(Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FenrisLoki
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-12-22

(Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 11:32

Dag allemaal

Eind januari kocht ik mijn eerste eigen paardje na er jarenlang over gedroomd te hebben. Helaas ben ik toen veel te snel tot de koop over gegaan, na 1x proefrijden (want ik wou zo snel mogelijk mijn eigen paard eens ik de beslissing had gemaakt dat het kon, niet heel slim), en heb ik toen een paardje gekocht waarvan ik eerlijk gezegd toen al niet 100% zeker was. Eens bij mij op stal bleek ze moeilijker dan gedacht. Met hulp van buitenaf is er zeker verbetering ingekomen, maar nog steeds kon ik er niet mee doen wat ik wou. Dit voornamelijk doordat ik zelf heel onzeker en onervaren ben, en dat niet matcht met het paard (een tinker touwens). Aangezien deze hobby toch veel geld kost, en ik sinds de aankoop op 1 hand kan tellen hoe vaak ik echt plezier heb gehad met haar, besliste ik haar terug te koop te zetten. Geen makkelijke beslissing, maar naar mijn gevoel wel de juiste, ze zal veel beter af zijn bij iemand die meer durf heeft.

Enkele dagen na dat ik haar te koop zette, merkte ik dat ze op het harde wat stroef begon te lopen met af en toe een mankpasje. De hoefsmid was net geweest (een natuurlijk bekapper) dus ik dacht dat het daardoor kon komen (ze was volgens de smid lang niet goed bekapt geweest en had heel veel kneuzingen). Toen het na een kleine 2 weken nog steeds niet volledig beter was, liet ik de DA komen. Deze concludeerde beginnend hoefbevangen en paardje moest 2 weken op stal (normaal staat ze 24/7 op de weide). Na de 2 weken liet ik ze geleidelijk aan met een graasmasker terug op de weide. Het stroef lopen was toen wel verbeterd, maar ze wou niet meer draven. Niet aan de longe en niet onder het zadel. Ik luisterde naar haar en liet haar even enkel stappen. Toen vertrok ik voor 3 weken op vakantie en kreeg ze even rust (stalgenootje deed er af en toe iets mee). Ik ben nu sinds een weekje terug en paardje wilt nog steeds niet draven. Dierenarts gebeld, deze kan pas volgende week komen. Ik merkte gisteren precies weer wat stroefheid op het harde, dus paardje weer op stal (wij hebben geen zandpaddock).

Nu, toen ik mijn paard enkele maanden geleden voor het eerst te koop zette, stuitte ik op een pony die te koop stond. Ik ben toen meermaals gaan proefrijden en was echt verliefd, durf zelf zeggen, mijn droompony. Helaas was mijn eigen paard nog niet verkocht, dus durfde ik hem nog niet te kopen. Sindsdien heel erg gebaald erover en nog veel teruggedacht in de veronderstelling dat hij ondertussen wel al verkocht zou zijn. Nu blijkt dat de pony nog steeds te koop staat en twijfel ik dus heel erg wat ik moet doen.

Ik ga er vanuit dat ik mijn eigen paardje ooit wel verkocht zal krijgen, en financieel kan ik wel voor heel even de kosten van 2 paarden dragen (al zal mijn vriend niet content zijn), maar ik ben bang dat de verkoop van mijn eigen paard lang gaat aanslepen (omdat er dus vermoedelijk iets mee scheelt), en tegen dat ik haar verkocht heb, mijn droompony ook zal verkocht zijn... Ik weet het, er zijn heel veel paarden en pony's te koop, maar ik kom niet vaak eentje tegen waar ik op slag verliefd op ben.

Wie kan mij raad geven?

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:36

Wat voor raad wil je precies hebben? Je kunt er geen 2 betalen dus ik zou dan ook niet een tweede kopen.

En het verhaal over je huidige paard is ook vaag, je weet niet goed wat er mee is dus logisch dat een ander er dan geen interesse in heeft.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:37

Niet doen, geen tweede erbij.

