Bijrijdster/groom vinden lijkt onmogelijk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:14

Zadel is in het verleden geloof ik een issue geweest om een passende te zoeken toch?
Dus is niet zo dat een bijrijder dat dan makkelijk kan.

Leeftijd, die graag willen van 14 reageren toch wel is mijn ervaring, dus als het dan aanspreekt kan het altijd nog.

Maar op een paard wat je niet eerst fatsoenlijk kunt leren kennismaken in de bak meteen naar buiten zonder zadel. Had ik een kind zou die dat niet mogen. Zelf zou ik dat ook niet doen

Nessie

Berichten: 8590
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:18

Ik vind dat je als eigenaar zorg moet dragen voor een juist harnachement, inclusief zadel. Het is onverantwoordelijk om iemand met een BBP naar buiten te sturen of in een bak te laten rijden waar het paard niet te vertrouwen is. Je bent verzekeringstechnisch ook nog eens verantwoordelijk. Zelf zou ik hier als ervaren ruiter een paard op laten staan. Met een juist harnachement en wat flexibiliteit in dagen denk ik dat je zo een bijrijder gevonden hebt.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:24

Eerst de lengte en leeftijd bijstellen. Een meid van 14 kan ms wel beter rijden dan een 20 jarige. 170 is vrij klein tegenwoordig. Mijn SF is 144 en daar zat een jongeman van 178 op en dat misstaat helemaal niet. En er bij vermelden dat je wel een bak hebt. De tijden in overleg en geen vastgestelde momenten. En idd dat zadel kan een puntje zijn. De bijrijder en de groom kan ook uit 1 persoon bestaan. Doe ik met de mijne ook zij rijd onder het zadel wanneer het haar uitkomt (werk en sport) en als ze geen zin heeft of te moe is om te rijden gaan we met de kar. Ook zou ik er bij zetten dat je verder niks vraagt aan vergoeding of klussen.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:25

capopjekop schreef:
Geen zadel hebben zou ik wel een dealbreaker vinden. Ik heb een goede zit, reed vaak zonder zadel op m'n pony. Maar bij een nieuw paard zou ik toch niet graag meteen met een bbp starten en zeker niet als het buiten is.

Je eisen zijn opzich logisch. Maar daardoor moet je net geluk hebben dat iemand het allemaal prima vindt. En omdat het een pony is moet het qua Lengte en gewicht ook maar net passen. Dus de vijver waar je uit kunt vissen is gewoon niet zo groot.

Maar als je zelf 4x per week ment waarom dan toch een bijrijder zoeken? 4x per week trainen is toch een mooi aantal? Zeker als je pony gewoon genoeg buiten komt met vriendjes


Plus dat ik zou twijfelen over de belasting van alleen maar met bbp rijden die druk toch niet zo goed verdeeld als een zadel en je eigenlijk al geen beugels zou moeten gebruiken.

En idd wat jij benoemt, waarom nog een bijrijder als ze al 4 dagen getraind wordt? Rust is ook erg belangrijk voor het lijf, dus als het zo lastig is, het is niet nodig.

Ik sluit me ook bij anderen aan dat het niet als de meest uitnodigende advertentie overkomt. Ik zou al 2 losse advertenties maken, dan kan je er wat meer in kwijt, want het zijnn2 losse dingen die je zoekt, maar het ook wat vriendelijker schrijven. Beschrijven wat ze ervoor terug krijgen, wat ze wel mogen. Ik vind ook in de flyer het stuk wat mogelijk is erg beknopt vergeleken bij de eisen.
Mogen ze zelfstandig aan de gang na de eerste paar keer, of blijf je er zelf bij? Dat was vorige keer een probleem, toch? Dat mensen op de tijden moesten dat jij ook kon en dus niet echt de vrijheid hadden qua tijden. Maar bijvoorbeeld de dagen komen over alsof er geen overleg mogelijk is, maar ook geen 'garantie' dat die dagen niet veranderen als dat voor jou beter uitkomt. Ik zou dat anders verwoorden.
Als je geen vergoeding vraagt en geen klussen gedaan moeten worden, zet dat er ook bij. Ik zou juist beginnen met wat jullie te bieden hebben en daarna de eisen neerzetten, maar wel wat anders verwoord.

