Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:46

Aanval Haulerwijk Frl, direct achter boerderij.

Citaat:
29 maart 2024
Afgelopen nacht hebben onze schapen weer ongewenst bezoek gehad.
Er liggen 3 schapen dood en 2 gewond. BIJ12 is op de hoogte.Locatie Haulerwijk. Direct achter een boerderij.

Afbeelding

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Bron melding wolven in Westerveld
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:47


tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:21

Zichtmelding Nieuw-Beerta Gr
Citaat:
Nieuw Beerta Groningen
28-03-2024 gisteravond laat.

bij Nieuw Beerta. Degene in de koplampen liep op de weg en een tweede stond nog in de berm.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP

josien_m_
Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:27

Ik vind het vooral jammer dat mensen elkaar voor rotte vis uitmaken. Rechtstreeks of op andere manieren of door eindeloos herhalen wat eerder werd gezegd en inmiddels onwaar is gebleken. Deskundigen blijken geen deskundigen van wolven maar worden wel telkens gevraagd om een reactie. Meer bescheidenheid zou passender zijn. Het grote plan is rewilding en herstel van natuur. Niet het wegconcureren van boeren of iets dergelijks. Dat er veel kennis over wolven en hun gedrag verloren is gegaan hier, lijkt me duidelijk. Het idee dat samenleven in Nederland mogelijk is met zo'n gevaarlijk roofdier lijkt me een illusie. Er zal een concurentie zijn tussen mensen en wolvenbelangen. Natuurlijk hebben we heel veel vernietigd in het milieu en gaan we daar nog steeds mee door. Maar dat kun je niet goedmaken door hier de wolf dan maar ruimte te geven! Dat we heel veel dieren houden om het vlees is één van die uitwassen die niet echt meer goed voelen voor ons als mens. Maar om de wolven daar wat aan te laten doen, is onmenselijk en wreed. Je doet wat je kunt om je dieren te beschermen en dat iets niet 100 procent garantie geeft, vind ik echt onverteerbaar. Dus nee, daar neem in geen genoegen mee. Ik weet je kunt niet alle onheil voor zijn en leven brengt risico's mee. Natuurlijk zijn eigenaren die hun dieren verwaarlozen ook van alle tijden, maar dat staat los van dit wolvenprobleem.

Wintu

Berichten: 2968
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:37

Mooie post Josien!

Mark0919
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:37


Mark0919
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:44

josien_m_ schreef:
Ik vind het vooral jammer dat mensen elkaar voor rotte vis uitmaken. Rechtstreeks of op andere manieren of door eindeloos herhalen wat eerder werd gezegd en inmiddels onwaar is gebleken. Deskundigen blijken geen deskundigen van wolven maar worden wel telkens gevraagd om een reactie. Meer bescheidenheid zou passender zijn. Het grote plan is rewilding en herstel van natuur. Niet het wegconcureren van boeren of iets dergelijks. Dat er veel kennis over wolven en hun gedrag verloren is gegaan hier, lijkt me duidelijk. Het idee dat samenleven in Nederland mogelijk is met zo'n gevaarlijk roofdier lijkt me een illusie. Er zal een concurentie zijn tussen mensen en wolvenbelangen. Natuurlijk hebben we heel veel vernietigd in het milieu en gaan we daar nog steeds mee door. Maar dat kun je niet goedmaken door hier de wolf dan maar ruimte te geven! Dat we heel veel dieren houden om het vlees is één van die uitwassen die niet echt meer goed voelen voor ons als mens. Maar om de wolven daar wat aan te laten doen, is onmenselijk en wreed. Je doet wat je kunt om je dieren te beschermen en dat iets niet 100 procent garantie geeft, vind ik echt onverteerbaar. Dus nee, daar neem in geen genoegen mee. Ik weet je kunt niet alle onheil voor zijn en leven brengt risico's mee. Natuurlijk zijn eigenaren die hun dieren verwaarlozen ook van alle tijden, maar dat staat los van dit wolvenprobleem.


Het is maar wat je gevaarlijk vind? Jaarlijks geraken duizenden mensen op de spoedeisende hulp vanwege contact met een paard. De wolf heeft 1 persoon gegrepen die de wolf aanviel met een stok... dus tja. Het angstbeeld dat gecreeerd wordt rond de wolf staat geenzins in verhouding met de werkelijkheid.

