Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14710
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:36

Jongetjes die plassen tegen het draad.... |(

DuoPenotti

Berichten: 29619
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:49

Tja... rot maar dat is toch wat die pro wolvers willen.
Paar bordjes "pas op schrikdraad" en klaar.. Ouders moeten maar op hun kroost letten.

hier hebben ze ook eens een flinke schok gehad. Had nog gezegd de wei mogen jullie niet in.
Toen kwam er 1 jankend binnen; stroom gehad.
Mijn antwoord was dan ben je toch de wei in gegaan... Daar was de enige plek met stroom.
Ouders over de flos, ik niet, eigen schuld, moet je maar luisteren. In de wei staan de paarden en daar horen geen kinderen zonder toezicht met ouders binnen.
Meteen afgeleerd, hebben ze nooit meer gedaan }>

Popstra
Berichten: 13771
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:52

Joh, wij hebben toch ook wel eens als kind klappen van schrikdraad gehad!?
Was idd een leer moment.
Al dat gepamper van tegewoordig maakt alleen maar dat het watjes worden.

rien10
Berichten: 14710
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:54

Ja, Popstra. En wat DP zegt. Als je stroom hebt gehad, deed je iets wat niet mag. Dus instant karma. Kan niet beter.
En dat plassen tegen het draad.... heeft mijn man als kind echt gedaan.

DuoPenotti

Berichten: 29619
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:54

Niet alleen als kind... ook door onoplettendheid, meteen weer bij de les.
het is maar schrikdraad.

Rien, wedden dat hij daarna nooit meer tegen een draad heeft gepiest maar oplette waar hij richtte :D

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:57

Stroom van een ouderwetse paddestoel of van lichtnetapparaat of dikke accu, daar zit wel verschil tussen.
Een paddestoel heeft wat kriebel.

DuoPenotti

Berichten: 29619
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:58

Paddenstoelen hadden wij vroeger al niet om de wei toen we klein waren en nu nog niet.
Alles op het net.

Wintu

Berichten: 2995
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:02

Harmonica gaas onder stroom zetten gaat sowieso niet, angst is dat de wolven er over heen komen, dus of prikkeldraad boven op of stroom of beide.
We gaan de heer mekel maar berichten :D

DubbelFun

Berichten: 88703
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:05

Ik stam nog uit de tijd dat we echte kachels hadden (op kolen) en dat moeders riep 'kijk uit heet!'.... en dan juist tóch er aan zitten om proefondervindelijk te leren wat 'heet' betekende 8-)

rien10
Berichten: 14710
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:06

DuoPenotti schreef:
Niet alleen als kind... ook door onoplettendheid, meteen weer bij de les.
het is maar schrikdraad.

Rien, wedden dat hij daarna nooit meer tegen een draad heeft gepiest maar oplette waar hij richtte :D

Yep. En hij weet het tot op de dag van vandaag nog.... harde les.

DuoPenotti

Berichten: 29619
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:08

Haha DF
Herkenbaar :+


Ik ben benieuwd wat Mekel voor tips heeft.

Hier ook Harmonica gaas.
Onderlangs zit het op stukken iets in de grond, andere stukken er 20 cm boven.
Aan de buitenkant zat hier 20 jaar geleden echt nog een stuk groen en dan sloot, maar dat hebben ze ondertussen helemaal tot aan het hekwerk schoon gemaakt, dus daar omgeklapt gaas gaat helaas ook niet meer.

Daarnaast tuinen van de buren, daar kan ik slecht schrikdraad plaatsen.
Dat is hun privé. Anders dan een openbaar wandelpad, daar zou ik geen moeite mee hebben daar draad te plaatsen.

criollo_yess

Berichten: 1075
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:13

Wintu schreef:
tienus63 schreef:
Kan DS afrasteringen in Slagharen je geen advies geven?