Het stukje niet te genieten in de rijbak blijft erg apart in mijn ogen. Dat valt gewoon te leren en hoort in mijn ogen wel bij de basis die elk paard hoort te kunnen. Je hoeft geen 5 dagen per week in de bak te rijden, maar af en toe zou toch gewoon moeten kunnen. Ook erg prettig in de winter en fijn om een paard eerst te leren kennen. Of om te lessen, wat alleen maar goed is voor pony en ruiter.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:39

Toch denk ik dat je qua leeftijd minder streng moet zijn. Ik heb jongere meiden gehad van 14 of 15 die super verantwoordelijk waren en echt heel veel paardengevoel. Natuurlijk, hoe ouder hoe verantwoordelijker, maar dat verschilt ook echt per persoon.
En ik zou idd het ook niet heel fijn vinden om niet in de baan te kunnen rijden maar gelijk het bos in met een BBP. Ik kan me herinneren dat je eerder dergelijke problemen hebt gehad. Misschien tijd om sommige eisen wat los te laten, en meer te kijken naar de persoon. Plus als ik je tijden zo bekijk vraag ik me af of je zelf nog wel tijd hebt voor je paard.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Bijrijdster/groom vinden lijkt onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:44

Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties. Zeker de combi geen zadel, alleen buiten en geen weekends zou voor mij een no-go zijn.

Voor zij die een 14-jarige aanbevelen: zouden jullie een 14-jarige echt alleen naar buiten sturen op een ‘zadel’ zonder stijgbeugels oid met een paard dat verschiet van tractoren maar waar je wel 100% verantwoordelijkheid voor paard en bijrijder draagt? En dat zonder zelfs eerst eens in de bak te kunnen testen hoe hij/zij rijdt? Ik vind dat een hele enge - zelfs met mijn uberbrave haflinger is dat hier absoluut uitgesloten.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:47

Elisa2 schreef:
Ik denk dat je wensen bij het gewicht en de lengte de zoektocht al beperken. Daarnaast heb je geen zadel.


Dit was wat mij ook opviel.

Ook wat MarliesV zegt - je zoekertje is duidelijk ivm wat jij hoopt te vinden/krijgen, maar veel minder wat je biedt. Ik lees wel wat je biedt, maar het lijkt me vrij weinig tegenover wat je zoekt.

Ik ben sinds januari paardloos, dus ik lees de zoekertjes hier in mijn omgeving wel eens. Ik weet niet of ik er al aan toe ben, maar met een half oog lees ik ze dus wel. Stel dat jij hier wel in mijn omgeving zou zitten (wat niet zo is) :
- ik ben min. 16 jaar oud, ik weeg minder dan 65kg, en ben kleiner dan 1.70m. Ik heb 2-3 dagen in de week tijd, maar wel volgens mijn eigen agenda. Stel dat ik me nu wel kan plooien en akkoord ga met maandag (die niet zo handig is voor mij), woensdag (fijn, mijn halve dag!) en vrijdag (de ene week onhandig, de andere week een halve dag dus doenbaar).. maar dit kan in de toekomst veranderen zeg je --> verandert dit dan omdat jij dat wilt, of omdat ik aangeef dat die maandag nogal onhandig is voor mij? Want als het in de toekomst (stel, we zijn al een jaar verder) bijvoorbeeld dinsdag, zaterdag en zondag zou worden, zou ik alsnog afhaken, want dinsdag is even onhandig voor mij als maandag, en ik zie het ook niet zitten om élk weekend te moeten "afgeven", daar zou je me klem mee zetten, ik werk nl. ook in het weekend, en het zijn de enige 2 dagen waarin ik eens tijd heb om uitgebreid mijn boodschappen te doen en aan sociale verplichtingen toe te geven. Als ik een engagement aanga, meen ik dat en neem ik mijn verantwoordelijkheid - maar als ik geen inspraak heb in "wanneer" zou ik er niet aan beginnen, het moet voor mij ook leuk zijn en passen. Ik zou nooit meer een weekend weg kunnen met mijn vriend, nooit meer spontaan de auto kunnen instappen en naar zee/Ardennen rijden, dus: nee, bedankt.

Los daarvan zou ik er niet aan beginnen als je enkel een barebackpad hebt. Ik had op mijn eigen paard een onafhankelijke zit, en ik ging véél vaker met barebackpad wandelen dan gezadeld - maar dit was mijn eigen paard, daar heb ik rustig de tijd mee kunnen nemen om het vertrouwen dat daarvoor nodig is op te bouwen. Ik kende haar door en door, vertrouwde haar 100% en kon haar ook lezen - de enkele keer dat zij "uit de pas liep" kon ik dat wel voelen aankomen en mede daardoor blijven zitten. Ik stap niet met enkel een BBP op een onbekend paard - zelfs niet in een piste, laat staan op wandeling.

