Paard wel of niet verkopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:00

Schuldgevoel is een raar fenomeen. Het is iets wat kan helpen om goed te reflecteren op onze daden, maar het belemmert ook regelmatig om eerlijke keuzes te maken.
Het klinkt alsof je jezelf schuld aanpraat. Het paard denkt niet zoals jij.
Als je niet gelukkig wordt en zelfs gevaar loopt, is het zoeken van een nieuwe, beter passende eigenaar prima. En voor jou een ander paard.
Welke 'more' zit achter je schuldgevoel? Mag je terugkomen op een keuze?
Is het werkelijk beter voor het paard dat hij bij jou blijft? Of is het beter voor jou?
Of ben je zo gehecht aan hem dat je hem toch wilt houden?
In dat laatste geval, is het wel zaak goede begeleiding te vinden, in de hoop dat jullie alsnog een goed team worden.
Lukt het niet, kun je alsnog verkopen.
Wijsheid gewenst.

nikkel
Berichten: 2534
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:25

Ondanks alle goede begeleiding is er soms gewoon eenvoudigweg geen goede match. Simpel maar waar. Dan kan je wel honderd soorten begeleiding proberen, maar deze raken de kern van het verhaal niet. Niet alles is altijd maakbaar.

Voor het paard is hetgeen wat er gebeurde, waarschijnlijk niet ongunstig aangezien TS een goed plekje heeft gevonden voor hem voor zover het er naar uitziet.

nikkel
Berichten: 2534
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 09:44

Succes TS.

Sherivey
Berichten: 8664
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:39

ElenaenDub schreef:
Ik heb weer een update...

Ik heb hier en daar laten vallen dat ik er over na denk om een nieuw huisje te zoeken voor mijn paard. Nu is er iemand die geïnteresseerd is en van de week even komt kijken.

Ik kan het niet helpen dat ik mij enorm schuldig voel tegenover mijn paard.. Alsof ik hem te min doe, alsof ik opgeef en het gevoel dat ik nog wel veel meer had kunnen proberen en hem nu in de steek ga laten.

Ik denk helaas dat dit paard met zo'n karakter niet mijn eerste paard had moeten zijn. Aangezien mijn ervaring in hebben van eigen paarden nihil was. Als ik het misschien gelijk vanaf het begin met goede hulp had gedaan, dan hadden we hier misschien niet gestaan. Maar goed, dat is altijd achteraf he. Aan de andere kant heb ik hem wel van een hele vervelende situatie weggehaald en gezorgd voor een goed huisje met weidegang en onbeperkt hooi, wie weet waar hij terecht was gekomen als hij verkocht was aan een handelaar destijds.

Maar goed, hij is nog niet weg en ik bepaal natuurlijk of het goed voelt. Maar goed slapen zit er tegenwoordig niet meer in.

Ik snap je gevoel hoor. Heb het zelf heel moeilijk gehad met de verkoop van twee paarden. De eerste vanwege financiële redenen (kon er geen 2 houden), de tweede vanwege dat het na allerlei pogingen toch niet werkte als combi.

Ik denk ook niet dat het makkelijk zou moeten zijn, verkopen. Je hecht je toch aan zo'n dier, lijkt me. En juist omdat jij om dit paard geeft, is het besluit om te verkopen zo moeilijk.

Maar soms is het gewoon beter voor beiden. Paard krijgt een duidelijke leider en jij in de toekomst een paard wat beter bij jou past. ;)
En geloof me, het is een te dure hobby om een paard te houden wat je meer stress/ verdriet/ zorgen oplevert dan dat je er plezier van hebt.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 21:32

Ik vind het een hele slimme beslissing. Ik denk dat dit uiteindelijk voor jullie beiden (jij en het paard) het beste is. Je paard heeft nood aan een duidelijke leider en jij hebt nood aan een lief paardje. Veel succes om beide te realiseren!

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 07:28

En hoe was de ontmoeting met diegene?

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 09:07

En hoe is de stand van zaken inmiddels?

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 21:04

Hier ben ik weer! Even een tijd geleden… maar ik zal een update geven. Dit lijkt misschien heel abrupt, maar gaat natuurlijk heel wat vooraf.

Ik heb uiteindelijk besloten hem te koop te zetten, inmiddels al heel wat serieuze kijkers gehad maar nog niks uitgekomen. Vind het onwijs moeilijk. Struggle voornamelijk met de gedachte dat ik wil dat hij goed oud kan worden en de gedachtes dat hij de handel in gaat.

De kijkers die ik tot nu toe heb gehad waren allemaal plekjes waar ik helemaal achter stond. Maar uiteindelijk niks geworden helaas. Gister is er ook iemand wezen kijken, ze kwam zonder rijkleding en hoefde ook niet te rijden. Ze is een uurtje geweest, gepoetst en even vrij zien lopen in de bak, ze was best op de achtergrond maar achteraf stuurde ze een berichtje dat ze heel enthousiast was en hem graag wil kopen.

