hippisch centrum de delft verloot paard ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:17

Waar lees jij dat hij kiest?
Wat heeft een lotje dan voor zin?

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:18

BeFunny schreef:
Hij geeft gewoon een paard weg. Dat lootjes of nummer gedoe is gewoon om meer betrokkenen te krijgen en dus reclame voor zichzelf.

Maar het paard gaat naar een paardenliefhebber er wordt begeleid.

Hij kiest zelf wie er wint (dus waar het paard terecht komt ;) )

Voor het paard maakt het echt niks uit of die verkocht wordt of op deze manier weggegeven.

Ik snap ook de ophef niet zo.


Ik meng me verder niet in de discussie hoor, maar hoe kom je erbij dat Ron zelf de winnaar kiest? Ik was er gisteren niet, maar ‘vroeger’ gebeurde het met nummertjes die je prikte in een bord. Je hoefde ook helemaal geen gegevens achter te laten of iets. Is geregeld gebeurd dat het een onbekende was en die het paard dezelfde dag nog naar een andere stal bracht

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:20

Autumnn schreef:
BeFunny schreef:
Hij geeft gewoon een paard weg. Dat lootjes of nummer gedoe is gewoon om meer betrokkenen te krijgen en dus reclame voor zichzelf.

Maar het paard gaat naar een paardenliefhebber er wordt begeleid.

Hij kiest zelf wie er wint (dus waar het paard terecht komt ;) )

Voor het paard maakt het echt niks uit of die verkocht wordt of op deze manier weggegeven.

Ik snap ook de ophef niet zo.


Ik meng me verder niet in de discussie hoor, maar hoe kom je erbij dat Ron zelf de winnaar kiest? Ik was er gisteren niet, maar ‘vroeger’ gebeurde het met nummertjes die je prikte in een bord. Je hoefde ook helemaal geen gegevens achter te laten of iets. Is geregeld gebeurd dat het een onbekende was en die het paard dezelfde dag nog naar een andere stal bracht



Hij trekt er zelf een kandidaat uit toch?

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 12:22

Nee, meestal de winnaar van het jaar daarvoor.

En jij zegt dat hij kiest wie er wint. Maar als je een lootje trekt kies je niet wie wint

Cambionn

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:17

DuoPenotti schreef:
Waar lees jij dat hij kiest?
Wat heeft een lotje dan voor zin?
Autumnn schreef:
BeFunny schreef:
Hij geeft gewoon een paard weg. Dat lootjes of nummer gedoe is gewoon om meer betrokkenen te krijgen en dus reclame voor zichzelf.

Maar het paard gaat naar een paardenliefhebber er wordt begeleid.

Hij kiest zelf wie er wint (dus waar het paard terecht komt ;) )

Voor het paard maakt het echt niks uit of die verkocht wordt of op deze manier weggegeven.

Ik snap ook de ophef niet zo.
Ik meng me verder niet in de discussie hoor, maar hoe kom je erbij dat Ron zelf de winnaar kiest

Deze quote van Ibbel eerder in dit topic denk ik.
Ibbel schreef:
Flubberboot schreef:
En dan vragen mensen zich af waarom de paardenhouderij/sport onder vuur ligt :') Belachelijk dat hij denkt dit te mogen en het schijnbaar nog gewoon kan doen ook..
Een paard weggeven mag :D En dat doet-ie. Hij heeft tig liefhebbers voor z'n gratis paard, en daar trekt-ie een kandidaat uit.
Hij heeft een mooie maas in de wet gevonden. Hij geeft een gratis paard weg, en doet dat door de mensen die geinteresseerd zijn een nummertje te laten trekken ("lootje") en hij bepaalt welk nummertje het paard krijgt.

