parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JJ4

Berichten: 645
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:11

Ow wat geniet ik van dit topic! Herinneringen te over. Ik zal ook nog eens de fotoboeken erop naslaan. Ik was nog heel jong toen ik voor het eerst deelnam aan de parades en had een welsh x arabier die tijdens de parade aardig heet kon worden. Vooral tijdens de ereronde, stond ie soms rechtop, gelukkig nooit ongelukken gehad.
Toen ik mijn palomino kreeg werd ik gebombardeerd tot vaandeldrager vanwege zijn kleurtje en omdat hij altijd erg zijn best deed.

We hadden in het begin oranje clubtruien met zwart embleem :D gelukkig hebben ze daarna de kleuren omgedraaid. Hier een foto van een intocht (weet niet meer ter ere waarvan). Mijn lieve palomino (3/4 arabier x 1/4 New Forrest) deed weer enorm zijn best, dat dier was goud!
En gelukkig al met onze zwarte clubtrui :o :=
Afbeelding

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:17

Iris82 schreef:
Wij reden achttal. En we werden echt flink gedrild. Links, links rechts, het zit nog zo in mn hoofd. :')


wij hadden in de zomer inderdaad achttal. En in de winter reden we viertal kür op muziek, maar dat waren aparte wedstrijden.
Parade-periode bij de paarden heb ik niet meer meegemaakt, toen reed ik bij de pony's

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37333
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:17

Scum schreef:
Ik zat ook bij de NKB. De kampioenschappen waren helemaal in Wanroij. Er deden toen nog tig ponyclubs mee. En wat een gejuich als je als club de parade had gewonnen voor mooist gereden parade!

Alleen dat ellenlang stilstaan, speeches van de burgemeester... dat was niet zo....

Ik zie hier ook in de foto's terug dat pony's op kleur bij mekaar reden. Kan me niet herinneren dat wij dat ooit gedaan hebben. 120 was een winstpunt. Er waren ook rayonwedstrijden en daar ging iedereen dan heen omdat je daar gemakkelijker een winstpunt kon rijden (voor degenen die liever zo snel mogelijk gingen springen).

Veel mensen hadden toen nog geen trailer. Dus we gingen ook vaak te voet naar wedstrijden met de hele club samen. En soms met een kar waar een traktor voor stond. Pony's daar naast mekaar aan een lang touw vastbinden en soms ontsnapte er eentje :D
En er was ook overal entree op wedstrijden.

Bij het invlechten deed je plakband om het knotje heen. Wij hadden beige rijbroeken, van die fluwelen caps. En een witte blouse met een rood hesje erover. En rubberen rijlaarzen.

Iedereen deed dressuur EN springen en sommigen ook achttal/viertal.


Klavertje drie rijden, :j daar heb ik wel aan meegedaan. En best gaand rijpony *\o/*

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:21

entree op wedstrijden ja.
Ik kroop dan vlak voor we er waren in de laadbak (oude jeep) om gratis mee naar binnen te kunnen. Ik was namelijk de kleinste. Mijn (toen nog) vriend deed dan alsof hij de ruiter was :')

JJ4

Berichten: 645
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:32

Heb nog een foto gevonden van mijn vuurvreter Sirocco (C-pony welsh x arabier) en ik, gelukkig hadden we toen net onze zwarte clubtruien gekregen met oranje ipv oranje met zwart. (Klenckeruiters Oosterhesselen). Dit was tijdens een concours op eigen terrein. Ik moest toen invallen bij het viertal en hij was zo heet dat ie ipv netjes draven, ongeveer de gehele proef in passage heeft gedaan. We kregen er een lachstuip van, tot groot ongenoegen van onze instructeur.
:o :D

Afbeelding

Lithya

Berichten: 2516
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:37

pillow schreef:
Zaten de Scheeneruiters bij NEO en Brocope in de kring? Bij de paarden niet in ieder geval.

Eigenlijk heb ik geen idee. Weet wel dat ter idzard er ook bij zat en ik wel in Oldeberkoop ben geweest. De Z ring werd opgeruimd achter mijn ring en mijn pony vond het doodeng.

DuoPenotti

Berichten: 30071
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:42

JJ4 schreef:
Heb nog een foto gevonden van mijn vuurvreter Sirocco (C-pony welsh x arabier) en ik, gelukkig hadden we toen net onze zwarte clubtruien gekregen met oranje ipv oranje met zwart. (Klenckeruiters Oosterhesselen). Dit was tijdens een concours op eigen terrein. Ik moest toen invallen bij het viertal en hij was zo heet dat ie ipv netjes draven, ongeveer de gehele proef in passage heeft gedaan. We kregen er een lachstuip van, tot groot ongenoegen van onze instructeur.
:o :D

[ [url=m/IiFeK3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jou foto's zijn echt geweldig.
Precies zoals ik het mij ook herinner.

De bruine veelzijdigheidszadels, de driehoekjes frontriem, koordsingel, cap los op je hoofd.
Prachtig!