Ik heb wél begrip voor "niet te genieten in de binnenbak", zo was mijn eigen merrie ook haha. Op buitenrit was ze super geïnteresseerd, 100% bomproof en zette ze nooit een stap verkeerd, en altijd in het tempo dat ik als ruiter vroeg. In de binnenbak was ze sloom, ongeïnteresseerd en durfde ze in protest gaan. Ze vond er werkelijk niets aan - dus ik snap het wel.
Maar ik heb die binnenbak nodig om te kunnen wennen aan een nieuw paard, om elkaar te leren kennen, om het zelfvertrouwen te doen groeien, om te beslissen of ik een paard voldoende vertrouw om er mee "naar buiten" te gaan. Ook al was mijn merrie niet bepaald blij in de binnenpiste - ze was er wel te rijden, maar dan zonder het enthousiasme van een buitenrit, en met risico op protesteren. Nooit gevaarlijk, ze is nooit "op hol geslagen" oid, het was gewoon lang nooit zo relaxed en blijmoedig als "buiten". Als het haar echt tegenstond gaf ze wel eens een halfslachtig bokje of weigerde ze nog verder te lopen en liep ze eerder achteruit. Maar: ik had dan wel een zadel om mij dat tikkeltje zelfvertrouwen te geven om toch door te zetten. Dat zou ik met enkel een BBP niet durven.

Als ik 14 jaar zou zijn, zou ik dit nog durven doen haha, zonder zadel op een onbekend paard stappen en uit rijden gaan. Nu ben ik 34 jaar en voel ik mijn gewrichten, kan ik de risico's beter inschatten - en daar bedank ik voor.

Als groom zou ik ook geen interesse hebben, je geeft in dat deel van je tekst vooral de indruk dat je op zoek bent naar iemand die jou kan bijstaan zonder dat die groom er ook "iets aan heeft". Al helemaal als ik dan lees "dinsdag- en donderdagavond, zaterdag- en zondagochtend" - ik heb er sowieso vrij weinig aan om groom te worden, en helemaal als ik lees dat ik vooral zal dienen als muurtje om jouw paard tegen te houden :')
Ik mis de omgang met paarden, dat zeker - maar als ik "alleen" daarvoor mag/kan dienen, zou ik zeker weten inspraak willen in "wanneer". Dan ben ik geneigder om hier achter de hoek eens mee te lopen in de lessen, dan kan ik tenminste nog kiezen wanneer ik dat doe, wanneer het mij uitkomt.



Ik zou inderdaad minder dwingend schrijven.
Ik snap dat je eisen hebt, dat is niet meer dan normaal. Maar die zou je anders kunnen verwoorden.
Je mag zeker ook bepaalde verwachtingen hebben ivm leeftijd, grootte en gewicht - maar je sluit daarmee wel meteen heel veel mensen uit. Dat mag hoor, maar door de manier waarop je dit schrijft en hiermee begint, komt je zoekertje dus nogal eisend over. Ik zou daarmee eindigen, denk ik. En meer in de trant van "gezien de schofthoogte van mijn paard, zoek ik een ruiter die min. x jaar ervaring heeft, max. x grootte en x gewicht heeft". Ivm leeftijd - zoek je iemand van min. 16 jaar omdat je denkt dat iemand jonger niet voldoende rij-ervaring heeft, of heeft dat een andere reden? Verantwoordelijkheid, mogelijkheid om tot bij jou te geraken, ... Dat mag allemaal hoor, maar misschien kan je daar ook iets meer toelichting bij geven, daardoor zal het zoekertje minder dwingend overkomen denk ik.

Edit, ergens overheen gelezen, excuses!
Ik lees ook dat je paard nog beleerd wordt --> bedoel je dan voor de kar? En dat ze onder het zadel wel al lang en breed beleerd is, en daar (de nodige) ervaring heeft?
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 03-07-23 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:48

Ik zou denk ik een tweedehands boomloos zadel aanschaffen zodat de bijrijder iig iets van een zadel heeft. Kun je altijd nog voor hetzelfde geld weer doorverkopen. En niet zoveel dagen in de week eisen, als de bijrijder 1 dag in het weekend mee gaat mennen en 1 dag doordeweeks rijd heeft je pony zat beweging. Kan iemand toevallig vaker nou ja dan is het leuk.

