Paard wel of niet verkopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:25

Maar er zit nog wel iets tussen de kolder in de kop en doodkalm natuurlijk :+

nikkel
Berichten: 2546
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:32

Avalanche, daar ben ik het absoluut mee eens. Ik noem dit gedrag meer in mensen termen: berekenend, opzettelijk. Een paard die eenmaal de kolder in de kop heeft gehad, is niet meer te vertrouwen. Naderhand bleek het paard, hoefkatrol te hebben. Dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben gehad.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 29-08-23 20:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 19:39

... ik filosofeer efkes door op het gegeven 'het dier heeft internationale voltige wedstrijden gedaan'.

Dan denk ik dat het dier ervaren is met 'op verplaatsing gaan' - wat in principe positief is.
Dier is gewend geweest lang op de wagen te staan (ik juich niet, sorry) en uit te stappen in een vreemde atmosfeer.
... wat het dier er zelf precies van vond en bij voelde en dacht, weet ik niet.
Wat ik al filosoferend denk is dat hij wel braaf bleef in die vreemde atmosfeer. (Een voltigepaard dat bij een wedstrijdje tien kilometer verderop al doodnerveus blijft, gaat niet door naar internationale wedstrijden.)

Wat denkbaar zijn strategie was: dat hij zich keurig concentreerde op degene die longeert.
En dan de bijzet er aan, misschien bekende muziek, en dat er mensen op, af, over hem heen van alles deden in diezelfde pakjes als thuis.

Als paard hoef je verder nul initiatief te nemen.

Springles op locatie: ook op verplaatsing, onbekende atmosfeer -
maar er wordt wel initiatief verwacht.
En het gaat tijdens les niet krek zo als thuis.

Thuis is geen springles.
En initiatief: de ruiter 'werpt (op grote afstand al) haar hart over de sprong' - het paard springt het na.
Technischer: je brengt het dier fysiek en mentaal zo op de juiste plek voor de hindernis, dat het dier kan springen.
(OF hij springt heeft niemand in de hand.
Tot aan de Olympische Spelen aan toe worden er soms toppers uitgebeld.)
En de hindernissen zien er allemaal anders uit. ('Tot mintgroen aan toe'.)

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 22:21

nikkel schreef:
Ninx, nergens blijkt dat het paard in paniek vertrekt. Lees alle posts daarover maar na. Als het paard de wandeling zat is, schopt ie en vertrekt. Rent naar stal toe en onderweg gaat ie lekker grazen.

Eens, hij was niet in paniek. Maar hij ging er vandoor op een veldje omdat er foto's moesten worden gemaakt en daar was hij kennelijk te kriebelig voor.
Het verhaal is aan ons verteld alsof het moment op het veldje heel kort was, maar misschien hebben ze er wel een tijdje staan mieren en wilde het paard niet stil staan of iets dergelijks. Iedereen die iets van paarden weet, weet dat je dan beter iets actiefs kan gaan doen, doorlopen dus.

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 23:15

nikkel schreef:
Avalanche, daar ben ik het absoluut mee eens. Ik noem dit gedrag meer in mensen termen: berekenend, opzettelijk. Een paard die eenmaal de kolder in de kop heeft gehad, is niet meer te vertrouwen. Naderhand bleek het paard, hoefkatrol te hebben. Dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben gehad.

Ik geloof bij een paard per definitie niet in berekenend gedrag.
Waar ik wél in geloof is paard wat zich niet veilig voelt, spanning opbouwt. TS niet als veilig ziet, en bij teveel spanning gewoon naar huis wil en alles ombeukt wat in de weg staat. Inclusief TS dus. Paarden hebben soms ook gewoon écht niet door hoe sterk ze zijn, en zeker als ze hyperfocussen op een ding, hebben ze dat niet in de gaten. Dus ik geloof niet zo dat het paard de bedoeling was om te trappen. Wel dat mensen ook een uitgesproken talent hebben om op de meest beroerde plek te gaan staan die maar mogelijk is, en daardoor per ongeluk een tik meekrijgen, die ze niet hadden gekregen als ze niet van plaats waren veranderd. Paarden kunnen heel goed richten, maar in anticiperen zijn ze niet heel erg goed.