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:43

Geen tweede erbij.
Maar ook kijken hoe jij je huidige paard beter kunt houden. Stalrust is geen eerlijke optie. Ook al bevalt hij niet. Hij is nog wel jou zorg.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:43

Heel eerlijk?
Je hebt hals over kop een paard gekocht,

daar amper tijd in gestoken (binnen het half jaar staat ie al terug te koop? Waarschijnlijk zelfs sneller want ze staat al ‘enkele maanden’ te koop),

een ongeschikte leefomgeving geboden (een koudbloed met weinig beweging op een volle wei ==> wees maar zeker dat die binnen de korste keren hb staat)

Slechte zorg geboden (paard staat al een maand zo mank dat zelfs draven niet meer wil)

En nu wil je hem zo snel mogelijk van de hand doen terwijl die kapot is en onmiddelijk vervangen door een ander paard waar je gezien je verhaal hoogstwaarschijnlijk terug tegen zo iets gaat aanlopen.

Ik zeg niet kopen, paard dat je nu hebt opknappen en dan maar even op zoek naar een verzorgpaard. Want iemand met die handelswijze is imo absoluut geen paard waardig.

Flubberboot

Berichten: 2890
Geregistreerd: 14-09-21

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:03

Eerlijk? Ik zou voor je huidige paard een andere stal zoeken die beter bij hem past (zandpaddocks met hooi) Die eerst opknappen en verkopen en dan pas in de buurt van een paard komen wat te koop staat, dus ook niet zoeken/browsen op verkoopsites

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:04

senna21 schreef:
Hoewel sommige bokkers het hier niet mee eens zullen zijn:
Je kunt ervoor kiezen om je eerste paard te laten inslapen wanneer het chronische hoefbevangenheid betreft. Dat is een lange lijdensweg voor het gros van de paarden.
Dit staat wat mij betreft los van het al dan niet kopen van het tweede paard.

Voordat je zoiets beslist zorg je eerst voor goede huisvesting.
Je laat toch geen paard Inslapen omdat je alleen een stal en weide hebt

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:05

Niet doen, besteed het geld van de aankoop van de droompony aan gedegen medisch onderzoek en behandeling van degene van die je nu hebt.

Waarschijnlijk is je droompony ook maar even leuk en braaf bij je en omdat je ervaring mist zul je daar ook tegen bepaalde zaken gaan aanlopen. Nu heb je nog profijt van de opvoeding en training van een ander.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:08

Eens met poekkie en duopenotti.
Eerst maar eens zorgen dat dit paard op orde is voordat je verder gaat kijken :j

Wiwabalia

Berichten: 4697
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:10

Geen tweede erbij. Ik heb er twee enhet zijn niet enkel de kosten, maar je hebt ook de zorg/aandacht voor twee paarden.

Als jij erg onzeker bent, neem grondwerklessen (zodra ze opgeknapt is), en ga aan jullie band werken. Je moet in ieder paard tijd en geld investeren. Een band moet groeien, dat kost tijd. Anders gewoon geen eigen paard nemen maar een paard gaan bijrijden.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:10

Je kunt beter je paard proberen in te ruilen.

Wiwabalia

Berichten: 4697
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:11

Desi_2409 schreef:
Je kunt beter je paard proberen in te ruilen.


Paard is niet gezond, dat is toch niet eerlijk?

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:11

Ik heb het idee dat je nog erg onervaren bent en midschien moet je eerst goed nadenken over de verantwoordelijkheid die het hebben van een paard is.
Daar hoort passende huisvesting en training van het paard bij.

Aangezien je dubbele kosten op de lange termijn niet kunt betalen en de situatie voor je huidige paard niet optimaal is zou ik wachten met een nieuw paard kopen. Eerst zorgen dat je huidige paard weer gezond en rad is ,dan verkopen en daarna aan iets nieuws beginnen.

