Stel ik me echt aan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:33

DuoPenotti schreef:
@gini

Ook met een zweep?
Waar ik vroeger op pension stond ging ook alles los naar binnen.
En dat ging zelden in stap.
Maar een zweep was niet nodig om te jagen. Die kwamen zelf naar stal.

Maar denk dat ts dan hetzelfde probleem ervaart.


Nee, zonder zweep. Wel af en toe vocale aanmoedigingen die afhankelijk van het gedrag van de paarden (eigenlijk vooral het gedrag van 1 zwarte ruin :o ) ook wel opzwepend kunnen zijn.
Ik denk inderdaad dat het wegleggen van de zweep niet veel aan de situatie van TS zou veranderen. Het is de hele scène van langslopende paarden en mensen die voor wat rumoer zorgt.

Dat de buren zelfs weigerachtig staan tegenover het op voorhand verwittigen wanneer ze mensen in de bak zien rijden, doet me ook wel iedere sympathie voor hen verliezen. Even over de draad roepen dat je de paarden gaat binnenhalen is wel het minste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 12:37

Elisa2 schreef:
Mkango schreef:
Als je zelf het knallen van de zweep ook gebruikt als “hulp” om je paard naar voren te jutten niet, nee. :+ Ieder ander paard kun je leren dat het niks betekent.


Dat is imo veel te kort door de bocht, heb en ken er een paar waar de zweep niet al te vriendelijk op gebruikt is. Lang bezig geweest met desensibiliseren en in de training geven ze niks meer om de zweep. Maar er moet toch echt niet een idioot in het weiland er naast met de zweep gaan staan knallen.

TS, misschien heb je er over heen gelezen (of is de tip niet bruikbaar, dat kan ook) maar hoe zit het met de tijden? Halen de buren altijd de paarden binnen op dezelfde tijd?
Ik zou echt gewoon een gesprek met ze aan gaan en tijden afspreken waarin in ieder geval je dochter en dat andere meisje ongestoord kunnen rijden.
Lijkt mij vrij vanzelfsprekend dat het wat anders gaat bij een paard dat nare ervaringen heeft met de zweep, maar ik hoef toch niet alles uit te spellen? :') Het gemiddelde paard dat met juist zweepgebruik is opgevoed en opgeleid, ziet het niet als strafmiddel en kun je dus prima leren dat zo'n knal niks betekent. Ik ga er gemakshalve maar even vanuit dat dat het geval is bij de meeste paarden, anders gaat er namelijk best wat mis in de paardensport. :=

Excuus, TS, ik maakte uit dit bericht op dat jullie het zelf ook vrij spannend vinden. :) Maar als ik ernaast zit, neem ik uiteraard mijn woorden terug!
Farah86 schreef:
Daar werken we ook zeker aan. Maar we hebben bloedige paarden, dus dat kan nog wel eens een klusje zijn. Natuurlijk werkt spanning van de ruiter eea nog meer in de hand, maar als je van nature niet relaxed bent in dit soort situaties is dat best een traject weet ik uit ervaring. Je kunt tegenover een paard niet 1,2,3 doen alsof je relaxed bent, daar prikt hij meteen doorheen. Dus dat kost tijd en je moet eraan toe zijn. Zelf heb ik best wat geïnvesteerd in mentale training de laatste jaren en galoppeer ik ook wel eens aan als mijn paard iets spannend vindt. En ja, dat werkt goed. (Bovendien vind ik het veel makkelijker uitzitten van galop maar rengalop dan van stap naar rengalop ;-)). Maar ik weet ook hoelang de weg is van verlammende angst naar zo'n pro-actieve actie. Anyway, bedankt voor al jullie reacties en suggesties. We gaan ermee aan de slag en passen ons zo goed en zo kwaad als lukt aan de situatie aan.

Farah86
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 12:48

Stephanie schreef:
Farah86 schreef:

Misschien had je erover heen gelezen, maar is een spiegeltje ophangen om de hoek achter de bosjes te kunnen zien vanuit je bak nog een idee? Een iets duurdere investering, maar… een ander idee is een smart camera die mensen kan detecteren ophangen op de hoek waarin je ze niet ziet aankomen. Instellen dat je telefoon melding geeft als er iemand aan komt.


Dat is wel een goed idee, dankjewel!

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:19

Gini schreef:
DuoPenotti schreef:
@gini

Ook met een zweep?
Waar ik vroeger op pension stond ging ook alles los naar binnen.
En dat ging zelden in stap.
Maar een zweep was niet nodig om te jagen. Die kwamen zelf naar stal.

Maar denk dat ts dan hetzelfde probleem ervaart.


Nee, zonder zweep. Wel af en toe vocale aanmoedigingen die afhankelijk van het gedrag van de paarden (eigenlijk vooral het gedrag van 1 zwarte ruin :o ) ook wel opzwepend kunnen zijn.
Ik denk inderdaad dat het wegleggen van de zweep niet veel aan de situatie van TS zou veranderen. Het is de hele scène van langslopende paarden en mensen die voor wat rumoer zorgt.