Het is helaas zo dat er tegenwoordig gewoon meer mensen een verzorger zoeken dan andersom, het aanbod is echt schaars dus dan kun je beter wat meer flexibel zijn.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:51

Poekkie schreef:
Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties. Zeker de combi geen zadel, alleen buiten en geen weekends zou voor mij een no-go zijn.

Voor zij die een 14-jarige aanbevelen: zouden jullie een 14-jarige echt alleen naar buiten sturen op een ‘zadel’ zonder stijgbeugels oid met een paard dat verschiet van tractoren maar waar je wel 100% verantwoordelijkheid voor paard en bijrijder draagt? En dat zonder zelfs eerst eens in de bak te kunnen testen hoe hij/zij rijdt? Ik vind dat een hele enge - zelfs met mijn uberbrave haflinger is dat hier absoluut uitgesloten.

Nee, maar ik zet geen andere mensen op een paard tot ik zeker weet dat ze dat paard veilig kunnen rijden. In alle redelijkheid dan hè, verwachten dat een paard nooit schrikt is het andere uiterste. Maar op een bospaard is het denk ik redelijk te verwachten dat het niet verschiet van een tractor of een vrachtwagen idd, want die ga je zeker tegenkomen.
En als een paard verschiet is het wel fijn dat je stevig zit, en een bbp is toch minder stevig.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:52

Poekkie schreef:
Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties. Zeker de combi geen zadel, alleen buiten en geen weekends zou voor mij een no-go zijn.

Voor zij die een 14-jarige aanbevelen: zouden jullie een 14-jarige echt alleen naar buiten sturen op een ‘zadel’ zonder stijgbeugels oid met een paard dat verschiet van tractoren maar waar je wel 100% verantwoordelijkheid voor paard en bijrijder draagt? En dat zonder zelfs eerst eens in de bak te kunnen testen hoe hij/zij rijdt? Ik vind dat een hele enge - zelfs met mijn uberbrave haflinger is dat hier absoluut uitgesloten.


Nee, dat doe ik al niet bij m'n eigen brave pony met boomlooszadel. Of een ouder of ikzelf ga mee. Het blijven dieren.

Daarom zei ik ook zoek iemand met betrokken ouders. En ik ga er dan vanuit dat er een zadel komt als ze het rijden echt wil door zetten

Maar je hebt een goed punt dat het verre van ideaal is dat er niet eerst in de bak geoefend kan worden.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 09:55

LWDaisy schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk dat je wensen bij het gewicht en de lengte de zoektocht al beperken. Daarnaast heb je geen zadel.


Dit was wat mij ook opviel.

Ook wat MarliesV zegt - je zoekertje is duidelijk ivm wat jij hoopt te vinden/krijgen, maar veel minder wat je biedt. Ik lees wel wat je biedt, maar het lijkt me vrij weinig tegenover wat je zoekt.

Ik ben sinds januari paardloos, dus ik lees de zoekertjes hier in mijn omgeving wel eens. Ik weet niet of ik er al aan toe ben, maar met een half oog lees ik ze dus wel. Stel dat jij hier wel in mijn omgeving zou zitten (wat niet zo is) :
- ik ben min. 16 jaar oud, ik weeg minder dan 65kg, en ben kleiner dan 1.70m. Ik heb 2-3 dagen in de week tijd, maar wel volgens mijn eigen agenda. Stel dat ik me nu wel kan plooien en akkoord ga met maandag (die niet zo handig is voor mij), woensdag (fijn, mijn halve dag!) en vrijdag (de ene week onhandig, de andere week een halve dag dus doenbaar).. maar dit kan in de toekomst veranderen zeg je --> verandert dit dan omdat jij dat wilt, of omdat ik aangeef dat die maandag nogal onhandig is voor mij? Want als het in de toekomst (stel, we zijn al een jaar verder) bijvoorbeeld dinsdag, zaterdag en zondag zou worden, zou ik alsnog afhaken, want dinsdag is even onhandig voor mij als maandag, en ik zie het ook niet zitten om élk weekend te moeten "afgeven", daar zou je me klem mee zetten, ik werk nl. ook in het weekend, en het zijn de enige 2 dagen waarin ik eens tijd heb om uitgebreid mijn boodschappen te doen en aan sociale verplichtingen toe te geven. Als ik een engagement aanga, meen ik dat en neem ik mijn verantwoordelijkheid - maar als ik geen inspraak heb in "wanneer" zou ik er niet aan beginnen, het moet voor mij ook leuk zijn en passen. Ik zou nooit meer een weekend weg kunnen met mijn vriend, nooit meer spontaan de auto kunnen instappen en naar zee/Ardennen rijden, dus: nee, bedankt.

