Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:22

Haha klinkt als n idee

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:30

Ik had een baaldag vandaag maar Sires verzorgster kwam om hem te longeren, dus besloot ik maar gelijk dat ik erop wilde :D :o

Derde keer op zijn rug en voor het eerst een paar voltes gestapt. *\o/* Paard keek er niet van op, maar vond het wel lastig om zijn balans te houden met dat gewicht op zijn rug. Nou, dat leert hij maar :D

Nu ben ik weer blij.

Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2049
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:09

Hier Fier gelongeerd en daarna zonder hulp zelf opgestapt en gereden en ook eerste draf passen gedaan. Super knap voor een 2e keer zo onder de man. Ook paar keer omgedraaid maar sturen gaat nu met pauzes haha. Even balans zoeken voor hem.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sanne96

Berichten: 1250
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:31

Wat zijn jullie lekker bezig!

Hier vandaag aan de longe met bijzet (die nog best los zat). Ze is nu 2x aan de dubbele longe geweest en sturen pakt ze super goed op. We doen 2 a 3 keer per week iets met haar verder loopt ze met vriendjes op de wei
Ze is nog zo baby <3
Afbeelding

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:38

Op welke leeftijd hebben jullie longeren geïntroduceerd?

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:44

Chicken01 schreef:
Op welke leeftijd hebben jullie longeren geïntroduceerd?


Eigenlijk nu hij (bijna) vier is longeren we pas met regelmaat (1 a 2 keer per week) in het voorbereiden op het zadelmak maken. Daarvoor (ik heb hem sinds hij 2 is) af en toe wel eens aan een lijntje gehad om te wennen, maar al die rondjes wilde ik zoveel mogelijk voorkomen. Zeker omdat hij zo groot is. We hebben vorig jaar vooral geoefend aan de lange lijnen, waarmee we meer rechtuit konden oefenen met tuig, bak slepen, sturen en stoppen, etc.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:36

Mijn brijrijdster en ik pakken de 3 jarige nu af en toe even aan de longe, sinds vandaag snapt ze het rondje links- en rechtsom. Maar dat is 2 a 3 x per week 10 minuutjes, ze moet voor de keuring dit jaar dus we bouwen het op. Ook wordt ze geinsemineerd en gaat ze pas na haar veulen onder het zadel eind volgend jaar. dan is ze 4 1/2.

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 08:51

Ik probeer het longeren toch nog steeds tot het minimum te beperken maar 1 keer per week doe ik het wel.
Van de week voor het eerst zadel op gehad opstand leek het echt mooi te liggen maar in beweging werd ik er toch niet echt blij van, misschien omdat hij zijn rug heel mooi opbolt in beweging..... ik weet het niet maar ik ben nog niet overtuigd.
Zadelmaker er bij durf ik ook nog niet echt want ik denk dat hij het toch net iets meer gewend moet zijn voor ik er iemand om heen laat werken met het zadel op. Dus wordt ff puzzelen

Ik heb ook me Rambo micklem hoofdstel in gehad maar ik denk dat ik het bit toch iets te hoog had zitten hij zat op het laatste gaatje maar misschien hadden de bakstukken langer gemoeten (dat zag er dan weer TE laag uit) dus daardoor het bit denk ik te hoog in de mond gehad (te strak) en nu wilt reus geen hoofdstel meer in hij gaat zelfs op de vlucht als ik met een halster aan kom ........ DAAR BAAL IK ZO VAN.
Zo stom als je al je werk zelf verpest.......
Maar goed gister 100 keer halster op en af gedaan me koekjes en hopelijk nu weer goede ervaring.
Bit heb ik weer aan me oude hoofdstel gedaan en dat volgende week maar weer is proberen.

Maar ik haat het zo dat ik me eigen werk heb verpest.....

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 09:55

Ach dat kan gebeuren DDDara! Je gevoel is heel herkenbaar hoor, maar met wat extra goede ervaringen komt dat heus wel weer goed. Het is voor zo'n jonkie ook allemaal verwarrend, soms reageren ze net iets meer dan je zou verwachten.

