Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knollentuin
Berichten: 10403
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:27

DubbelFun schreef:
Zonder dak gaat dat hok niet werken, dat mag duidelijk zijn.


Idd ,straks overal volières met vee erin -mooi landschap word t - en wat een stress voor die schapen als er wolven omheen gaan lopen

Onali

Berichten: 18494
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-24 10:29

Die Santos is trouwens een PRE en haar paarden staan tussen Doorwerth (al vaker wokvenaanvallen geweest Renkum en Heelsum, beekdal) en Oosterbeek in.

Paarden stonden aan de uiterwaarden dus langs de rivier de Rijn.

Ik ken haar niet maar ze heeft haar FB open waar ze alles heeft geplaatst.
Wel raar dat haar vader het bloed niet zag op een wit paard.



Die kennel is leuk bedacht voor die schapen maar toe er dan ook een dak op. Dit heeft totaal geen zin zo.

Popstra
Berichten: 13826
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:32

Joh mss is vaders geen paardenman he.
Is mijn man ook niet, helpt met alles maar zou zoiets ook niet snel zien
Laatst bijgewerkt door Popstra op 21-04-24 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:32

Haar vader is dan vast familie van mijn man, die ziet ook logische dingen gewoon niet. Hij ziet het echt niet. Ik snap niet hoe dat werkt, maar het registreert gewoon niet dat er zoiets is…

Sneue boel, hoe dan ook, voor haar en voor het paard.

rien10
Berichten: 14767
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 11:04

Elisa2 schreef:
Roodvos schreef:
VNG heeft een handelingsperspectief gepubliceerd voor burgemeesters mbt noodsituatie met een wolf.

Ik vind het wel een beetje chaotisch artikel. Maar het is een begin zullen we maar denken.

VNG tegen gemeenten: 'Bereid je voor op een incident met een wolf' - https://nos.nl/r/511724


Ik snap de logica weer eens niet, een wolf valt in principe een mens niet aan. Maar wel als de wolf zich bedreigd voelt wel en dat gebeurd natuurlijk snel in een dichtbevolkt land waar hij wel vee of huisdieren pakt.

De aanval op de grote paarden in Oosterbeek vind ik zorgelijk.

En die schapen, ja dat zat er wel in als ze ze niet verplaatst hebben in de tussentijd. 56 is enorm veel, maar verplaatsen lijkt me toch echt noodzakelijk!

Nee. Wolven afschieten is toch echt noodzakelijk. De boel wordt omgedraaid. Er is in nl geen plaats voor wolven, DUS moeten schapen verplaats worden.

DuoPenotti

Berichten: 29929
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 11:07

Nederland is op groen gebied totaal doorgedraaid en de weg kwijt. Op alle vlakken.

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:08

Ja dat vind ik ook Rien, maar als dat niet kan is het toch echt het beste om de dieren te verplaatsen van een plek waar ze aangevallen zijn anders zal de wolf steeds terug blijven komen.

Haha Sanet, ik moet even hartelijk lachen om hoe je dat omschrijft. Ik herken dat ook wel bij sommige mensen.. :+

Hmja daar is ook veel bosgebied waar Santos staat, neem aan dat ze dus buiten stonden s'nachts?

tienus63

Berichten: 12146
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:20

Wie meer weet over een ernstig incident, paard uiteindelijk afgemaakt, in Oldeholtpade, wordt verzocht dit te melden aan Meldingen wolven in Westerveld.

Betrokkenheid van wolf/wolven wordt niet uitgesloten vanwege de locatie.

Citaat:
Iemand meer info?

21 april 2024
Oldeholtpade
Afgelopen nacht is in Oldeholtpade een paard afgemaakt na ernstige verwondingen opgelopen te hebben.
De stal stond vol met paarden in individuele boxen. Het kleinste paard is ingeslapen. Er waren geen zichtbare sporen van wolven.

Maar gezien het gebied kunnen er wolven in de buurt zijn geweest.

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.

Aanvallen worden alleen gemeld met toestemming van de eigenaar.

Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!

Bron meldingen wolven in Westerveld
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253

Happinez

Berichten: 8399
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:26

tienus63 schreef:
Wie meer weet over een ernstig incident, paard uiteindelijk afgemaakt, in Oldeholtpade, wordt verzocht dit te melden aan Meldingen wolven in Westerveld.

Betrokkenheid van wolf/wolven wordt niet uitgesloten vanwege de locatie.

Citaat:
Iemand meer info?

