Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 993
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 16:41

theadora99 schreef:
Ik vind dat wel leuk om (ook hier) te lezen. Zelf doen we nog niet heel veel spannends, behalve eens in de teee weken dus een grondwerkles. Hij denkt zelf heel erg (te veel) mee, dus als hij ook maar denkt dat ik achteruit ga vragen dan gaat hij al. Elke kleine verandering in mijn lichaamstaal reageert hij op. Op zich heel fijn, is straks met rijden wel een fijne eigenschap dat we kleine hulpen nodig hebben, maar met stress vanuit het werk niet ideaal, dus we oefenen ons huiswerk vanuit de lessen en verder staat ie de hele dag vooral te eten :')


Dat "probleem" van met mee denken hebben wij ook heel erg daarom bedenk ik voor iedere oefeing ook wacht oefeningen. zodat hij niet op eigen houtje een grondwerkles gaat doen.

Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 17:16

Ik lees ook iedereens progressie, en ik vind dat erg leuk. Ik heb alleen niet de tijd/ energie om altijd overal individueel op te reageren, voornamelijk niet omdat ik alles op mobiel doe, en dan is terug lezen soms echt lastig. Dus wat mij betreft; blijf vooral doorgaan met vertellen wat je doet en trots te delen hoe het gaat. Volgens mij is dit topic daar ook juist een beetje voor bedoeld.

Ik ga ondertussen vrolijk verder met 1 a 2 keer per week grondwerk training. Replay doet het echt fantastisch en hij vindt het super leuk. Op koningsdag gaat hij met mijn bijrijder een behendigheid parcours aan de hand doen, bij ons bij de manege. Ben zelf te chicken om dat op zo'n dag te doen met allemaal mensen die kijken haha.

Verder ga ik verder met Parelli/TRT methode om Replay optimaal voor te bereiden op wat er gaat komen. Zoals Tristan zegt, I never get on a green horse, dus ik wil Replay graag zo goed mogelijk voorbereiden, zodat hij straks geen green horse is als ik er echt op ga.

Vandaag ben ik bezig geweest met inparkeren bij het krukje, ik ben zo trots, na 15 minuutjes aan training, parkeert hij super netjes in bij het krukje. Hiervoor heb ook TRT gevolgd, eenvoudig, super duidelijk en dus effectief, helemaal trots <3

Daarnaast heb ik afgelopen week een nieuw (2e hands) zadel voor Replay gehaald, Komende dinsdag komt de zadelmaker, hopelijk met goed nieuws over de pasvorm van dit zadel. Hij staat nog iets te smal denk ik, en moet opnieuw gevuld worden, maar dan hoop ik dat zij hem passend kan maken en dan heb ik een ontzettend fijn zadel voor hem gevonden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blacky94

Berichten: 3483
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 17:38

Rose_Sonny schreef:
Ik lees ook iedereens progressie, en ik vind dat erg leuk. Ik heb alleen niet de tijd/ energie om altijd overal individueel op te reageren, voornamelijk niet omdat ik alles op mobiel doe, en dan is terug lezen soms echt lastig. Dus wat mij betreft; blijf vooral doorgaan met vertellen wat je doet en trots te delen hoe het gaat. Volgens mij is dit topic daar ook juist een beetje voor bedoeld.

Hier idem eigenlijk. En wie weet haal ik/anderen er nog wat nuttigs uit :)

Hier ook weinig gepost omdat er afgelopen 1,5e maand vrijwel niks is gebeurt vanwege mijn kapotte knie. Hoop as week het grondwerken wel weer op te pakken want ik was zelf afgelopen week op vakantie en paard schijnt zich behoorlijk misdragen te hebben. Ze was, iig sinds de verhuizing uit de opfok, al onwijs gefocust op snoepjes dus daarom kreeg ze die vrijwel nooit. Maar ivm oa verdenking zand en veel afvallen krijgt ze nu (psyllium)slobber en is ze echt gevaarlijk gedrag gaan vertonen en in de aanval gegaan wanneer ze slobber krijgt maar gewoon even moet wachten tot t in dr bak zit. Dus ga zo nog even kijken hoe het er voor staat en dan verder bedenken hoe we dit gaan oplossen := ;(

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 07:04

Leuk idee DDDara, gewoon doen. Er zitten toch vaak dingen tussen waarvan je denkt, goh, dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik reageer (te) weinig maar lees nog lekker mee met alle vooruitgang.

