Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:13

Precies. En dan maar zeggen schieten mag niet.
Dat is net zo'n leugen als de hele lijst met andere leugens.

Lanoca
Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:17

Fijn dat in Zweden wordt door gepakt. Dat is een goed voorbeeld over hoe het kan. Natuurlijk moeten die zoekhonden zich een wegbanen door alle wolvenliefhebbers. Als er direct actie wordt ondernomen en niet eerst gediscussieerd moet worden scheelt dat veel leed. Al deze wolven die almachtig worden gemaakt doordat ze hun gang kunnen blijven gaan, zijn echt niet bang van een bluffende mens. Eens moet er wat gebeuren.

Roodvos

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:31

dierenfan schreef:
Hoezo? Ik reageer gerust dat ik absoluut tegen de wolf ben in Nederland en ze gisteren van mij allemaal afgeschoten mogen worden. Echter als je in gebied vol wolven weide dieren hebt dan moet je iets. Net als die schapenboer die zeer veel schapen kwijt is, aanval 5 gehad en niets veranderd. Dat is gewoon nalatigheid. Plaats minimaal wolfwerende omheining als verplaatsen of ophokken absoluut onmogelijk is.

Deze man had toch vanuit niets ineens 5 nachten achter elkaar de wolf "op bezoek" gehad? Dan vind ik je, voor dat individuele geval, te kort door de bocht. Het is gewoon niet te doen om in 5 dagen een wolfwerend raster uit de grond te stampen. Helemaal niet als dat ook nog een goedgekeurd raster moet worden en er eerst een wolvenconsulent moet langskomen. En als ik mij niet vergis zat er ook nog een weekend in. Dan is het sowieso een uitdaging om op zo korte termijn aan voldoende materiaal te komen.

Daarmee in het midden latend of betreffende schapenboer preventief had kunnen handelen op basis van aanvallen in de omgeving.

Zo verbaas ik mij erover dat bij mij in de omgeving er nog geen enkel wolfwerend raster is en de shetlanders en schapen allemaal nog achter een kniehoge omheining staan. Er zijn hier nog geen aanvallen geweest, maar de laatste periode zijn er wel regelmatig zichtmeldingen in de buurt. Nu is er nog tijd om de afrastering aan te pakken. Dadelijk liggen de eerste ponies of schapen dood in het land en is er paniek.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:31

Lanoca schreef:
Fijn dat in Zweden wordt door gepakt. Dat is een goed voorbeeld over hoe het kan. Natuurlijk moeten die zoekhonden zich een wegbanen door alle wolvenliefhebbers.


Ik vraag me dan wel af hoe de jagers daar mee om gaan. Het lijkt me wel verstandig om het moment van jagen een beetje discreet te houden. Maar kan me ook voorstellen dat wolvenliefhebbers wel mensen ter plaatse hebben die de boel in de gaten houden.

Om het leven van de pony's geven deze lui echt absoluut niets, maar dat is hier net zo.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:36

Vaak wordt er in beroep gegaan door de wolvenclubs vanwege beschermingsjachten als dat schapen betreft. Maar deze pony's waren echt landelijk nieuws en iedereen had het erover en er is zelfs geen bezwaar ingediend door de wolven vrienden in dit geval. De publieke opinie woog in dit geval toch zwaarder waarschijnlijk. De balkon bioloog heb ook niks van zich laten horen.

Loretta
Berichten: 8777
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:44

Dat gaat daar dan toch wel anders dan hier. Want hier is pro wolf gewoon van mening dat pony en paardeneigenaren niet zo moeten zeuren als hun geliefde dier gepakt wordt.

dierenfan
Berichten: 9635
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 11:49

DuoPenotti schreef:
Wolfwerende omheining bestaat niet...
Een andere omheining kan.


Klopt maar ontmoedigd wel wat. Het is niet DE oplossing maar niets doen na aanvallen is weer helemaal het andere uiterste natuurlijk

SunnyHorse
Berichten: 1260
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 12:05

Mist schreef:
De wolf die 2 ponies pakte in Zweden is geschoten gisteren avond.

Hoe doen ze dat in Zweden;
ze hebben getrainde Predator Dogs die het spoor bij de aanval oppakken. Daarmee gaan ze lopend achter de honden aan ( aangelijnd) het spoor volgen. Als de honden aangeven dat ze weten waar die Wolf zit zetten ze een perimeter op, vervolgens wordt de wolf met andere honden weer uitgedreven waar die zit en opgewacht door Jagers. Deze honden hebben altijd beschermde vesten aan met ijzeren pinnen om ze tegen wolven te beschermen. Vaak zelfs ook met camera's.