Dat de buren zelfs weigerachtig staan tegenover het op voorhand verwittigen wanneer ze mensen in de bak zien rijden, doet me ook wel iedere sympathie voor hen verliezen. Even over de draad roepen dat je de paarden gaat binnenhalen is wel het minste.

Eens hoor :j
Kleine moeite zou ik zeggen even wat laten weten als je mensen in de bak ziet.

Maar ze doen het niet en het enige wat dan helpt is toch je eigen paarden er aan laten wennen.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:40

Stephanie schreef:
Farah86 schreef:
Voorheen hadden ze regelmaat en toen probeerde ik die tijd zoveel mogelijk te vermijden. Maar nu is het soms 4 uur, dan weer 5 uur, dan weer 8 of 9 uur 's avonds. Dus dat maakt het nu ineens weer lastiger. Ik heb geprobeerd met ze te praten, maar daar staan ze helaas niet voor open. Ze willen ons zelfs niet waarschuwen of even 1 minuut wachten zodat we kunnen afstappen.

Dat is echt het toppunt van asociaal gedrag. En volgens mij is hiermee de grens van een goede buurrelatie echt in zicht of al overschreden.


We lezen hier ook maar 1 kant van het verhaal. Ik kan mij zo voorstellen dat als het "gesprek" met veel emotie of "beschuldiging" is verlopen dat medewerking van de buren daardoor ook naar 0 teruggebracht kan zijn.

Maar ik lees dat de paarden van de buren ook in een andere wei staan en dat ts geregeld in de ochtend rijdt, dus er is gelukkig geen dagelijkse last hierdoor.

Sellyxx

Berichten: 1209
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:03

Soms word ik een beetje moe van onze neiging tot politieke correctheid, om altijd neutraal ergens in te staan en te blijven benadrukken dat een verhaal twee kanten heeft. :') Tuurlijk heeft dat het ook, en is nuance vaak op zijn plek, maar na 4 pagina’s in dit topic lijkt het me toch wel duidelijk geworden dat het voor ts gewoon een hele vervelende situatie is; omdat zij wordt belemmerd in haar eigen gang gaan op haar eigen erf; ze doet geen vlieg kwaad door op haar eigen erf in de bak te rijden, maar heeft wel last van de buren, die dus eigenlijk overlast veroorzaken door rennende paarden. Lijkt me ook heel logisch dat je als je je eigen soortgenoten aan de kletter ziet gaan je daar als paard niet immuun voor bent. T is geen voorbijganger of fietser oid waar een paard maar gewoon aan te wennen heeft (wat zoals ts al aangaf dus ook wel prima gaat), zelf ook gaan rennen zit vaak gewoon in het instinct.

Ts reageert naar mijn idee heel netjes en verantwoordelijk in dit topic, met alle situaties op het internet blijft dat je niet weet hoe de situatie echt is gegaan, maar om nu daarom altijd bij voorbaat daarop enigszins achterdochtig te reageren vind ik ook weer zowat, wat mij betreft kun je haar ook gewoon het voordeel van de twijfel geven dat ze netjes het gesprek heeft geprobeerd aan te gaan. In plaats van dat ts zich hier moet blijven verdedigen tegenover haar werkwijze. Ja een verhaal heeft twee kanten, maar dat betekent dat de kant van ts er dus ook echt toe doet, en wij zijn er hier voor haar om naar haar te luisteren en tips te geven. :) een beeld van de situatie kan daarbij helpen om de situatie beter in kaart te krijgen, en tuurlijk kan soms bepaaalde feedback of kritiek opbouwend zijn, in die zin dat iemand niet altijd maar hoeft te worden gesust of bevestigd, maar wat voorop staat is mijns inziens dat je de situatie van ts en hoe zij dit beleeft serieus neemt :) en voor haar invullen dat ze geen dagelijkse last ervaart terwijl de ts hier niet voor niks een topic opent vind ik dan afdoen aan het verhaal van ts die gewoon aandacht verdient :)
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 12-06-23 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:06

ellepel schreef:
nou ik ga wel reageren want ik haal hier de paarden ook van de wei met de longeerzweep.
het zijn er 12 en die ga ik niet stuk voor stuk binnen halen en als ik er gewoon omheen loop en zeg van jongens er uit dan vreten ze gewoon door.

dus ja de zweep, ik gebruik die alleen om mee te zwiepen,geen geknal en om ze richting aan te geven.
en mocht er iemand bij ons in de bak rijden dan hou ik daar rekening mee.
die buren zijn dus wel dom, die zweep prima maar geknal er mee is onnodig


Exact hier idem, 10 paarden dan nu, ze zijn niet allemaal gemotiveerd genoeg om voor de brokjes te komen. Gebruik het ook als verlengde van mijn arm.