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:09

Ik denk gewoon dat het emmertje overgelopen is, zoals Rocamor heel mooi omschrijft wat bij haar gebeurde. En als signalen dan gemist worden dan volgen er grotere acties. Is ook een kwestie vaak van paard leren kennen, weten waar hij spanning van opbouwt, signalen op tijd signaleren en ingrijpen. De een laat zoiets makkelijker zien dan de ander. Het is allemaal nog niet altijd zo makkelijk. :-)

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:09

Dat denk ik ook idd :j

nikkel
Berichten: 2546
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:10

Agree to disagree. Ik kan vanaf mijn pc, niet inschatten hoe de feitelijke situatie is geweest. Ik ben TS niet en hoogst vermoedelijk had mijn handelwijze "iets anders" geweest. Bovendien had ik dit paard nooit aangeschaft louter en alleen om het dier te helpen. Zoals dit beschreven staat in de openingspost. Ik heb diverse paarden gehad, deze zijn geen van allen ooit gebruikt om er een eindje mee te wandelen. Ik heb er een aantal zelf ingereden en later met de volbloeds liet ik dat ( training) aan een professionele trainer over.

Ik had inderdaad moeten schrijven: hoefkatrol ontsteking. Nu was dit een van de eerste paarden waar ik op reed en heel ervaring had ik toen absoluut niet. Is inmiddels zo,n 50 jaar terug.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 30-08-23 08:45, in het totaal 4 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:16

nikkel schreef:
Avalanche, daar ben ik het absoluut mee eens. Ik noem dit gedrag meer in mensen termen: berekenend, opzettelijk. Een paard die eenmaal de kolder in de kop heeft gehad, is niet meer te vertrouwen. Naderhand bleek het paard, hoefkatrol te hebben. Dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben gehad.


Ieder paard heeft natuurlijk een hoefkatrol, maar je bedoeld waarschijnlijk hoefkatrolonsteking. Ik ken meer paarden die dat hadden maar die waren gewoon betrouwbaar. Kan me alleen voorstellen dat dit paard heel veel pijn heeft gehad en van daaruit gereageerd heeft. Maar dan zijn de signalen die dit dier gaf dus al heel erg lang niet opgemerkt geweest.

Of een paard schrikt en raakt in paniek, vanuit paniek kunnen ze ook gaan rennen en stomme acties doen natuurlijk.

nikkel
Berichten: 2546
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:32

Ik ben het type van een Charley-T. Ik had een paard (paarden) om op te rijden, niet om wandelingen mee te gaan maken. Daarvoor zijn honden veel geschikter.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:34

nikkel schreef:
Ik ben het type van een Charley-T. Ik had een paard (paarden) om op te rijden, niet om wandelingen mee te gaan maken. Daarvoor zijn honden veel geschikter.


Dat is natuurlijk een volstrekt persoonlijke opvatting.... geen waarheid.

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 10:40

Ik wandel idd ook niet met mijn paard. Mijn paard vindt dat niet leuk. De hond wel, dus wandel ik daar maar mee :))

Ik snap je wel hoor. Ik vind het zelf gewoon ook echt heel leuk om te kijken hoe ik een paard van het ene gedrag naar het andere kan krijgen, en eigenlijk nog leuker dan rijden en werken met ze :)
Dus ik sta er misschien anders in. Ik heb zelf een paard gehad, waar ik problemen mee had, en van mijn ouders mocht ik haar niet verkopen, maar moest een oplossing zoeken. Hoe ik dat deed, was aan mij. Maar mijn ouders vonden het belangrijk dat ik zelf verantwoordelijkheid nam voor wat ik veroorzaakt had.
En dus ben ik met dat paard toen aan de slag gegaan, met een NH instructeur, en ontzettend veel geleerd over het paard, maar nog meer over mezelf en waarom het paard zo op me reageerde. Ik heb dat best een pijnlijk proces gevonden bij tijden, maar ik heb er zoveel mee gewonnen....... en eigenlijk gun ik dat iedereen. Want het is ook een heel mooi proces en ontroerend.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:18