@nyaleti: dat is hoogst waarschijnlijk de Wolf die een Wuustwezel zit op het schieterrein daar (weer heel toevallig op een militair oefenterrein.....) de wolf Emma en haar nwe vriendje


Het puzzelde mij ook wel wat hoe je het beste een lik op stuk beleid kon uitvoeren. Met spoed dna afnemen en onderzoek bij het slachtoffer in de hoop het dna profiel van de dader te vinden en met dit profiel in de hand de wolven vragen mee te werken aan dna onderzoek leek me ingewikkeld.

Maar hoe dit in Zweden gelukt is lijkt me eigenlijk heel handig!

Maaaarije

Berichten: 1764
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 12:09

DubbelFun schreef:
Maaaarije schreef:
Er bestaan vee drijvers aan een stok O:)
Zie iedereen al met z’n ding lopen straks :Y)

Een veedrijverstok is veel korter dan een wandelstok, dus de wolf moet nóg dichterbij je zijn én geeft slechts een schok van 5/6000 Volt. Iets als een Zap-cane is langer en geeft een schok van 1 miljoen Volt (zegt de adv :) ) . Verder is lopen met een wandelstok minder opvallend als met een veedrijverstok :)
Voordeel van de veedrijverstok is dat ze hier makkelijk verkrijgbaar zijn.


Klopt maar ik verwacht wel dat je meer effect hebt met 5/6000 Volt dan met een puntje van een wandelstok.
Een zap-cane ken ik verder niet.
Inderdaad wel een stuk opvallender dan een wandelstok.

Ook geen idee hoe een wolf zou reageren als ze een schok krijgen.

Lanoca
Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 12:49

Ik ben bang dat wolven, in plaats van het hazenpad kiezen, in de aanval overgaan. Zij zullen als je ze van zo dichtbij een por geeft van zich af bijten. Zo’n taser op enige afstand lijkt mij een stuk veiliger.

dierenfan
Berichten: 9635
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 12:49

Dagahra schreef:
dierenfan schreef:
Hoezo? Ik reageer gerust dat ik absoluut tegen de wolf ben in Nederland en ze gisteren van mij allemaal afgeschoten mogen worden. Echter als je in gebied vol wolven weide dieren hebt dan moet je iets. Net als die schapenboer die zeer veel schapen kwijt is, aanval 5 gehad en niets veranderd. Dat is gewoon nalatigheid. Plaats minimaal wolfwerende omheining als verplaatsen of ophokken absoluut onmogelijk is.

Moet je ook maar net de financiële middelen voor hebben :+


Verplaatsen hoeft toch niet duur te zijn? Hier Zeeland is in principe nog wolf vrij. Als ik afgelopen december veel dreiging had gevoelt vanuit de wolf die hier toen 2 weken in omgeving was had ik ze gerust zo opgeladen en bij vrienden gebracht. Had niet veel moeten kosten. Zitten de wolven overal tja dan is dat geen optie meer dus volgend plan dan bedenken. Dat kan duur en goedkoop natuurlijk en nieuw of zoveelste hands. Als het maar werkt. Ik zou de paddock rondom de stallen gaan laten lopen en meer doen dan wolfwerend hekwerk en dan stallen die hermetisch dicht kunnen. Of als alles mij te duur is dan verkopen. Ook dat is verantwoordelijkheid nemen hoe ontzettend zuur ook als je dat om een reden als aanwezigheid van wolven dat moet doen. Persoonlijk vind ik het idee om op te moeten sluiten s nachts nog steeds afschuwelijk en indien ik dat kan voorkomen ga ik dat voorkomen maar ga ze niet aanbieden als wolven voer.

dierenfan
Berichten: 9635
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 12:51

Lanoca schreef:
Ik ben bang dat wolven, in plaats van het hazenpad kiezen, in de aanval overgaan. Zij zullen als je ze van zo dichtbij een por geeft van zich af bijten. Zo’n taser op enige afstand lijkt mij een stuk veiliger.


De ene wel de andere niet. Zijn net honden. Mijn ene zou vluchten en daarna omdraaien en op afstand blijven. Mijn andere zou direct tot aanval en verdediging over gaan zonder secondes twijfel. Wolven zijn wat dat betreft gewoon met honden te vergelijken in eerste reactie. Ze hebben alleen waarschijnlijk betere conditie en veel meer kracht plus ervaring tot killen in tegenstelling tot de gemiddelde hond.

DubbelFun

Berichten: 88745
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 12:52

Mist schreef:
...balkon bioloog
Ik stel deze voor als Woord van het Jaar 2024. :)

Karintich

Berichten: 4
Geregistreerd: 07-03-24
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:47

DubbelFun schreef:
Mist schreef:
...balkon bioloog
Ik stel deze voor als Woord van het Jaar 2024. :)


Ik stem mee *\o/*

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:50

DubbelFun schreef:
Mist schreef:
...balkon bioloog
Ik stel deze voor als Woord van het Jaar 2024. :)


_/-\o_

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:01

DubbelFun schreef:
Mist schreef:
...balkon bioloog
Ik stel deze voor als Woord van het Jaar 2024. :)


Vind ik erg leuk!