Blacky, mijn muts kon ook zo'n drammerd zijn. Die heb ik echt leren wachten op een plek in de stal zo ver mogelijk van me vandaan (voor zover mogelijk in een hok van 3.5 meter). Dat moest in het begin wel groot en grof, maar een voorhoef tegen mijn heup was nou niet mijn manier van lief paard. Overigens mijn hokken staan 24/7 open, ze had ook buiten kunnen wachten... Ze heeft dus heel snel geleerd dat ze moest wachten. Ook met snoep weigeren of enkel een wortel aanpakken als ik hem met links geef en niet met rechts. En als ik haar buiten haar slobber voerde in de hooibakken (verhaal over stal ging om de hooizak) dan moest ze eerst haar hok in en in het hok wachten. In het begin deed ik eerst de deur dicht en pas open als ik haar kon blokkeren, maar na een paar keer liep ze het hok in, draaide om een ging in de deuropening staan wachten tot mijn commando dat ze naar haar eten mocht.

DDDara
Berichten: 993
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 07:44

Rose Sonny In welke situatie gebruik jij die 2 halsters over elkaar ( touwhalster met het gewone halster met de hengsten ketting er aan)? Ik ben namelijk op zoek naar een extra beveiliging zodat ik net wat makkelijker in je eentje het bos ik durf. Ik verwacht het niet speciaal nodig het hebben maar het is altijd fijn om iets extra's (hengstenketting) in handen te hebben mocht het onverwacht toch nodig zijn.
Werkt het voor jou fijn?

Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 09:38

Ja ik gebruik het als ik buiten langs de weg loop inderdaad. De ketting hangt gewoon los en gebruik ik in principe alleen als nodig. Het hangt er dus als extra veiligheid. Hij kan bijvoorbeeld nog wel spanning opbouwen met bepaald verkeer ( tractoren, vrachtwagens etc geen probleem, maar het postmannetje met zijn elektrische motor; MEGA eng). In het begin sprong hij dan wel eens weg, en dan kan ik hem aan een ketting net wat beter houden. Veiliger voor hem, mij en de omgeving.

DDDara
Berichten: 993
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:25

Dat ga ik ook doen, het idee geeft mij gewoon al een veiliger gevoel waardoor ik zelf gewoon met meer vertrouwen aan een wandeling zou beginnen. Zo heb ik als ik op buitenrit ga ook altijd voor de veiligheid een slofteugel om hangen (ook los) maar dan heb je net iets extra als ze het op een lopen willen zetten.

Sjafrane
Berichten: 805
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 21:10

Ik lees ook het meeste mee. En haal er dan dingen uit die ik kan gebruiken. Mijn oefen langs de weg heeft een kink in de kabel. Onze buurman voor stal is zijn tuin aan het doen. En daar komen zelfs de ervaren paarden niet langs. Shovel. Tegels slijpen rijplaten. Helaas wij zouden samen met de gene waar ik les van heb een stukje gaan. Hopelijk zijn ze gauw klaar.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 22:18

Hele grote stappen gemaakt afgelopen week *\o/*
Afbeelding

Wel besloten om hem eventjes een x aantal maanden weg te zetten deze zomer :)

Ik gebruik buiten ook een touwhalster en longeerlijn. Stukje meer controle..

Blacky94

Berichten: 3483
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 22:40

Gaaf sensibel!