Avalanche schreef:
Ik wandel idd ook niet met mijn paard. Mijn paard vindt dat niet leuk. De hond wel, dus wandel ik daar maar mee :))

Ik snap je wel hoor. Ik vind het zelf gewoon ook echt heel leuk om te kijken hoe ik een paard van het ene gedrag naar het andere kan krijgen, en eigenlijk nog leuker dan rijden en werken met ze :)
Dus ik sta er misschien anders in. Ik heb zelf een paard gehad, waar ik problemen mee had, en van mijn ouders mocht ik haar niet verkopen, maar moest een oplossing zoeken. Hoe ik dat deed, was aan mij. Maar mijn ouders vonden het belangrijk dat ik zelf verantwoordelijkheid nam voor wat ik veroorzaakt had.
En dus ben ik met dat paard toen aan de slag gegaan, met een NH instructeur, en ontzettend veel geleerd over het paard, maar nog meer over mezelf en waarom het paard zo op me reageerde. Ik heb dat best een pijnlijk proces gevonden bij tijden, maar ik heb er zoveel mee gewonnen....... en eigenlijk gun ik dat iedereen. Want het is ook een heel mooi proces en ontroerend.


Dit is bij mij net zo gegaan..... Hij is zelfs heel even op proef geweest bij iemand. Maar toen ik hem daar opzocht voelde ik dat ik hem niet kwijt wilde.
Ik heb mezelf toen wel beloofd er echt werk van te maken, en dat is dus meestal werk van jezelf maken en buiten de kaders zoeken.

De mensen die riepen 'aanpakken/ harder/ korter/ etc...' wilde ik niet meer op het erf.
Dom dat ik daar ooit naar geluisterd heb, dat heeft de meeste problemen juist in de hand gewerkt.

Nu is het mijn beste vriend... paard van goud... ik kan en doe er alles mee.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:54

Avalanche schreef:
Ik wandel idd ook niet met mijn paard. Mijn paard vindt dat niet leuk. De hond wel, dus wandel ik daar maar mee :))

Ik snap je wel hoor. Ik vind het zelf gewoon ook echt heel leuk om te kijken hoe ik een paard van het ene gedrag naar het andere kan krijgen, en eigenlijk nog leuker dan rijden en werken met ze :)
Dus ik sta er misschien anders in. Ik heb zelf een paard gehad, waar ik problemen mee had, en van mijn ouders mocht ik haar niet verkopen, maar moest een oplossing zoeken. Hoe ik dat deed, was aan mij. Maar mijn ouders vonden het belangrijk dat ik zelf verantwoordelijkheid nam voor wat ik veroorzaakt had.
En dus ben ik met dat paard toen aan de slag gegaan, met een NH instructeur, en ontzettend veel geleerd over het paard, maar nog meer over mezelf en waarom het paard zo op me reageerde. Ik heb dat best een pijnlijk proces gevonden bij tijden, maar ik heb er zoveel mee gewonnen....... en eigenlijk gun ik dat iedereen. Want het is ook een heel mooi proces en ontroerend.