Heb even gekeken, wat me wel op een idee brengt :D Het gaas wat zij gebruiken zou hier niet werken, ze gebruiken maaswijdte schapengaas en onze bok blijft daar in hangen en dat is vaak dodelijk. We hebben nu fijner harmonica gaas van 1.60 hoog ongeveer. Aan de onderkant kunnen we niet zo veel, omdat aan 2 zijden een voetpad loopt en aan de andere 2 zijden gemeentegrond. We kunnen enkel bovenop iets doen. Dus extra verlengstukken op de palen en 3 draden stroom er bovenop of iets, met waarschuwingen er op of iets. Lastig, lastig.


Kun je niet wat steviger gaas 40/50 cm diep ingraven (aan de binnenkant van je omheining) en bovengronds aan je bestaande gaas maken?

DuoPenotti

Berichten: 29619
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:28

criollo_yess schreef:
Kun je niet wat steviger gaas 40/50 cm diep ingraven (aan de binnenkant van je omheining) en bovengronds aan je bestaande gaas maken?

Heb jij dat grapje al eens berekend?

En je moet goed gaas hebben.... 19 jaar terug hebben we dat gedaan...nu is dit op de meeste plaatsen doorgeroest. Dat gaas was dus niet goed genoeg daarvoor en zijn we verkeerd geïnformeerd. Helaas...

Het roze zijn de tuinen van de buren. Daar kun je geen draden gaan spannen met stroom.

Dat turquoise is weiland van de buren, draad daar onder zal misschien wel mogen, maar ook geen draden schuin bovenaan hun kant op.

Geel is onze oprit, schuin boven kan wel, maar word het wel heel smal van. Onder kan sowieso draad.
Blauw is langs sloten op, daar kunnen we dat alles wel doen.
Maar alles bij elkaar wel 3 hectare...
dat betaald Lelieveld wel, toch?


Afbeelding

gillian

Berichten: 4424
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:03

Pff lastig ja, maar zo is dat bij iedereen denk ik. Je zit vrijwel altijd met buren, sloten, bebossing wat niet zo makkelijk Fort Knox te maken is.
Stukje lood is dan makkelijker.. Maar dat mag niet.

DuoPenotti

Berichten: 29619
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:04

Precies,
uiteraard zijn wij daarin niet de enige.
Maar denk dat zo'n plaatje het wel beter inzichtelijk maakt als de mensen zeggen, dan doe je toch dit of dat.

gillian

Berichten: 4424
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:07

Plus sloten maaien ieder jaar, ellende met hoge afrasteringen. Men denkt allemaal wel ff een paaltje erin, draadjes erlangs en klaar..

josien_m_
Berichten: 2418
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:08

Ik heb ook gaas langs een stijle slootkant. Daar heb ik buizen die over waren zo'n 20 cm van het hek af bevestigd. Ze hebben al weinig ruimte om te graven, maar zo zit ook die buis nog in de weg. Maar 's zomers staat de sloot wel droog...

criollo_yess

Berichten: 1075
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 13:52

Het was van mijn kant slechts een suggestie, omdat Wintu schreef "aan de onderkant kunnen we niet zoveel". Ja, ik snap dat gaas rondom ingraven een flinke kostenpost is. Iedereen heeft natuurlijk zo zijn eigen budget om de omheining iets lastiger tegen de wolf te maken. En ik snap dat ingraven van gaas voor velen een te dure grap zal zijn. Maar ik denk wel dat het, samen met Heras gaas erboven, de gravende wolf 100% zal weren.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 17:54

criollo_yess schreef:
Het was van mijn kant slechts een suggestie, omdat Wintu schreef "aan de onderkant kunnen we niet zoveel". Ja, ik snap dat gaas rondom ingraven een flinke kostenpost is. Iedereen heeft natuurlijk zo zijn eigen budget om de omheining iets lastiger tegen de wolf te maken. En ik snap dat ingraven van gaas voor velen een te dure grap zal zijn. Maar ik denk wel dat het, samen met Heras gaas erboven, de gravende wolf 100% zal weren.