Wintu

Berichten: 2968
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:47

Volgens meneer Loos kan Vlaanderen in totaal maar 4 roedels aan en zullen er dan ook nooit meer dan 20 wolven zijn. Dus op een oppervlakte van 13625km2 is ruimte voor 20 wolven. Het Drents Friese Wold heeft met haar 65km2 in verhouding dus massaal veel.

Wintu

Berichten: 2968
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:49

Mark0919 schreef:
josien_m_ schreef:
Ik vind het vooral jammer dat mensen elkaar voor rotte vis uitmaken. Rechtstreeks of op andere manieren of door eindeloos herhalen wat eerder werd gezegd en inmiddels onwaar is gebleken. Deskundigen blijken geen deskundigen van wolven maar worden wel telkens gevraagd om een reactie. Meer bescheidenheid zou passender zijn. Het grote plan is rewilding en herstel van natuur. Niet het wegconcureren van boeren of iets dergelijks. Dat er veel kennis over wolven en hun gedrag verloren is gegaan hier, lijkt me duidelijk. Het idee dat samenleven in Nederland mogelijk is met zo'n gevaarlijk roofdier lijkt me een illusie. Er zal een concurentie zijn tussen mensen en wolvenbelangen. Natuurlijk hebben we heel veel vernietigd in het milieu en gaan we daar nog steeds mee door. Maar dat kun je niet goedmaken door hier de wolf dan maar ruimte te geven! Dat we heel veel dieren houden om het vlees is één van die uitwassen die niet echt meer goed voelen voor ons als mens. Maar om de wolven daar wat aan te laten doen, is onmenselijk en wreed. Je doet wat je kunt om je dieren te beschermen en dat iets niet 100 procent garantie geeft, vind ik echt onverteerbaar. Dus nee, daar neem in geen genoegen mee. Ik weet je kunt niet alle onheil voor zijn en leven brengt risico's mee. Natuurlijk zijn eigenaren die hun dieren verwaarlozen ook van alle tijden, maar dat staat los van dit wolvenprobleem.


Het is maar wat je gevaarlijk vind? Jaarlijks geraken duizenden mensen op de spoedeisende hulp vanwege contact met een paard. De wolf heeft 1 persoon gegrepen die de wolf aanviel met een stok... dus tja. Het angstbeeld dat gecreeerd wordt rond de wolf staat geenzins in verhouding met de werkelijkheid.


Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Het angstbeeld is niet zozeer om als mens aangevallen te worden, maar om je dieren die gepakt worden en dat angstbeeld is wel terecht.

Ik heb zelf een reactieve hond, dat wil andere honden nog wel eens triggeren, ik kom niet graag wolven tegen in die situatie. Want zullen ze net als honden reageren en wat doe ik dan, laten ze me staan, lopen ze weg, wat doen ze en dat is wel iets waar ik me wel zorgen om maak.

En met de toename van het aantal wolven in vooral recreatieve gebieden, dan komt er onvermijdelijk eens een confrontatie.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:04

Mark0919 schreef:
Het is maar wat je gevaarlijk vind? Jaarlijks geraken duizenden mensen op de spoedeisende hulp vanwege contact met een paard. De wolf heeft 1 persoon gegrepen die de wolf aanviel met een stok... dus tja. Het angstbeeld dat gecreeerd wordt rond de wolf staat geenzins in verhouding met de werkelijkheid.


Precies dit. En het treurige is, dat men met dit soort hysterisch gedoe zijn eigen glazen ingooit.
Natuurlijk is er aandacht nodig voor wat er gebeurt, en hoe we moeten gaan samenleven met de wolf. Stel je dan op als serieuze, goed geïnformeerde gesprekspartner, en niet als anti wolf wappie.
En ja, lees goed: het is niet wel of geen wolf in Nederland. Hij is er en hij blijft. Dus hoe ga je je aanpassen?
Want dát is wat er moet gebeuren: wij mensen moeten eindelijk inzien dat we de natuur niet eindeloos aan ons decadente leventje van overvloed en verspilling kunnen aanpassen.
Eerst moet er die bereidheid komen. En die is er veel te weinig. Zowel in dit topic, als in de politiek.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:07

