch zaken niet mee, die anderen wel mee krijgen. Dat is geen oordeel, maar een logisch gevolg, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:08

Dat was inderdaad volledig anders bij ons :) ik begon met rijden toen ik 5 was en gelukkig moest ik niet eerst een theoretische toets afleggen!

Ineke2

Berichten: 33127
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:08

Ik ben niet opgegroeid met internet en nu? Krijg ik strafpunten?

Ik weet in elk geval zeker dat ik zelf juist nooit een haflinger wil. Totaal mijn type paard niet.

Dit topic begint met een mening en verder een best leuke vraag, jammer dan alleen wel dat er vervolgens mensen afgekraakt worden als ze antwoord geven op de vraag.

Waar ik heb leren rijden ging ik gewoon op de pony en de rest leerde je al doende zoals de meeste mensen.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:08

Hermelijnhof schreef:
Dat zou natuurlijk kunnen! Bij ons kwam je echt niet op een pony voordat je de basiskennis had, die toen natuurlijk heel minimaal was. Simpelweg alle onderdelen van je harnachement, de meest voorkomende ziektes dat een paard gevoel heeft en dus dat er niet geslagen wordt als een paard iets niet of juist wel deed, etc. Daarom voelt dat voor mij heel logisch. Daarbij is er ook de kwestie van veel of geen interesse hebben, natuurlijk. Als iemand alleen maar wilt rijden is dat ook prima, niets mis mee, maar dan krijgt diegene denk ik automatisch zaken niet mee, die anderen wel mee krijgen. Dat is geen oordeel, maar een logisch gevolg, denk ik.


Dat ligt ook wel een beetje aan de manage waar je terecht komt. In mijn jeugd en in mijn buurt waren er zat waar je het paard overpakte van de vorige. De beugels op maat moest maken en opsteeg. Dan leer je weinig meer dan rijden. (en zelfs dat niet zo heel goed) En dan kan je natuurlijk zeggen, dan zoek je een andere manage. Maar als kindje op de basisschool heb je die keuze vaak ook niet. Dan is het maar net geluk hebben of je ouders genoeg verstand van paarden hebben om te denken dat de manage misschien niet altijd gelijk heeft. Als kind ben je vaak gewoon blij dat je eindelijk op les mag.

Bovenstaande geldt trouwens allemaal niet voor mij. Ik had al een eigen pony bij mijn geboorte. Maar ook mijn wereld beperkte zich in de jaren '80 tot de mensen om mij heen.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 22:15

Robin_S schreef:
Dat was inderdaad volledig anders bij ons :) ik begon met rijden toen ik 5 was en gelukkig moest ik niet eerst een theoretische toets afleggen!


Zo schattig, zon kleine hummel! Gelukkig niet inderdaad, dat sla je ook niet echt op denk ik op die leeftijd. Wel heerlijk om zo jong al actief te zijn. En als he goed is heb je rond die tijd nog een ouder of verzorger mee, denk ik, die je basisdingen als gevoel bij brengt. :-)

Sherivey
Berichten: 8669
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:17

Hermelijnhof schreef:
Mkango schreef:
Als je niet weet wat je niet weet en niemand het je vertelt, kun je het ook niet weten.


Hier trouwens ontzettend NIET mee eens. Lang leve Internet, en vroeger al boeken, tijdschriften, verenigingen etc. Het is een beetje je examen niet halen toen de leraar ziek was, en dan de leraar de schuld geven. Er bestaat ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Niet perse van toepassing op de topic, maar dat niemand je het heeft verteld, is geen excuus om het niet te weten ;-).

En hoe precies had ik dat als jong meisje moeten leren, zonder dat iemand het me vertelde?

Mijn moeder had geen verstand van paarden, deed me op een manege op paardrijles. En ja, ook ik heb daar dingen geleerd die ik pas veel later anders leerde. Ja, mede door internet wat nu heel toegankelijk is.

Toen ik begon met paardrijden was dat nog niet zo. En ook de boeken die er waren, waren niet per se gericht op paardengedrag.

En je kunt niet echt van jonge meiden verwachten dat ze zelf volledig onderzoek gaan doen naar bepaalde dingen in de paardenwereld.
Ik wilde gewoon leuke dingen doen met paarden.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 22:18

Ineke2 schreef:
Ik ben niet opgegroeid met internet en nu? Krijg ik strafpunten?

Ik weet in elk geval zeker dat ik zelf juist nooit een haflinger wil. Totaal mijn type paard niet.

Dit topic begint met een mening en verder een best leuke vraag, jammer dan alleen wel dat er vervolgens mensen afgekraakt worden als ze antwoord geven op de vraag.