Zelf weet ik nog niet helemaal of ik het wel voel, ging allemaal zo snel en dan is ze al zo enthousiast terwijl ze er nog niet opgezeten heeft.

Hoe weet je wanneer iemand een juiste klik heeft met je paard? Hoor graag jullie ervaringen ☺️

Zinzi_jewel

Berichten: 8815
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:08

Laat die laatste een keer terug komen anders.
Niet erop gereden hebben wil niet perse iets zeggen hoor!
Misschien heeft ze een andere insteek qua omgaan met paarden
Laatst bijgewerkt door Zinzi_jewel op 05-11-23 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:11

Zou haar eerst voor een tweede keer laten komen, ook met hem laten werken om te zien of het echt klikt.

Melzazu
Berichten: 1792
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:14

Deze beslissing zal niet makkelijk zijn geweest, knap dat je dit hebt besloten. Ik zou persoonlijk de laatste kijker dan nog eens laten komen en dan weer verder zien.

Veel succes in ieder geval. Is toch een moeilijk besluit.

hwn
Berichten: 4718
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:19

Misschien is het iemand die eerst een band wil opbouwen voor ze gaat rijden? Dat zijn vaak de beste en meest toegewijde eigenaars. Maar pols zeker eens wat ze zou doen als het in het rijden dan toch niet klikt. Misschien wil ze hem dan toch wel houden als weidemaatje, is het risico van verkoop niet zo groot.

Is het geen optie om hem te verkopen met de afspraak dat jij eerst gecontacteerd wordt als hij weer verkocht wordt? Dan kan je zo verhinderen dat ie in de handel komt (als je daar budget en ruimte voor hebt natuurlijk)

Esther

Berichten: 4145
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:35

Mijn eerste paard heb ik verkocht aan iemand die ook niet met hem gereden heeft toen ze kwam kijken.
Ze riep toen hij bokte met aanspringen in galop "ik vind hem leuk". Het is helemaal goed gekomen met die twee, hij had het daar beter dan bij mij. Alleen al omdat hij daar aan huis stond met veel ruimte en ieder jaar veulens om pleegvader voor te zijn.

anjali
Berichten: 15117
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 08:22

Ik zou met die laatste verder in gesprek gaan. Heeft ze niets gezegd over laten keuren? Of heb je hem aangeboden in een lage prijsklasse waarin dat vaak niet gedaan wordt? Kijk, je hoeft hem niet te verkopen, het is jouw beslissing. Maar als het echt niet klikt tussen jou en het paard dan zou ik van een goede gelegenheid gebruikmaken.Het is geen schande om een paard te verkopen. Als niemand dat zou doen dan zou er ook niemand aan een paard kunnen komen tenzij door eigen fok.

Marigold

Berichten: 12588
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:44

Nou ik snap de twijfel wel als iemand niet eens gaat rijden, maar alleen zo vanaf de grond kijkt en dan zegt ja leuk ik koop m wel.
Dan zou ik zelf denken aan iemand die er handel in ziet en negeert welk verhaal er bij het paard zit. En dat is nou net wat TS niet wil.
Verder is dit paard ook al zo lang in dezelfde omgeving zegmaar. Ze kende het paard al van de stal of rijvereniging. Dat gaat al jaren terug.
Buiten de veilige kring dit paard verkopen is idd de handel in doen, zonder enige garantie dat hij tzt (en dat kan misschien al over enkele jaren zijn) een fijn pensioen krijgt.
Zelf zou ik in dit geval als TS zijnde proberen het allemaal letterlijk en figuurlijk dichter bij huis te houden. Bijv door te kijken of je het paard kan verleasen aan een meer passende ruiter, voor zolang het paard nog goed is. Zodat je straks als hij aan pensioen toe is kan kijken hoe de zaken er dan voorstaan en beslissen wat je dan doet.
Verkopen voelt toch als opgeven en het in het diepte gooien van zo’n paard.

Elisa2

Berichten: 37276
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:48

Dat zou ik niet doen, TS heeft de knoop doorgehakt.

Gewoon goed doorvragen bij degene die hem wilt hebben en niet hoeft te rijden..wat haar plannen zijn, waar hij komt te staan etc. Zo'n 16 jarige is helemaal niet interessant voor de handel.

Juist fijn als iemand niet 5 keer hoeft te komen kijken en steeds twijfelt.

anjali
Berichten: 15117
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:49

Marigold schreef:
Nou ik snap de twijfel wel als iemand niet eens gaat rijden, maar alleen zo vanaf de grond kijkt en dan zegt ja leuk ik koop m wel.
Dan zou ik zelf denken aan iemand die er handel in ziet en negeert welk verhaal er bij het paard zit. En dat is nou net wat TS niet wil.
Verder is dit paard ook al zo lang in dezelfde omgeving zegmaar. Ze kende het paard al van de stal of rijvereniging. Dat gaat al jaren terug.
Buiten de veilige kring dit paard verkopen is idd de handel in doen, zonder enige garantie dat hij tzt (en dat kan misschien al over enkele jaren zijn) een fijn pensioen krijgt.
Zelf zou ik in dit geval als TS zijnde proberen het allemaal letterlijk en figuurlijk dichter bij huis te houden. Bijv door te kijken of je het paard kan verleasen aan een meer passende ruiter, voor zolang het paard nog goed is. Zodat je straks als hij aan pensioen toe is kan kijken hoe de zaken er dan voorstaan en beslissen wat je dan doet.
Verkopen voelt toch als opgeven en het in het diepte gooien van zo’n paard.

