Waar vind ik mijn paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26378
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 16:06

TS kan beter naar een goed bekend staande handelaar stappen. Dan heb je nog iets van garantie.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 16:26

Nou jij bent wel het top punt van negativiteit zeg. Ergens heb je een punt maar je slaat iets te ver door..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 16:31

Cioccolato schreef:
Nou jij bent wel het top punt van negativiteit zeg. Ergens heb je een punt maar je slaat iets te ver door..
Nog los van het feit dat het allemaal speculatie is, dit gewoon voorbeelden zijn en niemand vroeg om commentaar op de rijfoto’s.

Cioccolato

Berichten: 6628
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 16:33

Mkango schreef:
Cioccolato schreef:
Nou jij bent wel het top punt van negativiteit zeg. Ergens heb je een punt maar je slaat iets te ver door..
Nog los van het feit dat het allemaal speculatie is, dit gewoon voorbeelden zijn en niemand vroeg om commentaar op de rijfoto’s.


Ik vind alleen de 2e die je plaatste nou niet zo zeer een aanrader. Maar de rest kan een prima 'huis tuin en keuken' paard zijn. Om even die benaming te gebruiken

Popstra
Berichten: 13801
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 16:42

Ik kijk vaak op de shows waar ik zelf rij. Een paard moet me opvallen en aan spreken. Als ik hem dan een paar x heb zien presteren en het interessant vind dan vraag ik de eigenaar of die evt te koop is.
Ik ga niet speciaal op zoek, moet er niet aan denken om handelaren e.d te contacten.
Dus durf te vragen aan eigenaren waarvan je het paard erg leuk vind. Dat hoeft niet perse op wedstrijd te zijn natuurlijk. Je kan ook ,thuis, al heel lang een paard van een stal genoot leuk vinden bijv.

Of neem je je trainer in de arm. 1 die jou en je rijkunsten al langer kent. Die weten vaak wat jou goed past en wat niet en ook wat er te koop staat.

Garantie op een levend wezen is natuurlijk kolder!
Die kunnen net zoals wij morgen in ene wat mankeren.

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 16:52

Popstra schreef:
Ik kijk vaak op de shows waar ik zelf rij. Een paard moet me opvallen en aan spreken. Als ik hem dan een paar x heb zien presteren en het interessant vind dan vraag ik de eigenaar of die evt te koop is.
Ik ga niet speciaal op zoek, moet er niet aan denken om handelaren e.d te contacten.
Dus durf te vragen aan eigenaren waarvan je het paard erg leuk vind. Dat hoeft niet perse op wedstrijd te zijn natuurlijk. Je kan ook ,thuis, al heel lang een paard van een stal genoot leuk vinden bijv.

Of neem je je trainer in de arm. 1 die jou en je rijkunsten al langer kent. Die weten vaak wat jou goed past en wat niet en ook wat er te koop staat.

Garantie op een levend wezen is natuurlijk kolder!
Die kunnen net zoals wij morgen in ene wat mankeren.


Wat je als laatste zegt klopt natuurlijk niet. Als je bij een officiële, bij de KvK ingeschreven, handelsstal een paard koopt heb je daadwerkelijk wettelijke garantie. Uit mijn hoofd gezegd is die garantie 6 maanden, maar hang me daar niet aan op.

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 17:17

Popstra schreef:
Ik kijk vaak op de shows waar ik zelf rij. Een paard moet me opvallen en aan spreken. Als ik hem dan een paar x heb zien presteren en het interessant vind dan vraag ik de eigenaar of die evt te koop is.
Ik ga niet speciaal op zoek, moet er niet aan denken om handelaren e.d te contacten.
Dus durf te vragen aan eigenaren waarvan je het paard erg leuk vind. Dat hoeft niet perse op wedstrijd te zijn natuurlijk. Je kan ook ,thuis, al heel lang een paard van een stal genoot leuk vinden bijv.

Of neem je je trainer in de arm. 1 die jou en je rijkunsten al langer kent. Die weten vaak wat jou goed past en wat niet en ook wat er te koop staat.