Waar ik heb leren rijden ging ik gewoon op de pony en de rest leerde je al doende zoals de meeste mensen.


Niemand krijgt strafpunten als ie geen Internet had, of iets niet weet. Internet was een voorbeeld, niet de enige optie die ik gaf ;-). Maar als jij jezelf strafpunten wilt geven, dan is dat helemaal aan jezelf, natuurlijk.

Niemand wordt afgekraakt; er komen allerlei interessante dingen naar voren die ik ook niet wist. Ik verbaas me wel dat velen dus zo weinig basis informatie hebben meegekregen bij hun eerste lessen. Ook dat is een mening, en geen afkraken. Het valt me op. Dat is het. Zit geen oordeel aan vast. Dat mensen er een oordeel en kritiek in zien, zegt misschien iets over hun zelfbeeld? Geen idee. Ik zie nergens kritiek, die op een ander en niet op mezelf. Hoe dan ook; je reageert off-topic, wat wil je delen over wat je (later) hebt geleerd?

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 22:22

Citaat:
Hier trouwens ontzettend NIET mee eens. Lang leve Internet, en vroeger al boeken, tijdschriften, verenigingen etc. Het is een beetje je examen niet halen toen de leraar ziek was, en dan de leraar de schuld geven. Er bestaat ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid. Niet perse van toepassing op de topic, maar dat niemand je het heeft verteld, is geen excuus om het niet te weten ;-).

Sherivey schreef:
En hoe precies had ik dat als jong meisje moeten leren, zonder dat iemand het me vertelde?

Mijn moeder had geen verstand van paarden, deed me op een manege op paardrijles. En ja, ook ik heb daar dingen geleerd die ik pas veel later anders leerde. Ja, mede door internet wat nu heel toegankelijk is.

Toen ik begon met paardrijden was dat nog niet zo. En ook de boeken die er waren, waren niet per se gericht op paardengedrag.

En je kunt niet echt van jonge meiden verwachten dat ze zelf volledig onderzoek gaan doen naar bepaalde dingen in de paardenwereld.
Ik wilde gewoon leuke dingen doen met paarden.


Op de eerste vraag kan ik simpel antwoorden; er zit tijd tussen jong meisje en nu, denk ik, als je in dit topic reageert. Ik ben inmiddels zo stokoud ;-) dat er 32 tussen mijn eerste keer opstijgen en nu zit. Mijn vraag is wat mensen in de laatste jaren hebben geleerd. Er zitten nog wat jaren tussen jong meisje en de laatste jaren, dus jaren van leren, praktijk, enzovoort. Ik zeg nergens dat je na je eerste rijles alles moest weten, alleen dat het me verbaast hoe veel mensen dingen uit de basis schijnbaar (naar hun eigen zeggen) pas de laatste jaren hebben geleerd. That;s it. Geen oordeel.
Je laatste zin raakt de kern; je wilde gewoon leuke dingen doen met paarden. Geweldig, toch?

prompter

Berichten: 11140
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:22

Dat we paarden eigenlijk tekort doen door er alleen maar op te rijden. Ooit gestart met grondwerk voor de afwisseling, en ze blijken verbazend goed te zijn in het oplossen van puzzelachtige situaties en heel snel te leren hoe bepaalde taken uit te voeren.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 22:23

Jessix schreef:
Dat ligt ook wel een beetje aan de manage waar je terecht komt. In mijn jeugd en in mijn buurt waren er zat waar je het paard overpakte van de vorige.


Precies het punt wat ik maakte :-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:24

Je berichten lokken dat uit TS.

Je bent enthousiast over een piemelpoetser, maar verdere uitspraken drijf je letterlijk de spot mee. Dan word je na een tijd niet meer zo serieus genomen :Y)

Ik vind voor iemand die zo leergierig en bij de pinken is, je communicatievaardigheden maar matig zijn. Ik weet zeker dat je het niet zo bedoeld hebt. Maar je weet wel, wie de schoen past, trekke hem aan.

Hermelijnhof
Berichten: 219
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 22:24

prompter schreef:
Dat we paarden eigenlijk tekort doen door er alleen maar op te rijden. Ooit gestart met grondwerk voor de afwisseling, en ze blijken verbazend goed te zijn in het oplossen van puzzelachtige situaties en heel snel te leren hoe bepaalde taken uit te voeren.


Ja, gaaf is dat he? Hoe slim ze eigenlijk zijn! Soms denk je van niet wanneer ze weer schrikken van hun eigen schaduw, maar ze kunnen verdomd slim uit de hoek komen!