En dat is dus geen loterij want de lootjes kosten geen geld.
En dat is de maas in de wet.
Heb iig de eerder gelinkte website nog eens bekeken en daar noch op de programmafolder staat dat hij zelf kiest. Waar Ibbel dit dus weg heeft weet ik dan weer niet, wellicht is die een keer daar geweest? Hoe dan ook denk ik dat er op zo iets controversieels een betere aanpak is dan een blije blogpost over hoe je de wet omzijlt. Denk dat uitleggen wat je doet om te zorgen dat dat paard goed terecht komt handiger is als je jezelf wil verdedigen. Op deze manier snap ik wel dat men hier niet vrolijk van wordt, klinkt mij ook niet echt verantwoord...

Overigens zegt hij dat de maas in de wet is dat je ze niet commercieel mag verloten, en met gratis lotjes is het niet commercieel. Niet dat het geen lotterij is.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 14:28

Dat deel heb ik niet gelezen, sorry :D maar dat is helemaal niet waar, er stonden gewoon meiden achter dat prikbord die toen bij mij in de les reden. Die je echt geen richting op duwden welk nummertje je moest prikken. Ik heb zelf ook regelmatig mee gedaan. Je mocht zelf die prikpen pakken en zelf een nummertje kiezen. En als je op het laatste moment een ander nummer wilde, lekker doen. Er werd verder niks geregistreerd of opgeschreven. Er deden genoeg onbekende mensen mee, die daar alleen kwamen voor de bingo. Die Ron dus ook niet kende. En qua het lootje trekken, Ron heeft een grote ronde bol met alle nummers (ik heb daar nog weleens mee geholpen :D ) erin. En de winnaar van vorig jaar trok dus de nieuwe winnaar.
En heel eerlijk, waarom zou Ron een winnaar kiezen? Het gaat hem om een hoge omzet, veel klanten, veel media-aandacht en een hopelijk hoog bod op de bingo. En ja, natuurlijk ook dat de pony op de manege blijft staan :$ en of dat nou door Pietje is of door Henk, zal hem echt een worst wezen.

Ik neem het niet op voor Ron, maar wat Ibbel zegt is onzin. Ik snap ook niet waarom ze dat zegt en waarom ze deze leugens verspreidt.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:03

Hij trekt het lootje bedoelde ik. Daarmee bepaalt hij (weliswaar geheel random) wie het paard krijgt.

Dat is niet heel veel minder random dan wanneer je je paard gratis weggeeft aan de eerste de beste of zelfs aan wie jij de beste vindt van 10 mensen die jouw gratis paard wel een for ever home willen geven. Het blijft gokwerk, zelfs als je wél denkt bewust te kiezen. Ook bij verkoop trouwens.

Sorry voor de verwarring, maar ik probeerde juist woorden als 'winnen' te vermijden om uit te leggen waarom het een maas in de wet is.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:10

Ik heb het idd uit de post van Ibbel gehaald. Maar ook daar doen mensen weer heel spastisch over.

De man geeft een paard weg. Hij geeft veel mensen de kans en daarna staat hij nog klaar om de persoon die het paard krijgt te begeleiden. Als die persoon het toch liever niet wil dan staat er al iemand klaar met geld die het paardje heeeel graag wil. Dat begreep ik weer uit een andere post. En daardoor denk ik dat er toch een soort weet is vooraf naar wie het paardje gaat.

En voor het paardje maakt het echt niet uit of er lootjes zijn getrokken of dat hij gewoon zo is doorverkocht. Dit is Iig niet zielig. Of het wel of niet verboden is daar waag ik mij niet aan.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:15

BeFunny dat is toch geen controle, als die persoon die de pony krijgt, geen begeleiding wil, dier oplaad en vertrekt, dan is er dus totaal niet te controleren of het dier goed terecht komt.

Stel ik ga daar heen, 'koop' een lootje, 'win' een pony, zeg ja meneer ik zal er heeeeeel goed voor zorgen, neem hem mee en dump hem bij een handelaar (vang ik geld voor), dan is daar geen Ron die daar wat tegen kan doen.

