Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tienus63

Berichten: 12156
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:01

Ik heb net een kleine donatie aan de stichting van Annemieke gedaan.
Ze wil een tv spotje maken, net zoals gedaan heeft over de ellende in de OVP.

Ik had eerlijk gezegd inmiddels ook wel flyers en stickers verwacht in en rond de wolven gebieden in Nederland.
Al was het maar een sticker verboden voor de wolf in verkeersbord stijl.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:10

tienus63 schreef:
Ik heb net een kleine donatie aan de stichting van Annemieke gedaan.
Ze wil een tv spotje maken, net zoals gedaan heeft over de ellende in de OVP.

Ik had eerlijk gezegd inmiddels ook wel flyers en stickers verwacht in en rond de wolven gebieden in Nederland.
Al was het maar een sticker verboden voor de wolf in verkeersbord stijl.

Goed zo.

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:33

SusanH schreef:
Ik las vorige week een verhaal op Facebook wandelaars op de Veluwe overdag, hert kwam in doodsangst voorbij. Wolf erachter aan. Mensen schrokken zich kapot. Niet alleen de vaart waarmee het ging ook het geluid wat ze hoorden ging door merg en been ( schijnbaar maken herten in doodsangst veel geluid) zij vonden het verschrikkelijk om mee te maken.



Dit vind ik dan weer echt een geval hallo mens die ver van de natuur af staat. Ja het is verschikkelijk maar wel iets wat in de natuur hoort en ja die is bikkelhard

mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 10:42

En daarom 'haat' ik de natuur. Is keihard, zowel voor predator als prooi. En doodgaan in het wild is sowieso een hard gelag, ook de dieren die oud, op, of ziek zijn creperen.

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:13

Ik had dat van de week nog, in de groen strook naast ons huis werd om 3 uur 's nachts iets vermoord... dat heeft een half uur lopen krijsen. En wij lagen lekker te slapen met de balkondeur open, dus dat was echt enig... Was overigens iets kleins, maar een hoop lawaai. Ik kan daar echt van huilen. Mja, ik had ook geen idee waar ik moest gaan zoeken en in mijn pyjama door oog hoog brandnetels en berenklauw heen klunen in het donker, leek mij ook een slecht idee.. Ik vond het echt horror, ik heb nog geschreeuwd, maar dat maakte geen indruk :(

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:17

Plus als je het roofdier dan weg kunt jagen zit je daar met een wild gewond dier, wat te bang is om behandeld te worden door een mens.
Dan kan het roofdier het maar beter afmaken.
Maar een half uur is wel erg lang...brrr. Meestal gat het wel wat vlotter.
Ja dat is natuur en bikkelhard. En wil daarom ook niet in mijn wij bij mijn tamme dieren.

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 11:52

Mijn tamme dieren doen al genoeg domme dingen met zichzelf verwonden zonder dat daar een roofdier aan te pas komt. Kost me al genoeg grijze haren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:02

Daks schreef:
SusanH schreef:
Ik las vorige week een verhaal op Facebook wandelaars op de Veluwe overdag, hert kwam in doodsangst voorbij. Wolf erachter aan. Mensen schrokken zich kapot. Niet alleen de vaart waarmee het ging ook het geluid wat ze hoorden ging door merg en been ( schijnbaar maken herten in doodsangst veel geluid) zij vonden het verschrikkelijk om mee te maken.



Dit vind ik dan weer echt een geval hallo mens die ver van de natuur af staat. Ja het is verschikkelijk maar wel iets wat in de natuur hoort en ja die is bikkelhard


Ik zou zeggen kijk het filmpje wat op Facebook staat. Ik kom dagelijks in het bos maar zit daar niet op te wachten. Het is echt heel heftig om te zien en te horen. En dan beweren mensen dat jagen inhumaan is en je het beter door de wolf op kan laten knappen. Het heeft imo niks met ver van de natuur afstaan te maken als je dat heftig vindt om te zien en mee te maken.