Garantie op een levend wezen is natuurlijk kolder!
Die kunnen net zoals wij morgen in ene wat mankeren.

Daar vind je geen simpel huis- tuin- en keuken-paard. En mocht je wel op die ene wedstrijd komen waar iemand wel met een simpel paard komt kijken, dan is de kans vrij groot dat je afgeserveerd wordt.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 17:23

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Ik zou ook geen e500,- betalen om een paard te laten brengen..wat een bedrag joh.

Denk dat er ook genoeg te koop staat voor wat TS zoekt maar soms zal er wellicht een consessie gedaan moeten worden. Een acceptabele bemerking, iets jonger of ouder, kleiner of groter of iets verder weg etc.

Ras en type afhankelijk van wat bij TS en haar zoon past, dressuur rijden kan met ieder paard en is juist belangrijk voor allemaal. Dus er zal vast wel iets leuks te vinden zijn. :-)


Wie weet wil zoon wel gaan springen. Ik heb de indruk dat TS (maar misschien heb ik het verkeerd) graag een beetje een allroud beestje wil waar je nog alle kanten mee uit kan. Dan kun je een draver wel vergeten.



Hoe kom je daar nu toch bij? Er zijn zat dravers die het heel leuk doen in de dressuur en springsport. Nee, je moet geen ambitie hebben om inters te gaan rijden maar ze kunnen best leuk mee komen. Altijd en eeuwig dat negatieve geklets over dravers. En ja ik heb een draver. Altijd kwpn gehad en echt, hij deed er niet voor onder voor hij met pensioen ging.

Popstra
Berichten: 13801
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 17:27

ikke schreef:
Popstra schreef:
Ik kijk vaak op de shows waar ik zelf rij. Een paard moet me opvallen en aan spreken. Als ik hem dan een paar x heb zien presteren en het interessant vind dan vraag ik de eigenaar of die evt te koop is.
Ik ga niet speciaal op zoek, moet er niet aan denken om handelaren e.d te contacten.
Dus durf te vragen aan eigenaren waarvan je het paard erg leuk vind. Dat hoeft niet perse op wedstrijd te zijn natuurlijk. Je kan ook ,thuis, al heel lang een paard van een stal genoot leuk vinden bijv.

Of neem je je trainer in de arm. 1 die jou en je rijkunsten al langer kent. Die weten vaak wat jou goed past en wat niet en ook wat er te koop staat.

Garantie op een levend wezen is natuurlijk kolder!
Die kunnen net zoals wij morgen in ene wat mankeren.

Daar vind je geen simpel huis- tuin- en keuken-paard. En mocht je wel op die ene wedstrijd komen waar iemand wel met een simpel paard komt kijken, dan is de kans vrij groot dat je afgeserveerd wordt.

Als je eens beter leest zie je mijn opmerking durf te vragen, ook als het om een paardje een stal genoot gaat!

pateeke
Berichten: 2229
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 17:28

Tijdsgebrek en weinig mee gedaan hoeft natuurlijk niet te betekenen dat er iets “mis” is met het paard. Omstandigheden kunnen veranderen en dan kan het gebeuren dat je idd niet meer voldoende tijd hebt voor je paard.
“Niet voor beginners” zegt overigens niet dat het geen braaf paard is. Mijn pony is heel betrouwbaar, werkt graag en doet niets met een slechte intentie. Daarentegen zou ik hem absoluut niet omschrijven als geschikt voor beginners (of kinderen of angstige ruiters). Hij is slim, energiek, haalt al eens graag een grapje uit (ondeugend) en heeft nood aan duidelijke grenzen waarbinnen hij wel een zekere autonomie krijgt.
Op zich zegt zoiets als “niet voor beginners” weinig. Het is weinig concreet en behoorlijk subjectief.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41710
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 17:52

Babootje schreef:
Lieser schreef:

Dat riedeltje steek je iedere keer af, maar ik heb nog nooit een linkje naar een goed paard onder de 10k van je gezien.