Los daarvan zou ik er niet aan beginnen als je enkel een barebackpad hebt. Ik had op mijn eigen paard een onafhankelijke zit, en ik ging véél vaker met barebackpad wandelen dan gezadeld - maar dit was mijn eigen paard, daar heb ik rustig de tijd mee kunnen nemen om het vertrouwen dat daarvoor nodig is op te bouwen. Ik kende haar door en door, vertrouwde haar 100% en kon haar ook lezen - de enkele keer dat zij "uit de pas liep" kon ik dat wel voelen aankomen en mede daardoor blijven zitten. Ik stap niet met enkel een BBP op een onbekend paard - zelfs niet in een piste, laat staan op wandeling.

Ik heb wél begrip voor "niet te genieten in de binnenbak", zo was mijn eigen merrie ook haha. Op buitenrit was ze super geïnteresseerd, 100% bomproof en zette ze nooit een stap verkeerd, en altijd in het tempo dat ik als ruiter vroeg. In de binnenbak was ze sloom, ongeïnteresseerd en durfde ze in protest gaan. Ze vond er werkelijk niets aan - dus ik snap het wel.
Maar ik heb die binnenbak nodig om te kunnen wennen aan een nieuw paard, om elkaar te leren kennen, om het zelfvertrouwen te doen groeien, om te beslissen of ik een paard voldoende vertrouw om er mee "naar buiten" te gaan. Ook al was mijn merrie niet bepaald blij in de binnenpiste - ze was er wel te rijden, maar dan zonder het enthousiasme van een buitenrit, en met risico op protesteren. Nooit gevaarlijk, ze is nooit "op hol geslagen" oid, het was gewoon lang nooit zo relaxed en blijmoedig als "buiten". Als het haar echt tegenstond gaf ze wel eens een halfslachtig bokje of weigerde ze nog verder te lopen en liep ze eerder achteruit. Maar: ik had dan wel een zadel om mij dat tikkeltje zelfvertrouwen te geven om toch door te zetten.

Als ik 14 jaar zou zijn, zou ik dit nog durven doen haha, zonder zadel op een onbekend paard stappen en uit rijden gaan. Nu ben ik 34 jaar en voel ik mijn gewrichten, kan ik de risico's beter inschatten - en daar bedank ik voor.

Als groom zou ik ook geen interesse hebben, je geeft in dat deel van je tekst vooral de indruk dat je op zoek bent naar iemand die jou kan bijstaan zonder dat die groom er ook "iets aan heeft". Al helemaal als ik dan lees "dinsdag- en donderdagavond, zaterdag- en zondagochtend" - ik heb er sowieso vrij weinig aan om groom te worden, en helemaal als ik lees dat ik vooral zal dienen als muurtje om jouw paard tegen te houden :')
Ik mis de omgang met paarden, dat zeker - maar als ik "alleen" daarvoor mag/kan dienen, zou ik zeker weten inspraak willen in "wanneer". Dan ben ik geneigder om hier achter de hoek eens mee te lopen in de lessen, dan kan ik tenminste nog kiezen wanneer ik dat doe, wanneer het mij uitkomt.



Ik zou inderdaad minder dwingend schrijven.
Ik snap dat je eisen hebt, dat is niet meer dan normaal. Maar die zou je anders kunnen verwoorden.
Je mag zeker ook bepaalde verwachtingen hebben ivm leeftijd, grootte en gewicht - maar je sluit daarmee wel meteen heel veel mensen uit. Dat mag hoor, maar door de manier waarop je dit schrijft en hiermee begint, komt je zoekertje dus nogal eisend over. Ik zou daarmee eindigen, denk ik. En meer in de trant van "gezien de schofthoogte van mijn paard, zoek ik een ruiter die min. x jaar ervaring heeft, max. x grootte en x gewicht heeft". Ivm leeftijd - zoek je iemand van min. 16 jaar omdat je denkt dat iemand jonger niet voldoende rij-ervaring heeft, of heeft dat een andere reden? Verantwoordelijkheid, mogelijkheid om tot bij jou te geraken, ... Dat mag allemaal hoor, maar misschien kan je daar ook iets meer toelichting bij geven, daardoor zal het zoekertje minder dwingend overkomen denk ik.

