parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:27

Yep, 120 punten.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:30

Op mijn B-pony, ik gok 1976. Was een hackney-kruising met veel te veel pit. Gelukkig was ik er snel te groot voor.

Afbeelding

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:33

Pantykous schreef:
Suzanne F. schreef:
Bij ons heette dat blad de Paard en Sport dacht ik.

Oh en ik kon uren bladeren in die dikke Divoza gids. En dan bellen om iets te bestellen.


De Divoza gids <3 EINDELOOS lijstjes maken


Divoza was in het begin een klein, vol winkeltje, met een hele rij tweedehands zadels. Dat paste ons wel :D

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:44

Bielsje schreef:
Ik ben in '92 gestart met concoursen met die pony denk ik, maar dan zijn de parades nog wel lang doorgegaan!

Wij hadden hekjes om de Z ringen, de rest mocht het doen met losse letters :Y)

Nou, dat was wat he?

Lenteklokje
Berichten: 337
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 23:46

Fitzroy schreef:
Ik had ook een Stübben vzh zadel en bruin. Zoveel herkenning :D

Bij hoeveel punten hadden jullie een winstpunt? Ik ben begonnen in de tijd dat 120 een winstpunt was.

Ja 120 punten. Voor alle oefeningen gemiddeld een zes.
En bij het springen? Foutloos was 2 winstpunten? Bij het ene concours was het wel hoger gebouwd dan bij de andere.
Kalkoenen er onder draaien.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:59

Bij het springen weet ik het echt niet meer ....

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 00:20

:D Feest der herkenning hier *\o/*

Met de vrachtwagen of gewoon te voet, alles aan 1 lijn vaststaan (en dan aan de kletter gaan), winstpunt bij 120, losrijden met iedereen door elkaar op groot veld want binnenbakken bestonden nog niet voor wedstrijden, onder het zeiltje vd zadelkar hutje op mutje in de regen wachten tot eindelijk die ….parade was met idd de tietenkont versie en pony’s, die standaard begonnen te piesen om er vervolgens bij begin er vandoor te gaan. Daarom uitgevonden dat als je van beugel ruilt met buur, je iig bij elkaar blijft en op de gewenste lijn :j Gevaarlijk ~~}> ?? Nee joh, gebeurde toen gewoon :D

Bij mn eerste ponyclub hadden we (gelukkig) blauwe trui met stropdas, metalen blokjesfrontriem en badstof sjabrak. Bij de tweede ponyclub rood met wit geblokte blouse met zwarte spencer en stropdas + rood met wit geblokte frontriem :+ .Verschrikkelijk vond ik dat want net in pubertijd maar nu ook nog denk ik: wie heeft er toch ooit verzonnen dat Brabants bont een mooi teneu zou vormen :=

Heerlijk hier die nostalgie *\%/*

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 00:41

De Landelijke Ruiter was dat idd :j De voorloper van Paard & Sport.

Toen ik wedstrijden reed hadden we (nog) geen trailer. Er waren drie clubs binnen een straal van 8 km, waaronder onze eigen club, en daar reed ik mijn wedstrijden omdat ik er onder het zadel naartoe kon rijden. Buiten die wedstrijden kwam ik alleen als ik toevallig met iemand mee kon die nog plek had in de trailer. Ik reed dus ook maar heel weinig wedstrijden per jaar, maar dat vond ik helemaal niet erg. Bij de Bergruiters in Holten was altijd een hoek aan het zandpad waar touwen waren gespannen en daar stonden alle pony's van iedereen die te voet was gekomen. Best gezellig. Volgens mij heb ik daar ook nog een foto van (zal morgen eens kijken).

Onze eerste trailer kwam pas toen mijn zusje wedstrijden ging rijden. Toen konden we er eentje overnemen van iemand op de club en dat zal rond 1994 zijn geweest. Ook mijn zusje heeft nog regelmatig parade gereden, al werd het in die tijd al wat minder (en daarmee individueler, zo'n wedstrijddag).

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 05:17

Wij gingen met de pony's van de hele club op de vrachtwagen die daarvoor werd ingehuurd. Die man had er een aardige bijverdienste aan. Langzamerhand kregen wel meer ouders een trailer, want het paste vaak maar net met zo'n 20 pony's op de wagen, kop aan kont.

Mijn ouders konden op een gegeven moment een tweedehands Hanomag overnemen met plaats voor twee paarden, een zadelkamertje en dubbele cabine. Mijn moeder was de chauffeur, pa kwam later weleens kijken. Ze heeft me echt overal heen gereden. De buurman reed elke woensdag naar de manege voor springles, de pony van zijn dochter kom dan ook mooi mee en mijn ouders werkten 's avonds.