Ik geloof trouwens niet dat wolven worden ingezet om boeren weg te pesten. De grootste groep die er nu last van heeft zijn mensen die voor de hobby schapen hebben lopen.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:21

Ik heb het filmpje ook gezien. Afgrijselijk! Ja dat is misschien "natuur" maar hoe het filmpje wordt gepresenteerd, als "beter dan jagen of de slacht" schiet bij mij in het verkeerde keelsgat.
Bij een goed schot is er geen gekrijs.
Overigens laten ze ook niet zien hoe lang dat hert al in doodsangst door de wolf achterna is gezeten voordat het gepakt werd.

anca

Berichten: 1795
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:29

Walchelijk filmpje. Ik kon het niet uitzien |(

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:31

Ik heb het niet gezien en wil het ook niet zien.
Ja het is de natuur, maar niets wreder dan de natuur.
Een snel schot is veel vriendelijker. Slacht ook.
Maar goed zoiets kun je wel zeggen maar dat horen die mensen toch niet

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:33

Zou een jager dus een filmpje tegenover moeten zetten. Rustig grazend hertje, hertje valt om, klaar.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:35

een beetje emphatisch mens zou walgen van dieren in doodsangst. Hoe kun je daar van genieten?
Dan zit er idd iets verkeerd in de bovenkamer.
Toen mijn vorige kat nog buiten liep mocht hij nooit spelen met zijn prooi. }:) Als ik het zag zei ik doodbijten of ik pak hem af.. en dat deed hij elke keer braaf.
Wat betreft hobby schapen houders. Een vriend van mij is schapenhouder en moet er flink wat weg doen omdat men voortaan, in de gebieden waar hij zijn schapen laat grazen, nu grote runderen willen laten lopen. Die maken minder kans op aangevallen te worden. En dit is geen hobby voor die man, het is zijn inkomen.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:49

Die runderen zijn straks net zo goed het haasje als andere prooien schaarser worden. In Drenthe worden ook al koeien gepakt.

In Duitsland waarschuwen ze al voor het dijkonderhoud. Daar wordt in wolvengebieden nu gemaaid met machines, maar die leveren niet hetzelfde resultaat als schapen. Heb je een fantastische, milieuvriendelijke oplossing voor een belangrijk probleem, geef je er de voorkeur aan er roofdieren vrij rond te laten lopen. Daar snap ik echt niks van.

Wat er met het hert op het filmpje gebeurt (laten we dat dan "natuur" noemen) is ook wat er met weidedieren binnen een omheining gebeurt. Ik moet er niet aan denken dat dit met mijn paarden zou gebeuren!
Laatst bijgewerkt door Mac op 14-09-23 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:53

In Brabant grens Limburg zijn ook al runderen gepakt.

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:54

DuoPenotti schreef:
In Brabant grens Limburg zijn ook al runderen gepakt.

Wanneer?
En volwassen of jongvee?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 12:58

Daar is het toch al weer even rustig? In Drenthe jongvee deze week. In Speuld en Tongeren weer schapen. Het lijkt niet te stoppen daar momenteel.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:02

beide

Mei 2022
Volgens DA wolf, DNA niet duidelijk, zoals zo vaak bij koeien.
Volgens Leugendveld is het een hond.
maar dit is het gebied van GW1625m

https://ep-map.com/report/14018
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/408 ... n-een-wolf

april 2020
Dit zijn schotse hooglanders van 1 jaar oud.
Van 1 is dna bevestig de andere is niets meer van te vinden op Bij12, ook niet onbekend
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... meren-wolf

Nog even op het bij12 lijstje gekeken

Gw1625m
heeft 28-08 2020 ook een kalf gedood
19-10 2020 ook een kalf

En dan bovenstaande

In totaal heeft hij in Nederland 172 stuks dood vee achter zijn naam staan waar DNA bekend van is.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-09-23 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:18

Ik heb het filmpje niet gezien maar heb genoeg natuur films en documentaires gekeken om te weten hoe het gaat. En nee, dat is niet mooi. Ik zou het ook niet in het echt willen zien of horen.

Ik vind de natuur prachtig, ook de wolf. Die gun ik ook de hongerdood niet. Dus ja het hoort erbij. Maar ik vind het lastig aanzien en voor gehouden dieren die geen kant op kunnen is het helemaal afschuwelijk.