Edit, ergens overheen gelezen, excuses!
Ik lees ook dat je paard nog beleerd wordt --> bedoel je dan voor de kar? En dat ze onder het zadel wel al lang en breed beleerd is, en daar (de nodige) ervaring heeft?


Het is helaas wel een blessure van mijn kant. Vandaar ook dat ik het zadel verkocht heb en voor dat geld kar en tuig gekocht heb.
Mijn pony heeft een hele moeilijke rug, en het was een gigantische zoektocht om een zadel te vinden dat wel past. Gezien ons verleden qua bijrijdsters voelde het onlogisch om een zadel van 2500+ te laten liggen verstoffen, mede omdat ik dacht onze bijrijdster nog jaren te hebben. Zij reed liever zonder zadel / met barebackpad.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:03

Nala schreef:
Het is helaas wel een blessure van mijn kant. Vandaar ook dat ik het zadel verkocht heb en voor dat geld kar en tuig gekocht heb.
Mijn pony heeft een hele moeilijke rug, en het was een gigantische zoektocht om een zadel te vinden dat wel past. Gezien ons verleden qua bijrijdsters voelde het onlogisch om een zadel van 2500+ te laten liggen verstoffen, mede omdat ik dacht onze bijrijdster nog jaren te hebben. Zij reed liever zonder zadel / met barebackpad.


Ik las het achteraf in je OP, dat het een blessure van jou was en niet van het paard.

Weet je wat het is - ik dacht in eerste instantie dat het paard een blessure had gehad, en ging er daardoor van uit dat je om die reden het zadel verkocht hebt en nu met de kar wilt rijden, omdat het paard niet meer 100% in orde is, en dat je daardoor de boot afhoudt met "in de piste rijden". Dat blijkt nu niet te kloppen, maar dat is wel de indruk die ik kreeg. Ik weet niet of ik daar de enige in ben, het kan aan mij liggen hoor haha.
Zal ook liggen door de melding in het stukje over "groom gezocht", dat het paard nog beleerd wordt. Het is niet geheel duidelijk daar dat het gaat om "wordt nog beleerd voor de kar" :)

Ik snap meteen dat je zo'n duur zadel niet gewoon laat liggen, als je zelf niet meer gaat rijden en liever met een kar verder gaat. Alle begrip voor!
Maar ik zou - als ik jou was en op zoek was naar iemand die met mijn paard wilt rijden - toch echt op zoek gaan naar een simpel zadeltje. Het hoeft niet nieuw te zijn, het hoeft niet chique te zijn, het hoeft geen bekend merk te zijn - het moet alleen maar passen :)
Mijn merrie had zelf ook niet de makkelijkste rug (Quarter x BWP), dat was ook een hele zoektocht. Ik had ook niet de diepste portemonnee, dus een nieuw zadel ging het al niet worden. Ik heb toen een zadelpasser laten komen, en mijn duurdere zadel van een veel bekender merk werd meteen afschreven - mijn "oud krel" van onbekend merk en 20 jaar oud, van nog geen 200 euro, paste wel :')

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:03

Ja, ook ik zou voor geen 30 miljoen op een onbekende, als koppig en sterk beschreven pony, op urenlange buitenrit gaan met een barebackpad. Dat is de dealbreaker me dunkt.

MarliesV

Berichten: 15202
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Bijrijdster/groom vinden lijkt onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:17

TS, je hebt veel zichtbaarheid op Bokt, over hoe het met je pony is, hoe jij er in staat, filmpjes/foto's/topics enz. Dat is prima, maar als ik een verzorgpaard zocht, dan zou ik via Google daar ook bij uitkomen.

Als je dan:
Iemand zoekt die gelijk naar buiten wil (want bak=stout) en filmpjes ziet van jou op een veld aan het crossen, waarbij de pony ff opstandig wordt. Zou ik gelijk al afhaken.
Geen mogelijkheid tot eerst wennen in de bak, geen zadel, geen 'betrouwbare' pony en eisen van de eigenaar qua dagen nodigen niet uit tot reageren.

Ben je er zelf bij elke keer? Gaan er anderen van stal mee naar buiten? Hoe is ze verder buiten qua betrouwbaarheid?