Op de zomerconcoursen stond onze Hanomag trouwens altijd bij de ponystalling, mijn pony gewoon mee aan de touwen en de zadels van de hele club in onze wagen. Was supergezellig, want iedereen hing altijd zo bij ons rond.

Ik moet daar ergens nog een mooie foto van hebben, digitaal ook, maar waar ....

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 06:53

Gevonden! Niet scherp, maar toch ... ik zit op de klep, zonder jasje. De vos is mijn D-pony.

Met mijn vriendin en clubgenootje in de stoel rechts, heb ik na bijna 40 weer eens heerlijk bij gekletst nog niet zo lang geleden. Zoveel herinneringen. De ponyclub was niet alleen hobby, maat ook een groot deel van onze vriendenkring waarmee we van alles deden.

Afbeelding

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 07:08

Ach als ik al die foto’s zie dan mis ik het wel hoor.

Hoe anders is het tegenwoordig?

Toen waren we echt samen. Hielpen elkaar.
We deden veel met weinig.

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 07:10

Ik moest ook denken aan hoe we vroeger door de spring ring racen.

Dikke natte bende en gewoon op blote voetjes zonder proppen (die kenden we nog niet)
Dat dat vaak ook goed ging.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 07:26

Klopt, mijn D pony heeft nooit op ijzers gestaan en we springen gewoon altijd, tot in het Z. En dat ging hard in de barrage!

rien10
Berichten: 14772
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 07:32

daantjuhhh schreef:
Ach als ik al die foto’s zie dan mis ik het wel hoor.

Hoe anders is het tegenwoordig?

Toen waren we echt samen. Hielpen elkaar.
We deden veel met weinig.

Op onze Manege wordt fanatiek carrousel gereden. Het pony team waar mijn dochter in zat is nog steeds een zeer hechte vriendinnen groep. Ook bij de moeders van de meiden zijn vriendschappen ontstaan. We helpen elkaar. Staan elkaar bij met ellende. Als een van onze paarden iets mankeert zijn we er voor elkaar. En als een paard of pony moet worden ingeslapen staat er -als de pechvogel terug komt van haar martelgang- steevast een clubje klaar om bij uit te huilen. Het bestaat dus nog wel.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 07:47

Ik zat ook bij de NKB. De kampioenschappen waren helemaal in Wanroij. Er deden toen nog tig ponyclubs mee. En wat een gejuich als je als club de parade had gewonnen voor mooist gereden parade!

Alleen dat ellenlang stilstaan, speeches van de burgemeester... dat was niet zo....

Ik zie hier ook in de foto's terug dat pony's op kleur bij mekaar reden. Kan me niet herinneren dat wij dat ooit gedaan hebben. 120 was een winstpunt. Er waren ook rayonwedstrijden en daar ging iedereen dan heen omdat je daar gemakkelijker een winstpunt kon rijden (voor degenen die liever zo snel mogelijk gingen springen).

Veel mensen hadden toen nog geen trailer. Dus we gingen ook vaak te voet naar wedstrijden met de hele club samen. En soms met een kar waar een traktor voor stond. Pony's daar naast mekaar aan een lang touw vastbinden en soms ontsnapte er eentje :D
En er was ook overal entree op wedstrijden.

Bij het invlechten deed je plakband om het knotje heen. Wij hadden beige rijbroeken, van die fluwelen caps. En een witte blouse met een rood hesje erover. En rubberen rijlaarzen.

Iedereen deed dressuur EN springen en sommigen ook achttal/viertal.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 07:51

Mijn eerste wedstrijdjes reed ik toen 120 een winstpunt was maar toen ik dat voorjaar landelijk ging starten was het 156 een winstpunt. Eerst het blauwe proevenboekje en toen het boekje met Anky voorop met Bonfire.

keeyzie

Berichten: 5721
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:00

Oh wauw nostalgie! (en zou oud ben ik nog niet)
Ik ga thuis eens zoeken of ik ook nog foto's kan vinden.
Dat waren nog eens dagen, richting concours met de veewagen, daar dressuur, springen, viertal en dan inderdaad afsluitend de parade. De pony's stonden de hele dag aan een touw dat was gespannen tussen twee tractors. En we hadden met onze vereniging een tent die werd opgezet zodat we daar konden omkleden.

Je reed toen eigenlijk vanaf het begin mee of het nou ging of niet ;-)

En inderdaad allemaal hetzelfde tenue met een mooie (veeeel te grote) trui. Later gingen we over op bodywarmers. Dat was voor die tijd echt heel hip!

