[VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lucia88

Berichten: 537
Geregistreerd: 06-06-15

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:53

Haha! Wat leuk!! Ze leert wel super snel zeg!

Mariett

Berichten: 4439
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 11:59

Dank jullie! <3

Hahah ja ik ben heel dol op haar, dat hoor je in de video inderdaad ook wel :D Ze is echt een speciaal paard.

Ah wat vervelend Hannelot! Ik snap dat je daar niks van durft te zeggen hoor, maar het is al heel goed dat jij er anders over denkt. Geduld is een schone zaak met dit soort dingen :)

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:48

Het scheelt echt enorm al je paard al wat kunstjes kent en weet dat het soms even zoeken is naar wat de bedoeling is. En dat hebben jullie al echt samen veel gedaan. Zo mooi om te zien! En horen

Ik heb ook eens gekeken naar goede hoefschoenen en kom vaak uit op scootboots.

Mariett

Berichten: 4439
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 19:43

Zeer goed nieuws: mijn GoPro heeft een burst in de fotomodus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag weer gegaan en weer met de boog bezig geweest, ze pakte het heel snel weer op en na een paar keer het aanraken van het touwtje belonen was ze weer terug bij hoe we gisteren gestopt zijn. Heb het weer opgenomen dus ik kan weer wat knippen, ik merk dat ik het zelf ook heel leuk vind om te kijken hoe ze leert en het is dan leuk om over een tijdje terug te kijken hoe we begonnen zijn :)

Mariett

Berichten: 4439
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 22:00



Dag twee! Ik was benieuwd hoe we zouden beginnen vandaag, maar best wel heel goed dus. Vandaag was er de extra moeilijkheid dat er paarden naast de bak stonden, die wei is onwijs groot (en geen zorgen: ze hebben ook echt droge plekken) en vaak zien we ze niet eens. Nu hadden ze nieuw hooi dus ze stonden dichtbij de bak. Dit is dus niet haar eigen kudde die ze gewend is, maar een andere. In het begin vraag ik haar om een paar trucjes die ze goed kan, beginnend bij iets makkelijks (achteruit gaan) en eindigend bij iets waar ze haar koppie bij moet hebben (zijwaarts gaan). Dan weet ik dat ze mentaal een beetje bij me is.

Mariett

Berichten: 4439
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 22:38

Nog even een update :+

Vandaag een lange dag op heb lab gehad, en 's middags werk bij de kanoeten in de kooien. Ze zijn op het moment allemaal aan het aankomen in gewicht, dus dat is heel fijn. Ik ben gewend om met vrijlevende/wilde vogels te werken en heb dat ook liever, maar het is wel interessant om met kooidieren te werken. Ze worden allemaal trouwens ook weer gewoon uitgezet als het onderzoek klaar is en blijven hier niet lang. Eén van de vogels ging niet lekker in de kooien dus die is eerder uitgezet. Hadden de verzorgers zich hard voor gemaakt.
Ze hebben prachtige lange smalle vleugels, heel anders dan de kauwtjes die ik gewend ben. Kanoeten moeten bizarre afstanden kunnen vliegen en zijn daar helemaal op 'gemaakt', kauwtjes zijn wendbaarder en kunnen bijvoorbeeld ook héél makkelijk vanaf de grond opstijgen. Het verschil is echt bijzonder om zo duidelijk te zien! Kanoetjes zijn ook een beetje sulletjes, kauwen zouden je ogen uitpikken als ze de kans kregen. Heeft ook wel wat vind ik.


Na het lab en avondeten fiets ik naar Marie, in het donker. Ik ben een beetje nachtblind dus ik zie echt heel weinig, en de wei is gigantisch. Dus ik loop de wei in en dan roep ik haar, en dan hoop ik maar dat ze naar me toe komt want anders heb ik pech, dan vind ik haar gewoon niet.
En dan hoor ik voetstapjes door de wei en zie ik op een gegeven moment die witte bles.. Elke keer is ze weer zo blij om me te zien en dan smelt ik wel een beetje <3 Ik wil haar ook steeds knuffelen omdat ze nu zo fluffy is, dat vindt ze gelukkig allemaal wel gezellig. We doen dan wat trucjes in de wei en vandaag ben ik even op haar rug gesprongen, vindt ze ook allemaal wel leuk. Word altijd een beetje warm van binnen na dit soort dagen met haar, dat ze me graag opzoekt in het donker en met me meeloopt en gezellig bij me wil zijn. Zo'n goed paard!

Hevonen

Berichten: 5631
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 09:06

Het verbaast me niks dat ze zo op je gesteld is, zoals jij met haar omgaat... je ziet veel liefde en goede wil van beide kanten.

Dat is trouwens ook het heerlijke van dieren, het maakt niet uit of je moe bent, vies bent, of stinkt, ze zijn altijd blij je te zien.

Ook leuk om over je werk te lezen, fijn dat het voorzover mogelijk diervriendelijk is. Foto's zijn zeker niet toegestaan?

Mariett

Berichten: 4439
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 22:36

Dankjewel <3

Klopt inderdaad, van de vogels heb ik helaas geen foto's. Ik heb nog geprobeerd op de Nioz youtube iets qua video oid ervan te vinden maar ik vond helaas niks. Ik heb vandaag wel wat foto's gemaakt van de extracties in het lab die ik hier kan plaatsen met wat uitleg van de stappen, maar weet niet of mensen dat interessant vinden om te zien.

Hevonen

Berichten: 5631
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 00:04

Ja hoor, lijkt me best interessant

Danielleeee_
Berichten: 3179
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 10:21

Mij ook! :j

mysa

Berichten: 10504
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 17:25

Ben ook wel benieuwd. Heerlijk paard, die Marietje! De meeste van mijn paarden vonden doorgrazen belangrijker dan mensenbezoek.

Mariett

Berichten: 4439
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 19:51

Ik moest het topic weer even opgraven :+

Marietje
Marietje gaat goed <3 Ze heeft het naar haar zin op de wei tussen de rest en kan lekker hard racen als ze wil, waar ze ook wel gebruik van maakt.

Ze heeft een nieuw opzetstukje voor haar boog, maar die is de verkeerde kleur :+ Stom, maar paarden kunnen slecht groen zien en het was dus een ding van groen gemêleerd paracord. We maken een nieuwe versie met wat upgrades, die wordt mooi oranje want ze pakt ontzettend graag oranje dingen vast. Het is zo typisch, ik kan dus aan niemand vragen hoe zij dit hebben opgelost, ik ken weinig mensen met boogschietende paarden.

Edit, belangrijke foto's voor bewijs dat ze haar best doet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gisteren hadden we hooggeëerd bezoek en kwam Ailill langs, die op het moment ook op Texel zit. We zijn naar het strandje verderop gewandeld. Marie is soms een beetje jaloers als er iemand anders bij is die ik ook aandacht geef, maar dat viel dit keer gelukkig heel erg mee! Goede vibe dus. Marie en ik zijn nog even het water in gegaan, Ailill helaas een beetje verblind door mijn witte onderbenen dus ik hoop dat hij er weer bovenop is.

Op de weg terug kwam ik erachter dat de binnenband van mijn fiets door de buitenband geen kwam, oeps :+ De standaard zit al een jaar tegen het achterwiel van mijn fiets aan waardoor hij altijd een beetje op de handrem staat, ik had alleen niet bedacht dat dat ook voor slijtage aan de band kan zorgen :') En ik balen, want ik heb geen auto en heb de fiets echt voor alles nodig, en hem even in de bus doen om naar de fietsenmaker te gaan gaat me ook niet lukken.

Dus ik heb de fietsverhuur opgebeld, en binnen een half uur stonden ze op de stoep met een busje om mijn fiets op te halen en een leenfiets te brengen.
En alsof dat niet genoeg was, ik kwam vandaag binnen om mijn fiets weer op te halen en ik werd begroet met een 'Ah, mijn vriendin!'. Hij heeft mijn wiel recht gezet, een nieuwe binnen- en buitenband erop gezet, de standaard recht gezet, mijn achterlicht gemaakt (hij zag dat er zo'n wegwerplampje op zat), mijn ketting en slot gesmeerd, ketting strakker gezet en mijn krat vastgezet. Dus ik heb nu bijna een nieuwe fiets <3

Een beetje stom misschien maar ik had van tevoren gedacht dat Texelaars misschien een beetje flauw zouden zijn van al die nieuwe mensen op hun eiland, maar ik had het echt verkeerd ingeschat en ben tot nu toe met open armen hier ontvangen.



Studie
Veel gebeurd afgelopen week! En ik ga dan voor de liefhebbers nog even het proces uitschrijven, we zijn ondertussen verder in het proces, en héél blij:

Afbeelding


Dit zegt niet iedereen iets, maar dit is een foto van een zogenaamde gel (zie een soort gelatineblok voor je, maar dan is het van agarose gemaakt). Ik ben nu een beetje moe dus ik ga dit ook later uitleggen, maar het bleek dus dat al onze negatieve controles (we hadden er een stuk of 12) ook echt negatief waren, en in onze samples dus DNA zat. Als er in één van onze negatieve controles tóch DNA zat was er iets niet goed gegaan en moest er dus een groot deel over. Normaal verwachten ze uit het soort samples (poepjes dus) die ik had ongeveer dat 50% van samples het 'doen' maar bij ons waren er maar een stuk of drie samples waar iets uit had kunnen komen en waar we niks in vonden. Niet gek, de samples zagen er zo uit:

Afbeelding
Sommige hebben dus heel veel poep en andere echt bijna niks.


Ondertussen zijn we nog weer wat verder, dit was afgelopen maandag gebeurd. Bij een later deel van het proces was het best spannend, daar was namelijk de persoon voor ons 99% van zijn sample verloren, en die had dus helemaal niks meer en moest een week aan werk over doen. Het ergste: Niemand heeft een idee waarom het niet gelukt is.
In dit proces heb je een buisje met je DNA erin, maar er zit nog (veel) te veel vocht bij. Je moet het DNA van het water scheiden door het door een filter te halen, het DNA blijft daarin plakken en het vocht gaat er doorheen. Daarna doe je er iets door wat het DNA weer uit het filtertje haalt en dan hou je een klein beetje vocht met een hoge concentratie DNA over. Normaal is 50% overhouden een goede score, en 10% is nog steeds heel goed te doen maar is al minder. 1% overhouden is nog nooit eerder gebeurd in 30 jaar, volgens de mensen die ik sprak.

Wij zijn niks verloren 8-) En kunnen alles nu dus opsturen voor verdere analyse.

vikawiek

Berichten: 1513
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:06

Mariett schreef:
. Het is zo typisch, ik kan dus aan niemand vragen hoe zij dit hebben opgelost, ik ken weinig mensen met boogschietende paarden.

Weinig, maar dus niet nul :')
Mensen vonden het al bijzonder dat ik mijn paard leerde schilderen, ik zie ze al kijken wanneer ik aan kom lopen net een boog :')

Wat een lieve actief van de fietsverhuur <3

Mariett

Berichten: 4439
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 20:11

vikawiek schreef:
Weinig, maar dus niet nul :')

Klopt :+
Een vriendin van me is er met haar paardje ook net mee begonnen, kunnen haar Runa en mijn Marie uiteindelijk tegen elkaar, is het plan :') Alleen omdat ze het ook nog niet zo lang doet heeft zij dit soort trucjes ook nog niet helaas.

vikawiek

Berichten: 1513
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:34

Mariett schreef:
vikawiek schreef:
Weinig, maar dus niet nul :')

Klopt :+
Een vriendin van me is er met haar paardje ook net mee begonnen, kunnen haar Runa en mijn Marie uiteindelijk tegen elkaar, is het plan :') Alleen omdat ze het ook nog niet zo lang doet heeft zij dit soort trucjes ook nog niet helaas.

Waar kan ik kaartjes halen, dit moet ik zien :))

Siers83

Berichten: 7369
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 23:38

Hoho wij zijn geen onmensen ofzo hoor! Soms zijn we mss wat meer op onszelf maar als iemand hulp nodig heeft zijn Texelaars heel behulpzaam hoor.
Fijn dat je fiets dus weer gemaakt is. Welke fietsenmaker was dit?

Ailill op het eiland ja? Leuk zeg! Meeten op Texel en dan ook nog eens de beroemde Marie ontmoeten!

Mariett

Berichten: 4439
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 23:59

Onmensen? Waar zeg ik dat nou dan? Tot nu toe valt het mij trouwens ook ontzettend mee met hoe op zichzelf iedereen is, maar ik kom natuurlijk ook uit het noorden dus misschien ben ik het wel een beetje gewend :+

Ik heb zulke gekke dingen over Friezen gehoord (“je bent best aardig voor een Fries!”, “Het kan dooien, het kan vriezen, maar ik zie liever dooie Friezen” of zoals mijn stalhouder in haren altijd zegt over noorderlingen “ze kijken de kat uit de boom, maar ze moeten niet wachten tot hij dood is.”) maar dat soort dingen zijn altijd verstandig om niet te persoonlijk te nemen (wel geinig natuurlijk). Ik zou het me heel goed voor kunnen stellen dat je uiteindelijk een beetje zat bent van de grote hoeveelheid toeristen op je mooie plekje, daar kwam het vandaan: niet vanuit een soort gekke hekel aan mensen die op Texel wonen :D

Dit was de fietsenverhuur bij de boot trouwens, ik had ze gebeld omdat ik nergens heen kon zonder dat m’n achterband zou exploderen en ik viel met m’n neus in de boter, wat een lieve actie.

Mariett

Berichten: 4439
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 12:02

vikawiek schreef:
Waar kan ik kaartjes halen, dit moet ik zien :))


Het belooft een mooie show te worden :+

De orcs!! Ze vallen ons aan!


Marie moet natuurlijk wel weten waar ze tegen vecht, dus ik besloot haar een doelwit te geven. We hebben vanochtend even in de wei geoefend omdat ik geen zin had om haar mee naar de bak te nemen in de wind, dus eventjes zonder pijlen gedaan en aan het terug trekken gewerkt. Ze deed het weer super natuurlijk 8-)
Op dit filmpje zie je trouwens ook mijn nieuwe liefde: mijn nieuwe pak <3 Het is een rij-overall van Kramer en hij is wind- en waterdicht. Hierin ga ik de winter wel overleven denk ik!

Laurora

Berichten: 2650
Geregistreerd: 19-07-14

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:54

Die orcs ook altijd met hun fratsen! Fijn dat je nu een persoonlijke beschermer hebt!

Mariett

Berichten: 4439
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 16:46

Fijne kerst namens ons! We hebben ons best gedaan op de foto’s.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jeetje77

Berichten: 3475
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 17:51

Geweldig. Jullie ook een fijne kerst.

Laurora

Berichten: 2650
Geregistreerd: 19-07-14

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:24

Marie christmas! <|-

vikawiek

Berichten: 1513
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 19:58

Fijne feestdagen {:)

hannelot
Berichten: 994
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 20:00

Fijne dagen! <|-

Melzazu
Berichten: 1802
Geregistreerd: 13-10-19

Re: [VOLG] Marietje en ik, ons avontuur naar Texel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 20:03

{:)
Fijne dagen!