Rocamor schreef:
Blacky, mijn muts kon ook zo'n drammerd zijn. Die heb ik echt leren wachten op een plek in de stal zo ver mogelijk van me vandaan (voor zover mogelijk in een hok van 3.5 meter). Dat moest in het begin wel groot en grof, maar een voorhoef tegen mijn heup was nou niet mijn manier van lief paard. Overigens mijn hokken staan 24/7 open, ze had ook buiten kunnen wachten... Ze heeft dus heel snel geleerd dat ze moest wachten. Ook met snoep weigeren of enkel een wortel aanpakken als ik hem met links geef en niet met rechts. En als ik haar buiten haar slobber voerde in de hooibakken (verhaal over stal ging om de hooizak) dan moest ze eerst haar hok in en in het hok wachten. In het begin deed ik eerst de deur dicht en pas open als ik haar kon blokkeren, maar na een paar keer liep ze het hok in, draaide om een ging in de deuropening staan wachten tot mijn commando dat ze naar haar eten mocht.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik gisteren en vandaag eigenlijk weinig problemen heb gehad. Dus waar het probleem dan afgelopen week precies gezeten heeft... := Misschien toch eenkennig(er dan ik dacht) of andere routine oid. Maar heb haar voor de verandering vandaag eens op de wasplaats gezet en haar daar gepoetst en benen behandeld en ook daar was ze braaf. En daar heeft ze pas een keer of 3 eerder gestaan ivm tandarts en hoefsmid, want poetsen etc. doen we meestal in de stal omdat de zadelkast in elke stal onder de voerbak zit.
Qua voer heb ik dr gisteren 2x terug in de tegenover gestelde hoek gezet om idd "zoveel mogelijk" afstand te creëren, voor ik het eten in dr bak deed en vandaag heb ik maar 1 kleine correctie moeten geven. Niks niet met dr kont bijdraaien, en dat zou ze vorige week wel een paar keer gedaan hebben en zelfs een keer hebben gebokt. Enige wat ze soms wel doet is van tevoren een rondje draaien in dr stal maar niks wat lijkt op (gaan) uithalen en ze draait daarna ook gewoon door waarbij ik dr halster vast kan maken.
Dus naja, hou t maar even in de gaten en heb geappt om binnenkort weer een grondwerklesje in te plannen dus dan gaan we het wel zien :=

Geduld moet ze zeker nog gaan leren en voer weigeren is ook wel een goede idd. Binnenkort ook maar even in verdiepen :)

DDDara
Berichten: 993
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 07:43

Ja voer weigeren is misshcien ook wel iets voor ons.
Ik heb heel veel baat bij het geven van voer wanneer ik hem nieuwe dingen aan leer dan pakt hij het echt 100x sneller op.
Maar hij verandert wel in een soort zakkenroller!

VANDAAG IS REUS JARIG!!!!!
*\o/* *\o/* *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit was hij precies 3 jaar terug! <3

Rianne1807
Berichten: 699
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:05

Met wandelen gebruik ik liever een kaptoom, heb je meer te zeggen en zot je niet in de mond.

Gefeliciteerd DDDara met Reus *\o/*

Oh gaaf xsensibel!! Mooi3 foto, de smile is van je gezicht af te lezen.

Solana gaat het steeds braver en braver doen,afgelopen week is ze weer op de weegschaal geweest
Vandaag, na 2 weken niks doen, haar weer opgezadeld, gelongeerd en voor t eerst de galop mee gepakt, daar werd ze erg wakker en jolig van haha.
Afgesloten met hangen over het zadel, vond ze allemaal prima, ze keek naar me, kauwde af
Dus dit gaat de goede kant op zo.
Maar eerst een eigen zadel, leen er nu eentje van een vriendin, en een hoofdstel aan laten meten.

Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:33

Ik ben helemaal blij, Replay zijn zadel past!
Ze heeft nu het zadel nog mee om nog iets de boom te stellen en de kussens iets op te vullen en dan kunnen we los!

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 20:25

Ik vind het leuk om jullie uitgebreidr updates te lezen :))

Zondag verhuisd patser en daarna heb ik ook weer wat meer te delen haha.
Momenteel is het vooral poetsen en dat doet hij mega zoet, zelfs kids kunnen met hem lopen en poetsen. Hoefsmid geweest, was ook met kwartiertje klaar omdat hij zo zoet was <3

Ben wel echt aan het aftellen, hij klikt niet zo lekker met de andere 2 jarige waar hij mee staat, dus in dat opzicht is de verhuizing fijn voor hem! Hij komt daar weer bij zijn maatje te staan waarmee hij aan huis ook stond <3

Hij heeft overigens vorige week wel een zadel opgehad en dat deed hij super braaf.
Afbeelding

Dressuurzadel lag hem best goed, dus daar durf ik hem wel mee te longeren/aan te singelen.