Dus in die zin vind ik het wel 'zielig' voor dat dier. Je weet gewoon niet waar die terecht komt.
Zielig is niet het juiste woord, maar heel verantwoordelijk gedrag vind ik het niet.

DuoPenotti

Berichten: 29524
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:24

Dat je hem bij een handelaar dumpt is nog het beste.
Wat als je hem in de tuin zet 10 x 10?

En ja dat kan bij verkoop ook.
Maar dan hoop je toch dat een verkoper iets meer nadenkt.

Aan een loterij mee doen is nog altijd een kleinere stap dan echt een pony kopen. En daar toch minstens een paar honderd voor neer te tellen.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:32

MarliesV schreef:
BeFunny dat is toch geen controle, als die persoon die de pony krijgt, geen begeleiding wil, dier oplaad en vertrekt, dan is er dus totaal niet te controleren of het dier goed terecht komt.


Na het winnen van de pony volgt er nog een gesprek met Ron wat er met de pony gaat gebeuren, of ze hulp nodig hebben, of ze al een stallingsplek hebben, oid. Voorgaande jaren werd de pony ook een jaar gratis verzekerd. Ik weet niet of dat dit jaar ook was trouwens.
Zo zie je maar dat er genoeg mensen zijn die dus niet weten wat er allemaal achter de schermen gebeurt.
En ja, de winnaars kunnen liegen en de pony doorverkopen, klopt, maar dat kan jij ook doen als je een paard koopt. ;)

Cambionn

Berichten: 773
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:38

Autumnn schreef:
Zo zie je maar dat er genoeg mensen zijn die dus niet weten wat er allemaal achter de schermen gebeurt.
Tja, als Ron wil dat mensen dat weten moet hij wellicht daar op in gaan ipv blij verkondigen hoe hij probeert de wet te omzijlen en bij voorbaat geniet van de reacties van de NVWA. Zo creeer je nou niet het idee dat je verantwoordelijk bezig bent he?

Met zo'n blogpost is bij mij het voordeel van de twijfel dat het wellicht wat complexer is en meer achter zit wel meteen weg ja. Denk dat ik niet de enige ben :+ .

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:39

MarliesV schreef:
Stel ik ga daar heen, 'koop' een lootje, 'win' een pony, zeg ja meneer ik zal er heeeeeel goed voor zorgen, neem hem mee en dump hem bij een handelaar (vang ik geld voor), dan is daar geen Ron die daar wat tegen kan doen.

Stel ik heb een paard waar ik niet meer voor kan zorgen en bied 'm gratis aan op MP. Stel, er komt iemand die me belooft er héééél goed voor te zorgen, neemt 'm mee en verkoopt 'm aan de eerste de beste handelaar.
Precies hetzelfde verhaal, komt regelmatig voor en is wettelijk niets tegen te doen.

Er zit hier echt gewoon een maas in de wet, die zegt dat "met commerciele motieven een dier verloten" verboden is. Gratis aanbieden staat niets over in de wet.

Dat is het punt.

Dat je uberhaupt geen dieren moet weggeven is vers twee. Dat moet je ook niet met je oude al dan niet geblesseerde paard doen, of de pony waar je kind uitgegroeid is, of omdat je je paard niet meer kunt betalen, of whatever.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:57

Cambionn schreef:
Autumnn schreef:
Zo zie je maar dat er genoeg mensen zijn die dus niet weten wat er allemaal achter de schermen gebeurt.
Tja, als Ron wil dat mensen dat weten moet hij wellicht daar op in gaan ipv blij verkondigen hoe hij probeert de wet te omzijlen en bij voorbaat geniet van de reacties van de NVWA. Zo creeer je nou niet het idee dat je verantwoordelijk bezig bent he?

Met zo'n blogpost is bij mij het voordeel van de twijfel dat het wellicht wat complexer is en meer achter zit wel meteen weg ja. Denk dat ik niet de enige ben :+ .