Suzanne F.

Berichten: 49422
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:43

Ja die enorm grote concoursvelden, lees weilanden met tig ringen uitgezet. En een ring bestond alleen uit bordjes. Van die metalen prikbordjes met letters in de grond. En de juryauto bij C. Als er soms een paard aan de haal ging dan stond hij zo in een andere ring. Dat gebeurde gewoon. De bodem was ook niet altijd recht en effen natuurlijk dus soms ging je een beetje heuveltje op of af. Moest je net mazzel hebben dat je een goede ring had. Bordje omstoten gebeurde ook nog wel regelmatig.

DuoPenotti

Berichten: 30071
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:48

Hier in de regio waren 30 ringen geen uitzondering. En maar 1 proefje starten.
Alleen het z had een volledig omheinde ring :D

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:53

Prinses Irene (Zevenbergen) hemelsblauwe truien en witte blouse en haarnetjes!
Nog 5 seconden vlaggedrager geweest, Mist was daar niet bepaald geschikt voor, ik ging zonder vlag bijna over z hindernis.
Knhs later federatie

JJ4

Berichten: 645
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:10

DuoPenotti schreef:
Jou foto's zijn echt geweldig.
Precies zoals ik het mij ook herinner.

De bruine veelzijdigheidszadels, de driehoekjes frontriem, koordsingel, cap los op je hoofd.
Prachtig!


Ja dat was echt “oldskool” :D Ik heb dierbare herinneringen aan die tijd <3

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:24

Ik ben een tijdje commandant geweest van de ponyclub. En bij ons ging de parade op stokmaat: de kleinste ponies eerst. Allemaal in blauwe trui (de smurfentrui) en na een tijdje kocht de club rijjasjes, die moesten de ruiters dan voor een tientje per jaar ofzo huren. En 1x per jaar regelden wij dat die gezamenlijk gestoomd werden.

S ochtends rond half 8 begon de veewagen te rijden om iedereen op te halen. Met een beetje geluk waren we om 6u weer thuis.

Als we een wedstrijd organiseerden hadden wij minstens 25 ringen. En dan ergens bij een boer op een knollenveld. En dan bij 30+ leden meekijken, voorlezen en 's middags 4 en 8 tal gevolgd door de parade. Met deze ook een aantal keer kringkampioen geworden en naar de Brabantse kampioenschappen geweest, zo leuk.

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:42

Geen paradefoto, maar wel eentje van net voor of na de parade.

Ik op welsh mountain pony Mistic <3


Afbeelding


Dit is ergens begin jaren 80 op een concours ergens in het land van Maas en Waal.

Mijn opgestroopte mouwen moest ik tijdens de parade van een driftige meneer naar beneden doen (maakte zo'n indruk dat ik het nooit vergeten ben). Maar dat had geen nut, mouwen waren gewoon veel te kort. Vandaar omhoog! :D Hoewel dat ook hip was in die tijd.

Het waren zwarte, velourse truien. Die waren toen niet hip en dus moeilijk te vinden. Toen waren er nog geen online stores :)

Ik reed bij een ponyclub die niet was aangesloten bij de bond. Gewoon een man die overdag buschauffeur was en kinderen die niet naar de dure manege konden de mogelijkheid wilde geven om ook te leren paardrijden <3 Jaren lid van geweest.

Zat je in de 1ste zaterdagles (dat was het streven!) van 10.00-11.00 uur, dan was jij de ruiter die die pony over de weg naar het jaarlijkse ponykamp in Bergharen mocht rijden. En die ermee op concours mocht. Dan voelde je je heel wat!

Helaas was dat concours maar 1x per jaar bij een bevriende, officiele vereniging uit de regio. Ik denk dat we dan eigenlijk voor spek en bonen meededen. Maar dat hadden we toch niet in de gaten :D Voor de rest ging het precies zoals iedereen omschrijft. Ik genoot ook altijd van 4-tal rijden en bestgaande rijpony. Ooit dat nog eens gewonnen met een ander welshje.

Opvallend hoeveel uniformiteit er was in heel verschillende delen van het land!

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:48

Waarom is dit eigenlijk allemaal verdwenen? En vanaf wanneer? Iemand die dat weet?

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:49

Ik schaamde me trouwens dood op dat moment op die foto!

Mijn moeder had als tiener een fototoestel gekregen en was er nog steeds trots op. Stond ze daar met dat antieke fototoestel, het bruine kastje wat er omheen hoorde bungelde er onder aan.

Camera op buikhoogte, beetje heen en weer draaien met het lichaam voor het beste resultaat. Klik |(

Ze is in juni overleden, 86 jaar. Ik denk er nu met <3 aan terug.

rien10
Berichten: 14795
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:51

Het is verdwenen doordat men kapitaal krachtiger werd. Truien werden vervangen door jasjes, clubvervoer werd papa met de auto en trailer, rubber laarzen werden leren laarzen, manege pony werd privé pony, club les werd privé les. Veiligheid speelde ook een rol, de velours cap werd een veiligheidscap en weer later een ruiterhelm.
Ik moet wel zeggen dat de kwaliteit van de ponys van toen en het rijden van toen het in geen velden of wegen haalt bij de kwaliteit van nu. Het niveau is met sprongen omhoog gegaan.

rien10
Berichten: 14795
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:52

Boras schreef:
Ik schaamde me trouwens dood op dat moment op die foto!