Voor het groom deel lijkt het alsof je een ervaren paardenmens zoekt, die jou kan helpen en begeleiden bij het beleren van de pony voor de wagen en daarna als noodstop kan dienen, zodat jij veilig op pad kan.

Kortom: op papier lijkt het allemaal niet ideaal en niet uitnodigend. Terwijl je het misschien wel heel anders bedoelt.

Kijk als jij zoveel noten op je zang hebt en altijd er bij wilt zijn, dat is je goed recht, maar je beperkt jezelf dus in de zoektocht.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:23

Vwb de groom zou ik vermelden dat het ook akkoord is als je maar op een of twee dagen mee kan rijden, want je vraagt echt nogal wat
Probeer een pool met mensen te verzamelen die af en toe mee willen. Dan heb je een soort van flexibele schil met mensen die niet elke keer mee willen maar af en toe kunnen invallen mocht je niemand hebben.
Nu staat er vrij stellig dat je die vier dagen mee moet kunnen. Dat is echt veel want je bent niet met een uurtje klaar.

Verder als bijrijder haak ik al af bij het niet hebben van een zadel en alleen buiten kunnen rijden.

Je hebt een paard met behoorlijke gebruiksaanwijzing en lastige maat die niet veel volwassenen past, dan is het ook moeilijker om mensen te vinden die wat met haar doen helaas.

Als laatste, wellicht de zoekertjes splitsen, een voor bijrijder en een voor groom

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Bijrijdster/groom vinden lijkt onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:30

Hier zou ik ook afhaken op het niet hebben van een zadel (leuk dat jij je paard vertrouwt om met bbp te rijden, maar ik neem aan dat je dat ook niet gelijk deed toen je haar net had? Voor de nieuwe is jouw paard nieuw, nog ff eng, spannend en onbekend. Ik stap daar niet gelijk op zonder zadel)
En de dagen zou ook echt een afhaker zijn. Dat is echt veel voor een bijrijder. Een verzorgpaard zoekt men omdat ze veelal geen tijd hebben om 4/5 dagen te rijden en heen te gaan.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:31

Ik zou eerst op zoek gaan naar een passend zadel, want je wilt toch ook de verantwoordelijkheid niet met een niet helemaal verkeersmakke pony op buitenrit icm met een kind.

Je kunt het aantal dagen ook omschrijven als 'dagen in overleg' en dat het in het weekend ook mogelijk is om mee te gaan op de kar.

Ik zou persoonlijk vooral afhaken op het ontbreken van een zadel (even buiten lengte/gewicht om).

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:57

miccamaaike schreef:
Ik zou eerst op zoek gaan naar een passend zadel, want je wilt toch ook de verantwoordelijkheid niet met een niet helemaal verkeersmakke pony op buitenrit icm met een kind.

Een kind? Ze vraagt iemand vanaf 16 jaar.

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Bijrijdster/groom vinden lijkt onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:02

En dat is geen kind dan?

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:11

Wat is het verschil tussen 11 jaar, 16 jaar en 19 jaar?
Benen breken doet op elke leeftijd zeer hoor.

Ik zou zelf liever een bijrijder hebben van 14 jaar, die al 4 jaar rijdt dan een bijrijder van 17 jaar die nog maar een half jaar rijdt.

Volgens mij vraagt TS een bepaalde leeftijd omdat ze hoopt dat iemand van 16 jaar toch meer verantwoordelijkheid heeft dan iemand van 12 jaar. Iemand van 16 jaar mag van de ouders meestal ook wel alleen met de fiets/het OV naar "de paardjes" gaan, terwijl iemand van 12 jaar afhankelijker is qua vervoer van de ouders.

Er zullen zeker uitzonderingen zijn hoor - maar ik gok dat het hiermee te maken heeft.
Ik had destijds ook een bepaalde leeftijd in gedachte toen ik op zoek ging naar een bijrijder - om bovengenoemde redenen. Fijn dat mama en papa betrokken zijn - maar ik zocht iemand die zelfstandig aan de slag kon met mijn paard, en die geen rekening moest houden met mama die naar de tandarts moest of papa die moest overwerken, ik zeg maar wat.
Ik héb het geprobeerd, een jonger ruitertje. Dat werkte niet, helaas. Om de simpele reden dat ze mijn paard niet gezadeld kreeg, en dat ik er eigenlijk altijd zelf moest bij zijn/blijven, want mama bracht haar wel maar kende zelf absoluut niets van paarden. Uiteindelijk stond ik dus "les te geven", en was ik langer op stal dan wanneer ik zonder dat bijrijdertje zou gegaan zijn - en ik zocht een bijrijder omdat ik krap in tijd zat. Dat schoot niet op zo :')

Ik heb ook een 16-jarige bijrijder gehad. Die hing qua vervoer idd niet van haar ouders af, die kon zelfstandig aan de slag met mijn paard, was relatief verantwoordelijk - maar na een maand miste ze haar vriendinnen op haar oude stal toch echt wel, en haakte ze daarom alsnog af.