Het zoeken van een meer passende stalling lijkt mij een mooi begin.

belle_boef

Berichten: 10745
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:12

Desi_2409 schreef:
Je kunt beter je paard proberen in te ruilen.


Van ruilen komt huilen.

Neem je verantwoordelijkheid en zorg voor je paard

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:14

Desi_2409 schreef:
Je kunt beter je paard proberen in te ruilen.


Dan gaat ie de handel in en gaat niemand meer zorgen voor passende medische zorg..dan ben je imo een kl**tzak als je zoiets doet.

Gezond paard inruilen is wat anders...

Mondy

Berichten: 11842
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:16

Je bent het je huidige paard verplicht om die eerst te helpen. Die heeft er niet voor gekozen om in deze situatie verzeild te raken.
Jouw dromen zijn dan simpelweg om aan de kant gezet te worden.
Als je huidige is opgeknapt en eventueel verkocht..of wat de uitkomst ook gaat zijn... dan pas kijken naar een andere.
Als 2 financieel niet lukt dan steek je t geld in de verzorging van welke je nu hebt. Het zijn geen gebruiksvoorwerpen die je ff omwisselt als het een stuk is.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:17

Ik ben het eens met mijn voorgangers, snap niet zo goed dat je het uberhaupt overweegt om een tweede paard aan te schaffen. Daarnaast kan je ook vraagtekens zetten bij je droompony. De markt is inmiddels wel wat afgekoeld, maar een fijn paard wat maanden te koop staat, zal ook wel iets mee zijn. Probeer niet te veel door een roze bril te kijken, dan kom je bedrogen uit.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: (Ziek?) paard staat nog te koop, al nieuw paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:18

staat je hoefbevangen paard nu 24/7 op stal?

Narcissa
Berichten: 3049
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:18

Ik lees NBer en ik lees veel kneuzingen in de hoef.
Dan gaan bij mij alarmbellen rinkelen voor onder andere te korte hoeven. Dit zou ik eens bespreken met een gewone smid, dan kan het misschien met een simpel ijzertje al opgelost zijn.

Ik zou geen ander paard kopen voor je weet wat er met deze aan de hand is.

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:21

Narcissa schreef:
Ik lees NBer en ik lees veel kneuzingen in de hoef.
Dan gaan bij mij alarmbellen rinkelen voor onder andere te korte hoeven. Dit zou ik eens bespreken met een gewone smid, dan kan het misschien met een simpel ijzertje al opgelost zijn.

Ik zou geen ander paard kopen voor je weet wat er met deze aan de hand is.


:j

Dacht ik ook aan.

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:23

Eerst afmaken waar je aan begonnen bent. Dus huidige paard opknappen. Als ze goed gezond is kun je haar verkopen. Heb je een ervaren iemand die je kan helpen met je huidige paard weer gezond krijgen? Dus niet alleen de hoefsmid en dierenarts maar iemand die mee kan denken over het hele plaatje. De eerste stappen lijken me een afspraak met de dierenarts (waarom moet dat een week duren voor die komt?) en een geschikte stalling zoeken, dus eentje waar jouw paard veilig naar buiten kan (dus niet op gras).

Er zijn zat leuke paarden te koop. Dus begin vooral niet wéér halsoverkop aan een nieuw paard.

FenrisLoki
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 12:30

Pantykous schreef:
Wat voor raad wil je precies hebben? Je kunt er geen 2 betalen dus ik zou dan ook niet een tweede kopen.

En het verhaal over je huidige paard is ook vaag, je weet niet goed wat er mee is dus logisch dat een ander er dan geen interesse in heeft.