Wat schaar jij onder "dit hsterische gedoe" Nikass? Het feit dat er in dit topic foto's van wolvenslachtoffers geplaatst worden, of het feit dat mensen zorgen uiten over hun vee/landbouw huisdieren, of het feit dat ouders hun kinderen van pony kamp weghouden? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar; wat volgens jou onder Hysterisch valt.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:11

Nee, niet als mensen serieus hun zorgen uiten, of met elkaar bespreken hoe oplossingen te verzinnen. Uiteraard niet!
Wel de passieve, slachtoffer houding, het continu afgeven op de deskundigen, het niet erkennen dat er nog steeds heel veel dieren ergens gedropt worden achter een laag draadje en er niet naar om gekeken wordt.
Ik kom net uit het andere topic dat net gesloten is. Daar kun je je hart ophalen als je op zoek bent naar niet onderbouwd populistisch geneuzel.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:17

Je doet nou net alsof die schapen als een stel hysterische voetballers voor de lol over de grond rollen van de pijn...alsof de eigenaren de verhalen aandikken...

Dit vind ik ronduit beledigend en respectloos naar zowel de dieren als de getroffen eigenaren -O-

Hysterisch...komop zeg, totdat ze aan jouw deur staan!

Je zou bijna wensen dat er jaarlijks duizenden mensen op SEH belanden vanwege contact met een wolf, Mark!
Die duizenden dierlijke slachtoffers doen er blijkbaar niets toe...
Het is maar wat je gevaarlijk vindt :roll:

josien_m_
Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:23

Mark0919 schreef:
josien_m_ schreef:
Ik vind het vooral jammer dat mensen elkaar voor rotte vis uitmaken. Rechtstreeks of op andere manieren of door eindeloos herhalen wat eerder werd gezegd en inmiddels onwaar is gebleken. Deskundigen blijken geen deskundigen van wolven maar worden wel telkens gevraagd om een reactie. Meer bescheidenheid zou passender zijn. Het grote plan is rewilding en herstel van natuur. Niet het wegconcureren van boeren of iets dergelijks. Dat er veel kennis over wolven en hun gedrag verloren is gegaan hier, lijkt me duidelijk. Het idee dat samenleven in Nederland mogelijk is met zo'n gevaarlijk roofdier lijkt me een illusie. Er zal een concurentie zijn tussen mensen en wolvenbelangen. Natuurlijk hebben we heel veel vernietigd in het milieu en gaan we daar nog steeds mee door. Maar dat kun je niet goedmaken door hier de wolf dan maar ruimte te geven! Dat we heel veel dieren houden om het vlees is één van die uitwassen die niet echt meer goed voelen voor ons als mens. Maar om de wolven daar wat aan te laten doen, is onmenselijk en wreed. Je doet wat je kunt om je dieren te beschermen en dat iets niet 100 procent garantie geeft, vind ik echt onverteerbaar. Dus nee, daar neem in geen genoegen mee. Ik weet je kunt niet alle onheil voor zijn en leven brengt risico's mee. Natuurlijk zijn eigenaren die hun dieren verwaarlozen ook van alle tijden, maar dat staat los van dit wolvenprobleem.


Het is maar wat je gevaarlijk vind? Jaarlijks geraken duizenden mensen op de spoedeisende hulp vanwege contact met een paard. De wolf heeft 1 persoon gegrepen die de wolf aanviel met een stok... dus tja. Het angstbeeld dat gecreeerd wordt rond de wolf staat geenzins in verhouding met de werkelijkheid.


Zoals ik al zei, er zijn veel meer gevaren die ons bedreigen. Maar dat zijn andere vraagstukken en ze in verband met elkaar brengen lijkt me zinloos. Vind je paarden gevaarlijk, verkeer gevaarlijk of wat dan ook, kom dan zelf daartegen in actie en ondermijn niet andere acties van andere mensen om andere gevaren.

Mark0919
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:27

Citaat:
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Het angstbeeld is niet zozeer om als mens aangevallen te worden, maar om je dieren die gepakt worden en dat angstbeeld is wel terecht.

Ik heb zelf een reactieve hond, dat wil andere honden nog wel eens triggeren, ik kom niet graag wolven tegen in die situatie. Want zullen ze net als honden reageren en wat doe ik dan, laten ze me staan, lopen ze weg, wat doen ze en dat is wel iets waar ik me wel zorgen om maak.