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:24

Over het begin gesproken ... met mijn Shetlander mee met een vriendin wiens pony een jaar op rust moest na een ongeluk en die van mijn vader onze Welsh wel mocht gebruiken. Al snel een eerste wedstrijdje zonder startkaart, de ponyspelen. Van Bixie hadden we toen nog nooit gehoord. Dan een proefrondje of vier rijden met een klein groepje voor de Technisch Adviseur van de kring en geslaagd voor je startkaart.

Mijn eerste proef reed ik in de A-licht, de B-rubrieken waren er nog niet toen. Ik denk 1976, ik werd zesde en op mijn tweede wedstrijd won ik met Keesje :-)

Ha, foto-spam!

Afbeelding

BelgenGek

Berichten: 2271
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:26

Karin schreef:
Ik moest even graven in de archieven van de FB-pagina van onze vroegere rijvereniging :D Deze foto's maakte mijn vader op 23 september 1989 (dat stond op de achterkant van de foto's geschreven) van de parade bij het ponyconcours bij de Oosterhoffruiters in Rijssen. Die clubtenues waren zo herkenbaar. Ik zie o.a. de Bergruiters uit Holten met hun felrode truien en de Molenruiters uit Bathmen met hun felgele sjabrakken. Onze club deed aan zwarte rijjasjes. Ik zit op een van de schimmels op de tweede foto.

[ [url=m/nU6sb0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/12jf37.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bMbw11.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Zujuga.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik herkende mijn oude manege direct, (Mijn opa woonde er naast, nu mijn oom en tante en nichtjes die er ook rijden)
Dat waren geweldige dagen om mee te maken!

Ik zat nog een tijdje bij jou zusje in de les, die toen op Dino reed.
Jij noemt een schimmel,Manjo?

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:29

DuoPenotti schreef:
Met geluk stonden er in de hoeken een hekje en bij E en B.


Ja die ringen herinner ik me ook nog het meeste...of geen hekjes in de hoeken en alleen maar letters. Altijd een crime om tussen de letters te blijven. :D

Hier was het in het begin KNF en 120 punten was een winstpunt. Later werd dat inderdaad 156 punten.

De puntentelling bij het springen weet ik niet, was allang blij als ik het parcour door kwam. :+

Ik vind het echt leuk om jullie foto's te zien, zal eens kijken of ik ook nog wat heb maar toen was foto's maken nog niet zo vanzelfsprekend.

Ik heb nooit viertal oid gereden, maar wij hadden vroeger wel eindeloos veel carrousel rijden tijdens de lessen.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:32

rien10 schreef:
Op onze Manege wordt fanatiek carrousel gereden. Het pony team waar mijn dochter in zat is nog steeds een zeer hechte vriendinnen groep. Ook bij de moeders van de meiden zijn vriendschappen ontstaan. We helpen elkaar. Staan elkaar bij met ellende. Als een van onze paarden iets mankeert zijn we er voor elkaar. En als een paard of pony moet worden ingeslapen staat er -als de pechvogel terug komt van haar martelgang- steevast een clubje klaar om bij uit te huilen. Het bestaat dus nog wel.


Wat fijn! Ik vond carrousel rijden ook zo leuk om te doen!

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:35

Ik denk dat dat tegenwoordig nog het mest dichtbij die tijd gebleven is: het viertal rijden.

Dat heb ik 5 jaar geleden nog gedaan. En eigenlijk is het wel jammer dat dat een beetje uitsterft. Ik heb de parade tijd nooit meegemaakt omdat ik toen geen paard had maar dat viertal rijden heeft wel nog wat van dat oude bewaart.
Rijtechnisch is het vreselijk }> maar de saamhorigeheid was super leuk. We hebben het er nog wel eens over...zullen we?

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:37

Jammer genoeg geen foto’s meer vanwege een brand.

Als kind altijd de klos op mn klein welsh kreng, met vlag voorop in de parade. We waren de kleinste combi :D
Er ging toch weleens wat fout in die parades...

Maar idd heerlijk, dressuur, springen en carrousel. Je werd van alle markten thuis. Je werd door iedereen geholpen en savonds kwam je doodmoe thuis.

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:38

Wij reden achttal. En we werden echt flink gedrild. Links, links rechts, het zit nog zo in mn hoofd. :')

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 08:53

Lithya schreef:
senna21 schreef:
Het moment van het Wilhelmus,
Kringwedstrijd in Oldeberkoop (fr). Waarschijnlijk in ca. 1982. Wij hadden de rode sweaters aan. [ [url=m/zFn28T.jpg]Afbeelding[/url] ]


Brokope ruiters in het zwart, neo rood en Stuyvesant in het blauw. Scheeneruiters ook in het zwart?

Zaten de Scheeneruiters bij NEO en Brocope in de kring? Bij de paarden niet in ieder geval.