En ja, een Micklem is een mooi hoofdstel maar voor sommige paarden past het gewoon niet. Bij mijn andere paard komt de neusriem ook echt te laag als het bit goed zit. Wat je evt nog zou kunnen doen is bij het riempje waar het bit aan vast zit een gaatje bij kunnen prikken, dat past volgens mij wel.

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:17

Vandaag heb ik weer met het tuig in de bak geoefend, en het voelde heel goed. Daarna liep ik alleen met hem heen en weer op het laantje. Het is bijzonder om te zien hoe onzeker hij is wanneer hij echt zelfstandig moet lopen zonder iemand naast hem. Hij vond dat toch best vreemd, maar desondanks bleef hij heel braaf!

Afbeelding
Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2049
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 23:40

Hier er weer even opgezeten. Wilde eigenlijk de rijbak in gaan maar in de binnenbak springles en buitenbak al vier anderen dus weer de longeercirkel in. Hopelijk morgen of overmorgen in de rijbak als het niet te druk is.
Afbeelding

IngeK
Berichten: 875
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 08:20

@JoellaLoves Dat ziet er al super knap uit hoor! Ziet er heel ontspanne
@ StalMelyn dapper hoor zo in het donker :)

Ik heb er gister ook weer even op gezeten en zelfstandig wat rond kunnen stappen. Hij begint door te krijgen dat hij kan lopen met mij op zijn rug en dat het commando 'stap' nog steeds hetzelfde betekent als vanaf de grond :D Toen ik was afgestegen en nog even een rondje met hem aan de hand stapte, schrok hij ineens. Dat kan natuurlijk gebeuren en was niet heel heftig, maar dat komt niet zo vaak voor, dus ik denk dat hij stiekem toch wel wat spanning had opgebouwd in zijn lijf.

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 08:25

Wat maakt iedereen mooie stappen!

Ik heb helaas echt te weinig tijd met een kleintje. Gister was ze mee in de draagzak en heb ik m’n ene paard deels kunnen bekappen en met mn jonkie 10 minuten wat kunnen vrij werken en wat oefeningen met wijken voor druk. Ze heeft ook nog eens luis dus dit weekend gaat m’n tijd op aan wassen en het rijden van m’n andere paard. Baal wel maar moet misschien toch m’n verwachtingen wat verlagen qua tempo

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:13

IngeK schreef:
@JoellaLoves Dat ziet er al super knap uit hoor! Ziet er heel ontspanne
@ StalMelyn dapper hoor zo in het donker :)

Ik heb er gister ook weer even op gezeten en zelfstandig wat rond kunnen stappen. Hij begint door te krijgen dat hij kan lopen met mij op zijn rug en dat het commando 'stap' nog steeds hetzelfde betekent als vanaf de grond :D Toen ik was afgestegen en nog even een rondje met hem aan de hand stapte, schrok hij ineens. Dat kan natuurlijk gebeuren en was niet heel heftig, maar dat komt niet zo vaak voor, dus ik denk dat hij stiekem toch wel wat spanning had opgebouwd in zijn lijf.


Dank je wel, ben super trots op hem!

Wat knap dat die van jou ook zo braaf heeft rondgestapt alleen!

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:14

StalMelyn schreef:
Hier er weer even opgezeten. Wilde eigenlijk de rijbak in gaan maar in de binnenbak springles en buitenbak al vier anderen dus weer de longeercirkel in. Hopelijk morgen of overmorgen in de rijbak als het niet te druk is.
[ [url=m/yvp7kY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat gaan jullie mooi vooruit zeg!

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:17

Samir schreef:
Wat maakt iedereen mooie stappen!