Week erna ook springzadel gepast..

Afbeelding

Maar die is erg ruim dus niet aangesingeld verder.. :=

Na dr verhuizing wil ik het longeren met bijzet gaan oppakken en werken aan de hand met les (dan moet hij op de trailer mee). Lekker ervaring opdoen en kilometers maken! En hopelijk wat spieren opbouwen *D

Want hij is bijna 3, maar 2 zou je ook gelove :=

snorkel1986

Berichten: 3020
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:37

Hier nog iemand top ideeën? Paard blijft schrikken voor ( onverwacht) geluid van achter hem
bv om van wei naar stal.moeten wij tussen een schutting en schuur door ruim genoeg maar loop vaak met mijn 2 tegelijk paard 2 loopt als achterste en (schuurt) langs de schutting met klimop mijn jonkie loopt "naast" mij en vind dat dan in eens eng.. ( loop ik alleen met mijn zweep in de schutting te porren( voor lawaai niks aan de hand) staat ze mij aan te kijken van jij bent gek...

Voorbeeld 2 als mijn schoon vader ofmoeder met ander paard of pony achter ons stapt ( ja afstand is meer dan ruim) ook als ik haar dan alleen heb is het schrik reactie..

Als ik haar in de lange lijnen heb kan ik rustig een bezem of greep of zo mee slepen dat is prima kan het niet helemaal plaatsen . Maar zou het graag begrijpen voor ik er op zou klimmen.. en dat lukt nog niet echt... Al heb ik wel het idee dat ze alles graag wil zien ze draait snel en gauw... ( in dat pad is dat op een meter of 4/5 niet mogelijk)

Auto's enz van achter is geen probleem ( tot op heden) trekkers nog niet geprobeerd/ tegen gekomen

StalMelyn

Berichten: 2057
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 10:20

Gister hebben wij onze eerste les gehad. Meteen een springles maar dan echt voor beginners. Dus vooral balken gedraaft en even geholpen met de rechtergalop. Fier springt links aan en met de volte springt hij over naar rechts. Het lukte me niet om dat goed te krijgen onder het zadel, hij reageert niet genoeg op binnenbeen. Gister dus een balkje gebruikt en dat ging toen wel :)

We zijn geëindigd met twee ieniemienie sprongetje. Maar hij sprong niet :+
Afbeelding

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 10:24

Ik reageer idd ook weinig omdat ik de tijd niet heb op iedereen uitgebreid te reageren. Wel lees ik met veel plezier mee! Zal proberen wat vaker een update te geven haha.

@snorkel, die van mij schrikt ook wel van geluiden die ineens uit het niks komen, of als ze het niet verwacht. Ik denk dat dat vooral ook een stukje jeugdigheid is wat weg gaat met gewenning als ze wat ouder worden. Ik zou die prikkels in ieder geval niet wegnemen, beter dat ze er op een organische manier aan kan wennen.

@Stalmelyn, leuk! Wil je in de toekomst meer met hem gaan springen?

Hier had ik van de week mijn eerste "oepsie" momentje. Inmiddels loopt paardenkind 3 weken met een bitje in aan de longe, dus afgelopen weekend wilde ik voor het eerst een los bijzetje proberen om haar te laten wennen aan een beetje teugeldruk.
Nou, waar ze voorheen nergens op heeft gereageerd (zadel e.d.) krijg ik daarop toch wel een flinke anti reactie in de vorm van achteruit lopen en vol hoofd er tegen in, terwijl het toch echt om een heel los bijzetje ging, als in, ze zou hem alleen raken als ze haar neus helemaal naar voren uitstrekte.

Moest even snel reageren om te voorkomen dat ze omhoog zou komen (of erger). Uiteindelijk met een sisser afgelopen en wel fijn een paar rondjes aan het touwtje rondgelopen.