En met de toename van het aantal wolven in vooral recreatieve gebieden, dan komt er onvermijdelijk eens een confrontatie.


Dat ben ik met je eens. Ik zie het nog wel een keer gebeuren dat een wolf een hond uit elkaar trekt. Wolven zien geen onderscheid tussen een hond of wolf en het zijn super territoriale dieren.

Aan de andere kant, in veel losloop gebieden kan dat ook met een wild zwijn gebeuren. Laatst is hier nog een hond dood gebeten door zo'n beest. Ik ben zelf ook een aantal keer achterna gezeten door een wild zwijn.

josien_m_
Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:30

Nikass schreef:
Mark0919 schreef:
Het is maar wat je gevaarlijk vind? Jaarlijks geraken duizenden mensen op de spoedeisende hulp vanwege contact met een paard. De wolf heeft 1 persoon gegrepen die de wolf aanviel met een stok... dus tja. Het angstbeeld dat gecreeerd wordt rond de wolf staat geenzins in verhouding met de werkelijkheid.


Precies dit. En het treurige is, dat men met dit soort hysterisch gedoe zijn eigen glazen ingooit.
Natuurlijk is er aandacht nodig voor wat er gebeurt, en hoe we moeten gaan samenleven met de wolf. Stel je dan op als serieuze, goed geïnformeerde gesprekspartner, en niet als anti wolf wappie.
En ja, lees goed: het is niet wel of geen wolf in Nederland. Hij is er en hij blijft. Dus hoe ga je je aanpassen?
Want dát is wat er moet gebeuren: wij mensen moeten eindelijk inzien dat we de natuur niet eindeloos aan ons decadente leventje van overvloed en verspilling kunnen aanpassen.
Eerst moet er die bereidheid komen. En die is er veel te weinig. Zowel in dit topic, als in de politiek.


Je kunt blijven stellen: hij is er die wolf en ja, dat klopt. Maar dat hij blijft, is maar de vraag. Jij hebt ook geen glazen bol. Natuurlijk blijven we de wereld om ons heen aanpassen aan ons. Ieder dier dus ook de mens, doet dat. Dat we het veel verstandiger zouden kunnen doen, ben ik met je eens. Daar hoop ik zeker op. Maar de wolf hier, daar zie ik nog geen voordelen van. Alleen is daar wel het morele standpunt dat ieder dier evenveel recht heeft op zijn leven en zijn welbevinden. Zou dat onbegrenst zijn? Dan zou je ook wolven kunnen voeren om lijden bij andere dieren te voorkomen.

josien_m_
Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:33

Mark0919 schreef:
Citaat:
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Het angstbeeld is niet zozeer om als mens aangevallen te worden, maar om je dieren die gepakt worden en dat angstbeeld is wel terecht.

Ik heb zelf een reactieve hond, dat wil andere honden nog wel eens triggeren, ik kom niet graag wolven tegen in die situatie. Want zullen ze net als honden reageren en wat doe ik dan, laten ze me staan, lopen ze weg, wat doen ze en dat is wel iets waar ik me wel zorgen om maak.

En met de toename van het aantal wolven in vooral recreatieve gebieden, dan komt er onvermijdelijk eens een confrontatie.


Dat ben ik met je eens. Ik zie het nog wel een keer gebeuren dat een wolf een hond uit elkaar trekt. Wolven zien geen onderscheid tussen een hond of wolf en het zijn super territoriale dieren.

Aan de andere kant, in veel losloop gebieden kan dat ook met een wild zwijn gebeuren. Laatst is hier nog een hond dood gebeten door zo'n beest. Ik ben zelf ook een aantal keer achterna gezeten door een wild zwijn.

Natuurlijk zien wolven wel verschil tussen honden en wolven, ze zijn niet dom. Ook wolven verscheuren ze namelijk wanneer die ongewenst in een ander territorium komt. Uit Canadeese onderzoeken van jaren terug bleek al dat de grootste sterfte onder wolven kwam door onderlinge agressie.

DubbelFun

Berichten: 88682
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:39

josien_m_ schreef:
Uit Canadeese onderzoeken van jaren terug bleek al dat de grootste sterfte onder wolven kwam door onderlinge agressie.