Ik heb helaas echt te weinig tijd met een kleintje. Gister was ze mee in de draagzak en heb ik m’n ene paard deels kunnen bekappen en met mn jonkie 10 minuten wat kunnen vrij werken en wat oefeningen met wijken voor druk. Ze heeft ook nog eens luis dus dit weekend gaat m’n tijd op aan wassen en het rijden van m’n andere paard. Baal wel maar moet misschien toch m’n verwachtingen wat verlagen qua tempo


Je hoeft niet te balen, ze vergeten toch niet wat je nu al aan ze geleerd hebt. Als je straks meer tijd hebt dan kan je waarschijnlijk van dat punt weer verder.

StalMelyn

Berichten: 2049
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 08:41

Hier gisteravond in de rijbak gereden, stappen en draven. Fier was weer een held! Langs de spiegel ook geen probleem maar we hebben er twee op de lange zijde en wanneer hij op zichzelf af rijdt, vooral als we dichterbij komen, vindt hij dat toch wel spannend en wordt de bocht goed afgsneden haha. Maar dat komt wel goed, we gaan al als de brandweer <3
Afbeelding

Ik zet dit weekend nog even door en dan krijgt hij weer vrij.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 17:51

Wij willen inmiddels met Sepp gaan beginnen met rustig zadelmak en ruitermak maken. Dan mag hij daarna weer even een periode de wei op, en gaan we in het najaar/begin volgend jaar wel weer verder. Zadel kent hij in principe al wel (in stilstand).

Afbeelding
Afbeelding

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 18:28

Yeah *\o/* *\o/*

Vandaag na het longeren thuis in de paddock heeft mijn man geholpen met Fred. Hij hem vast houden en ik eerst op opstap staan. En beide kanten en verschillend posities naast hem, aaien, kloppen beugels bewegen etc. Elke keer tussen door liep mijn man weer een stukje met hem, halt houden ik er weer heen met de opstap en nog een keertje erop staan, ook eroverheen gehangen, druk op de beugels gekke rare dingen gedaan. En als kers op de taart op het einde heel voorzichtig op Fred gaan zitten. Eerst had hij zijn oortjes naar achteren, maar na een klopje op zijn nek was het ook wel OK. Keurig rustig weer af gestapt en mijn man heeft hem toen aan de hand uitgestapt. Fred wordt straks mijn mans paard, dus nu is ook wel het moment dat hij zich er wat meer mee gaat bemoeien zodat Fred daar ook aan went.

Jonge man is ook duidelijk gegroeid en begint wat uit te zwaren. Daar waar de eerste keer het zadel nog tikje breed was lijkt hij nu keurig te passen.


Afbeelding

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 06:08

Wat is iedereen lekker bezig!

En jeejtje met een baby in de draagzak je paard bekappen, wat knap! Ik blijf toch maar rechtop staan :=

Hier veel tegenslagen met de verkoop van ons oude huis en mijn volwassen paard gaat afgelopen maand opeens heel hard achteruit.. Ze staat nu op pijnstillers en kan weer zichzelf zijn. Dankbaar dat ik ik op deze manier afscheid van haar mag en kan nemen maar woensdag word ze ingeslsoen en mijn hart is echt gebroken |(
Ze zou 11 worden aankomende week en heb haar vanaf veulen zij is echt mijn "once in a lifetime" paard, hoe clise ook..

Dus lieve Patser schiet er even bij in.. Ik kom wel bij hem, hij word gepoetst en geknuffeld en is momenteel mijn extra steun <3 maar echt oppakken staat mijn hoofd even niet naar nu.

Wel is hij voor zijn hart controle geweest, hij had als jaarling een hartruis.. En hij is helemaal goedgekeurd voor de sport *\%/*
Dus eind april naar de tandarts en daarna opzoek naar een passend bitje.

De longeerspullen liggen klaar alleen de kaptoom was te klein en de andere te groot :+ dus daarin nog even verder zoeken, maar heb al een mooie gezien :~

Maargoed hij word 31 juli pas 3 jaar dus we hebben ook geen haast haha!
En ik moet nog 20 kilo afvallen na mijn bevalling, maar de 1e 4 kilo is eraf *\o/*

Hij is wel helemaal zen op zijn nieuwe stal, meisje van 11 zet hem binnen met mos touwtje en heeft hem gisteren lekker gepoetst. Hij is zoooo lief <3


Focus op positieve dingen, anders kom ik mijn bed niet meer uit...