Je hoeft mij niet aan te vallen, ik zeg nergens dat ik het ermee eens ben. Ik geef alleen wat extra informatie

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:07

Goh ik woonde vlakbij deze manege maar dit deden ze altijd al. Ik ben wel eens op die open dag geweest, de verloting trok natuurlijk enorm veel bezoekers.
Eerst was het inderdaad een loterij zoals iemand al benoemde.
Om het nog mooier te maken; de pony werd toen onder het liedje 'the final countdown' de bak in gereden voor de loting. Muziek stond niet zacht zeg maar :=

Verbaast me dat het nu ineens een ding lijkt te zijn op sociale media aangezien het dus echt al jaren gebeurt.
Maar aan de andere kant ben ik ook wel verbaast dat het nog steeds gebeurt en heel bewust geprobeerd wordt om de regels te omzeilen, erg jammer -O-

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:11

BeFunny schreef:
De man geeft een paard weg. Hij geeft veel mensen de kans en daarna staat hij nog klaar om de persoon die het paard krijgt te begeleiden. Als die persoon het toch liever niet wil dan staat er al iemand klaar met geld die het paardje heeeel graag wil. Dat begreep ik weer uit een andere post. En daardoor denk ik dat er toch een soort weet is vooraf naar wie het paardje gaat.


Ja en nee. Voordat het winnende lootje getrokken wordt, wordt er geboden op het lootje - dus feitelijk niet op de pony. Degene die het winnende lootje trekt kan kiezen, of het geld wat dus op het winnende lootje is geboden, of de pony. Dus ja, in principe ‘weet’ hij naar wie de pony kan gaan want er wordt vooraf geboden en degene met het hoogste bod ‘wint’ en vraagt hij naar voren. Maar het is niet dat hij vooraf iemand al kiest.

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:23

Ik ben hier zelf een keer bijgeweest, wel zo'n 10 jaar geleden dus misschien gaat het inmiddels iets anders in z'n werk. Toen kon je lootjes kopen, ik dacht 1 of 2 euro per lootje. De winnaar kon de pony kiezen of het geldbedrag, die dag won een buitenlands gezin het pony-lootje die hier volgens mij gewoon op vakantie waren en leuk even mee kwamen doen. Zij kozen voor het geldbedrag. Dus die hadden een prachtige vakantie.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:16

En de pony gaat dan naar de persoon die het geld bedrag er tegen over heeft gezet.

Zal dat niet gewoon iemand zijn die dat paardje graag wil en op die manier dus redelijk goedkoop alsnog dat paardje krijgt.

Het loodjes gebeuren is wat voor weerstand zorgt maar. Als je je paard via MP verkoopt weet je ook niet waar die terecht komt of die persoon verkoopt hem weer door.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:18

Zijn het ponies die in de lessen hebben meegelopen of halen ze ergens eentje op?

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: hippisch centrum de delft verloot paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:33

In NHD staat een artikel, politie grijpt in.

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:38

Barb schreef:
In NHD staat een artikel, politie grijpt in.


Ze zijn erbij geweest en gaan het onderzoeken. Dat doen ze al vanaf 2011 :')

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:38

kimmie1 schreef:
Ik vind het een hoop ophef om weinig. Elke idioot kan op de markt een paard voor een appel en een ei halen en daar hoor je weinig over. Iedereen kan een paard erven of krijgen van iemand. Maar dit is dierenmishandeling etc etc. En nee ik ben geen fan van De Delft of Dhr van Eerden, verre van.

Allereerst kan ik erover heen gelezen hebben, maar ik zie niemand dierenmishandeling benoemen?
Ten tweede dan nog, two wrongs don't make a right. Niet iedereen zal het er mee eens zijn dat je dus voor een appel en een ei een paard kan kopen op de markt (er zijn volgens mij genoeg mensen tegen markten op Bokt). Beetje een dooddoener imo.

