Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 07:11

Kom even binnenvallen.. is dat een nieuwe trend, in de stal opstappen? Het lijkt me zo onveilig. Een gekke bewehing en je ligt tegen een muur aan en kunt geen kant meer op?

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 08:35

Captain schreef:
Kom even binnenvallen.. is dat een nieuwe trend, in de stal opstappen? Het lijkt me zo onveilig. Een gekke bewehing en je ligt tegen een muur aan en kunt geen kant meer op?


Precies mijn idee, Ik maak al bijna 20 jaar zadelmak (laatste jaren niet veel meer) maar ik ben nog nooit in stal op gestapt. Als het daar mis gaat.....
Als ze achterover gaan dan wordt je gewoon op de muren geplet. Als ze steigeren wanneer ze vaststaan trekken ze hun hele nek uit elkaar. Als ze in paniek raken en vallen wil je echt niet met ze in een stal zitten....

Maar blijkbaar werkt het voor sommige mensen, ik zou me er niet aan wagen, maar ieder zijn ding.

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 08:50

Als je je paard goed voorbereid kan je overal opstappen zonder dat het gek doet is mijn mening.
Zelf beleer ik al van jongs af aan en is in stal opstappen echt niet nieuw. Gewoon een andere methode.
Paarden zijn waar dan ook een risico op zich :Y)

Dat het maar snel nog langer licht mag zijn!
Afbeelding

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:21

StalMelyn schreef:
Als je je paard goed voorbereid kan je overal opstappen zonder dat het gek doet is mijn mening.
Zelf beleer ik al van jongs af aan en is in stal opstappen echt niet nieuw. Gewoon een andere methode.
Paarden zijn waar dan ook een risico op zich :Y)


Dit dus.
In de stal opstappen wordt al heel lang gedaan. Ik ken een professional die dit al 15 jaar zo doet de eerste keer.

Plus een paard kan buiten ook steigeren en omvallen. Lig je er ook onder.

Captain

Berichten: 21414
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:30

Natuurlijk kan een paard dat buiten ook doen, maar dan heeft hij wel de ruimte om weg te rennen en gaat hij niet bovenop je springen in een box van 3,5 x 3,5. Waar ze ook nog vast staan..

Het kan natuurlijk op 101 manieren, en ieder z'n ding. Jullie kennen je paard natuurlijk en ik niet. Heb dit alleen nog niet vaker gezien. Vandaar dat ik het me af vroeg.

AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:35

Captain schreef:
Kom even binnenvallen.. is dat een nieuwe trend, in de stal opstappen? Het lijkt me zo onveilig. Een gekke bewehing en je ligt tegen een muur aan en kunt geen kant meer op?


Persoonlijk doe ik het lekker buiten (op zand ook nog) om deze reden.
Kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die zich juist veilig voelen.

StalMelyn

Berichten: 2070
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:59

Captain, ik denk dat niet iets veiliger is dan het andere. Er is geen goede juiste manier denk ik. Ik ben namelijk in de rijbak ondersteboven gegaan en brak mijn bekken en ben met opstaan van het paard tegen mijn hoofd geschopt. Dat was een lang herstel traject.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je je paard goed voorbereid, je beide elkaar vertrouwd en je zeker bent van je zaak. Waar je paard dan staat, of het wordt vastgehouden ja of nee maakt dan niet veel uit. Dit is iets wat ik vind he, daar mag je uiteraard anders over denken.
Buiten op het zand is ook heel gewoon en snap dat een stal benauwd aan kan voelen.

xsensibel

Berichten: 1465
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:54

Ik vind dat opstappen in die stallen ook maar dood eng, helemaal als ze vast staan… kan zo mis gaan :=

Mijne loopt op een trust flexisoft. Gister voor de 2e keer opgezeten en gestapt aan de longe na 3 weken niks doen. Hij is zo braaf. Doe het lekker rustig aan :)

AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:58

Vaststaan en dan gaan zitten vind ik ook link…

Maar het vaak toch ‘het’ moment die goed voelt natuurlijk!

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:24

Ik zou ook niet snel een paard vastzetten en dan voor het eerst opstappen. In de box zou ik nog wel doen, maar enkel als ik het paard goed genoeg ken en dus niet zomaar een paard wat net een week in training staat.

Wij hebben gister een grondwerk lesje genomen. Was weer super fijn! Goed kunnen werken aan mijn eigen positie en verschillen gezien bij m’n paarden qua impact. De een reageert op dezelfde vraag heel heftig en bij de ander moet je de vraag 3x herhalen. Zo leuk om die verschillen te zien en het houd mezelf ook lekker scherp!

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:24

Ik hang ook niet als hij vast staat. Eigenaar houdt hem voor me vast.

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:38

Hier vandaag kort gewerkt met zadel en hoofdstel. En de safety belt gepast en hem maar meteen ermee laten lopen aan de longe. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is, heerlijk dier <3

Ook geprobeerd contact met de mond te maken door de teugels vast te pakken thv waar je handen normaal zitten. Dat vind hij echt heel raar en begint dan echt met het bit te vervelen. Twijfel ook of ik gewoon dit even moet laten en het moet over laten aan degene die hem gaat inrijden. Gewoon puur omdat ik het natuurlijk nooit zo kan nabootsen als dat het echt is. Maar wilde hem graag al laten ervaren dat als hij zakt met zijn hoofd er geen druk meer is en alleen contact.