Wat een geweldige ouders heb jij!
En hier kan ik me volledig bij aansluiten. Soms een stapje terug geeft uiteindelijk 10 stappen vooruit.
Maar zo te lezen is het voor veel mensen moeilijk om een stapje terug te doen. Misschien zien ze het als een afgang ik zie het als levens les. Je wordt er alleen maar wijzer van en waardeert straks de rest nog meer.
Ik heb te vaak gezien dat mensen uiteindelijk door een ongeluk een stapje terug moesten doen... nou ik blijf dat graag voor.
Daar ben ik iig groot en sterk van geworden en heeft me tot nu alles gegeven wat ik wenste.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:10

ChantalAM schreef:
Avalanche schreef:
Ik wandel idd ook niet met mijn paard. Mijn paard vindt dat niet leuk. De hond wel, dus wandel ik daar maar mee :))

Ik snap je wel hoor. Ik vind het zelf gewoon ook echt heel leuk om te kijken hoe ik een paard van het ene gedrag naar het andere kan krijgen, en eigenlijk nog leuker dan rijden en werken met ze :)
Dus ik sta er misschien anders in. Ik heb zelf een paard gehad, waar ik problemen mee had, en van mijn ouders mocht ik haar niet verkopen, maar moest een oplossing zoeken. Hoe ik dat deed, was aan mij. Maar mijn ouders vonden het belangrijk dat ik zelf verantwoordelijkheid nam voor wat ik veroorzaakt had.
En dus ben ik met dat paard toen aan de slag gegaan, met een NH instructeur, en ontzettend veel geleerd over het paard, maar nog meer over mezelf en waarom het paard zo op me reageerde. Ik heb dat best een pijnlijk proces gevonden bij tijden, maar ik heb er zoveel mee gewonnen....... en eigenlijk gun ik dat iedereen. Want het is ook een heel mooi proces en ontroerend.

Wat een geweldige ouders heb jij!
En hier kan ik me volledig bij aansluiten. Soms een stapje terug geeft uiteindelijk 10 stappen vooruit.
Maar zo te lezen is het voor veel mensen moeilijk om een stapje terug te doen. Misschien zien ze het als een afgang ik zie het als levens les. Je wordt er alleen maar wijzer van en waardeert straks de rest nog meer.
Ik heb te vaak gezien dat mensen uiteindelijk door een ongeluk een stapje terug moesten doen... nou ik blijf dat graag voor.
Daar ben ik iig groot en sterk van geworden en heeft me tot nu alles gegeven wat ik wenste.


Er is ook een soort ander argument: het kost mij veel geld, dus ik heb er recht op te krijgen wat ik verwacht.

Maar in alle eerlijkheid liggen verwachting en realiteit zelden op 1 lijn.
Maar daarin ligt dan ook direct een les besloten.
De shortcut (ik dat ook wel eens gevoeld in mijn frustratie) is dan je huidige dier weg doen, en een ander dier kopen. De kans dat zich met het nieuwe dier soortgelijke situaties gaan voordoen is dan wel aanwezig.

Tot slot denk ik dat mensen hun kunnen soms wat overschatten.
Leer eerlijk beoordelen wat je past en waar je mee om kunt gaan. Ik wil geen hele grote paarden, en ik wil geen nerveuze paarden. Omdat ik denk ik daar de juiste baas niet voor ben, en daar doe ik mezelf en het paard tekort mee.
Natuurlijk zie ik dan soms een veel te groot snuivend maar prachtig dier en denk: "ik heb de ruimte, ik heb zoveel meer ervaring... zou ik niet?". Maar nee.... gewoon niet doen. Ken jezelf, en maak van daaruit de juiste keuzes... zouden mensen ook eens wat vaker met levenspartners moeten doen! Hahaha!

Lieser
Berichten: 1544
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:28

ruitje schreef:
Ik sta er anders in denk ik dan de meesten. Ik heb het idee dat dit paard jou niet gaat brengen wat je zoekt.

Ik zie het meestal zo dat ik heel erg geniet van de reis die ik maak met een paard, maar ik heb wel een doel.

Bijvoorbeeld koersen met mijn Dravers. Of een betrouwbare kinderpony maken van mijn Fjord.