juniper

Berichten: 1578
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:11

Als ik jou was zou ik een paar weken niet focussen op rijden (al is het maar met de meiden) en grondwerk gaan doen. Als ik zou weten dat zoiets voor zou kunnen vallen (een buurman met zwepen bijvoorbeeld) dan zou ik ook gespannen op het paard zitten, eerlijk gezegd. Ik zou dan ff switchen naar grondwerk, trail parcours, noem maar op, met het doel om samen (ruiters + paarden) om te leren gaan met de geluiden en de spanning.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:20

Hutcherson schreef:
Die van mij zouden echt alleen maar als dollen de wei door sjezen als ik ze eruit wil halen met een zweep... Ik moet ze echt halen met een touwtje, halster of even vastpakken aan vliegenmasker

Bij mij is dat echt echt het allerlaatste redmiddel als ze ik ze op geen enkele andere manier te pakken krijg.

Meestal komen ze al af als ik ze roep om naar binnen te gaan.

Vraag me af of de buren ook nog zo lakoniek gaan reageren als ze ineens naar de rechtbank geroepen worden omdat er iemand bij TS door hun actie een ernstig ongeluk heeft gekregen.

TS kan zich toch ook niet altijd schikken naar hen? Vind het trouwens wel erg frappant dat de buren steeds toevallig hun paarden naar binnen jagen als er bij TS in de bak gereden wordt. Klinkt mij eerder als pestgedrag in de oren.

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:23

petraaken schreef:
Hutcherson schreef:
Die van mij zouden echt alleen maar als dollen de wei door sjezen als ik ze eruit wil halen met een zweep... Ik moet ze echt halen met een touwtje, halster of even vastpakken aan vliegenmasker

Bij mij is dat echt echt het allerlaatste redmiddel als ze ik ze op geen enkele andere manier te pakken krijg.

Meestal komen ze al af als ik ze roep om naar binnen te gaan.

Vraag me af of de buren ook nog zo lakoniek gaan reageren als ze ineens naar de rechtbank geroepen worden omdat er iemand bij TS door hun actie een ernstig ongeluk heeft gekregen.

TS kan zich toch ook niet altijd schikken naar hen? Vind het trouwens wel erg frappant dat de buren steeds toevallig hun paarden naar binnen jagen als er bij TS in de bak gereden wordt. Klinkt mij eerder als pestgedrag in de oren.

is dat zo?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:28

DuoPenotti schreef:
Sellyxx schreef:
Ik lees trouwens nu pas dat het ook gebeurt als er kinderen of tieners rijden. Dus dan gebeurt het op meerdere momenten en kan ik me ook wel voorstellen dat dat enorm frustreert, en ook gewoon gevaarlijk is. En dat je juist geprobeerd hebt in gesprek te gaan maar ze daar niet echt aan mee willen werken, dat is wel oprecht jammer. Communicatie is key.

anderzijds als de bak veel bezet wanneer moeten ze ze dan binnen zetten?

Nogmaals zo binnen halen is idioot, maar dat kun je niet zomaar veranderen.
En als de paarden ook reageren op het rennen van de buurpaarden hou je dat ook als ze zelf naar het hek rennen

Ik ben blijkbaar een idioot dan want hier worden ze ook zo naar binnen en buiten gelaten. := Niet met de longeerzweep want die is niet meer nodig maar hier gaan ze ook zelf naar hun stallen en ja, soms is dat door de bak in een galopje met wat gebok als ze jollig zijn.. In het begin had ik idd de longeerzweep vast gewoon om ze even "aan het moven" te krijgen. Inmiddels kennen ze de routine en is een "ale, stal in!" genoeg maar in het begin had ik dus ook de longeerzweep vast.
En ja, ik heb er ook maar drie. :+

Wb het vragen aan de buren om zich aan te passen. Veel zal af hangen van hoe dat eerste gesprek verlopen is en hoe het contact al was. Dat zijn dus vooral vragen die ik me stel. Hoe was het contact hiervoor en hoe is het in 1e instantie aangekaart? En zijn er vanuit de meiden wellicht woorden gevallen tijdens één van de voorvallen?

Maar om heel eerlijk te zijn... Ik zou er ook niet zo mee op gezet zijn als ik me moest gaan houden aan de uren dat TS rijdt betreffende wanneer ik mijn paarden binnen haal en buiten laat. := Nu heb ik wel uren dat de meeste mensen niet meer (of nog niet) op de knol zitten maar ik veronderstel dat die mensen ook bezigheden hebben dus dat ze daardoor ook niet altijd kunnen zeggen wanneer ze exact hun paarden gaan binnen halen. Normaal gaan ze hier naar buiten als het licht wordt (in de winter dus iets later dan in de zomer) en naar binnen tussen half tien en half 1 ergens 'savonds/ 'snachts ergens afhankelijk van mijn man zijn shift. :+ Dus er is een reële kans dat ik sowieso geen overlast zou geven. _O- Maar ik ken ook mensen die door hun werktijden simpelweg geen vast tijdstip kunnen plakken op het binnen en buiten zetten. Wellicht is er wel een reden waarom hun binnen en buiten halen zo onregelmatig geworden is.