Mijn moeder had als tiener een fototoestel gekregen en was er nog steeds trots op. Stond ze daar met dat antieke fototoestel, het bruine kastje wat er omheen hoorde bungelde er onder aan.

Camera op buikhoogte, beetje heen en weer draaien met het lichaam voor het beste resultaat. Klik |(

Ze is in juni overleden, 86 jaar. Ik denk er nu met <3 aan terug.

Ze was mega trots op je. En dat moest op foto worden vastgelegd. Heerlijke herinnering.

Fitzroy

Berichten: 25165
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:53

Omdat de hele maatschappij individualistischer geworden is en mensen minder tijd hebben. Proefje rijden en weg.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nu ook geen zin meer in zou hebben. Het waren toch hele dagen. De eerste moest al om half negen starten dus half 7 met de vrachtwagen weg was geen uitzondering. En je was pas ook om half 7 ‘s avonds terug.

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:58

Dank voor de antwoorden. Ik heb nog steeds rubberen rijlaarzen en een ribbroek. := Ik blijf graag hangen in het verleden. :+

DuoPenotti

Berichten: 30071
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:58

Ik heb dit dan nooit gedaan omdat ik geen pony had.
Maar geef toe dat ik er niet jaloers op ben.
Ik ben als groom mee gegaan met een man en vrouw die toen zelf een trailer hadden, maar stal waar ze stonden gingen wel met de vrachtwagen.
Dus we waren wel veel samen. Maar nooit de hele dag. Gelukkig.
En later toen ik zelf voor het eerst mocht starten was bij een kleine sportstal die toen al een 4 paards vrachtwagentje had.

Boras
Berichten: 9969
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:59

rien10 schreef:
Boras schreef:
Ik schaamde me trouwens dood op dat moment op die foto!

Mijn moeder had als tiener een fototoestel gekregen en was er nog steeds trots op. Stond ze daar met dat antieke fototoestel, het bruine kastje wat er omheen hoorde bungelde er onder aan.

Camera op buikhoogte, beetje heen en weer draaien met het lichaam voor het beste resultaat. Klik |(

Ze is in juni overleden, 86 jaar. Ik denk er nu met <3 aan terug.

Ze was mega trots op je. En dat moest op foto worden vastgelegd. Heerlijke herinnering.


Letterlijk kippenvel en natte ogen van je woorden. Thanx <3

Fitzroy

Berichten: 25165
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:02

fohadie schreef:
Dank voor de antwoorden. Ik heb nog steeds rubberen rijlaarzen en een ribbroek. := Ik blijf graag hangen in het verleden. :+


Ik heb mijn Aigles nog steeds :D Ik rijd er alleen niet meer mee. Ze zijn voor de blubber.

juval

Berichten: 13292
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:03

oh ja, geweldige tijd gehad.. alleen het uuuuuren lang wachten op de parade, als je om 9 uur s ochtends had gereden, de hele dag op het concoursterrein rondhangen tot om 4 uur (wat altijd uitliep) een keer op te mogen zadelen voor de parade. Je kon ook gewoon niet eerder weg want we gingen met de hele vereniging op de vrachtwagen, iedereen hielp elkaar en las elkaar voor. Ik mocht een paar keer vaandeldrager zijn, maar wat krijg je daar lamme armen van zeg.. niet mijn ding.
En als je dan prijs had op zijn hardst de ereronden crossen... prachtig.

NU overromantiseer ik het natuurlijk, want het was niet altijd geweldig hihi, te warm, of heel harde regen heb ik ook wel meegemaakt.

Ik reed voor Midland, het Agterbergconcours op de voordorpsedijk was mijn favoriet.

rien10
Berichten: 14795
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:04

Die lange dagen heeft ons gezin eens vreselijk parten gespeeld. Een nare en vreselijke herinnering.
Hemelvaartsdag 1974. Mijn zus was op concours, ik was niet mee. Zus was smorgens vroeg weg gegaan en zou savonds laat thuiskomen. Die dag overleed mijn vader plotseling. Omdat mijn ouders zich niet met onze pony avonturen bemoeiden, wist mijn moeder niet waar mijn zus precies was. Pas toen ze savonds thuis kwam, kreeg ze te horen dat papa overleden was. Heel naar.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37333
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:05

Ik had een hubertus bruin veelzijdigheids zadel. Heerlijk en verrassend passend op best veel dieren. Witte koordsingel en mijn wedstrijd laarzen waren aigles ook met een leren binnenrandje. De dagelijkse laarzen waren simpele rubber laarzen.

Rien vreselijk bah wat een verhaal |(