Die reis, die vind ik leuk, ik geniet ervan als een jonge Draver zich ontwikkeld, of wanneer mijn Fjord laat zien dat ze braaf is in een onverwachte situatie.

Echter, soms geniet ik niet van die reis. Als mijn Fjord of Draver allemaal signalen laat zien waardoor ik elke keer denk: dat doel word onhaalbaar. Dan geeft zo'n reis geen energie maar ergernis.

En een reis is niet alleen maar mooi, maar als het einddoel onhaalbaar word? Waarom zou je dan nog jezelf en het paard pesten?

Als je van nature een twijfelkont bent heb je een paard nodig wat jou meeneemt op reis... koop een automaatje( braaf leerpaard) en vind het plezier weer terug in je hobby zou ik zeggen :)

Wat beschrijf je dat goed, ruitje. Helemaal mee eens.
Het is geen schande om een paard te verkopen wegens 'geen klik'. Niemand kan voor een ander bepalen wanneer het genoeg is, wanneer het klaar is.

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:10

nikkel schreef:
Ik ben het type van een Charley-T. Ik had een paard (paarden) om op te rijden, niet om wandelingen mee te gaan maken. Daarvoor zijn honden veel geschikter.

Same here en bovendien moet je een paard als een paard behandelen en niet als een mens, hond of konijn.

Texas02

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:37

Ik vind dat grote onzin, dat jullie verkondigen dat paarden niet gemaakt zijn om mee te wandelen, dat je dan maar een hond moet nemen. Sommige paarden vinden wandelen niet leuk en zijn daar niet geschikt voor, mee eens. Maar andere paarden vinden dat juist heel leuk. Ik heb gisteren nog weer met die van mij gewandeld en hij vindt het heerlijk.

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:06

ChantalAM schreef:
Avalanche schreef:
Ik wandel idd ook niet met mijn paard. Mijn paard vindt dat niet leuk. De hond wel, dus wandel ik daar maar mee :))

Ik snap je wel hoor. Ik vind het zelf gewoon ook echt heel leuk om te kijken hoe ik een paard van het ene gedrag naar het andere kan krijgen, en eigenlijk nog leuker dan rijden en werken met ze :)
Dus ik sta er misschien anders in. Ik heb zelf een paard gehad, waar ik problemen mee had, en van mijn ouders mocht ik haar niet verkopen, maar moest een oplossing zoeken. Hoe ik dat deed, was aan mij. Maar mijn ouders vonden het belangrijk dat ik zelf verantwoordelijkheid nam voor wat ik veroorzaakt had.
En dus ben ik met dat paard toen aan de slag gegaan, met een NH instructeur, en ontzettend veel geleerd over het paard, maar nog meer over mezelf en waarom het paard zo op me reageerde. Ik heb dat best een pijnlijk proces gevonden bij tijden, maar ik heb er zoveel mee gewonnen....... en eigenlijk gun ik dat iedereen. Want het is ook een heel mooi proces en ontroerend.

Wat een geweldige ouders heb jij!
En hier kan ik me volledig bij aansluiten. Soms een stapje terug geeft uiteindelijk 10 stappen vooruit.
Maar zo te lezen is het voor veel mensen moeilijk om een stapje terug te doen. Misschien zien ze het als een afgang ik zie het als levens les. Je wordt er alleen maar wijzer van en waardeert straks de rest nog meer.
Ik heb te vaak gezien dat mensen uiteindelijk door een ongeluk een stapje terug moesten doen... nou ik blijf dat graag voor.
Daar ben ik iig groot en sterk van geworden en heeft me tot nu alles gegeven wat ik wenste.

Thanks :S

Ik zag het toen ook wel als een afgang hoor :o 't is best rot om iemand te moeten bellen en te bekennen dat je paard niks meer wil met jou. Ik heb wat afgejankt toen, en ik gaf het paard de schuld. En toen ik inzag dat het mijn fout was geweest voelde ik me nog rotter.
Toen ik leerde om mijn paard te lezen en te accepteren dat er dingen waren die zij gewoon niet leuk vond, zijn we dingen gaan doen die we allebei heel leuk vonden, en uiteindelijk kon ik lezen en schrijven met dat paard :o

Het ik loslaten en er wij van maken. Maar dat was best heel moeilijk.