21 april 2024
Oldeholtpade
Afgelopen nacht is in Oldeholtpade een paard afgemaakt na ernstige verwondingen opgelopen te hebben.
De stal stond vol met paarden in individuele boxen. Het kleinste paard is ingeslapen. Er waren geen zichtbare sporen van wolven.

Maar gezien het gebied kunnen er wolven in de buurt zijn geweest.

Graag zichtmeldingen en aanvallen zsm doorgeven via 06-26952282. Sla dit nummer aub op in uw telefoon.
Dit nummer wordt alleen gebruikt via WhatsApp of SMS.

Aanvallen worden alleen gemeld met toestemming van de eigenaar.

Blijf aub de zichtmeldingen doorgeven. U helpt hier dierenhouders enorm mee!

Bron meldingen wolven in Westerveld
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6721468253


Ik zag de melding ook net in de app langkomen.
Weet niet zo goed wat ik er van moet denken.
Nu ken ik de ins en outs ter plekken natuurlijk niet maar op basis van het bericht vind ik het ook wel een beetje bijzonder om direct aan een wolf te denken, zeker omdat er verder geen aanwijzingen zijn. ( om het gelijk in een wolven app te melden bedoel ik )

Ongelukken gebeuren nou eenmaal , ook in stallen.

tienus63

Berichten: 12146
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:32

Juist vanwege de regio is het natuurlijk gemeld.

Ik kan me wel voorstellen dat er paniek in de tent kan komen, ongeacht of de stal potdicht is of dat openingen tralies hebben.
Als een sensibel dier een roofdier ruikt en of ziet, je weet niet wat er gebeurt.
Mochten er sporen van een wolf worden aangetroffen buiten de stal op het erf etc, dan denk ik dat dier in blinde paniek is geraakt of koliek heeft gekregen door de stress en wellicht heeft ie vastgelegen in de stal.

Anyway, dit is absoluut een situatie waar ik bang voor ben bij dieren op stal.
Ook al sluit je ze potdicht op, ik vind dit een realistisch scenario.

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:35

Ja inderdaad, mijn ouders dachten afgelopen week ook dat er misschien een wolf in de buurt was geweest omdat de paarden 1 nacht heel onrustig waren geweest. Het kan ook de wind zijn geweest, maar als er veel wolven zitten is dit toch ook een scenario om rekening mee te houden.
Het kleinste paard is wel meestal het eerste/ makkelijkste slachtoffer..

Happinez

Berichten: 8399
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:36

Jawel , echter kan een dier ook zonder wolf stress/ koliek e.d. krijgen.
Vorig jaar vond ik mijn pony ook met een ernstige draadwond ( strekpees door ) in de wei ... ja is dat dan gelijk te wijten aan een mogelijke wolf omdat ik in het gebied woon ?
Nee , op basis van de info die nu bekend is snap ik de melding niet helemaal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34746
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:41

Er waren verder ook geen andere paarden gewond of tekenen van onrust zover ik begrijp. Ik heb vorig jaar gezien hoe een paard met levensbedreigende koliek door kan draaien. Dat is echt naar om te zien en als hij niet ingeslapen was, dan was hij ook overleden. Dat kan het natuurlijk ook zijn geweest.

tienus63

Berichten: 12146
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:44

Maar aan de andere kant hoeveel paarden raken ernstig gewond bij een koliek aanval op stal, ook al rollen ze zich vast.
Meestal geven ze het dan op en blijven tegen het schot aan liggen.

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:45

Zolang we niet weten wat de verwondingen waren kunnen we er niks over zeggen..bij ernstige koliek laten ze zich vaak vallen en kunnen zich vastrollen in de stal. Ik denk wel dat als het door wolven zou komen dat er meerdere paarden in paniek zouden moeten zijn geraakt.

Het is alleen wel een scenario om "ook" rekening mee te houden, los van of dat in dit geval terecht was of niet.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 14:09

DuoPenotti schreef:
Nederland is op groen gebied totaal doorgedraaid en de weg kwijt. Op alle vlakken.

Maar. Ik vind wolven absoluut niet "groen". Dat zijn ze echt niet. Ze eten dieren die "groen "zijn. Maar daardoor worden ze zelf niet "groen". Integendeel zelfs. Zelf zijn ze bloedrood. :(

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 14:48

Ik ben ook heel benieuwd hoe het er bij de Partij voor de Dieren aan toe gaat. Bijvoorbeeld een vergadering over de wolf..
Jaren pleiten voor paarden en dieren zo veel mogelijk pleite en nu zo simpel als wat zeggen dat je 's nachts maar in een potdichte stal moet stoppen.