En hoe dat er aan toe kan gaan liet het filmpje wel zien waar 2 groepen wolven elkaar door een hek heen al naar het leven stonden.
Maar als dit in een groot land als Canada al tot de grootste sterfte onder wolven leidt dan vraag ik me wel af waarom we dit in een klein overbevolkt land als Nederland nog niet (meer) zien ??

Mark0919
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:44

Citaat:
Zoals ik al zei, er zijn veel meer gevaren die ons bedreigen. Maar dat zijn andere vraagstukken en ze in verband met elkaar brengen lijkt me zinloos. Vind je paarden gevaarlijk, verkeer gevaarlijk of wat dan ook, kom dan zelf daartegen in actie en ondermijn niet andere acties van andere mensen om andere gevaren.


Ik denk dat het zeker zinvol is om een verband te leggen. Iets met prioriteiten stellen. Er zijn werkbare oplossingen. Verwachten dat die 100% effectief zijn is onrealistisch. Als je dat wel verwacht kan je beter geen dieren houden. Dan heb je die garantie wel. Niets in het leven is zeker. Ze kunnen uitbreken en aangereden worden, ze kunnen verkeerd voer krijgen en overlijden etc etc.

Ik heb geen glazen bol, maar ik weet wel dat al die anti wolven clubjes het in geen 100 jaar voor elkaar krijgen om de wolf hier weer weg te krijgen. Niet legaal en niet illegaal.

Mark0919
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:48

Citaat:
Natuurlijk zien wolven wel verschil tussen honden en wolven, ze zijn niet dom. Ook wolven verscheuren ze namelijk wanneer die ongewenst in een ander territorium komt. Uit Canadeese onderzoeken van jaren terug bleek al dat de grootste sterfte onder wolven kwam door onderlinge agressie.


Nee dat ziet een wolf niet. Een hond deelt 99,8% hetzelfde DNA als een hond.
Ja, wolven verscheuren elkaar idd ook. Wat ik al zei, het zijn extreem territoriale dieren. Ze maken daarbij geen onderscheid tussen een hond of wolf

josien_m_
Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:02

Mark0919 schreef:
Citaat:
Zoals ik al zei, er zijn veel meer gevaren die ons bedreigen. Maar dat zijn andere vraagstukken en ze in verband met elkaar brengen lijkt me zinloos. Vind je paarden gevaarlijk, verkeer gevaarlijk of wat dan ook, kom dan zelf daartegen in actie en ondermijn niet andere acties van andere mensen om andere gevaren.


Ik denk dat het zeker zinvol is om een verband te leggen. Iets met prioriteiten stellen. Er zijn werkbare oplossingen. Verwachten dat die 100% effectief zijn is onrealistisch. Als je dat wel verwacht kan je beter geen dieren houden. Dan heb je die garantie wel. Niets in het leven is zeker. Ze kunnen uitbreken en aangereden worden, ze kunnen verkeerd voer krijgen en overlijden etc etc.

Ik heb geen glazen bol, maar ik weet wel dat al die anti wolven clubjes het in geen 100 jaar voor elkaar krijgen om de wolf hier weer weg te krijgen. Niet legaal en niet illegaal.


Je brengt hier weer zaken die geen verband met elkaar hebben naar voren. Wie stelt die prioriteit dan, jij? Ik herhaal: de gevaren die er voor de wolf waren, blijven uiteraard. Daar kan ik op anticiperen, maar ook geen 100 procent. De wolf, daar kan ik niet op anticiperen zonder mijn dieren ernstig in hun welzijn te beknotten. Dus ja, hier in Nederland liefst geen jagende wolven. Dat is eerder gelukt namelijk. Dan deal ik wel met de andere gevaren als blauwtong, verkeer of vogelgriep...

josien_m_
Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:03

Mark0919 schreef:
Citaat:
Natuurlijk zien wolven wel verschil tussen honden en wolven, ze zijn niet dom. Ook wolven verscheuren ze namelijk wanneer die ongewenst in een ander territorium komt. Uit Canadeese onderzoeken van jaren terug bleek al dat de grootste sterfte onder wolven kwam door onderlinge agressie.