Denk dat ik volgende keer toch maar even de dubbele longe pak ipv touwtjes. Nou ben ik alleen dus echt een kluns met de dubbele longe, dus even kijken hoe ik dat handig ga doen. :')

Afbeelding
Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2057
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 10:45

Dreamguide, ik wil zeker gaan springen met Fier. Vader is kwpn springen gefokt dus dat is zeker het doel.

Fier dacht de eerste keer ook niet vooruit te kunnen lopen met bijzet ondanks dat deze niet strak zat. Ging ook iets steigeren. Ik heb even met druk opvoeren en longeerzweep zwaaien toch doorgezet om voorwaarts te gaan. Oh dacht Fier :)* kan wel gewoon vooruit lopen. Daarna ook nooit meer problemen gehad en inmiddels staat de bijzet strakker.

DDDara
Berichten: 993
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:37

xsensibel Wat een gave foto ziet er uit of je er zo mee op wedstrijd kan!

Dank je Rianne! Wat fijn dat het bij jou al zo lekker gaat. Dat afkauwen vind ik wel een hele belangrijke, dan weet je echt dat het oke is. Soms heb je zo een paard dat stilstaat en niets doet en dan denken mensen ook al oh wat is die braaf, maar dan weet je nooit of het de stilte voor de storm is!

Rose Sonny
Wat fijn van je zadel ik heb er nog even geen zadelmaker bij gehad staat ook op planning voor binnenkort.

Nadine Fijn dat je in ieder geval 1 zadel hebt wat goed genoeg ligt om er mee aan het werk te gaan. Ik twijfel nog wel over mijn zadels maar heb nog niet alles met singel geprobeerd.

Snorkel
misschien kan je kijken of de manier van TRT iets voor jou is. Daar heb je veel oefeningen met vlag en klapper en plastic zak mogelijk maakt dat het beter.

StalMelyn wat gaaf al jullie eerste sprongetje.

Dreamguide
gelukkig is het goed gegaan en hebben jullie geen slechte ervaring gehad. Ik heb reus de eerste keer ook gewoon alleen aan de dubbele longe gehad. Als ze het longeren kennen en je kan ze aan de enkele longe van je af sturen naar de hoefslag is het met de dubbele alleen nog maar makkelijker, want dan heb je er een echt stuur bij. En je kan de longeerlijn om te beginnen gewoon eerst over de rug leggen en dan aan de andere kant aan heb bit vast klikken en gaande weg de lijn achter de billen laten zakken.


Ik heb gister met Reus geoefend op het krukje en dan over hem heen hangend (voeten nog op de kruk) de andere kant aaien, kloppen en overal aanraken en in laten buigen zodat hij mij aan de andere kant ziet. Ging allemaal super makkelijk en was leuk voor de afwisseling.
Mijn zadels zijn nog wel echt een dingetje..... Me springzadel klapperd van achter en schuift in beweging naar voren (is dat een te brede boom?) En over de ligging van mijn dressuur zadels ben ik ook niet super enthousiast. Dus een zadelmaker heb ik nog wel nodig, maar toch vind ik dat hij eerst even moet wennen aan het zadel. Want ik wil wel dat het veilig blijft voor de zadelmaker, en dat we ook naar het zadel kunnen kijken in beweging.
Ik ben van plan eerst een betaalbare zadelmaker te laten komen om het zadel aan te meten voor het zadelmak maken. (Maar dit is een oudere niet super fitte man) dus ik wil niet dat die moet vluchten voor mijn paard dus enige gewenning is voor die tijd wel belangrijk.
Wanneer ik daadwerkelijk op het zadel kan zitten en rijden wil ik nog is een echte goede zadelmaker laten komen om alles echt perfect op maat te laten maken.