Als ik me wilde aanpassen aan 4 mensen hun planning zette ze ik ze wel op een prive stal. Zou me een stuk goedkoper uit komen en minder tijd kosten. :o
Op één stal waar ik stond werden de paarden ook zo langs de bak naar de weide gejaagd. Daar keek men ook niet of er mensen aan het rijden waren. Tja, leer je van. :+

Sellyxx

Berichten: 1209
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:35

Klopt, maar volgens mij is dat ook niet perse het punt van ts dat ze verwacht dat ze zich volledig aanpassen aan haar planning (tot nu toe heeft ze dat zelfs andersom geprobeerd te doen). Maar zou ze het fijn vinden als ze i.i.g. enigszins meedenken door bijv. even van tevoren te waarschuwen, dat lijkt me niet teveel gevraagd.

Dat is (voor de buren) 2 seconde werk door even je mond open te doen en te laten weten dat je eraan komt. Of voor mijn part regel je zo'n ouderwets belletje en geef je dat even af als signaal. Dat is niet zo heel veel gevraagd ten opzichte van ts en anderen die hun paarden volledig moeten leren rustig te houden en onder controle te krijgen. (en daarnaast een uur lang als ze aan het rijden zijn in hun achterhoofd rekening moeten houden met een potentiële stresssituatie)
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 12-06-23 14:41, in het totaal 6 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:37

Nou dat lijkt mij niet perse pestgedrag, maar vervelend is het zeker wel als de buren niet even willen zeggen dat ze hun paarden uit de wei gaan halen.

Hopelijk werkt ze spiegel of een bewegings camera / detector, zeker een goede tip daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht.

Het is toch niet dat ze echt een aanpassing vraagt van de buren? Dat lees ik hier nergens. Wel dat er gevraagd was om wanneer ts of iemand anders in de bak aan het rijden is, ze even te waarschuwen dat ze paarden gaan binnen halen zodat ze een kans hebben om van hun paard af te komen tot de buren klaar zijn met binnen halen.

Dat is toch niet echt aanpassen, maar gewoon niet meer dan normaal toch zo’n waarschuwing eventjes.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:40

DuoPenotti schreef:
petraaken schreef:

Bij mij is dat echt echt het allerlaatste redmiddel als ze ik ze op geen enkele andere manier te pakken krijg.

Meestal komen ze al af als ik ze roep om naar binnen te gaan.

Vraag me af of de buren ook nog zo lakoniek gaan reageren als ze ineens naar de rechtbank geroepen worden omdat er iemand bij TS door hun actie een ernstig ongeluk heeft gekregen.

TS kan zich toch ook niet altijd schikken naar hen? Vind het trouwens wel erg frappant dat de buren steeds toevallig hun paarden naar binnen jagen als er bij TS in de bak gereden wordt. Klinkt mij eerder als pestgedrag in de oren.

is dat zo?


was blijkbaar nog niet ver genoeg gelezen om te weten dat het op onregelmatige uren gebeurt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:42

Ayasha schreef:
DuoPenotti schreef:

anderzijds als de bak veel bezet wanneer moeten ze ze dan binnen zetten?

Nogmaals zo binnen halen is idioot, maar dat kun je niet zomaar veranderen.
En als de paarden ook reageren op het rennen van de buurpaarden hou je dat ook als ze zelf naar het hek rennen

Ik ben blijkbaar een idioot dan want hier worden ze ook zo naar binnen en buiten gelaten. := Niet met de longeerzweep want die is niet meer nodig maar hier gaan ze ook zelf naar hun stallen en ja, soms is dat door de bak in een galopje met wat gebok als ze jollig zijn.. In het begin had ik idd de longeerzweep vast gewoon om ze even "aan het moven" te krijgen. Inmiddels kennen ze de routine en is een "ale, stal in!" genoeg maar in het begin had ik dus ook de longeerzweep vast.
En ja, ik heb er ook maar drie. :+

Wb het vragen aan de buren om zich aan te passen. Veel zal af hangen van hoe dat eerste gesprek verlopen is en hoe het contact al was. Dat zijn dus vooral vragen die ik me stel. Hoe was het contact hiervoor en hoe is het in 1e instantie aangekaart? En zijn er vanuit de meiden wellicht woorden gevallen tijdens één van de voorvallen?