Mkango schreef:


Ik betwijfel gezien de verhalen erbij of je hier een gezond paard tussen vindt. Laten keuren is natuurlijk heel belangrijk maar ik durf een wedje te leggen dat je hiermee 6 x met een negatief advies thuis komt. Rijfoto's, voor zover die er zijn, zijn erg onaangenaam. Verhaal tijdgebrek en even niks mee gedaan is altijd een alarmbel. En dan is er ook nog 1 15 jarige niet voor beginnende ruiters bij die ook niet in de categorie braaf zal vallen.

Dat zie je aan hun neusgaten, of zo?

Ik vind die eerste geweldig leuk. Rijfoto's zeggen me niet zo veel. Hoeft namelijk absoluut niet te betekenen dat het paard niet goed is. Bespiering kun je trainen.

Je bent wel erg negatief. Niet iedereen zoekt de nieuwe Totilas of Valegro :).

Anoniem

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 17:59

Niet alles gelezen,

Maar ik vind je eisenpakket erg realistisch. Je hebt recht op het totaalplaatje, het is voor lange tijd :)

Gewoon geduld hebben!
Facebook in de gaten houden.. rondhoren via via.

Een volbloed of draver zou ik zelf niet doen als eerste paard, tenzij je gevoel daar bij ligt. Maar ik zou me gewoon bij het eerste idee van een warmbloed houden.

Gelderse paarden komen erg in aanmerking vind ik zelf.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:02

De eerste van die post is denk wellicht wel wat, gewoon iemand meenemen en klinisch en röntgen keuren. Hopelijk vindt je, je parel snel

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:07

_San87_ schreef:
Lieser schreef:

Dat riedeltje steek je iedere keer af, maar ik heb nog nooit een linkje naar een goed paard onder de 10k van je gezien.


Mkango schreef:


Dat zie je aan hun neusgaten, of zo?

Ik vind die eerste geweldig leuk. Rijfoto's zeggen me niet zo veel. Hoeft namelijk absoluut niet te betekenen dat het paard niet goed is. Bespiering kun je trainen.

Je bent wel erg negatief. Niet iedereen zoekt de nieuwe Totilas of Valegro :).


Ik vind de eerste zo van de foto en tekst ook leuk, maar er staan er ook een paar tussen die zo ongespierd zijn dat ik daar echt van schrik. Zelfs een driejarige die alleen in de wei heeft gelopen en nog nooit iets heeft gedaan is van nature beter gespierd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41710
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:10

mavantos schreef:
_San87_ schreef:




Dat zie je aan hun neusgaten, of zo?

Ik vind die eerste geweldig leuk. Rijfoto's zeggen me niet zo veel. Hoeft namelijk absoluut niet te betekenen dat het paard niet goed is. Bespiering kun je trainen.

Je bent wel erg negatief. Niet iedereen zoekt de nieuwe Totilas of Valegro :).


Ik vind de eerste zo van de foto en tekst ook leuk, maar er staan er ook een paar tussen die zo ongespierd zijn dat ik daar echt van schrik. Zelfs een driejarige die alleen in de wei heeft gelopen en nog nooit iets heeft gedaan is van nature beter gespierd.

Ja, die vijfjarige is inderdaad enorm schraal, maar dat betekent niet dat het niet goed is op de foto's. Misschien is het herstellende van een ziekte, oid.

De tienjarige ziet er imo prima uit. De 15-jarige is idd ook schraal.

Die zwarte wordt vreselijk voorgesteld, maar ook dat betekent niet dat het een ongezond paard is, het loopt regelmatig en lijkt best los door het lijf. Een paar maand fatsoenlijk trainen en je hebt een heel ander dier, denk ik :).

DuoPenotti

Berichten: 29820
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:14

Die eerste is echt leuk.
Die 2e wil ik na een jaar training wel eens zien.
Loopt nu niet nageeflijk dus rij technisch nog veel werk.

Uiteraard na keuring

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:19

Zelfs al is die helemaal goed bij een keuring dan nog zou ik het niet vertrouwen. Je kan ook te maken hebben met andere problemen zoals bijvoorbeeld maag-/darmproblemen...