DDDara
Berichten: 993
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 17:54

Net voor het eerst de singel aan mijn dresssuur zadel gehad en even gelongeerd. Weer schuift het zadel compleet naar voren. Bij nader inzien denk ik niet dat mijn zadels te breed zijn maar juist veelste smal.
Ik vond al dat ze heel hoog op de schoft lagen en kon er een hand recht op tussen krijgen. Ook liggen ze achterover en in beweging schuiven ze dus over de schoft heen naar voren.
Ik heb nog 1 dressuur zadel dat is mijn breedste medium maar ik verwacht dat ook deze niet veel beter ligt met singel want ook deze had erg veel ruimte tussen schoft en voorkant van het zadel ook daar past een hand tussen.

Maar gevoelsmatig denk ik steeds hoe kan zo een jonkie nou zo breed zijn. Is er iemand met verstand van zadel passen die mij kan zeggen hoe ik kan opmeten of mijn paard echt zo breed is? filmpje hoe te meten of site met duidelijke uitleg zou welkom zijn. Dan kan ik nog opzoek naar wat 2de hands zadels voor ik een zadelmaker laat komen.

Rianne1807
Berichten: 699
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:05

Misschien kan je beter een zadelmaker laten komen die ook 2e hands zadels verkoopt?
Dat is wel mijn plan iig.
Ik heb nu een zadel te leen die wel okee ligt, maar voor ik er op ga zitten wil ik wel iets wat goed past.

Rose_Sonny
Berichten: 443
Geregistreerd: 19-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:13

Replay heeft ook een wide boom, dat kan zeker afhankelijk van de bouw van je paard.

Waar je naar moet kijken is de hoek die je boom maakt tov de hoek die de schouder van je paard maakt.

Afbeelding

Het zadel op bovenstaande foto staat dus iets te smal voor Replay

Afbeelding

Deze heeft wel de juiste breedte. (Maar paste om andere redenen niet).

Je moet kijken naar breedte van de boom, maar ook de vorm is belangrijk. Je hebt 2 soorten boomvormen, de V-boom en de U-boom. Als je paard breder geschouderd is, moet je een U boom hebben. Als ik mij niet vergis zit in de meeste zadels een V boom. Dat bekijk je van de voorkant.

Van de zijkant kijk je naar het zwaartepunt van je zadel, of die horizontaal/waterpas ligt. Daarnaast kijk je naar de vorm van de rug, heeft je paard een rechte rug of een weke rug, wellicht daar iets tussen? Dan moet je zadel daar ook op gebouwd zijn. Verder zoek je de 18e (=laatste rib) op, die volg je naar boven (loopt dus in een boog naar voren) en het kussen van je zadel mag niet verder naar achteren dragen dan de 18e rib.

Van de achterkant kijk je of het zadel recht op je paard ligt, en of het kussenkanaal breed genoeg is, zodat het niet op de wervels drukt.

Vergeet niet om aan beide kanten te kijken, want ieder paard is van nature scheef, er zijn helaas ook vele scheve zadels in de omloop. En met name 2e hands kan de vulling van het zadel scheef worden door een scheef paard/scheve ruiter.
En daarnaast altijd een zadel passen zonder dekje.

Is het zo een beetje duidelijk wat ik bedoel? Via een foto is dat erg lastig uit te leggen, het is fijner om het bij je eigen paard/ zadel uit te leggen.

Als je een foto hebt van de zijkant van je paard met het zadel, kan ik je denk ik gelijk vertellen of het zadel te smal is.

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 07:53

snorkel
Het klinkt alsof het een combinatie is met een ander paard, hoe is ze in de groep? Staat ze laag in rang?
Want dan is het waarschijnlijk een kwestie van grondwerk als in dat ze jou als leider gaat vertrouwen zodat ze niet meer hoeft te vluchten. Los van alle prikkels waar ze van schrikt. Het klinkt alsof ze allert is op de andere paarden en daardoor dan schrikt. Snap je wat ik bedoel?