Maar om heel eerlijk te zijn... Ik zou er ook niet zo mee op gezet zijn als ik me moest gaan houden aan de uren dat TS rijdt betreffende wanneer ik mijn paarden binnen haal en buiten laat. := Nu heb ik wel uren dat de meeste mensen niet meer (of nog niet) op de knol zitten maar ik veronderstel dat die mensen ook bezigheden hebben dus dat ze daardoor ook niet altijd kunnen zeggen wanneer ze exact hun paarden gaan binnen halen. Normaal gaan ze hier naar buiten als het licht wordt (in de winter dus iets later dan in de zomer) en naar binnen tussen half tien en half 1 ergens 'savonds/ 'snachts ergens afhankelijk van mijn man zijn shift. :+ Dus er is een reële kans dat ik sowieso geen overlast zou geven. _O- Maar ik ken ook mensen die door hun werktijden simpelweg geen vast tijdstip kunnen plakken op het binnen en buiten zetten. Wellicht is er wel een reden waarom hun binnen en buiten halen zo onregelmatig geworden is.

Als ik me wilde aanpassen aan 4 mensen hun planning zette ze ik ze wel op een prive stal. Zou me een stuk goedkoper uit komen en minder tijd kosten. :o
Op één stal waar ik stond werden de paarden ook zo langs de bak naar de weide gejaagd. Daar keek men ook niet of er mensen aan het rijden waren. Tja, leer je van. :+

Zou jij niet even je buren laten weten dat je je paarden binnen gaat halen als je ziet dat naast de weide gereden wordt?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:44

Sellyxx schreef:
Klopt, maar volgens mij is dat ook niet perse het punt van ts dat ze verwacht dat ze zich volledig aanpassen aan haar planning (tot nu toe heeft ze dat zelfs andersom geprobeerd te doen). Maar zou ze het fijn vinden als ze i.i.g. enigszins meedenken door bijv. even van tevoren te waarschuwen, dat lijkt me niet teveel gevraagd.

Dat is (voor de buren) 2 seconde werk door even je mond open te doen en te laten weten dat je eraan komt. Of voor mijn part regel je zo'n ouderwets belletje en geef je dat even af als signaal. Dat is niet zo heel veel gevraagd ten opzichte van ts en anderen die hun paarden volledig moeten leren rustig te houden en onder controle te krijgen. (en daarnaast een uur lang als ze aan het rijden zijn in hun achterhoofd rekening moeten houden met een potentiële stresssituatie)

Maar hoeveel verschil maakt het nu werkelijk als je stuurt "ik ga de paarden binnen halen" en je gaat naar buiten. Die minuut, maakt die zoveel verschil? Of moet er dan eerst een half uur of uur gewacht worden dat de training afgerond kan worden?

Moet je in je eigen stal toestemming gaan vragen aan de buren of je de paarden mag binnen halen. :=

San: Nee, dat zou niet in me op komen om de simpele reden dat ik op een stal gestaan heb waar dat de normaalste zaak van de wereld was. := En daar was ik betalende klant, niet degene die de paarden binnen of buiten joeg. := Als ze daarin de weides aan het rennen waren had je het er ook mee te doen. En ik rijd genoeg jonge paarden in dus het is ook niet dat ik alleen maar brave beesten onder mijn kont heb. := Moeten mijn buren ook gaan vragen wanneer hun kinderen met de bal mogen spelen waar mijn jonge paard bang voor was? Of wanneer ze hun gras gaan maaien? OF wanneer de kleine mag gaan schommelen? Ben meer dan eens geteleporteert naar de andere kant van de bak omwille van een dergelijk scenario maar het is nooit in me op gekomen om de buren aan te spreken daarover. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:49

Ayasha schreef:
Sellyxx schreef:
Klopt, maar volgens mij is dat ook niet perse het punt van ts dat ze verwacht dat ze zich volledig aanpassen aan haar planning (tot nu toe heeft ze dat zelfs andersom geprobeerd te doen). Maar zou ze het fijn vinden als ze i.i.g. enigszins meedenken door bijv. even van tevoren te waarschuwen, dat lijkt me niet teveel gevraagd.

Dat is (voor de buren) 2 seconde werk door even je mond open te doen en te laten weten dat je eraan komt. Of voor mijn part regel je zo'n ouderwets belletje en geef je dat even af als signaal. Dat is niet zo heel veel gevraagd ten opzichte van ts en anderen die hun paarden volledig moeten leren rustig te houden en onder controle te krijgen. (en daarnaast een uur lang als ze aan het rijden zijn in hun achterhoofd rekening moeten houden met een potentiële stresssituatie)

Maar hoeveel verschil maakt het nu werkelijk als je stuurt "ik ga de paarden binnen halen" en je gaat naar buiten. Die minuut, maakt die zoveel verschil? Of moet er dan eerst een half uur of uur gewacht worden dat de training afgerond kan worden?