Ze heeft er al een paar keer ongelukken mee gehad.

Lieser
Berichten: 1511
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:48

Marigold schreef:
Verkopen voelt toch als opgeven en het in het diepte gooien van zo’n paard.

Dat geldt toch altijd als iemand zijn/haar paard verkoopt? Als dat niet meer mag, kan 80 % van de ruiters niet meer aan een paard kunnen komen ...

MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 13:58

hwn schreef:
Misschien is het iemand die eerst een band wil opbouwen voor ze gaat rijden? Dat zijn vaak de beste en meest toegewijde eigenaars. Maar pols zeker eens wat ze zou doen als het in het rijden dan toch niet klikt. Misschien wil ze hem dan toch wel houden als weidemaatje, is het risico van verkoop niet zo groot.

Is het geen optie om hem te verkopen met de afspraak dat jij eerst gecontacteerd wordt als hij weer verkocht wordt? Dan kan je zo verhinderen dat ie in de handel komt (als je daar budget en ruimte voor hebt natuurlijk)


Het zegt echt helemaal niks of iemand wel of niet wacht met rijden of niet rijdt bij bezichtiging. Dat maakt ze niet toegewijde of beter als een ander als ze wachten. :+
Ook zegt het nu niks over deze koper. Het kan een fijne zijn, het kan zijn dat ze hem zo meteen doorverkoop. Net als nu zeggen dat iemand hem wil houden als weidemaatje, je kan alles zeggen en niet doen of omstandigheden veranderen waardoor het niet neer kan.

Dat contract is leuk, maar je blijft afhankelijk van de koper of ze zich er aan houden.

Sherivey
Berichten: 8664
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:34

Lieser schreef:
Marigold schreef:
Verkopen voelt toch als opgeven en het in het diepte gooien van zo’n paard.

Dat geldt toch altijd als iemand zijn/haar paard verkoopt? Als dat niet meer mag, kan 80 % van de ruiters niet meer aan een paard kunnen komen ...

Nou idd.

In dat geval ben ik erg blij dat mensen onze ene ruin hadden 'opgegeven en in het diepe gooiden'. Wij hebben er, met wat werk, een heel leuk paard aan. :+

DuoPenotti

Berichten: 29661
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 15:52

Toen ik een 5 jarige tinker te koop had staan was ze licht aangereden.
Maar niet goed doorgereden.
Haar nieuwe eigenaresse is verschillende keren geweest. Buiten aan de hand gewandeld in de bak gegrond werkt. Maar niet gereden.
Die tinker was ook een paardje dat niet alles voor iedereen deed. En dat had zei goed in de gaten.

Ondertussen zijn we enkele jaren verder. En echt ze staat daar zo goed en zo fijn. Kan me geen beter plekje wensen.
Eigenaresse heeft op haar gemakje alles verder door gepakt. En rijden was zeker een doel maar wel op zijn tijd.

Dus niet rijden zou ik eerder als pro zien dan negatief

nikkel
Berichten: 2534
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:14

Iedereen bekijkt dit, vanuit zijn eigen gezichtspunt. Ik vind het absoluut niet kies om TS een soort van schuldgevoel aan te schrijven.
TS doe gewoon wat jij vind dat het beste is. Het onderwerp loopt al een paar maanden en blijkbaar is er geen oplossing voor. Niet anders dan verkopen en daar is voldoende over nagedacht. Zoek een paard, dat beter bij je past.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:34

Wanneer iemand gehuld in rijbroek aankomt bij een verkoper, wordt ook niet altijd goed beoordeeld. De tip van haar vragen nog een keer te komen, lijkt mij goed. Maar als iemand niet wil rijden lijkt mij geen probleem.
En ja, na de verkoop heb je geen zeggenschap over je paard. Er is geen garantie op hoe dingen lopen, maar dat hoort bij het leven. De meeste mensen zijn van goede wil.

Marigold

Berichten: 12588
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:35

Ik reageerde eigenlijk vanuit de twijfel die sprak uit TS haar berichtje over de laatste bezichtiging.
Daarom ging ik door op die twijfel.
Je weet het nooit, tuurlijk zonder verkopers geen kans voor kopers.

Melzazu
Berichten: 1792
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:40

Ik vind dat niet rijden helemaal geen bezwaar. Ik ga het even invullen maar het kan toch zijn dat het dus iemand is die het rijden niet het allerbelangrijkst vindt en misschien een band met het paard belangrijk vindt.

Dus TS gewoon nog eens laten komen en dan verder zien.