Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roodvos

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:45

VNG heeft een handelingsperspectief gepubliceerd voor burgemeesters mbt noodsituatie met een wolf.

Ik vind het wel een beetje chaotisch artikel. Maar het is een begin zullen we maar denken.

VNG tegen gemeenten: 'Bereid je voor op een incident met een wolf' - https://nos.nl/r/511724

tienus63

Berichten: 12148
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:01


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34747
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:08

Ik heb volgende week een excursie naar de wildkansel ik ga eens navragen. Ben er vorig jaar ook geweest, het is midden in een rustgebied op een open plek. Dat zijn sowieso al plekken waar wild graag samen komt. Van voeren heb ik niks gemerkt. Er liep ook een vos, dat was echt bijzonder volgens de gids. Enige wat er kunstmatig was is de waterpoel die ze bij kunnen vullen tijdens aanhoudende droogte. Dat is geen overbodige luxe in een verder normaal droog gebied. Want de grote plassen die er in de buurt liggen zitten hoge hekken omheen ( Heidebloemplas, Kreelseplas). Op weg naar de kansel zagen we trouwens ook al herten. Ik kom heel vaak en graag in de natuur, dit voelde nergens nep of in scène gezet dieren vertoonden natuurlijk gedrag.

tienus63

Berichten: 12148
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:08

Zichtmelding Nijensleek

Citaat:
21 april 2024
Rond 0.45
2 wolven gespot dicht bij de T splitsing Moerhoven/Heerendijk in Nijensleek.

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.

Aanvallen worden alleen gemeld met toestemming van de eigenaar.

Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!


Bron meldingen wolven in Westerveld
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:13

Niet te geloven, een wolf bijt een mens en dan nog mag die niet geschoten worden dan moet die gevangen worden verdoofd worden enzovoort.... Nederland is toch helemaal van het padje 8)7

tienus63

Berichten: 12148
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:20

Jij bent niet voor nop geëmigreerd:)

tienus63

Berichten: 12148
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:22

Aanval Kootwijkerbroek

Citaat:
Kootwijkerbroek Gelderland
21-04-2024
Afgelopen nacht weer 8 schapen gegrepen bij dezelfde eigenaar
De teller staat bij hem deze week op 56

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

tienus63

Berichten: 12148
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:22

Leest men over de mogelijke aanval heen op een paard gisteren? @ iedereen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34747
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:24

Lelieveld wil de wolf in Ermelo toch ook een zender geven. Ik zeg, autoraampje omlaag en halsband om.

Die arme man in Kootwijk houdt niks meer over ;(

Ja tienus gelezen. Hopelijk knapt het paard goed op en blijft de wolf nu weg daar.

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:25

Roodvos schreef:
VNG heeft een handelingsperspectief gepubliceerd voor burgemeesters mbt noodsituatie met een wolf.

Ik vind het wel een beetje chaotisch artikel. Maar het is een begin zullen we maar denken.

VNG tegen gemeenten: 'Bereid je voor op een incident met een wolf' - https://nos.nl/r/511724


Ik snap de logica weer eens niet, een wolf valt in principe een mens niet aan. Maar wel als de wolf zich bedreigd voelt wel en dat gebeurd natuurlijk snel in een dichtbevolkt land waar hij wel vee of huisdieren pakt.

De aanval op de grote paarden in Oosterbeek vind ik zorgelijk.

En die schapen, ja dat zat er wel in als ze ze niet verplaatst hebben in de tussentijd. 56 is enorm veel, maar verplaatsen lijkt me toch echt noodzakelijk!

Celebi
Berichten: 3784
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:26

Dat gewonde paard is erg heftig ja.. Ben benieuwd of het inderdaad een wolf geweest is. Ik vind die 56 schapen van 1 eigenaar ook wel heel pittig. Arme dieren. De eigenaar heeft dan ook geen mogelijkheid om ze te verplaatsen denk ik? Anders zou je dat toch wel doen na zo'n aanval lijkt me.

knollentuin
Berichten: 10403
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:30

tienus63 schreef:
Leest men over de mogelijke aanval heen op een paard gisteren? @ iedereen.


Nee afschuwelijk- hoop dat de wonden meevallen en er verder geen schade aan de dieren is als je leest dat de wei zo omgeploegd is is er wel echt een tijdje gejaagd op ze.

tienus63

Berichten: 12148
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:33

Ik geef het niet eens meer door aan de nieuwsredactie.
Duurt drie lang drie breed voordat het geplaatst wordt op VN.

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:40

Nou Tienus, ik heb toch even een mod getipt.

Lijkt me wel belangrijk dat het op VN komt zodat mensen op de hoogte zijn en blijven van wat er gebeurd en ze hun dieren goed gaan beschermen voor zover mogelijk.

knollentuin
Berichten: 10403
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:42

tienus63 schreef:
Ik geef het niet eens meer door aan de nieuwsredactie.
Duurt drie lang drie breed voordat het geplaatst wordt op VN.

Daar zou best iets meer prioriteit aan gegeven mogen worden lijkt me- wat elisa ook zegt , toch belangrijk dat men weet dat ze ook op paarden jagen.

tienus63

Berichten: 12148
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:01

Schapenhouder zet hondenkennel in weiland om schapen te beschermen.