Moet je in je eigen stal toestemming gaan vragen aan de buren of je de paarden mag binnen halen. :=

San: Nee, dat zou niet in me op komen om de simpele reden dat ik op een stal gestaan heb waar dat de normaalste zaak van de wereld was. := En daar was ik betalende klant, niet degene die de paarden binnen of buiten joeg. := Als ze daarin de weides aan het rennen waren had je het er ook mee te doen. En ik rijd genoeg jonge paarden in dus het is ook niet dat ik alleen maar brave beesten onder mijn kont heb. := Moeten mijn buren ook gaan vragen wanneer hun kinderen met de bal mogen spelen waar mijn jonge paard bang voor was? Of wanneer ze hun gras gaan maaien? OF wanneer de kleine mag gaan schommelen? Ben meer dan eens geteleporteert naar de andere kant van de bak omwille van een dergelijk scenario maar het is nooit in me op gekomen om de buren aan te spreken daarover. :+

Ah okay. Ik vind het vrij normale omgangsvormen, eigenlijk. Mijn buren kwamen even melden dat ze mest gingen rijden op de weide naast onze rijbaan, ik gaf door wanneer wij iets gingen doen dat voor hun dieren spannend zou kunnen zijn.

Ongelukken voorkomen, was het idee. Voor beide kanten prettig. In ons geval dan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 14:54

Ik heb aan één kant buren met zeer luidruchtige kinderen en de andere kanten zitten boeren. Die laten me ook niet weten wanneer ze met de bal gaan spelen (die regelmatig in mijn bak beland ook als ik aan het rijden ben.) of het gras gaan af doen, of de sproeier gaan opzetten, of in geval van de boeren hooien of mais af gaan doen of gaan ploegen. Op geen van die activiteiten is een pijl te trekken. :+ Ja bij het hooien kan ik ongeveer gokken wanneer ze gaan persen als het op rijen gelegd wordt maar zelfs dat is niet simpel gezien het soms 3 dagen op rijen ligt en soms een uur later al geperst wordt. :+ En reken maar dat zo'n maismachine die snijmais maakt menig paard grote ogen doet trekken. := Als ik er op zit en ik hoor zware machines moet ik ook een keuze maken, afstappen of doorrijden. Met de jongste pakte ik dan in het begin de longe even en stapte idd af maar hield haar aan het werk. Inmiddels kijkt ze nergens meer van op. Zelfs de tennisbal die op haar kont viel (die gegooid werd voor de border collie) leverde slechts een geërgerde reactie op. _O-

Ik heb er altijd mogelijkheden van gemaakt ipv problemen. :) Soms al zuchtend ja maar goed, het is wat het is.


Mijn buren zullen vast ook wel eens zuchten om dingen die ik doe. Dat is de realiteit van buren hebben.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-06-23 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sellyxx

Berichten: 1209
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:00

Nee klopt maar nu haal je er allemaal situaties bij. Tuurlijk hoef je niet om elk wiswasje je buren te gaan waarschuwen, dan kan ik me inderdaad voorstellen dat je bewegingsvrijheid nogal beperkt wordt . :')

Maar tussen links (volledig je eigen ding doen) en rechts (volledig aanpassen) zit nog zo'n grote lijn met andere mogelijkheden. In deze situatie met rennende paarden en gevaarlijke situaties die daaruit voort kunnen komen voor de ruiter is het toch niet zo heel gek, zeker niet als je zelf paarden hebt dan weet je hoe het is en kan zijn, lijkt me. Het is al eerder benoemd dat de paarden van ts prima hebben om te leren gaan met (ik citeer ts) " vogels, trekkers langs de bak, bosmaaiende mannen rond de bak: komt hier allemaal voor en allemaal geen probleem".

En ik weet niet wat je bedoelt met 'sturen', ik bedoel geen telefonisch contact, maar gewoon een fysieke roep "ik kom eraan" of wat mij betreft (als dat niet hoorbaar zou zijn) een of ander geluid wat je kunt maken via een fluitje of wat dan ook. Dat geeft ts en anderen ten eerste rust in de rest van het uur, omdat ze weten dat als de situatie zich voor gaat doen ze daar van tevoren iets van horen, en het dus de rest van het uur wat meer kan loslaten en niet zo extreem alert/gefocust daarop hoeft te zijn. En ten tweede kunnen ze dan op dat moment hun paard gericht 'trainen' om ermee om te gaan. Wij hadden bijvoorbeeld vroeger wielren en motorachtige races op de weg naast onze bak. We hadden de paarden geleerd om in het midden van de bak stil te gaan staan, en even af te stappen of erop te blijven zitten dat weet ik eigenlijk niet eens meer, was dat een aangeleerde actie waarop de paarden wisten wat ze te doen stond wanneer zo'n situatie zich voordeed en niet overvallen werden door de situatie en in paniek raakte.
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 12-06-23 15:05, in het totaal 5 keer bewerkt

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:00

met boeren heb ik geen problemen ben dat zo gewoon ben om daar op te anticiperen. Daarbij ben ik niet zo levensmoe dat ik zou gaan rijden als ze met de hakselaar (doen ze mais en silogras mee) op de velden naast mijn bak of weides bezig zijn. Dan haal ik ofwel de paarden snel binnen of als het mogelijk is laat ik ze op een stuk wei dat ze als een veilige afstand van die machines beschouwen.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:01

cobiie schreef:
Stephanie schreef:
Dat is echt het toppunt van asociaal gedrag. En volgens mij is hiermee de grens van een goede buurrelatie echt in zicht of al overschreden.