Misschien was het niet duidelijk geformuleerd, maar ik kan met gemak 2 paarden betalen. Ik weet gewoon niet of het slim is de pony te kopen zonder zekerheid dat ik mijn huidig paard verkocht krijg. Ik wil gewoon niet voor maandenlang 2 paarden onderhouden, ik ben nog jong en vind dat zonde van mijn geld. Er is overigens wel genoeg interesse naar mijn paard, daar niet van, maar ik ga ze uiteraard niet verkopen zolang ik geen uitsluitsel heb van de dierenarts of het inderdaad hoefbevangenheid is of iets anders. En indien er inderdaad iets mee scheelt, krijg ik ze dan wel verkocht? Vermoedelijk wel als wandelpaard, dat doet ze heel graag, maar de zekerheid is er natuurlijk niet.


DuoPenotti schreef:
Geen tweede erbij.
Maar ook kijken hoe jij je huidige paard beter kunt houden. Stalrust is geen eerlijke optie. Ook al bevalt hij niet. Hij is nog wel jou zorg.


Ik weet maar al te goed dat stalrust niet eerlijk is, maar aangezien wij enkel weides hebben is dat momenteel de enige optie om haar even van het gras te houden tot de dierenarts komt. Ze krijgt nog steeds haar dagelijkse beweging.


Poekkie schreef:
Heel eerlijk?
Je hebt hals over kop een paard gekocht,

daar amper tijd in gestoken (binnen het half jaar staat ie al terug te koop?),

een ongeschikte leefomgeving geboden (een koudbloed met weinig beweging op een volle wei ==> wees maar zeker dat die binnen de korste keren hb staat)

Slechte zorg geboden (paard staat al een maand zo mank dat zelfs draven niet meer wil)

En nu wil je hem zo snel mogelijk van de hand doen terwijl die kapot is en onmiddelijk vervangen door een ander paard waar je gezien je verhaal hoogstwaarschijnlijk terug tegen zo iets gaat aanlopen.

Ik zeg niet kopen, paard dat je nu hebt opknappen en dan maar even op zoek naar een verzorgpaard. Want iemand met die handelswijze is imo absoluut geen paard waardig.


Ik heb inderdaad halsoverkop een paard gekocht, en daar heb ik spijt van, was helemaal niet slim, i know. De rest van jouw statements vind ik wat overdreven, ik heb snel de belangrijkste punten in heel het verhaal aangehaald, belange niet alles vermeld. Tijd heb ik er wel ingestoken, van verschillende mensen hulp gekregen, etc. maar dat neemt niet weg dat ze gewoon echt geen goede match is voor mij, ze is dominant en ik durf haar niet op haar plek zetten.

Bij aankoop heel duidelijk gevraagd of ze 24/7 op gras kan staan, de vorige eigenaars hadden haar sinds veulen en daar had ze ook altijd 24/7 op gras gestaan, met beperkte beweging, dus zag er geen kwaad in. Bij mij kreeg ze trouwens meer beweging dan daar.

Ze stond niet mank toen ze een maand geleden niet meer wilde draven, ze heeft sinds de komst van de dierenarts geen enkele manke stap meer gezet, gisteren was de eerste keer, en toen was de dierenarts al gecontacteerd. Dat ze niet wou/wilt draven was niet omdat ze mank liep, anders had ik uiteraard de dierenarts sneller laten komen. Het manke stapje dat ze nu 2 maal heeft gezet was ook beide keren op kiezelstenen. Ze is niet kapot. Op straat loopt ze overigens wel vlot door, en lijkt er niks mis te zijn.


Flubberboot schreef:
Eerlijk? Ik zou voor je huidige paard een andere stal zoeken die beter bij hem past (zandpaddocks met hooi) Die eerst opknappen en verkopen en dan pas in de buurt van een paard komen wat te koop staat, dus ook niet zoeken/browsen op verkoopsites


Helaas zijn er in de omgeving van waar ik woon geen stallingen waar ze zandpaddocks hebben, daarom dat ik bij aankoop ook uitdrukkelijk had gevraagd dat ze zeker op gras kon...


Elisa2 schreef:
Niet doen, besteed het geld van de aankoop van de droompony aan gedegen medisch onderzoek en behandeling van degene van die je nu hebt.