Citaat:
21 april 2024/Nederland

Hondenkennelhekken voor de schapen: ‘Ik bescherm gewoon mijn dieren’

Het is de zorg voor zijn dieren, die de Zoelmondse hobbyboer drijft. ,,Ik wil ze beschermen, of het nu om een pony, kippen of schapen gaat. Ik heb in het afgelopen jaar vijfmaal een vossenaanval gehad. Nou, dat went nooit. Dus een eventuele wolf ook niet.”
Toen een paar weken geleden werd gemeld dat een wolf rakelings langs een van de weilanden van zijn schapen was gelopen, werd het voor Henk Jan duidelijk dat hij in actie moest komen.
,,Of het nou een wolf is of niet. Het lijkt wel een soort hybride-soort, een wolf die hondengedrag vertoont. Je ziet filmpjes van wolven die met fietsers mee rennen. Nou, dat vind ik eigenlijk hondengedrag. Volgens mij maakt een wolf zich juist meestal uit de voeten als hij een mens ruikt. En dat kan-ie op een kilometer afstand.”

Hij zou er niet eens zoveel moeite mee hebben als een wolf één van zijn schapen te grazen zou nemen. ,,Om op te eten, akkoord, als er één karkas in een weiland zou liggen dan kan ik dat nog begrijpen en redeneren dat het er nu eenmaal bij hoort."

Het is een slachting, terwijl ik echt probeer om mijn dieren een mooi leven te bezorgen.

Maar nu is het gewoon overal een hap nemen en weer verder, vertelt hij. ,,Het is een slachting, terwijl ik echt probeer om samen met mijn moeder en zus onze dieren een mooi leven te bezorgen. Ik zie het met de vossen ook, het is één grote ravage als ze bij je dieren kunnen komen. En dan heb ik nog makkelijk praten, want ik hoef hier niet van te leven. Voor een grote schapenhouder ligt dat anders, dat snap ik.”
Op de kop getikt via Marktplaats

De Zoelmonder heeft zijn hekken op de kop getikt via Marktplaats: ,,Ik ben op zoek gegaan naar hekken die normaal gesproken voor een hondenkennel worden gebruikt. Ik had zelf al een paar van die hekken voor mijn hond."

Het oogt heel stevig, maar ziet er misschien wat apart uit in een weiland. ,,Mensen kijken er wel van op, ze zijn nieuwsgierig merk ik. Ik hoop dat het genoeg is, maar als het nodig zou blijken, moet er ook nog een soort dak op.” Elke avond bergt hij zijn schapen veilig op achter de hekken: ,,Je wil ze liefst toch buiten houden, dat is fijn voor ze.’’
https://www.gelderlander.nl/buren/honde ... a401abfde/


Afbeelding
Afbeelding

Geen wolf in cultuurlandschap
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=3 ... tid=WC7FNe

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:03

Heel verstandig!

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:04

Ik had het dak ook maar dicht gemaakt.

Skessa_
Berichten: 10689
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:06

Sanet schreef:
Ik had het dak ook maar dicht gemaakt.


Ja precies!

Het ziet er wel heel sneu uit zo die schaapjes in hun gevangenis

tienus63

Berichten: 12148
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:07

Bedankt voor het tippen van een mod.

DuoPenotti

Berichten: 29937
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:08

En met die regen zo een modderpoel.

Ik ben benieuwd of het werkt. Ik hoop het.
En de stress als er 1 aan de buitenkant die naar binnen wil.

Maar goed gedaan, hij moet wat.

Celebi
Berichten: 3784
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:12

Daar is gewoon in te klimmen lijkt me? Zeker met dat houten hekje ernaast? :(

Ik vind het echt bizar dat we jarenlang streven voor de vrijheid van vee. Voor fijne leefplekken buiten met voldoende ruimte en beschutting en nu moeten alle beestjes weer hop naar binnen achter tralies. Snap het echt niet dat dit zo kan gebeuren..

DubbelFun

Berichten: 88802
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:17

Zonder dak gaat dat hok niet werken, dat mag duidelijk zijn.

Babootje

Berichten: 26414
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:21

Wintu schreef:
DuoPenotti schreef:
https://www.ed.nl/buitenland/inwoners-f ... T-pQPPoN1a

deze was al geplaatst als ander artikel toch? Sorry anders voor de dubbel.

Maar ze vermoeden toch steeds meer dat de wolf de kleine Emile heeft gedood


De dorpelingen ja, de instanties niet, maar er kan helemaal niets worden bevestigd, als een volwassene het kind heeft mee genomen en gedood en heeft achtergelaten in het bos, dan kan het zijn aangevreten door wilde dieren en dan krijg je die markeringen ook op de botten. Aangezien botten het enige zijn dat gevonden is, kunnen ze het dus helemaal niet gooien op de wolf.


Wat ik een risico vind door nu naar de wolf te wijzen, is dat wanneer een wolf dit niet heeft gedaan, maar gewoon een mens de dader is, deze dan mooi makkelijk er mee weg komt. Zou toch wat zijn, dat een moordenaar nu in zijn handje staat te lachen, omdat iedereen naar de wolf kijkt.


En nu de schoentjes van Emile zijn terug gevonden zonder veters staat betrokkenheid van een derde ook nog steeds open.

DuoPenotti

Berichten: 29937
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:24

Link?

Ik denk zelf dat hij is gedood door een mens en later aangevreten is door een wolf.
Maar goed, het kan ook anders.

Maar de veters uit de schoenen is nooit logisch, ook niet bij een persoon, waarom?