Alles goed en wel- iedereen probeert z'n eigen vee te beschermen , maar door dit soort hekken komt het regionale wild in de knel - ik heb hier echt problemen mee met deze tweespalt- je eigen vee (shijn)veilig en de egels vossen reeën dassen zijn de sjaak

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 18:42

Zichtmelding Maurik

Citaat:
Maurik Gelderland
18-04-2024
17.00 uur
Zichtmelding wolf.
Liep van af Haarweg richting de hornixveldweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:37

Open brief Drentse paardenhouders aan gedeputeerde Van Dijk provincie Drenthe.

Citaat:
Open brief aan Egbert van Dijk, gedeputeerde bij de provincie Drenthe.

Beste meneer van Dijk,
hier een reactie van een bezorgde ponyhoudster en een koeien boerin naar aanleiding van de aangekondigde bijeenkomst voor drentse schapenhouders in Fluitenberg op 23 april 2024.

Waarom is deze bijeenkomst alleen voor schapenhouders?

Op 3 oktober 2022 heeft er in Diever, gemeente Westerveld reeds een info avond plaatsgevonden naar aanleiding van wolven en hun daden. Uw voorganger Dhr. Jumelet was hierbij aanwezig. Zie bijgevoegde link brandbrief gemeente Westerveld. https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/149170 ... ijeenkomst

De meest geroepen woorden vanavond zijn waarschijnlijk 'en paarden'. Zodra Jumelet of een van de andere sprekers over schapen en koeien begint, als prooidieren, mengen paardenhouders zich. Ze voelen zich ongehoord, blijkt uit meerdere verhalen. "Ik heb pony's, hoe hou ik die veilig?"

Deze woorden en meer kunt u terugvinden in onderstaand artikel van RTV Drenthe.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/150073 ... -en-zorgen.

Ook zijn er die avond opnames gemaakt. Deze kunt u vast terugvinden in het archief van de provincie.

Maak de avond van 23 april 2024 alstublieft toegankelijk voor alle drentse dierenhouders. Het gaat niet alleen om schapen die worden aangevallen.

Hier onder staat een link naar alle pony's en paarden die reeds zijn aangevallen waarbij de wolf als dader niet kan worden uitgesloten.

https://www.facebook.com/share/p/hRk3okSi4XQTJj2Q/

Vriendelijk verzoek aan iedereen die de mogelijkheid heeft om meneer van Dijk deze open brief toe te sturen en/of te mailen, ga dat aub doen. Zelf hebben we die mogelijkheid niet.


Bron meldingen wolven in Westerveld
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... tid=WC7FNe

Link uitnodiging 23 april as Schildhoeve Fluitenberg voor schaaphouders.
https://www.provincie.drenthe.nl/actuee ... 1idmp5Qsl8

sterregoud
Berichten: 1850
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 19:57

@tienus, het is een goede open brief. Ik begrijp alleen de laatste zin niet , “ zelf hebben we die mogelijkheid niet “.

tienus63

Berichten: 12094
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 20:07

sterregoud schreef:
@tienus, het is een goede open brief. Ik begrijp alleen de laatste zin niet , “ zelf hebben we die mogelijkheid niet “.


Ik heb geen idee wat de schrijver hier mee bedoelt. Evenmin heb ik een idee wie de briefschrijver is.

sterregoud
Berichten: 1850
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 20:11

tienus63 schreef:
sterregoud schreef:
@tienus, het is een goede open brief. Ik begrijp alleen de laatste zin niet , “ zelf hebben we die mogelijkheid niet “.


Ik heb geen idee wat de schrijver hier mee bedoelt. Evenmin heb ik een idee wie de briefschrijver is.


Oké, bedankt voor je antwoord.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 20:18

sterregoud schreef:
@tienus, het is een goede open brief. Ik begrijp alleen de laatste zin niet , “ zelf hebben we die mogelijkheid niet “.

De bijeenkomst waar de brief over gaat is enkel voor schapenhouders en schrijfster is ponyhouder en een koeienboerin. Geen schapenhouders, dus geen gesprekspartner in dit verhaal.