We lezen hier ook maar 1 kant van het verhaal. Ik kan mij zo voorstellen dat als het "gesprek" met veel emotie of "beschuldiging" is verlopen dat medewerking van de buren daardoor ook naar 0 teruggebracht kan zijn.

Dat lijkt mij een beetje naïef om te zeggen. Die buren stellen zelf voor dat je af moet stappen. Vervolgens willen ze er niets aan doen om zichzelf kenbaar te maken en krijgt de TS geen tijd om af te stappen. Terwijl de situatie blijkbaar is dat het zicht op aankomende buren met zweep niet optimaal is. Uit de berichten van TS kun je opmaken dat er meerdere keren met ze gesproken is.

Het maakt al niet meer uit of emoties hoog zijn opgelopen in een van de gesprekken. Het moment dat je buren weigeren om mee te werken aan het verbeteren van de situatie in welk opzicht dan ook is bij mij een grote rode vlag. Aanpassen op je buren kan maar tot zekere hoogte.

Na alles wat ik hier in het topic lees trek ik gewoon mijn conclusie. TS heeft beroerde buren. En degenen die er makkelijk over praten hebben waarschijnlijk nog nooit problemen gehad met buren.

Er staan veel goede tips in dit topic waarmee TS aan de slag kan voor het moment dat ze weer in de zweep situatie verkeerd op het paard. Maar de initiële vraag: stel je je aan? Nee dat denk ik niet. En die buren gaan een grens te ver.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:06

Sellyxx schreef:
Nee klopt maar nu haal je er allemaal situaties bij. Tuurlijk hoef je niet om elk wiswasje je buren te gaan waarschuwen, dan kan ik me inderdaad voorstellen dat je bewegingsvrijheid nogal beperkt wordt . :')

Maar tussen links (volledig je eigen ding doen) en rechts (volledig aanpassen) zit nog zo'n grote lijn met andere mogelijkheden. In deze situatie met rennende paarden en gevaarlijke situaties die daaruit voort kunnen komen voor de ruiter is het toch niet zo heel gek, zeker niet als je zelf paarden hebt dan weet je hoe het is en kan zijn, lijkt me. Het is al eerder benoemt dat de paarden van ts prima hebben om te leren gaan met (ik citeer ts) " vogels, trekkers langs de bak, bosmaaiende mannen rond de bak: komt hier allemaal voor en allemaal geen probleem".

En ik weet niet wat je bedoelt met 'sturen', ik bedoel geen telefonisch contact, maar gewoon een fysieke roep "ik kom eraan" of wat mij betreft (als dat niet hoorbaar zou zijn) een of ander geluid wat je kunt maken via een fluitje of wat dan ook. Dat geeft ts en anderen ten eerste rust in de rest van het uur, omdat ze weten dat als de situatie zich voor gaat doen ze daar van tevoren iets van horen, en het dus de rest van het uur wat meer kan loslaten en niet zo extreem alert/gefocust daarop hoeft te zijn. En ten tweede kunnen ze dan op dat moment hun paard gericht 'trainen' om ermee om te gaan. Wij hadden bijvoorbeeld vroeger wielren en motorachtige races op de weg naast onze bak. We hadden de paarden geleerd om in het midden van de bak stil te gaan staan, en even af te stappen of erop te blijven zitten dat weet ik eigenlijk niet meer, maar in ieder geval was dat een aangeleerde actie waarop de paarden wisten wat ze te doen stond wanneer zo'n situatie zich voordeed en niet in paniek raakte.


Maar als ik alle berichten van TS zo lees dan zou zo'n signaal niet echt voldoende zijn om het "probleem" op te lossen. Als dat het enige was dan zou het voor mij geen probleem zijn. Met een berichtje doen bedoel ik appen of sms'en. Ik weet niet hoe makkelijk de communicatie tussen de twee erven is. :) Een signaaltje is inderdaad een kleine moeite maar als ik het zo lees is dat niet echt wat TS "hoopt te bereiken". Immers stel ze zijn aan het rijden de buur roept "ik ga ze halen". TS vindt "afstappen" geen oplossing. Wat wil ze dan doen met die pak vijf minuten als het ver lopen is?


petraaken schreef:
met boeren heb ik geen problemen ben dat zo gewoon ben om daar op te anticiperen. Daarbij ben ik niet zo levensmoe dat ik zou gaan rijden als ze met de hakselaar (doen ze mais en silogras mee) op de velden naast mijn bak of weides bezig zijn. Dan haal ik ofwel de paarden snel binnen of als het mogelijk is laat ik ze op een stuk wei dat ze als een veilige afstand van die machines beschouwen.