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:06

Nadiine__x schreef:
Wat is iedereen lekker bezig!

En jeejtje met een baby in de draagzak je paard bekappen, wat knap! Ik blijf toch maar rechtop staan :=

Hier veel tegenslagen met de verkoop van ons oude huis en mijn volwassen paard gaat afgelopen maand opeens heel hard achteruit.. Ze staat nu op pijnstillers en kan weer zichzelf zijn. Dankbaar dat ik ik op deze manier afscheid van haar mag en kan nemen maar woensdag word ze ingeslsoen en mijn hart is echt gebroken |(
Ze zou 11 worden aankomende week en heb haar vanaf veulen zij is echt mijn "once in a lifetime" paard, hoe clise ook..

Dus lieve Patser schiet er even bij in.. Ik kom wel bij hem, hij word gepoetst en geknuffeld en is momenteel mijn extra steun <3 maar echt oppakken staat mijn hoofd even niet naar nu.

Wel is hij voor zijn hart controle geweest, hij had als jaarling een hartruis.. En hij is helemaal goedgekeurd voor de sport *\%/*
Dus eind april naar de tandarts en daarna opzoek naar een passend bitje.

De longeerspullen liggen klaar alleen de kaptoom was te klein en de andere te groot :+ dus daarin nog even verder zoeken, maar heb al een mooie gezien :~

Maargoed hij word 31 juli pas 3 jaar dus we hebben ook geen haast haha!
En ik moet nog 20 kilo afvallen na mijn bevalling, maar de 1e 4 kilo is eraf *\o/*

Hij is wel helemaal zen op zijn nieuwe stal, meisje van 11 zet hem binnen met mos touwtje en heeft hem gisteren lekker gepoetst. Hij is zoooo lief <3


Focus op positieve dingen, anders kom ik mijn bed niet meer uit...


Heel veel sterkte gewenst voor woensdag, wat een dapper besluit heb je gemaakt. Ik begrijp heel goed dat het beleren op een laag pitje staat maar dit soort dingen, maar gelukkig heb je alle tijd!

Daarin in tegen wat super fijn dat die is goed gekeurd voor de sport! Dat zal een opluchting moeten zijn zeg!

Rocamor

Berichten: 10875
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 12:14

Poeh was een heftig besluit Nadiine__x. En je bent geloof ik ook nog niet zo lang moeder, toch? Dan zullen de hormonen het nog moelijker maken.

Wens je heel veel sterkte de komende dagen. Dat jullie nog een paar mooie herinneringen mogen maken.

StalMelyn

Berichten: 2049
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:08

Hier vandaag de beleerweek met Fier afgesloten door samen met mijn zus te rijden. Echt super tof, hij was weer uberbraaf.
Nu lekker een week vrij en dan even kijken of hij het ook nog weet komend weekend
Afbeelding
Afbeelding
Het is wel te zien dat het halfbroers zijn (zelfde moeder).

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 18:52

Nadiine sterkte voor woensdag. Blijft een ontzettend moeilijk iets.

Joella is heerlijk bezig met "droog mennen". Wat staat het tuig mooi.

Ziet er goed uit Melyn!

Hier vandaag Dream zijn eerste buitenrit gemaakt. Met de trailer op naar het bos en mijn volbloed mee als koppaard. Beide deden dit werkelijk fantastisch. Zelfs in het bos nog even opnieuw gezadelt, door de plassen gebanjerd, door hekjes heen, noem maar op.
(Ja de jongen is te groot, maar erg licht. Volgende keer mag het kleine zusje er weer op, maar safety first)






Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 19:15

Heel veel sterkte Nadine! Wat een moeilijk besluit moet dit geweest zijn… fijn dat je wel waardig afscheid kan nemen op deze manier.