Bijrijdster/groom vinden lijkt onmogelijk?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorith
Berichten: 316
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:43

Ik voldoe aan alle eisen voor bijrijder en groom behalve locatie, maar ik zou afhaken op geen zadel en verplichte dagen. Ik ben ook net zo sterk als toen ik 14 was denk ik :Y) Ik zou de leeftijd naar iets van 14 doen en lokaal zoeken (facebook? supermarkt? manege?)

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:53

De vaste dagen lijken heel erg dwingend te zijn, dat kan iemand die op 1 van die dagen niet kan al tegen houden. Misschien heb je 2 bijrijders nodig om de dagen af te dekken, is dat geen optie?

De groom begrijp ik niet. Wat is precies de bedoeling? Moet iemand enkel als je wilt mennen als inspan hulp en meerij hulp dienen?
Indien ja, dan zie ik dat als betaalde dienst.

Lokii

Berichten: 178
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:58

Sizzle schreef:
De vaste dagen lijken heel erg dwingend te zijn, dat kan iemand die op 1 van die dagen niet kan al tegen houden. Misschien heb je 2 bijrijders nodig om de dagen af te dekken, is dat geen optie?

De groom begrijp ik niet. Wat is precies de bedoeling? Moet iemand enkel als je wilt mennen als inspan hulp en meerij hulp dienen?
Indien ja, dan zie ik dat als betaalde dienst.


Hier sluit ik mij 100% bij aan. Ook denk ik dat met een bijrijder je geen vaste dagen kan eisen. Het moet bovendien leuk zijn voor betreffende persoon. Dit lijkt meer op "werk" als hobby omdat er zoveel van je word verwacht. Althans zo maak ik het op uit de OP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:00

Ik zou denk ik ook inzetten op 2 (of meer) mensen en dan de dagen in overleg..

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:05

To, mijn eerste vraag bij jouw advertenties is:
"Wat is het salaris?"

Je adverteert het als een vacature. Veel eisen, vaste dagen, doordeweekse dagen, zelfs ochtenden. Minimaal 16. Als je dat wil moet je tich echt een uurloon gaan bieden.

Mensen willen bijrijden/verzorgen als hobby, voor hun plezier. Maar wat biedt je ze nou eigenlijk?
Weinig flexibiliteit, geen weekenddagen, een paard dat niet te genieten is in de bak, enkel wat buitenrijden en bang voor tractors én geen gewoon zadel. Wat maakt dat jij denkt dat mensen graag gratis op vaste dagen jouw paard willen verzorgen?

(maandag en woensdag ook nog, dagen dat mensen meestal druk zijn met school of werk). .
Laatst bijgewerkt door Schapenwol op 03-07-23 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bijrijdster/groom vinden lijkt onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:10

Overdag doordeweeks is sowieso doorgaans enkel voor werkelozen en huisvrouwen weggelegd.
Indien savonds ook geen probleem is: is ze braaf buiten in het donker?

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:10

Schapenwol schreef:
To, mijn eerste vraag bij jouw advertenties is:
"Wat is het salaris?"

Je adverteert het als een vacature. Veel eisen, vaste dagen, doordeweekse dagen, zelfs ochtenden. Minimaal 16. Als je dat wil moet je tich echt een uurloon gaan bieden.
Mensen willen bijrijden/verzorgen als hobby, voor hun plezier.


Heel eerlijk was dat ook mijn gedachte, zeker bij het deel dat gaat over de groom. Leest echt als een bijbaantje.

Verder zou mijn bezwaar ook zijn het gebrek aan zadel en het niet kunnen rijden in de bak. Wellicht kan je pony in de bak nog meer training gebruiken? Goede les zodat hij/zij er wel de lol van in gaat zien? Ik ken je profiel verder trouwens niet hoor dus wellicht heb je dat al geprobeerd.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Re: Bijrijdster/groom vinden lijkt onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:13

Eerlijk gezegd zou ik me beledigd voelen als ik een bijrijdpaard zocht en jouw advertentie las. Alsof bijrijders een soort schooiers zijn die dankbaar moeten zijn dat ze op maandagavond gratis jouw moeilijke pony mogen verzorgen.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:18

Nadinetjuhh schreef:
Sizzle schreef:
De vaste dagen lijken heel erg dwingend te zijn, dat kan iemand die op 1 van die dagen niet kan al tegen houden. Misschien heb je 2 bijrijders nodig om de dagen af te dekken, is dat geen optie?