Ik zou dus (helemaal voor je eerste paard) een paard kopen dat er gewoon gezond uit ziet, naast dat die gezond moet zijn op de keuring. En geen 'project'. Dan koop je de ellende van een ander.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41710
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:21

mavantos schreef:
Zelfs al is die helemaal goed bij een keuring dan nog zou ik het niet vertrouwen. Je kan ook te maken hebben met andere problemen zoals bijvoorbeeld maag-/darmproblemen...

Ik zou dus (helemaal voor je eerste paard) een paard kopen dat er gewoon gezond uit ziet, naast dat die gezond moet zijn op de keuring. En geen 'project'. Dan koop je de ellende van een ander.

Zeker waar. Ik denk ook niet dat Mkango heel erg veel moeite heeft gedaan om paarden te zoeken :).

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:36

mavantos schreef:
Zelfs al is die helemaal goed bij een keuring dan nog zou ik het niet vertrouwen. Je kan ook te maken hebben met andere problemen zoals bijvoorbeeld maag-/darmproblemen...

Ik zou dus (helemaal voor je eerste paard) een paard kopen dat er gewoon gezond uit ziet, naast dat die gezond moet zijn op de keuring. En geen 'project'. Dan koop je de ellende van een ander.

Even wat vragen stellen over eten en eens kijken wat er in het rond staat.
Sommige paarden reageren gewoon slecht op bepaalt voer; dat wordt nogal eens niet erg serieus genomen.

En dan nog, hè, ik kocht een leuk paard, heb dat paard uitgebreid mogen proberen, was overtuigd dat het goed paard was maar wat niemand aan zag komen: dat paard heeft er bijna een jaar over gedaan voordat ze geland was. In de eerste tijd was ze bijna staatsgevaarlijk! Intussen zijn we een paar jaar verder en is ze alweer enige tijd de gezellige Truus de Mier die ik dacht te kopen maar dat verwacht je niet als je bij een paard gaat kijken!

FernandoO
Berichten: 104
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:44

Babootje schreef:
Wie weet wil zoon wel gaan springen. Ik heb de indruk dat TS (maar misschien heb ik het verkeerd) graag een beetje een allroud beestje wil waar je nog alle kanten mee uit kan. Dan kun je een draver wel vergeten.


Ik heb nog niet alle reacties door gelezen, maar toch haal ik deze er even uit.
Mensen verkijken zich zó ontzettend erg op wat een Draver allemaal wel niet kan. Er is werkelijk niks wat ik met die van mij laat “omdat hij het niet kan”. Daarnaast laat ik gerust een 5-jarige op hem rond hobbelen, omdat hij gewoon doodbraaf is.

TS: ik kan een Draver je zeker aanraden, helemaal eentje die goed omgeschoold is. Houd er alleen wel rekening mee dat je ze wel iets anders moet rijden dan het gemiddelde rijpaard en dat ze vaak heel gevoelig zijn (in de zin van spiegelen en manier van hulpen geven). Op fb zijn er wel een aantal groepen waar vrij regelmatig paarden aangeboden worden.

Stuur gerust een pb als je meer wil weten over Dravers of over de fb groepen! :)

Cowgirl

Berichten: 23754
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:02


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:04

_San87_ schreef:
mavantos schreef:
Zelfs al is die helemaal goed bij een keuring dan nog zou ik het niet vertrouwen. Je kan ook te maken hebben met andere problemen zoals bijvoorbeeld maag-/darmproblemen...

Ik zou dus (helemaal voor je eerste paard) een paard kopen dat er gewoon gezond uit ziet, naast dat die gezond moet zijn op de keuring. En geen 'project'. Dan koop je de ellende van een ander.