dreamguide
Wat je ook kan doen,is aan de buitenkant de touwtjes bevestigen (los zoals je nu ook hebt)en aan de binnenkant de lijn aan het bit en dan door de singel naar je hand.en idd met zweep/stem/lichaam goed voorwaarts houden. Als dat goed gaat, buitenkant iets strakker en als dat goed gaat touwtjes aan beide kanten.
Je kan op deze manier namelijk altijd je binnenhand meegeven en op die manier de druk eraf halen. En vaak als ze het snappen dan gaat het protest ook weg :j hoef je niet met dubbele longe te klote, daar ben ik namelijk ook echt een ei in hahaha :')

dddara
Je kan ook een barebackpad erop leggen dan kan hij wennen aan iets groots op zijn rug en het klapperen van de beugels kun je oefenen met een longeersingel, dus los van elkaar en als beide goed gaat kun je altijd eens creatief de longeersingel over de bbp heen knopen voor de beugels en als dat goed gaat dan kan vast de zadelmaker zijn werk doen :D
En tussendoor wel gewoon de zadels erop leggen, maar niet aansingelen of gebruiken, voor het zicht en idee.

Denk dat je dan een heel eind komt!
Want idd aansingelen of longeren met niet passend zadel geeft ongemak, dus daar zou ik ook niet blij van worden.. En te klein gaat ook nog knijpen op de rug..

DDDara
Berichten: 993
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 07:57

Rose Sonny Super bedankt voor je uitleg. Ik heb gister ontzettend veel filmpjes over zadel passen gekeken in alle talen en met jou duidelijke uitleg (die alles mooi samenvat) erbij denk ik dat ik een heel eind kom.
Ik heb eigenlijk in het begin altijd me zadels zelf gepast op me paarden maar had altijd hele standaard paarden, soms wel met hele hoge schoft maar met 4 verschillende zadels met medium boom kwam ik altijd wel uit de voeten was er altijd wel 1 die goed genoeg paste om er mee te durven beginnen voordat ik de zadelmaker liet komen.

Maar reus heeft echt weinig schoft en is veel ronder van boven.
Hij liep echt kreupel met het zadel op gewoon omdat het naar voren schoof en op zijn schouder ging liggen. Zadel eraf en hij liep weer als een zonnetje.
Ik blijf nog wel gewoon oefenen met het zadel er opleggen maar ga niet meer aan singelen of bewegen met zadel op.

Ik zal kijken of ik een paar goede foto's kan maken zoals jij van Replay hebt ik vind het wel fijn als jij mijn gedachte (te smal) kan bevestigen voor ik wat wijdere zadels ga kopen en passen.

De Tip van Rianne van de zadelpassen met 2de hands zadels hou ik ook in mijn achterhoofd. Maar in eerste instantie vind ik het fijn als ik zelf iets vind wat redelijk passend lijkt. Zodat ik niet een zadelmaker krijg die graag iets wil verkopen en daarom misschien net iets minder kritisch is. Maar mocht ik er zelf niet uitkomen dan is dat zeker een goede optie!

Nadine de barebackpad ga ik doen! Dank je voor de tip!

DDDara
Berichten: 993
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 16:58

Nou voor iedereen die het intressant vind hier mijn foto's ze zijn misschien niet heel duidelijk maar ik heb me best gedaan.

Dressuurzadel 1
Afbeelding
deze lijkt achter over te liggen geeft en heeft heel veel ruimte tussen schoft en voorkant zdel meer dan en hand hoogte van de schoft af.
komt naar voren in beweging en gaat dan klapperen.

Dressuurzadel 2
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook hoog van de schoft , druk onder het zadel voelt wel mooi gelijk. singelstoten lijken iets naar voren te steken kussens sluiten niet mooi aan langs de schouder.
komt iets naar voren in beweging en klapper aan de achterkant een beetje.

Springzadel 3
Afbeelding
Ook zeer veel ruimte meer dan volle hand tussen schoft en voorkant zadel. Komt in beweging extreem naar voren en gaat dan klapperen

Mijn gevoel zegt allemaal te smal, ze zouden verder over de schoft moeten zakken waardoor de kussens beter aan sluiten en ze stiller liggen.
Maar ik twijfel heel erg aan mijn eigen gevoel. Omdat de kussens niet aan sluiten denk ik soms ook zijn ze dan niet te breed (maar een smallere ligt dan denk ik weer nog hoger van de schoft af dus dat zou niet moeten kloppen....... )
HELP