Voor TS: als van 'ik' geen 'wij' gemaakt kan worden omdat er geen dingen zijn die jullie allebei leuk vinden, houdt het gewoon op, dan is er idd geen klik. En dat is oké. Maar dan heb je daar wel je best voor gedaan.

nikkel
Berichten: 2546
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:07

Maar dat verschilt ook weer per persoon natuurlijk. Heb wel weer super veel voor hem over en geef hem wel altijd het beste van het beste.

De beste verzorging etc. wil niet zeggen dat er een band (bond) is. Een band heb je gewoon nodig, wil je verder komen met het paard.

Avalanche

Berichten: 16180
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:43

Eens daarmee. En als die band er niet is, kom je er ook gewoon niet.

pol013

Berichten: 9015
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:04

Veronica2 schreef:
nikkel schreef:
Ik ben het type van een Charley-T. Ik had een paard (paarden) om op te rijden, niet om wandelingen mee te gaan maken. Daarvoor zijn honden veel geschikter.

Same here en bovendien moet je een paard als een paard behandelen en niet als een mens, hond of konijn.


Dat vind ik dan weer een heel grappige stelling.
Ik stap mijn paarden vaak aan de hand in of uit. (toch zeker als ik uit een cross kom).En moet op wedstrijd terrein ook vaak even van a naar b lopen aan de hand. om nog maar niet te spreken van het opdraven voor de dierenarts. Een deel van onze weilanden ligt aan de overkant van een 60mk/h weg en dan moeten ze dus aan de hand een eindje heel braaf meelopen (en stoppen!)
Als het een hele periode vriest/sneeuwt gebruik ik de vrijgemaakte fietspaden om ze even een flink stuk te laten stappen/draven lekker rechtuit.
Dus ik vind kunnen 'wandelen' met mijn paard een heel functionele activiteit. ik zou niet zonder kunnen eigenlijk.

Ik 'wandel' dan wel niet zo veel als in een wandeling (al heb ik dat voor het inrijden wel als heel waardevol ervaren) maar de activiteit is wel hetzelfde. Dus ik zie niet wat er mis is met een wandeling maken met je paard.

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:10

Er is natuurlijk ook niets mis met kunnen wandelen met je paard.

Maar het kan nooit het enige doel zijn wat je hebt met je paard?
Daarvoor heb je hem in eerste instantie niet gekocht.

nikkel
Berichten: 2546
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:19

Volgens mij hebben sommige mensen last van uiterst selectief lezen. Dat niet alleen. Het paard van TS wordt gehouden in een andere situatie, dan van andere posters. Het betrekken op de eigen situatie is compleet zinloos. Daarmee sluit ik dit onderwerp voor mijzelf af.

Lieser
Berichten: 1544
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:34

Texas02 schreef:
Ik vind dat grote onzin, dat jullie verkondigen dat paarden niet gemaakt zijn om mee te wandelen, dat je dan maar een hond moet nemen. Sommige paarden vinden wandelen niet leuk en zijn daar niet geschikt voor, mee eens. Maar andere paarden vinden dat juist heel leuk. Ik heb gisteren nog weer met die van mij gewandeld en hij vindt het heerlijk.

Dat wordt niet gezegd. Er wordt gezegd dat sommigen hier hun paard niet gekócht hebben om mee te wandelen. Ik behoor ook tot die groep. Natuurlijk kan ik prima wandelen met mijn paard (hoewel het meer 'hapje, hapje, hapje, nog een hapje, nou vooruit één stapje dan' zou zijn in ons geval). Maar ik kocht haar om te rijden. Dus dat is het uitgangspunt.