Nee dat ziet een wolf niet. Een hond deelt 99,8% hetzelfde DNA als een hond.
Ja, wolven verscheuren elkaar idd ook. Wat ik al zei, het zijn extreem territoriale dieren. Ze maken daarbij geen onderscheid tussen een hond of wolf


ja en? denken chimpansees ook dat ze mensen zijn of andersom?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:06

Esperanza schreef:
Ik moet ook altijd gniffelen als mensen roepen dat de wolf er nu eenmaal is en dat we er maar mee moeten leren leven... Dat gaat nooit lukken als je een apexpredator los laat zonder enige vorm van beheer. En zonder enige vorm van jezelf mogen verdedigen. Wat gaan mensen dan doen? Juist, zelf maatregelen nemen. Gelukkig doen onze jagers dat hier voor ons en hebben we hier nog geen gevestigde roedels. Ik kan je vertellen dat de jagers hier dat ook niet gaan laten gebeuren.

In Oostenrijk is legale afschot al mogelijk, behalve in de provincie waar ik woon. Daar zit nog een muts aan het hoofd die denkt dat we prima kunnen samenleven met een paar duizend wolven. Dat gaat gewoon niet gebeuren en ook zij is vanzelf weer weg na de volgende verkiezingen :D

Er wordt door meerdere veehouders al geprocedeerd tegen de provincie omdat deze laks is, ook met het toestaan van verjagingsmogelijkheden. Dan worden mensen er echt wel zat van en zal de wind toch anders gaan waaien. In de tussentijd zorg ik echt wel dat mijn paarden veilig zijn. En dat is helaas niet achter een wolfwerend raster waarvan de realisatie hier onmogelijk is, maar ook nog eens gevaarlijk voor paarden en slecht voor ander wild.

Hier zetten de pro wolf clubs in op KBH. Hoe wij met ons kleine stalletje KBHs moeten inzetten is me onduidelijk. En hoe KBHs gaan werken in toeristisch gebied is me ook onduidelijk. Zelf had ik wel verwacht dat het toerisme iets meer alarm zou slaan en ook alle boeren zich meer zouden weren. Het blijf nu beperkt tot een aantal mensen die de kar trekken, en die help ik daar waar ik kan.

En als van de zomer weer een wolf door dit dal trekt, dan woon ik tijdelijk op stal :o


Mijn ouders zijn 2 zomers terug in Zwitserland achtervolgd door kbh op de alm, die waren niet vriendelijk en zo bedreigend voor de teckel dat mijn vader met de hond is omgekeerd. Ik wandel zelf graag met de hond in Oostenrijk ik weet wel dat ik liever alleen de koeien, schapen of geiten tegen kom en geen grote bewakingshonden erbij. Vorig jaar in Steinach am Brenner grote borden langs de weg met wat de wolf aanricht. Daar staan net zulke plaatjes op als wat we hier in NL helaas ook vooral bij schapen zien. Het is overduidelijk hoe de boeren daar over wolven denken.

Mark0919
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:23

Citaat:
Je brengt hier weer zaken die geen verband met elkaar hebben naar voren. Wie stelt die prioriteit dan, jij? Ik herhaal: de gevaren die er voor de wolf waren, blijven uiteraard. Daar kan ik op anticiperen, maar ook geen 100 procent. De wolf, daar kan ik niet op anticiperen zonder mijn dieren ernstig in hun welzijn te beknotten. Dus ja, hier in Nederland liefst geen jagende wolven. Dat is eerder gelukt namelijk. Dan deal ik wel met de andere gevaren als blauwtong, verkeer of vogelgriep...


Voor henkie die z'n schapen niet wil beschermen gaan ze de wet niet aanpassen en gaan ze de wolf ook niet verjagen.

josien_m_
Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 13:27

Mark0919 schreef:
Citaat:
Je brengt hier weer zaken die geen verband met elkaar hebben naar voren. Wie stelt die prioriteit dan, jij? Ik herhaal: de gevaren die er voor de wolf waren, blijven uiteraard. Daar kan ik op anticiperen, maar ook geen 100 procent. De wolf, daar kan ik niet op anticiperen zonder mijn dieren ernstig in hun welzijn te beknotten. Dus ja, hier in Nederland liefst geen jagende wolven. Dat is eerder gelukt namelijk. Dan deal ik wel met de andere gevaren als blauwtong, verkeer of vogelgriep...


Voor henkie die z'n schapen niet wil beschermen gaan ze de wet niet aanpassen en gaan ze de wolf ook niet verjagen.


Is jouw veronderstelling. Misschien wel voor Josien en collega's die hun best doen maar toch aanvallen hebben en in angst leven.