Ik denk dat het voorval van het ingeslapen paard, van het artikel hierboven, ook daarom gedeeld wordt. Bewustwording dat je paard op hokken (als het al mogelijk is) alsnog flinke risico's met zich mee brengt. Bijvoorbeeld een wolf die langs de stal loopt of binnen probeert te komen.
Ik denk dat Geen Wolf ook wel meer informatie heeft van de eigenaar, genoeg om een wolf bij de stal te vermoeden. Maar dat de eigenaar zo anoniem mogelijk wilt blijven, anders stond er ook wel een foto van het paard bij etc.

Om aan het grote publiek te laten weten dat het paard een snee hier en daar had, voegt weinig toe. Dan nog kun je zeggen "ongelukken in stallen gebeuren nu eenmaal".

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 16:18

rien10 schreef:
Elisa2 schreef:


Ik snap de logica weer eens niet, een wolf valt in principe een mens niet aan. Maar wel als de wolf zich bedreigd voelt wel en dat gebeurd natuurlijk snel in een dichtbevolkt land waar hij wel vee of huisdieren pakt.

De aanval op de grote paarden in Oosterbeek vind ik zorgelijk.

En die schapen, ja dat zat er wel in als ze ze niet verplaatst hebben in de tussentijd. 56 is enorm veel, maar verplaatsen lijkt me toch echt noodzakelijk!

Nee. Wolven afschieten is toch echt noodzakelijk. De boel wordt omgedraaid. Er is in nl geen plaats voor wolven, DUS moeten schapen verplaats worden.

Helaas kun je met die gedachtengang momenteel helemaal niets en het gemiddelde weidedier heeft er ook niet zo veel aan., was het maar zo mooi.

Wintu

Berichten: 3066
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 16:21

Mist schreef:
Niet te geloven, een wolf bijt een mens en dan nog mag die niet geschoten worden dan moet die gevangen worden verdoofd worden enzovoort.... Nederland is toch helemaal van het padje 8)7


Ik heb uit het ronde tafel gesprek begrepen, dat men een wolf dan wil zenderen en als ie het dan nog 2 keer flikt bij mens of dier, dan pas afgeschoten mag worden. Tja, ik moet gelijk aan de OVP denken, het spelen voor God door de mens, natuurparkje spelen, ongeacht de schade aan derden of dieren. Compleet gek geworden zijn ze

DubbelFun

Berichten: 88801
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 16:35

Dus een wolf die al een probleemwolf is moet eerst 'geschoten' worden om gezenderd te worden, dan mag ie nog 2x mens of dier aanvallen en dan pas gebeurd er iets...... hopelijk werkt de zender dan nog c.q. is het bereik voldoende om hem te achterhalen.
Of zouden ze ook een landelijk signaalnetwerk voor wolven gaan opzetten ??

Popstra
Berichten: 13826
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 16:48

Wolven zijn al gezenderd...wellicht niet alle uiteraard maar een aantal wel.

Vroeg me trouwens af hoe ze het bij Bij12 vinden dat er zo veel en zo vaak DNA afgenomen moet worden!?
Zullen ze dat uberhoupt verwacht hebben!?

tienus63

Berichten: 12146
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 17:13

3 schapen gedood Vledder, achter wolfwerend raster.

Citaat:
Vledder Drenthe
21-04-2024

3 schapen doodgebeten achter wolfwerend raster in Vledder.

Meldingen over graag zo snel mogelijk aan de beheerders via whatsapp wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889

#geenwolf

Afbeelding

Bron geen wolf
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=K35XfP

Elisa2

Berichten: 37544
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 17:31

Mijn moeder is boos, de schapen in Kootwijkerbroek die alweer gepakt zijn. (inmiddels 58) Staan achter een banketstaaf laag schrikdraadje en worden dus nog steeds totaal niet beschermd. Ze begint te denken dat ze het er om doen..

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 17:55

Tsja, of de eigenaar geeft de schapen nog een kans om langs dat draadje te komen als ze wel “bezoek” krijgen om zo nog iets van hun leven te kunnen redden ipv achter “wolfwerend”, wat in ieder geval alleen maar schaapwerend is.

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 18:26

Is dat die locatie waar aanval op aanval is?
Verplaats ze dan in iedergeval, al is het een ander weiland. Doe iéts. Zo sta je er echt op te wachten tot alles dood is.