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:23

Het idee van survival of the fittest spreekt me wel aan. Maar de manier waarop het roofdier het prooidier aan het eind laat komen... dat vind ik wel lastig. Ik heb laatst een artikel gelezen over een dame in Rusland en die werd levend opgegeten door een beer. Dat is toch wel gruwelijk. Die ging namelijk ook haar moeder meerdere keren bellen en die kon dus meeluisteren |(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34752
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:30

O getver.

Ik kijk trouwens heel veel natuurdocu's. Maar het moment supreme en de echte geluiden die erbij horen krijg je niet te zien. Je ziet wel dat ze zo'n prooidier opjagen, een keelbeet komt misschien ook nog wel in beeld maar de echte doodsstrijd zie je niet in beeld. Pas daarna schakelen ze weer in en zie je de roofdieren eten. Daardoor lijkt het minder heftig dan het in werkelijkheid is. Naïef misschien maar dat is wel het beeld wat ons voorgehouden wordt.

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:38

Sanet schreef:
Het idee van survival of the fittest spreekt me wel aan. Maar de manier waarop het roofdier het prooidier aan het eind laat komen... dat vind ik wel lastig. Ik heb laatst een artikel gelezen over een dame in Rusland en die werd levend opgegeten door een beer. Dat is toch wel gruwelijk. Die ging namelijk ook haar moeder meerdere keren bellen en die kon dus meeluisteren |(

Survival of the fittest is niet de werkelijkheid. Survival of the most adaptable wel, anders waren wij nu neandertalers geweest of uitgestorven. De mens is niet de fittest diersoort, wel een die goed met veranderende omstandigheden om kan gaan en die veranderende omstandigheden zijn een "vaste" factor in de natuur.

Roodvos

Berichten: 6713
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:44

Sanet schreef:
Het idee van survival of the fittest spreekt me wel aan. Maar de manier waarop het roofdier het prooidier aan het eind laat komen... dat vind ik wel lastig. Ik heb laatst een artikel gelezen over een dame in Rusland en die werd levend opgegeten door een beer. Dat is toch wel gruwelijk. Die ging namelijk ook haar moeder meerdere keren bellen en die kon dus meeluisteren |(

Dat is dit artikel uit 2016:
https://www.ad.nl/buitenland/moeder-hoo ... ogle.nl%2F
Alleen tekst, maar desalniettemin toch heftig.
Gezien de datering is het oorspronkelijke artikel/incident al van 2011, maar dan zonder de details:
https://www.parool.nl/nieuws/bruine-bee ... ~b1bd245b/

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:56

SusanH schreef:
O getver.

Ik kijk trouwens heel veel natuurdocu's. Maar het moment supreme en de echte geluiden die erbij horen krijg je niet te zien. Je ziet wel dat ze zo'n prooidier opjagen, een keelbeet komt misschien ook nog wel in beeld maar de echte doodsstrijd zie je niet in beeld. Pas daarna schakelen ze weer in en zie je de roofdieren eten. Daardoor lijkt het minder heftig dan het in werkelijkheid is. Naïef misschien maar dat is wel het beeld wat ons voorgehouden wordt.

Ik heb best wel docu's gezien waarin het wel in beeld komt en ik wil dan ook niet weg kijken want het is de realiteit. De minder mooie kant van de natuur. Ik ben er redelijk gehard in, maar prettig is het zeker niet. Daarbij zou ik het echt horror vinden als zoiets gebeurd in het echt, waar je bij staat terwijl je je hondje aan het uitlaten bent.

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 14:17

Hapslikweg kan ik wel verdragen, al weet ik ook niet zo goed hoe dat dan is voor het opgegeten dier.
Eigenlijk vind ik de natuur maar gewoon stom. Ik zag laatst in een flits ook een filmpje van een wilde kudde paarden zien, maar die hengst vond het veulen niets en dat ging dus ook echt niet goed.

Enniewees... dat terzijde.

Ik twijfel heel erg of ik uit die Whatsapp groep wil of niet. Ik was laatst al 2x in de ochtend wakker geworden met een in stukken gescheurd dier. En ik weet wel dat het gebeurt, dus daarvoor hoef ik niet in de groep en dat het op een bepaalde plek gebeurt, wil niet perse zeggen dat de volgende dag daar ook is. We weten ook met welk gemak ze de volgende dag gewoon 40 km ergens anders kunnen zijn.