Die 12-jarige is afhankelijk qua vervoer. Heeft misschien ook nog een andere hobby.
Die 16-jarige krijgt een vriendje, wilt in de zomervakantie ofwel werken, ofwel leuke dingen doen met vriendinnen. Heeft tussendoor ook examens. Misschien heeft ze wel minder rij-ervaring dan die 12-jarige.

Ze kunnen allebei reuze goed voor je paard zijn - ze kunnen allebei door wel 100 redenen tegenslagen.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Bijrijdster/groom vinden lijkt onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:14

Je verwacht van een 16 jarige dat ze beter risico's kunnen inschatten dan van iemand van 14. Al zijn beide natuurlijk nog onvolwassen en zijn de hersenen nog niet volledig ontwikkeld.

En tuurlijk is de ene 14 jarige de andere nier. Idem voor de 16 jarigen

jiehaaa

Berichten: 5071
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:17

Ik vind de hoeveelheid dagen, en ook dat die al vast staan, een afknapper. Ik zou ze als voorkeur noemen, maar wel ruimte laten voor overleg. En anders iemand inhuren, want wie betaalt bepaalt.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Bijrijdster/groom vinden lijkt onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:26

De hoeveelheid dagen en dat dit vaststaande dagen zijn, is voor veel mensen denk ik een reden om niet te reageren. Ik begrijp dat je iemand zoekt voor de dagen waarop jij niet kan of zelf niet wil rijden/mennen, maar denk dat op dat gebied wel wat winst te behalen valt. Daarnaast zou ik zeker voor de groom toch wat minder eisend zijn voor het aantal dagen. Ik denk dat je wat dat betreft al blij mag zijn als je iemand voor een of misschien twee dagen vindt.

Kidde
Berichten: 3450
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:31

Ik zou denk ik zelf de bijrijder laten zitten en enkel een groom zoeken als je geen zadel meer hebt. Ze loopt dan al 4x per week. Mocht je willen dat ze vaker loopt kan je haar altijd nog een dag longeren, dan heb je ook niemand nodig. Ik denk dat de tijden ook wat lastig zijn, op dinsdag en donderdag kunnen werkende mensen eigenlijk nooit in de ochtenden.

Heb je de advertentie nu alleen online staan op Facebook of iets dergelijks? Met de tijden die je hebt moet je misschien meer op zoek naar een al wat ouder iemand. Die zitten meer op Marktplaats heb ik het idee. Ik weet niet of het locale krantje ook nog advertenties heeft? Hier staan er ook wel dit soort advertenties, of een briefje in de supermarkt? Niet iedereen is even online

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:33

MairiMacBran schreef:
Ik zou mijn 16-jarige dochter, die aan al je eisen voldoet, niet laten gaan. Alleen een barebackpad is al een no go eigenlijk, alleen buiten te rijden maar niet goed verkeersmak voor groot verkeer, je vraagt voor haar te veel van haar tijd, niet te combineren met school en stage én die pony moet wel heel veel doen in de week qua rijden én mennen. Een hoop paarden worden daar niet zo gezellig van.

Dit zijn precies ook de punten waarop het voor mij niet zou werken, als ik een bijrijdpaard zou zoeken. Nog afgezien van dat ik te zwaar en te lang ben en in Friesland woon :')

Ben het met Kidde eens dat je beter voor alleen een groom kunt kijken. Of wellicht beter twee die dan die vier dagen kunnen delen. Want elke week alle dagen van je vrije weekend in de weer met het paard van een ander.... nope.

Pillow heeft zo te lezen een goede constructie. Een groom die incidenteel eens rijdt, is dat geen optie? Dan heb je meteen het voordeel dat de pony een paar dagen niet werkt. Dat lijkt me alleen maar een voordeel eigenlijk :o
Laatst bijgewerkt door Koper op 03-07-23 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt