Hengst aan huis, wie nog meer?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 13:08

Na 35 jaar paarden ben ik onlangs gezegend met een boerderij en land. Wij hebben een 2,5 jarige kwpn hengst staan en een hengst shet. Ik ben heel erg benieuwd of er meer mensen hun paard hengst hebben gelaten en hoe dat bevalt. Mijn paard is in de omgang nog erg lief en laat thuis totaal geen hengsten gedrag zien. Doel is niet om te dekken maar als hij zo netjes blijft wil ik de overweging bekijken of ik hem hengst kan laten. Misschien heel tuttig voor sommige, maar ik hoor genoeg verhalen dat castreren niet goed gaat en/of dat het de vertrouwensband een knauw geeft. Ik heb vroeger veel rondgelopen op een hengsten houderij dus ik weet wat het gedrag is wat evt. Nog kan ontwikkelen. Maar ik ben benieuwd of er niet ook gewoon Bökkers zijn met een nette hengst die zich gedraagt.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:13

Hier :) maar Tinker en dekhengst. Of ex-dekhengst. Opaatje is 23 inmiddels en sinds vorig jaar uitgeleend aan een gezin met 5 kinderen. Ideaal leerpaard en daarnaast prachtige opvoeder voor zijn zoon met wie hij samen staat.

_Tarzan

Berichten: 11177
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:17

Ik heb hier een inmiddels 19 jarige hengst en 5 jarige mini hengst staan en die gedragen zich helemaal prima, hele lieve dieren.
Mijn keuze zou het alleen niet zijn om een jong paard hengst te laten als je niet wilt gaan dekken ermee.
Fuego kwam als 17 jarige dus toen had castreren geen zin meer en de mini gedraagt zich zo goed dat het bij hem ook niet meteen nodig is. :)

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:21

Missvk schreef:
Na 35 jaar paarden ben ik onlangs gezegend met een boerderij en land. Wij hebben een 2,5 jarige kwpn hengst staan en een hengst shet. Ik ben heel erg benieuwd of er meer mensen hun paard hengst hebben gelaten en hoe dat bevalt. Mijn paard is in de omgang nog erg lief en laat thuis totaal geen hengsten gedrag zien. Doel is niet om te dekken maar als hij zo netjes blijft wil ik de overweging bekijken of ik hem hengst kan laten. Misschien heel tuttig voor sommige, maar ik hoor genoeg verhalen dat castreren niet goed gaat en/of dat het de vertrouwensband een knauw geeft. Ik heb vroeger veel rondgelopen op een hengsten houderij dus ik weet wat het gedrag is wat evt. Nog kan ontwikkelen. Maar ik ben benieuwd of er niet ook gewoon Bökkers zijn met een nette hengst die zich gedraagt.


Heb ook ooit zo,n brave Kwpn hengst gehad. Kwam als 2,5 jarige, stond in een ruinen kudde zonder problemen. Tot het voorjaar dat hij 4 werd. Veranderde in een moordlustig mormel die direct uit de kudde moest. Heb hem dezelfde week laten castreren. Hij had zijn speelmaatje echt bijna gedood.

Daarna nog een ex ggk hengst gehad die op zijn 11e gecastreerd was. Dit was een heel beleefd dier (ander ras). Deze heeft nooit 'hengst' problemen gegeven.

MallyBelly

Berichten: 3535
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:21

Tot nu toe nog wel. Hij is nu 1,5, staat met 2 merries en 1 veulen. Beide merries zijn dragend (niet van hem) maar hij heeft al wel gedekt.
Is naar andere paarden wel erg hengst, maar eigen heeft hij ontzag voor. Zolang hij zich kan gedragen, voor dier en mens, kan hij het zaakje behouden.. zo niet dan gaan ze er af.

We zouden graag een veulentje met hem fokken maar ik wil alleen goed karakter door fokken, dus als hij niet te hanteren is, wil er ook niet mee fokken.

Captain

Berichten: 21387
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:30

Hier een hengst op een pensionstal. Hopelijk ooit aan huis. :) Geen problemen, ook niet terwijl er merries op de stalling staan.
Hij is overigens 5,5 jaar. Hij staat samen met een ruin 24/7 buiten. Inmiddels al regelmatig gewisseld van weidemaatje en is sociaal naar allemaal. :)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78520
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:12

Meerdere hengsten gehad, en in de meeste gevallen geen problemen, op eentje na, die heel veel begon te brullen als 5-jarige en op wedstrijden alles wat zwart was wilde dekken, zelfs zwarte labradors. Dat was heel snel gedaan met zijn zaakje.

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:48

Ik heb 3 hengsten aan huis , een Fries die wordt volgend jaar 20 jaar oud, en 2 shethengstjes...

De fries, is heel braaf, zelfs met merries op het land , staat wel apart maar wel zo dat ie aan de andere paarden kan ruiken, en de shetjes hebben ook een eigen weitje, maar die zijn wel echte mannetjes.. maar goed, 3 turven hoog, die vallen wel te händelen.. :D

Quir

Berichten: 17360
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:59

Ik heb ook hengsten thuis. Zijn nu 2,5 en zijn wel echt hengst maar heel goed te handelen en eigenlijk heel braaf. Staan tussen de merries (met veulens).

Ze staan samen 24/7 buiten. En ze spelen ruw, maar gaat wel heel goed. Ze blijven ook hengst en hopelijk ook voor de dekkerij. Nu ook nog 2 hengst veulens die ook hengst blijven.


Afbeelding

Lindsey_99
Berichten: 2494
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:04

Zolang ze aan huis staan en zich gedragen gaat het uiteraard prima. Maar het ligt helemaal aan het karakter, want op een pensionstal waar ik stond, ooit, was de eigenaar in het ziekenhuis beland toen een hengst van een paar km verderop uitbrak en kwam buurten. Het was voorjaar en er waren wat merries hengstig.
Gewoon aanzien hoe het gaat en of het blijft bevallen.

Poosje81
Berichten: 21206
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:11

3 hengsten momenteel aan huis staan, ieder met eigen clubje merries. Gaat fantastisch en zijn ook niet agressief naar elkaar als ze elkaar treffen.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:22

Hier ook hengsten aan huis, drie bij elkaar (twee van 5 en een jaarling) en twee veulens. Nooit problemen met ze, merries staan aan de andere kant. Alleen tijdens het veulenseizoen zijn ze iets meer hengst, maar dat merk ik alleen tijdens het rijden en dat hij in het wandelpad zich wat opblaast wat hij anders niet doet.

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Nessie

Berichten: 8584
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:32

Hier mijn 10 jarige hengst tot nu toe in pension staan, samen met zijn minipaard maatje staat hij in de paddock / wei en in de avond in een grote stal. Nooit problemen, hij is heel erg braaf in de omgang en iedereen kan ermee lopen. Er staan ook genoeg merries op stal. Per 01-02 komen mijn hengst en ruintje aan huis te staan.

Ze nu op hun paddock.
Afbeelding

DJZ

Berichten: 3113
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:09

Niet aan huis (helaas), maar wel in eigen beheer.
Mijn Friese hengst van inmiddels 10 jaar, staat sinds 1,5 jaar samen een E pony en AMHA ruin. Daarvoor heeft hij 3 jaar particulier gestaan, met een ruin, waar hij vanaf zijn 2 jaar al bij heeft gestaan. Omdat hij zo sociaal is, mag hij zijn klokkenspel houden :D

Afbeelding

Michelle_S

Berichten: 2724
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:40

Afbeelding
Afbeelding

Hier ook broers lekker samen op het land, de bruin is een 6 jarige ruin en de donker grijze onze 3,5 jarige dekhengst. Ben erg blij dat ze alsnog samen kunnen nu hij daadwerkelijk dekt.

DJZ

Berichten: 3113
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:56

Ik denk, dat als je een hengst van jongs af aan, sociaal houdt, dus met minimaal 1 ander paard en het liefst gewoon tussen meerdere paarden, een hengst veel minder hengstengedrag laat zien. De meeste hengsten reageren zo fel op andere paarden, omdat ze er vaak van afgezonderd worden en het kuddegevoel "missen". Want ook hengsten zijn gewoon sociale groepsdieren, die vanuit hun instinct de bescherming van een kudde nodig hebben :)

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 22:29

Nu ben ik wel benieuwd eigenlijk...
Ik lees voornamelijk mensen die een hengst hebben met andere ruinen/hengsten...maar zijn dit dan ook hengsten die actief in de dekdienst gebruikt worden of voornamelijk hengsten die helemaal niks in de dekdienst doen?

Merken de mensen die hun hengst actief in de dekdienst hebben ook verschil in het gedrag van hun hengst naar de weidegenootjes tijdens het dekseizoen? Of blijft dit (net als buiten het dekseizoen) gewoon gemoedelijk?

Wij hebben nu een hengstveulentje die wij aan huis gaan opfokken (met een ander hengstveulen) en die we uiteindelijk naar de HK willen brengen voor goedkeuring...ik wil hem het liefste houden samen met een maatje, ook als hij actief dekhengst gaat worden...echter ben ik wat bang dat zo'n hengst in het dekseizoen wellicht dusdanig fel gaat worden dat het wellicht niet verstandig is om hem dan samen met een ander te houden...eventueel met een draadje ertussen zou dan een optie zijn...maar ben toch benieuwd of er dus mensen zijn met een actieve dekhengst tussen andere paarden en wat hun ervaring is in gedrag tijdens zo'n dekseizoen.

Quir

Berichten: 17360
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 22:34

kim_1990 schreef:
Nu ben ik wel benieuwd eigenlijk...
Ik lees voornamelijk mensen die een hengst hebben met andere ruinen/hengsten...maar zijn dit dan ook hengsten die actief in de dekdienst gebruikt worden of voornamelijk hengsten die helemaal niks in de dekdienst doen?

Merken de mensen die hun hengst actief in de dekdienst hebben ook verschil in het gedrag van hun hengst naar de weidegenootjes tijdens het dekseizoen? Of blijft dit (net als buiten het dekseizoen) gewoon gemoedelijk?

Wij hebben nu een hengstveulentje die wij aan huis gaan opfokken (met een ander hengstveulen) en die we uiteindelijk naar de HK willen brengen voor goedkeuring...ik wil hem het liefste houden samen met een maatje, ook als hij actief dekhengst gaat worden...echter ben ik wat bang dat zo'n hengst in het dekseizoen wellicht dusdanig fel gaat worden dat het wellicht niet verstandig is om hem dan samen met een ander te houden...eventueel met een draadje ertussen zou dan een optie zijn...maar ben toch benieuwd of er dus mensen zijn met een actieve dekhengst tussen andere paarden en wat hun ervaring is in gedrag tijdens zo'n dekseizoen.


1 van mijn hengsten heeft deze zomer gedekt (natuurlijk) en naar zijn hengstenvriendje eigenlijk geen verschil. Hooguit iets feller hengst als er een merrie langs zijn wei komt. Maar eigenlijk ook alleen als de merrie hengstig is.

Maar denk dat het ook wel echt per paard afhankelijk is.

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Hengst aan huis, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 22:42

Geen hengst hier, wel een 19-jarige ruin die pas op zijn 16e is gecastreerd en altijd heeft gedekt als ggk dekhengst. Hij is echt supersociaal ondanks zijn verleden. Ik heb verder alleen ruinen, dat scheelt wel. Als de merries van de buren, waarmee hij kan neuzen, hengstig zijn dan vergeet hij ff dat hij ruin is. Maar blijft wel keurig achter de (extra hoge) omheining. En kan ook nog een kwartier later probleemloos op buitenrit met hem en diezelfde merrie. Als hengst was hij volgens mij wel heftiger en kon ook naar mensen soms agressief uit de hoek komen, dat is echt totaal verdwenen.

Om maar even te reageren op: castreren heeft geen zin meer op deze leeftijd :)

mavantos

Berichten: 3603
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 22:46

Ik heb mijn paard als vierjarige als hengst gekocht. Totaal geen hengsten gedrag en ook nooit gekeken naar merries, dus toen lekker mee gaan werken. Hij is gecastreerd met zes jaar in het voorjaar, want toen werd hij wel aan de hand erg druk als hij andere paarden hoorde. Ik hoef geen hengst en heb geen zin in het gedoe, dus heb hem toen direct laten castreren. Hij is er qua looks niet op achteruit gegaan.

Moet wel zeggen dat hij ervan opgeknapt is. Hij keek nooit naar merries (kon er gewoon naast staan), maar is wel nog makkelijker geworden dan hij al was. Hij kan nu alleen nog 'hengst' zijn als er een merrie heel erg hengstig is. Daar kan hij dan niet naast staan op de wei/paddock.

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 23:26

Oke, niet aan huis maar wel in eigen beheer:

Wij hebben inmiddels 4 paarden, 2 hengsten en 2 ruinen. 1 hengst is 26 en helaas zeer anti sociaal. Door vorige eigenaren is hij altijd geïsoleerd van andere paarden dus hij staat apart.

De nieuwe hengst is pas 1,5 en we hebben geprobeerd hem bij de senior te zetten maar jammer genoeg blijft senior junior aanvallen tot echte wonden aan toe.
Dus hij staat nu bij de ruinen. Zolang hij braaf blijft mag hij lekker hengst blijven. We hebben geen plannen om met hem te fokken oid maar willen dat hij gewoon mooi uitgroeit.

Er zijn geen merries in de directe omgeving dus hij krijgt voorlopig ook nog geen prikkels dus hopelijk scheelt dat ook in gedrag. We gaan het zien :)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 02:51

Mijn hengst is geboren in een kudde in Engeland, als (bijna) jaarling naar Nederland gekomen, nog een paar jaar samen met een andere ruin/hengst geleefd, en daarna alleen. Hij dekte al die jaren natuurlijk aan de hand.

Ik kocht hem op 20-jarige leeftijd en dacht dat hij het alleen staan gewend was. Echter zag ik toch zeker wel onrust, zeker tegen de schemer of als de merries waar hij zicht op had, beetje uit z’n zichtveld gingen staan. Ik heb hem eerst met mijn 2 eigen merries gekoppeld, welke beide dmv dekking aan de hand inmiddels drachtig van hem waren.

Tegen de tijd dat hun bevalling naderde, is hij verhuisd naar de andere kant van het dorp om samen met een ruin te leven. Dat ging prima, dekseizoen had geen invloed. Maar nooit merries op de locatie waar de heren woonden. Ik nam hem mee naar elders voor het daten.

Toen z’n maatje verhuisde, heb ik hem thuis proberen te koppelen aan een ruin. Dat ging niet; na 24 uur mocht de ruin de verste hoek van de paddock niet uit van hem, zowel, dan ging hij jagen. Dit gedrag heeft een eerdere hengst exact zo laten zien hier (trainingspaard, stond samen met een pensionpaard-ruin en ander trainingspaard-ruin). Dus toen wel uit elkaar gehaald.

Het ging de heren echt wel om het verdedigen van “hun” merries en terrein. Het dekken had daar niet zoveel mee te maken.

Toen het hengstveulen wat een van de merries had gekregen oud genoeg was om (geleidelijk) af te spenen, heb ik die bij pappa gezet. Doodeng, maar meneer was enorm rustig en voorzichtig met z’n zoon. Dit hebben we uitgebouwd en toen ze twee weken lang 24/7 samen stonden, zijn ze samen naar de huidige eigenaren van de kleine verhuisd.

Daar hebben ze de winter met z’n tweeen gelopen, maar deze mensen hebben ook twee merries, die liepen aan de andere kant van het terrein, maar konden ze soms van een afstandje zien/horen.

Start van dit dekseizoen hebben we een grote gok gewaagd om de merries en hengsten samen te zetten. Gelukkig hebben de heren elkaar heel gelaten en zijn ze nog steeds dikke maatjes. Dat pappa de dames beminde, was prima. De kleine deed pappa soms wel (speels) na. Inmiddels lopen ze weer twee aan twee. Vader en zoon zijn nog steeds een enorm leuk duo. Ik hoop stiekem dat dit tot z’n dood (hij is 23) zo kan blijven. Hij is voor de mensen waar hij staat vooral kinderpaard/leerpaard en enorm braaf met rijden. Maar ik hou er stiekem ook in m’n achterhoofd wel rekening mee dat het de komende jaren kan gebeuren dat een van de twee heren de ander wel de tent uit gaat vechten.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:05

Veel zal afhangen van in hoe verre hij “last” krijgt van zijn hormonen.
Jaren geleden reed een jonge vrouw een 4jarige hengst op een jonge paarden wedstrijd. Hij werd ineens heel erg hengst, ze valt er vanaf en paard is weg. Hij heeft de hele wedstrijd op zijn kop gezet door op verschillende paarden te springen en uiteindelijk gekozen voor een merrie die ze net aan het opzadelen waren. Twee paarden op hol, door hekken heen en eindigend in een prikkeldraad omheining.
Als ze dan vragen, waarom heb je hem hengst gelaten? Was het antwoord “hij is thuis zo braaf, dus ik wou hem een kans geven”.
Persoonlijk zou ik nooit een paard hengst laten, als het niet de bedoeling is om ermee te dekken (met uitzondering van barok paarden, hun temperament is anders)
Mijn gevoel is dat er veel frustratie opwekt wordt bij een hengst, de hormonen gieren door hun lijf, maar ze mogen niks doen.

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:15

Hier ook al heel wat jaren hengst(en) aan huis.
Hier heb ik toch al meer dan eens gemerkt dat een hengst plots een ander paard niet meer in de kudde wil.

Onze hengsten lopen altijd in de kudde en dekken dus ook. De eerste 2,5 jaar van hun leven nog nooit problemen gehad. De zomer dat ze 3 worden al meermaals gehad dat de heer een of meerdere paarden er uit pikt en die niet meer moet en echt gaan aanvallen en uit de kudde wil. Tot in die mate dat het niet meer veilig is voor de merrie en we ze effectief er uit halen.

Ik denk dat we dit reeds ondervonden met een 4-tal verschillende hengsten, dus te vaak om over toeval te spreken.

Hier wel altijd grotere kuddes, nu bv 1 hengst en 14 merries.

Het zijn altijd of de oudere merrie’s of de jongere die ze niet willen(dus of eentje die bv niet drachtig raakt of eentje die voor het eerst gedekt wordt en dus onwennig is).

En qua leeftijd hengst zowel jonge als oudere hengsten toonden dit gedrag.

Voor de rest in omgang ook hier altijd brave dieren.

Persoonlijk zou ik wel nooit een paard hengst laten als die niet mag dekken. Zie daar totaal geen nut van in.
En een trauma door de ingreep lijkt me sterk… en als de castratie goed uitgevoerd wordt is de kans op complicaties zo goed als nihil, zelfs met oudere hengsten.
Sowieso heb je het aspect hormonen die opspelen, daar hebben ze meer last van dan een maal een operatie lijkt me.

Elisa2

Berichten: 37268
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:18

webster543 schreef:
Veel zal afhangen van in hoe verre hij “last” krijgt van zijn hormonen.
Jaren geleden reed een jonge vrouw een 4jarige hengst op een jonge paarden wedstrijd. Hij werd ineens heel erg hengst, ze valt er vanaf en paard is weg. Hij heeft de hele wedstrijd op zijn kop gezet door op verschillende paarden te springen en uiteindelijk gekozen voor een merrie die ze net aan het opzadelen waren. Twee paarden op hol, door hekken heen en eindigend in een prikkeldraad omheining.
Als ze dan vragen, waarom heb je hem hengst gelaten? Was het antwoord “hij is thuis zo braaf, dus ik wou hem een kans geven”.
Persoonlijk zou ik nooit een paard hengst laten, als het niet de bedoeling is om ermee te dekken (met uitzondering van barok paarden, hun temperament is anders)
Mijn gevoel is dat er veel frustratie opwekt wordt bij een hengst, de hormonen gieren door hun lijf, maar ze mogen niks doen.


:j

Mee eens.