Zeker het gedeelte waarbij ze de wet proberen te omzeilen vind ik maar raar gedoe...? Want waarom, wat wil je ermee bereiken? Argumenten waarom deze wet er niet zou moeten zijn?

Nielojram

Berichten: 7803
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:55

Autumnn schreef:
Na het winnen van de pony volgt er nog een gesprek met Ron wat er met de pony gaat gebeuren, of ze hulp nodig hebben, of ze al een stallingsplek hebben, oid. Voorgaande jaren werd de pony ook een jaar gratis verzekerd. Ik weet niet of dat dit jaar ook was trouwens.
Zo zie je maar dat er genoeg mensen zijn die dus niet weten wat er allemaal achter de schermen gebeurt.
En ja, de winnaars kunnen liegen en de pony doorverkopen, klopt, maar dat kan jij ook doen als je een paard koopt. ;)


"gratis verzekerd"
Ik neem aan voor de medische kosten?

WA kost ongeveer niets, in ieder geval een on-interessant bedrag voor een paardenbezitter.

Stalling, wil je, als paardeneigenaar, die nu weet dat een paard veel moet lopen, en goed ruwvoer wat slecht (lees duur) te koop is in Nederland, je gewonnen paard op https://www.hippischcentrumdedelft.nl/lessen/Hippisch Centrum Delft wil stallen? ( voor de oplettende lezer, ik heb de pagina van tarieven gekopieerd, voor dik vijfhonderd euro wordt jouw stal gemest, staat niets in over het welzijn van je paard ?)

Ik snap het dilemma in dit topic, Ibbel benaderd het heel pragmatisch, en terecht.

Hopelijk erkennen de 'vrienden/kennissen' van onze Ron dat ze een beetje bij de neus genomen worden.
Hij is de grote man die alles weet, en jouw paard staat er ( denk je) lekker. Jij, en wellicht je kinderen, hebben het er fijn. Je paard dan toch ook?

Zoveel informatie te halen op dit forum, en gratis is niet duur. Ron mest je stal uit, lees je hier in qua kennis.
Laatst bijgewerkt door Nielojram op 11-09-23 20:13, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:06

princequillo schreef:
kimmie1 schreef:
Ik vind het een hoop ophef om weinig. Elke idioot kan op de markt een paard voor een appel en een ei halen en daar hoor je weinig over. Iedereen kan een paard erven of krijgen van iemand. Maar dit is dierenmishandeling etc etc. En nee ik ben geen fan van De Delft of Dhr van Eerden, verre van.

Allereerst kan ik erover heen gelezen hebben, maar ik zie niemand dierenmishandeling benoemen?
Ten tweede dan nog, two wrongs don't make a right. Niet iedereen zal het er mee eens zijn dat je dus voor een appel en een ei een paard kan kopen op de markt (er zijn volgens mij genoeg mensen tegen markten op Bokt). Beetje een dooddoener imo.

Zeker het gedeelte waarbij ze de wet proberen te omzeilen vind ik maar raar gedoe...? Want waarom, wat wil je ermee bereiken? Argumenten waarom deze wet er niet zou moeten zijn?


Ik heb het puur over het drama wat er gemaakt wordt omdat het dier verloot zou worden en het dan in verkeerde handen kan komen, niet genoeg kennis etc etc. Mishandeling heb ik meerdere keren oa op Facebook voorbij zien komen. Ik vind het hypocriet dat er zo een drukte gemaakt wordt over een verloting terwijl het ieder vrij staat een paard aan een totale leek te geven etc.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:08

imaudy schreef:
Barb schreef:
In NHD staat een artikel, politie grijpt in.


Ze zijn erbij geweest en gaan het onderzoeken. Dat doen ze al vanaf 2011 :')


Ik wilde alleen even de titel neerzetten voor het zoeken.