De groom begrijp ik niet. Wat is precies de bedoeling? Moet iemand enkel als je wilt mennen als inspan hulp en meerij hulp dienen?
Indien ja, dan zie ik dat als betaalde dienst.


Hier sluit ik mij 100% bij aan. Ook denk ik dat met een bijrijder je geen vaste dagen kan eisen. Het moet bovendien leuk zijn voor betreffende persoon. Dit lijkt meer op "werk" als hobby omdat er zoveel van je word verwacht. Althans zo maak ik het op uit de OP.


Mm, vaste dagen voor een bijrijder snap ik wel hoor. Dat vond ik zelf ook altijd interessanter - zowel toen ik de bijrijder was, als toen ik de eigenaar was. Ik vind dat makkelijker dan elke week opnieuw agenda's naast elkaar te leggen en uit te moeten vogelen wat voor op zijn minst beide partijen past - in dit geval 3 partijen, als er ook een groom gevonden wordt.

Ik heb met 3 partijen gezeten, toen ik de taken op de wei verdeelde met mijn 2 weigenoten. Ik kan je garanderen dat ik meermaals de haren uit mijn hoofd heb willen rukken :')


Ivm de leeftijd - ik verwacht van een 16jarige dat ze zich zelfstandiger kan verplaatsen, en zelfstandiger aan de slag kan met mijn paard dan een 14-jarige, maar qua inschatten van risico's weet ik niet of daar heel veel verschil tussen zit.
We denken het misschien wel, hopen het, verwachten het - maar ik betwijfel het.
Over het algemeen zou je dat misschien wel kunnen stellen - maar ik ken genoeg tieners van die leeftijd om te kunnen stellen dat ik een aantal van die 14jarigen geruster alleen laat met mijn paard dan een aantal van die 16jarigen.
Ik heb 16-jarige bijrijders gehad/gekend die "het beter weten dan de eigenaar" en een aantal van de "eisen" naast zich neerleggen als de eigenaar er zelf niet bij is (één van mijn eisen bijvoorbeeld was: je laat niet zomaar random iemand anders op mijn paard - als je al iemand wilt laten rijden of zelfs maar uitstappen, dan vraag je me dat eerst even. Dikke kans dat ik gewoon "is goed hoor" zeg, maar IK wil die beslissing nemen), terwijl ik ook een aantal 14jarigen ken die gewoon doen wat de eigenaar van het vraagt/verwacht en niet stiekem tòch iemand anders op het paard laten, of niet komen opdagen zonder iets te laten weten want "gaan zwemmen met de vriendinnen is leuker". Die 16-jarige is te lui om de gang na het poetsen te vegen want de eigenaar ziet het toch niet want die is er niet bij, terwijl dat voor die 14-jarige gewoon bij de afspraak hoort, ook al is de eigenaar er niet bij.

Ik zou me niet blind staren op iemands geboortejaar.
Ik snap dat TS een minimumleeftijd in gedachten heeft, om meerdere redenen - maar ik zou eerder "x jaar ervaring" vragen ipv "min. 16 jaar" neer te schrijven. Of bijvoorbeeld "zelfstandig kunnen omgaan met paarden, zoals: paard uit de wei halen, poetsen, zadelen, rijden, materiaal netjes (onder)houden, paard weer in de wei zetten na het rijden/werken, ..." Heel beknopt zou dat dan "ervaring en verantwoordelijkheidszin" heten, maar een beetje toelichten is wel zo handig.

Toen ik destijds op zoek ging naar een bijrijder, heb ik mijn advertentie vanuit mijn paard geschreven. Dat sloeg echt heel erg aan :')
TS zou ook kunnen schrijven "ik zoek een bijrijder voor x aantal dagen - we kunnen later nog bespreken wat voor beiden past" oid. Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer, maar komt in eerste instantie al iets minder eisend over.

TS - hoe erg heb jij een bijrijder nodig? Hoe erg heb je een groom nodig?
Heb jij zo iemand meer nodig dan andersom? (Zo lijkt het wel, maar ik kan het altijd verkeerd begrijpen!)
Vertrek vanuit die conclusie, en schrijf daarop gebaseerd je advertentie.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 03-07-23 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:21

Vaste dagen snap ik ook, maar misschien in afspraak bij contakt opname.
Stel ik kan op Dinsdag en Vrijdag, dan zou ik misschien niet reageren omdat ik al weet dat maandag niet gaat lukken.