Zeker waar. Ik denk ook niet dat Mkango heel erg veel moeite heeft gedaan om paarden te zoeken :).
Precies, ik heb er gewoon een handvol van de eerste pagina getrokken die min of meer aan de eisen van TS voldoen, puur om antwoord te geven op de vraag van Lijsken en niet om tegen TS te zeggen: hier moet je gaan kijken.

mavantos schreef:
Zelfs al is die helemaal goed bij een keuring dan nog zou ik het niet vertrouwen. Je kan ook te maken hebben met andere problemen zoals bijvoorbeeld maag-/darmproblemen...

Ik zou dus (helemaal voor je eerste paard) een paard kopen dat er gewoon gezond uit ziet, naast dat die gezond moet zijn op de keuring. En geen 'project'. Dan koop je de ellende van een ander.
Ik zou een keuring prima vertrouwen. Het is een EV en ik zie aan dat dier echt niks waarvan ik nerveus zou worden. Merrie heeft begin dit jaar nog een race gelopen, dus ze is hooguit vijf maanden (maar hoogstwaarschijnlijk een stuk korter) als 'rijpaard' gereden. Daarnaast wordt niet ieder paard geboren met een mooi gewelfde hals en dikke kap, maar dat betekent niet dat ze niet in orde zijn of niet geschikt zijn als leuk rijpaard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-23 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Berichten: 2568
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:07

Robin_S schreef:
Niet alles gelezen,

Maar ik vind je eisenpakket erg realistisch. Je hebt recht op het totaalplaatje, het is voor lange tijd :)

Gewoon geduld hebben!
Facebook in de gaten houden.. rondhoren via via.

Een volbloed of draver zou ik zelf niet doen als eerste paard, tenzij je gevoel daar bij ligt. Maar ik zou me gewoon bij het eerste idee van een warmbloed houden.

Gelderse paarden komen erg in aanmerking vind ik zelf.


Ik ben het met je eerste zinnen volmondig eens. Maar niet met het vervolg. Ik zou zeggen: kijk júist eens naar volbloeden en dravers, prima geschikt als eerste paard volgens mij. Koeler in de kop dan veel moderne kwpn'ers (ja, ik generaliseer nu uiteraard :o ). Heel veelzijdig, maken meestal ook een leuke sprong. Ik kocht een Arabische volbloed als eerste paard en kon me geen braver, makkelijker en mensgerichter dier wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:20

miereneter schreef:
Robin_S schreef:
Niet alles gelezen,

Maar ik vind je eisenpakket erg realistisch. Je hebt recht op het totaalplaatje, het is voor lange tijd :)

Gewoon geduld hebben!
Facebook in de gaten houden.. rondhoren via via.

Een volbloed of draver zou ik zelf niet doen als eerste paard, tenzij je gevoel daar bij ligt. Maar ik zou me gewoon bij het eerste idee van een warmbloed houden.

Gelderse paarden komen erg in aanmerking vind ik zelf.


Ik ben het met je eerste zinnen volmondig eens. Maar niet met het vervolg. Ik zou zeggen: kijk júist eens naar volbloeden en dravers, prima geschikt als eerste paard volgens mij. Koeler in de kop dan veel moderne kwpn'ers (ja, ik generaliseer nu uiteraard :o ). Heel veelzijdig, maken meestal ook een leuke sprong. Ik kocht een Arabische volbloed als eerste paard en kon me geen braver, makkelijker en mensgerichter dier wensen.
Eens. Als ik de dingen die ik uitvreet met mijn volbloed had gedaan met de KWPN'ers waarmee ik ben opgegroeid en die ik vanaf hun geboorte ken, had ik kunnen rekenen op een flinke rodeo ohz of een klap vanaf de grond. En dan is de mijne niet eens het meest ontspannen slag biefstukje dat je binnen de volbloeden kunt vinden. := Ik kan er zo al tig noemen die perfect geschikt waren geweest voor TS, ook toen ze nog vol in training stonden.

Babootje

Berichten: 26378
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:31

Cioccolato schreef:
Nou jij bent wel het top punt van negativiteit zeg. Ergens heb je een punt maar je slaat iets te ver door..


Is ervaring; je kunt het prima doen maar niet als je voor eigen kosten moet keuren.