Waarschijnlijk is je droompony ook maar even leuk en braaf bij je en omdat je ervaring mist zul je daar ook tegen bepaalde zaken gaan aanlopen. Nu heb je nog profijt van de opvoeding en training van een ander.


Mijn huidig paardje is ook een stuk jonger (ze is 8) dan de "droompony" (hij is 13). Daarmee wil ik zeggen, de pony is al volledig getraind en opgevoed, het is een pony waarvan ik kan bijleren, niet zoals mijn paardje waar ik nog vanalles aan moet leren (wat dus niet lukt).


Wiwabalia schreef:
Geen tweede erbij. Ik heb er twee enhet zijn niet enkel de kosten, maar je hebt ook de zorg/aandacht voor twee paarden.

Als jij erg onzeker bent, neem grondwerklessen (zodra ze opgeknapt is), en ga aan jullie band werken. Je moet in ieder paard tijd en geld investeren. Een band moet groeien, dat kost tijd. Anders gewoon geen eigen paard nemen maar een paard gaan bijrijden.


Grondwerklessen heb ik ook al genomen. We deden/doen meer grondwerk dan rijden. Er was verbetering te zien, maar als ik er alleen mee aan de slag ga gaat het snel weer downhill. Vermoedelijk door mijn schrik die ze voelt.

FenrisLoki
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 12:34

Narcissa schreef:
Ik lees NBer en ik lees veel kneuzingen in de hoef.
Dan gaan bij mij alarmbellen rinkelen voor onder andere te korte hoeven. Dit zou ik eens bespreken met een gewone smid, dan kan het misschien met een simpel ijzertje al opgelost zijn.

Ik zou geen ander paard kopen voor je weet wat er met deze aan de hand is.



De kneuzingen waren er van voor ik het paard had gekocht, van bij de vorige eigenaars, waar ze blijkbaar niet goed bekapt werd. De kneuzingen zijn nu zo goed als weg. De dierenarts die maandag komt heeft ook een opleiding als smid, dus zal het haar ook eens vragen

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 12:38

Ongeacht de leeftijd - als je die training en opvoeding niet bijhoudt gaat het heel snel bergafwaarts. Verkijk je daar niet op - als je echt heel onzeker en angstig bent krijg je van zelfs de meeste opgevoede 20’ers nog een rotbeest gemaakt.

Verder ben je wel erg naïef. Een koudbloed 24/7 op een volle wei is 99% van de tijd miserie (dekhengsten, drachtige merries of heel veel in het werk uitgesloten), ongeacht hoe lang die ervoor al zo stond. Gewoon niet willen. De meesten ponies ook niet trouwens, voor het geval je de pony hetzelfde zou willen huisvesten.

FenrisLoki
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 12:40

Ir111 schreef:
Eerst afmaken waar je aan begonnen bent. Dus huidige paard opknappen. Als ze goed gezond is kun je haar verkopen. Heb je een ervaren iemand die je kan helpen met je huidige paard weer gezond krijgen? Dus niet alleen de hoefsmid en dierenarts maar iemand die mee kan denken over het hele plaatje. De eerste stappen lijken me een afspraak met de dierenarts (waarom moet dat een week duren voor die komt?) en een geschikte stalling zoeken, dus eentje waar jouw paard veilig naar buiten kan (dus niet op gras).

Er zijn zat leuke paarden te koop. Dus begin vooral niet wéér halsoverkop aan een nieuw paard.


Dat duurt een week aangezien de persoon die ik wil laten komen dan pas kan. In mijn buurt zijn er niet zo veel goede dierenartsen, en deze heeft ook een opleiding als smid en tandarts + houdt rekening met alle andere aspecten (huisvesting, gedrag, voeding,...), het hele plaatje dus. Het is een hele goede dus wou liever haar laten komen dan iemand die snel eens kijkt en er hoefbevangenheid op smeert, vandaar dat het een paar dagen langer duurt.