DuoPenotti

Berichten: 29687
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:22

Vaste dagen vinden veel mensen wel handig.
Maar als je niet in de bak kunt rijden of er is geen verlichte bak werkt dat weer niet.

Daarnaast, ken de omgeving van ts niet goed.
Maar de regio Limburg/Zuid Oost Brabant die ik ken is het niet de duurste regio van het land.
De fanatiekere ruiters die echt meerdere dagen willen komen hebben vaak zelf een keer een paard.
En dan hou je toch de mensen met minder tijd over, die oa daarom zelf geen paard hebben.
En die gaan dan weer niet zo snel voor zoveel dagen.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:24

Sizzle schreef:
Vaste dagen snap ik ook, maar misschien in afspraak bij contakt opname.
Stel ik kan op Dinsdag en Vrijdag, dan zou ik misschien niet reageren omdat ik al weet dat maandag niet gaat lukken.


Kan ik alleen maar akkoord mee gaan :j
Op de huidige manier (die en die en die dag) schrikt het nogal af - ik zou zelf als bijrijder eerder 2 dagen willen, 3 is toch al relatief veel (lees: kan ik ook evengoed weer zelf een paard kopen), maar het is helemaal een afknapper als het perse die en die en die dag moeten zijn. Ik zou dan als bijrijder wel zelf inspraak willen in welke dagen we afspreken. Al spreken we 2 vaste dagen af en bekijken we wekelijks even welke 3de dag ook past. Het moet voor de bijrijder ook in de agenda passen, en dat betekent vaak dat je diegene een beetje inspraak moet geven :)

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 12:25

Ik heb er nu dit van gemaakt:

“ Koets maatje gezocht!

Heb je ervaring met paarden, en lijkt het je leuk om een of meerdere dagen per week mee te gaan met een ritje met de koets? Dan zit je bij ons goed!
We trekken meerdere keren per week met de koets eropuit om een mooi ritje te maken. Sommige ritjes zijn wat korter, ongeveer 1 tot 1,5 uur. Maar op een mooie dag, bijvoorbeeld in het weekend, kunnen deze oplopen tot heerlijke ritten tot wel 5 uur, vaak met een tussenstop bij een restaurant of cafétje! Ook zijn de ritten heel divers in tempo, soms een rustig stap ritje, soms een stevigere rit waar ook een galopje niet ontbreekt.
Op dit moment word mijn pony, Nala, een Mérens merrie van 15 jaar oud, nog beleerd voor de koets, en krijg ik nog lessen in het koetsieren. Deze lessen vinden plaats op dinsdag avond, donderdag avond, en zaterdag ochtend en zondag ochtend. Zodra ik er klaar voor ben om zonder onze meninstructeur de velden in te trekken met de koets zijn er ook andere dagen mogelijk!
Ik ben op zoek naar mensen die het leuk zouden vinden om mee te gaan met deze ritten, grotendeels voor de gezelligheid, maar zeker ook voor de veiligheid! Een tweede paar handen is altijd mooi meegenomen, vooral tijdens het in- en uitspannen en om soms onderweg ook af te wisselen van wie de leidsels in handen heeft, of om te gaan kijken of een onoverzichtelijk kruispunt vrij is om over te steken.
Kort samengevat: Heb jij een of meerdere dagen per week tijd en zin om ons met de koets te vergezellen? Aarzel dan niet om contact op te nemen!
Op de dagen dat we niet met de koets onderweg zijn is er ook de mogelijkheid om zelfstandig met Nala aan de hand of onder het zadel de velden in te trekken.”



Om op de andere vragen in te gaan: een groom heb ik inderdaad echt nodig, want alleen mennen gaat gewoon niet. Bijrijdster is vooral mooi meegenomen aangezien mijn pony dik wordt van lucht, en mijn vriend mij in de avonden ook wel eens wil zien :')

DuoPenotti

Berichten: 29687
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Bijrijdster/groom vinden lijkt onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:27

Wat me dan opvalt, 1 uur anderhalf, leuk.
5 uur, met iemand die ik (nog) niet ken. Nee dank je.
Voor de rest wel fijnere advertentie vind ik dan.