Hier staat puppy paard braaf op mij te wachten


Afbeelding

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:00

Super samir en zertab.

Ik heb vandaag de longeersingel geïntroduceerd en het bitje even in en uit gedaan
Longeersingel geeft ze werkelijk niks om, ze liep er mee alsof ze het al jaren kent, zo knap.
Bitje was uiteraard even gek, heb m in mn handen gehouden tijdens het in en en uit doen, daarna weer weg gelegd
Weer genoeg gedaan voor vandaag.
Knap kind <3
Afbeelding

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:01

Knap paard ook! <3

SimonDesteny

Berichten: 222
Geregistreerd: 29-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 20:54

Ah knappe puppy's! <3 :D

Fijn dat ze de longeersingel zo goed oppakt!

Ik heb afgelopen week niet mega veel gedaan, een soort van actieve mini vakantie.
Beetje gelongeerd aan het halster, kon ze zelf lekker stretchen.
En vandaag weer opgepakt onder het zadel.
Opstappen en wegrijden. Mag ik nog 100 van deze paarden. :o

Lagen in de baan 3 balkjes verdeeld over de lange zijde, dus vandaag voor het eerst een paar balkjes gedraafd.
Ik dacht, dat proberen we gewoon. Maakt mevrouw allemaal niks uit, gewoon overheen draven alsof je het al jaren doet. :+
Zo trots op hoe ze alles aanpakt.
Paar dingetjes waar ik nog aan wil werken, en dan zijn we er wel klaar voor om de grote baan in te gaan, haha!

hiphorse

Berichten: 1034
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 08:39

Ik kom ook weer even binnen vallen :D
Vrijdag even op Bas gezeten. Dat ging niet helemaal zonder slag of stoot

Krukje klapte om terwijl ik wou opstappen, ik op de grond
Vriend was erbij
Bas reageerde echt braaf, gewoon wat opzij gaan en verbaasd kijken

2e poging vriend maar een voet op het krukje gehouden, dan ging het goed. Moet ook nog werken aan soepel erop komen, bas is nog best groot
Het zadel wat ik had voor bas is veel te smal geworden, dus heb nu een bareback pad op.

Maar Bas was echt super braaf, denk dat ik echt geluk heb met hem dat hij is zoals hij is (en heeeel veel voorbereiding).
Dit was de 2e keer dat ik erop ging.

Rose_Sonny
Berichten: 447
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:05

Gisteren Replay voor het eerst tussen de lange lijnen, hij deed het weer super!
Ik heb nu een sweet Iron bitje, die lijkt hij een stuk prettiger te vinden dan die andere.

Ik heb ook nog een koperen gehaald, maar ik kijk eerst even hoe hij het met deze doet.

Daarna heb ik er ook nog even op gehangen. Ik heb nog geen zadel, dus ik ging er op 'springen' vanaf het krukje. Hij keek niet eens op <3


Afbeelding

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:17

Super fijn hiphorse dat hij zo braaf is.

Daar ben ik ook naartoe aan het werken rose sonny, wat doet replay het al knap zo

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9341
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 11:38

Op de stal opstappen doen wij hier ook al jaren. Of in een soort buiten kraaltje.

Inmiddels met Dream weer wat verder en volgende stap is het bos in. Dat vind ik altijd het prettigste zadelmak maken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
We hebben er nu een 5 tal keer opgezeten en hij pakt het eigenlijk heel braaf op.

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:34

foutje dubbel
Laatst bijgewerkt door DDDara op 03-03-24 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 13:35

RoseSonny wat zie dat er al net uit zeg! Wat heb jij voorafgaand gedaan om met stuur er op te krijgen en hem al zo netjes in de houding te krijgen?

Dream gaat ook echt top! Het bos in dan wordt het echt Leuk

Zertab waar heb jij je satybelt gekocht?

Rose_Sonny
Berichten: 447
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 15:38

@Dddara,

Replay zijn houding is zelfhouding, hoef ik niks voor te doen gelukkig. Qua stuur heb ik eigenlijk niet veel gedaan. Ik heb met het touwhalster tijdens het grondwerk wel gewerkt aan inbuigen en wijken voor druk. Op die manier snapt hij wel dat hij zijn neus achterna moet, en met de lijn kan ik hem iets bijsturen waar nodig.

Verder is het vooral mazzel dat Replay slim is, en makkelijk in de omgang denk ik haha.

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 17:15

Dit weer <3

Mijn paard is in ieder geval paraplu proof :')


Afbeelding

IngeK
Berichten: 882
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 17:37

Leuk om te lezen allemaal!

Wat betreft die safetybelt, ik wil ook zoiets gaan aanschaffen. Voor mijn jonkie maar ook voor mijn al iets oudere paard waar ik soms een extra handvatje bij kan gebruiken :o
Als ik google op 'safety belt' kom ik alleen uit op die van Kristy Snepvangers met gekruiste banden voor de borst. Maar Waldhausen heeft een borsttuig met "veiligheidsteugels" en dat zie er ook wel mooi uit. Is goedkoper ook. Iemand daar ervaring mee? Of andere opties?

Vandaag heeft de verzorgster weer gelongeerd. Gaat heel fijn, zeiden aan tegen elkaar dat ik er zo op zou kunnen gaan zitten. Maar dat komt nog wel eens :)

Zertab

Berichten: 12328
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 18:13

Ik heb die van Kristy gekocht. Voelt soepel en stevig tegelijk aan.