Wennen ze ook aan hoor. :)) De boer die het grootste stuk langs mijn bak heeft, heeft ergens tussen september en oktober (wanneer wisselt elk jaar.) dat spul ineens op het veld staan. Ze kijken er hier beide al niet meer van op. :)


Stephanie schreef:
Dat lijkt mij een beetje naïef om te zeggen. Die buren stellen zelf voor dat je af moet stappen. Vervolgens willen ze er niets aan doen om zichzelf kenbaar te maken en krijgt de TS geen tijd om af te stappen. Terwijl de situatie blijkbaar is dat het zicht op aankomende buren met zweep niet optimaal is. Uit de berichten van TS kun je opmaken dat er meerdere keren met ze gesproken is.

Het maakt al niet meer uit of emoties hoog zijn opgelopen in een van de gesprekken. Het moment dat je buren weigeren om mee te werken aan het verbeteren van de situatie in welk opzicht dan ook is bij mij een grote rode vlag. Aanpassen op je buren kan maar tot zekere hoogte.

Na alles wat ik hier in het topic lees trek ik gewoon mijn conclusie. TS heeft beroerde buren. En degenen die er makkelijk over praten hebben waarschijnlijk nog nooit problemen gehad met buren.

Er staan veel goede tips in dit topic waarmee TS aan de slag kan voor het moment dat ze weer in de zweep situatie verkeerd op het paard. Maar de initiële vraag: stel je je aan? Nee dat denk ik niet. En die buren gaan een grens te ver.

Weinig gezien we ze eigenlijk nooit vragen om hun gedragspatroon te veranderen. Dat betekent niet dat ze geen irritante gewoontes hebben maar we gaan er van uit dat wij die ook hebben en dat zij die ook dulden.

Maar ik blijf bij mijn vraag: Hoe is het eerste contact gelegd, hoe is/was het contact in het algemeen en is het mogelijk dat de meiden wellicht wel eens minder netjes geweest zijn al dan niet uit paniek waardoor de buren nu minder gemoedelijk zijn. Of wordt er toch meer gevraagd dan enkel een signaaltje als ze gaan binnen halen?

Edit; logischerwijs even uit gaande van dit topic zou niemand moeite hebben met even een gilletje geven. Dus hoe komt het dan dat de buren van TS zo uitzonderlijk reageren?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 12-06-23 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:09

Maartje1990 schreef:
ellepel schreef:
nou ik ga wel reageren want ik haal hier de paarden ook van de wei met de longeerzweep.
het zijn er 12 en die ga ik niet stuk voor stuk binnen halen en als ik er gewoon omheen loop en zeg van jongens er uit dan vreten ze gewoon door.

dus ja de zweep, ik gebruik die alleen om mee te zwiepen,geen geknal en om ze richting aan te geven.
en mocht er iemand bij ons in de bak rijden dan hou ik daar rekening mee.
die buren zijn dus wel dom, die zweep prima maar geknal er mee is onnodig


Exact hier idem, 10 paarden dan nu, ze zijn niet allemaal gemotiveerd genoeg om voor de brokjes te komen. Gebruik het ook als verlengde van mijn arm.


Ik ken het gebruik ook wel hoor, van grote stallen. Zeker als je paarden nog moeten wennen op het gras en na een paar uurtjes weer terug moeten naar stal of paddock zijn ze niet altijd even gemotiveerd.

Natuurlijk sta je niet te knallen en te meppen met de longeerzweep, maar is zeker wel een goed hulpmiddel om een groep paarden een richting op te drijven.

Neemt niet weg dat ik als buurvrouw dan wel even een gil zou geven wanneer mijn buren in de bak aan het rijden zijn.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:13

Dat is enorm begripvol van jou Ayasha. Het zou mij ook niets verbazen als jouw buren met het probleem van TS naar jou toe zouden komen dat jij wèl de flexibiliteit zou kunnen vinden om ze een beetje te ‘helpen’ met het voorkomen van gevaarlijke situaties. Flexibiliteit in situatie TS is namelijk ver te zoeken.

Sellyxx

Berichten: 1209
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:13

@Ayasha; Klopt, misschien heeft TS natuurlijk het liefste dat ze hun paarden gewoon met halster uit de wei halen omdat het probleem dan voor haar in 1 x weg is, ook best begrijpelijk dat je aan zo'n oplossing de voorkeur geeft. Als dat dus niet erin zit, dan zal ts inderdaad ook enkele concessies moeten doen; m.b.t. haar paarden leren ermee om te gaan. Ik weet niet of ze dat echt niet wil of dat ze gewoon nog gefrustreerd is om de hele situatie en dat het zo moet gaan; en dit topic ook gewoon even was om van haar af te schrijven.