Ik ben benieuwd wat andere daar van vinden :)

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:28

Zolang je nog les hebt hoef je dus nog niemand te hebben, maar pas erna voor de tochten. Begrijp ik dat correct?

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 12:29

Sizzle schreef:
Zolang je nog les hebt hoef je dus nog niemand te hebben, maar pas erna voor de tochten. Begrijp ik dat correct?

Klopt inderdaad, maar als iemand al bij de lessen erbij kan zijn is dat ook mooi meegenomen.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:35

Het is al een stuk betere advertentie zo :) Ik zou alleen wel vraagtekens hebben bij een koetsier en paard die beiden nog het mennen aan het leren zijn maar wel ritten van 5 uur maken. Ik neem aan dat je bedoelt dat dat op den duur de bedoeling is. Maar als ik het zo in een advertentie zou zien staan zou ik zomaar kunnen denken dat er iemand heel raar bezig is met een paard :')

Dat je paard dik wordt van lucht is vervelend. Ik zou dat alleen eerder zoeken in management dan in zo veel beweging. Paard kan op deze manier niet de spieren laten herstellen (en ook mentaal zou het, als ik het zo lees, geen kwaad kunnen om een dag of twee te lummmelen). Zelfs manegepaarden krijgen over het algemeen een dag vrij in de week. Als je vier dagen in de week ment en een dag longeert, en een graasmasker koopt/ander hooi regelt/zorgt dat je paard zelf op de wei/track meer beweging krijgt lijkt me dat alleen maar ten goede komen voor het humeur en de belastbaarheid van het paard, en neemt het meteen het zadelprobleem én het bijrijdersprobleem weg. Mocht dan je groom eens een keer willen rijden dan heeft diegene tegen die tijd het paard al wat leren kennen en kan zelf inschatten of diegene daar wel of niet met een barebackpad mee het bos in wil trekken.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:37

Ik ben bang dat je als groom enkel gelegenheidszitters kan vinden en geen vaste.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:42

Heb je geen vrienden die dat gezellig vinden? Want zo te lezen is het vooral om te helpen met vasthouden. Daar heb je niet perse veel ervaring voor nodig en dat kun je ze wel leren.

Ritten van 5 uur zou ik zelf niet op zitten te wachten. Dan ben je meteen je hele dag kwijt. En het lijkt me ook akward als je iemand nog niet goed kent. Ik denk dat je echt geluk moet hebben om een vaste groom te vinden.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:45

Véél aantrekkelijkere oproep zo! Nu klinkt het als leuk ipv werk
Ik ben wel bang dat weinig mensen zoveel tijd hebben, je zoekt eigenlijk iemand die niet veel te doen heeft.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:48

Bij ons op stal wordt veel gemend en dat zijn eigenlijk altijd de partners die mee gaan of ze gaan in 2-span met 2 eigenaren.

Voor mij ook mede een reden om niet te gaan mennen, ik zou helaas ook niet weten wie ik mee moet nemen.

Is anders een sulky geen optie?

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Bijrijdster/groom vinden lijkt onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:50

Bij bijna alle menners is het een familielid die meegaat.
Of iemand die je al heel goed kent

Kijk maar eens bij ar koppeltopic hoe moeilijk het is een groom te vinden

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Re: Bijrijdster/groom vinden lijkt onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:52

Misschien kan je nog beter denken aan een gepensioneerde die in het verleden gemend heeft bijvoorbeeld en nu niks te doen heeft?

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:57

De laatste advertentie komt inderdaad veel en veel fijner over. Maar dan nog heb JIJ iemand nodig, dus misschien is het fijner dat je er dan ook iets tegenover zet. En dan bedoel ik niet soms een rondje op de pony ofzo maar dat iemand ook eens een menlesje mag volgen of wat dan ook...want jij kan niet zonder op pad...als je het meer als samen ding projecteert heb je misschien meer slagingskans...

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Bijrijdster/groom vinden lijkt onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:11

Soms moet je ook gewoon net maxzel hebben dat je tegen iemand aanloopt waar het mee klikt en die het fijn vind om rond gereden te worden door de natuur ;) .

Heb je al eens bij je instructeur of een menclub in de buurt geïnformeerd? Wellicht staat er iemand bij jou in de buurt die ook een groom zocht en kunnen jullie elkaar helpen.