Popstra
Berichten: 13793
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 16:21

Ik zie op FB nu ook steeds advertenties voorbij komen van wolf consulenten die je hekwerken aan willen smeren onder het mom van " helpen door te kijken wat mogelijk is"

Slimmerds

DubbelFun

Berichten: 88745
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:02

Een gat in het hek is duidelijk een 'gat inde markt'...

DubbelFun

Berichten: 88745
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:05

Voor het Woord van het Jaar 2024 kan er pas van 3 tot 16 december gestemd worden, dus nog even geduld :) Maar ik vrees dat ie voor dat type wolvenexperts dan nog steeds wel actueel is.

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:37

Eerst was deze melding lage waarschijnlijkheid, daarom had ik hem niet geplaatst.
Maar dat is veranderd.
Citaat:
Afferden Limburg
25-04-2024
Zojuist gemeld verdere info ontbreekt.
❌️Lage betrouwbaarheid ❌️
❗️De betrouwbaarheid is opgeschaald naar hogere zekerheid dat dit een wolf betreft. Bij12 is nog niet ingeschakeld.❗️De paarden van de buren waren vannacht ook over de rooie.❗️
meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

Nyaleti

Berichten: 6253
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 00:35

Nieuw regio. Enkel voorjaar 2023 (als ik het goed heb) melding geweest uit die hoek. Niet te ver van Achtmaal waar dus al meerdere meldingen zijn geweest.

Deze is iets te dichtbij :=

Citaat:
Poppel België
26-04-2024
5 grote 3 kleine schapen gegrepen

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf


Afbeelding

tienus63

Berichten: 12102
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:58

Afgelopen week in Nedersaksen (Duitsland )bleek een wolfwerendraster van 1,55 mtr onvoldoende te zijn.
Nedersaksen grenst aan groot deel van Noord Nederland.

Citaat:
26 april 2024/Nedersaksen/Duitsland
Zelfs het superhek van de NABU hield de wolf niet tegen.
Tien schapen gedood
(geciteerd) >>> De experts beveiligden zijn weiland met een 1,55 meter hoge 6-strengs elektrische afrastering, die ook een ondermijningsbeveiliging heeft. In plaats van te beveiligen, werd de omheining een dodelijke val: "Mijn schapen hadden geen schijn van kans. Het buffet was open, geen schaap kon wegkomen," legt de boer uit.<<<

Aurich (Nedersaksen) - Wilfried Wachtendorf (53) staat verbijsterd naar het zwaarbeveiligde hek dat zijn zeldzame Coburger vossenras moest beschermen. De boer had speciaal voor dit doel een zogenaamd superhek laten bouwen door de Duitse Natuur- en Biodiversiteitsbeschermingsunie (NABU). Maar schapen beschermen of niet, dit hek hield de wolf niet tegen.

Op 12 april overwon het roofdier het veiligheidshek bij Aurich
(Nedersaksen) en doodde tien schapen van een bedreigd ras.
Het was de tweede aanval van een wolf op de kudde.
De 53-jarige Oost-Fries fokt de zeldzame diersoort al 29 jaar als bijverdienste. De wolf heeft hem al verschillende keren bezocht. Na de eerste aanval nam Wachtendorf onmiddellijk contact op met NABU.

De experts beveiligden zijn weiland met een 1,55 meter hoge 6-strengs elektrische afrastering, die ook een ondermijningsbeveiliging heeft. In plaats van bescherming te bieden, werd de afrastering een dodelijke val: "Mijn schapen hadden geen schijn van kans. Het buffet was open, niemand kon van de tafel wegkomen," legt de boer uit.
NABU bezocht Wachtendorf na de aanval: "Ze zeiden gewoon dat de Oost-Friese grond waarschijnlijk was verzakt."

Wilfried Wachtendorf is boos: "Het beschermen van de wolf gaat boven alles, koste wat het kost. Er is gewoon geen veilig hek tegen wolven." Om zijn protest kenbaar te maken, drapeerde de herder drie dagen lang zijn dode dieren langs de weg.
Zijn lammeren staan nu nog in de schuur, maar de fokker weet dat ze binnenkort naar buiten moeten. Coburgse vosschapen leven het hele jaar door buiten.
https://www.bild.de/regional/niedersach ... 0bdf8ff3fb


Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding


Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=3 ... 0538482657

Lanoca
Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:07

Als dat hekwerk niet voldoende is, wat moet je dan?

DuoPenotti

Berichten: 29778
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:08

15 gram, dat moet je dan...
Het is al zo veel bewezen, het werkt niet!
Maar wel mensen op kosten jagen... :n

Lanoca
Berichten: 395
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:12

Die Zweedse manier lijkt dan wel erg goed. En vooral geen ruchtbaarheid aangeven.