Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard en hoe vaak train je met ze?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:56

Ik zal hier ook even de andere kant van het verhaal belichten, namelijk, paarden die vrij veel op stal staan.

Nu in de winterperiode komen mijn paarden 2x per dag op de paddock, 's ochtends een uur en 's middags doe ik ze nog eens 2 uur op de paddock. Ze hebben op stal gelukkig wel een ruif die 24/7 gevuld is dus ze kunnen altijd eten.

Vind ik dit ideaal? Voor mijn gevoel niet. Maar ik moet wel zeggen dat de paarden er allebei gezond en happy bij staan.

Hiervoor stonden ze overdag de hele dag buiten, maar mijn beide paarden zijn in de kudde waarmee ze stonden dusdanig (vaak) in elkaar getrapt dat ik de situatie niet langer houdbaar vond.

Naja, en ga dan maar op zoek naar een Pensionstal waar je met 2 paarden inclusief een drachtige merrie terecht kan, in zo'n beetje de moeilijkste regio van het land.

Overigens, heb ik mijn paard van de vorige stal verhuisd met mok en een blessure waarmee ze afgekeurd was voor de sport. Nu ze 3 weken lang niet meer de hele dag buiten staat is de mok weg en is ze op miraculeuze wijze niet meer kreupel.

Maar goed, het plan is om ze in de toekomst aan huis te hebben, dus dan zou ik ze wel weer overdag buiten zetten en 's nachts op stal. Dat vind ik zelf de ideale situatie.

PSvanLot

Berichten: 10144
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:03

Sportpaard Z2 niveau.
3x per week 30/45 werken waarvan 2x les dus hard werken.
1x per week longe of bos.
Meestal om de dag ongeveer een vrije dag.
Vrije dagen in de stapmolen of niets.
In de winter bij slecht weer ook weleens een half uurtje wandelen in de binnenbaan ipv molen.

April/Oktober 0800/1300 weide met een pony, 1300/1600 paddock alleen.
November/maart 0800/1300 paddock met een pony.

Zoveel mogelijk buiten vind ik belangrijk, maar het weer moet wel te doen zijn. Zoals vandaag hoop ik dat ze de paarden heel snel weer binnen hebben.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:13

Als ik grotere stallen had (zeg 4 x 3 of 3.5) dan zette ik ze ook ‘s nachts op stal. Beter voor mijn gemoedsrust en geen probleem voor de paarden als ze genoeg te vreten hebben, denk ik.

Maar heb een containerstal, paard (1.57) heeft daar ongeveer 2/3e deel van (dus 4 meter), de shet het andere deel (2 meter). Zit af en toe wel te dubben, zal ik ze gewoon ‘s nachts op stal opsluiten, kijken hoe dat gaat. Maar vind het een lastige beslissing. Zeker omdat ze nu best een lange nacht maken als ik ze er rond 6 uur op zet. Dan is 4 x 2.5 best klein.. En de nachten worden alleen maar langer de komende tijd. Of ik moet in het donker gaan voeren rond 8/9 uur. Maar alsnog staan ze er dan zo’n 11 a 12 uur in. Dilemma’s :\

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:22

Mijn merrie staat 24/7 buiten met 3 vriendjes op 2 hectare. Ze houdt zichzelf dus ook wel goed in beweging. :) Op dit moment deels geschoren met een deken op omdat ze vanwege het buitenstaan erg veel vacht aanmaakt. Ze wordt 5x per week getraind. Dit is wel wisselend, maar vaak komt het neer op ongeveer het volgende:

2x dressuurmatig (afwisselend zware training of enkel wat loswerken)
1x springtraining (clubles of zelf thuis)
1x naar het bos
1x door mijn bijrijder (dressuurmatig of naar het bos)

Ik heb altijd wedstrijden gereden, maar inmiddels haal ik hier niet zo'n plezier meer uit. Mijn doel is nu gewoon om mijn paard zo duurzaam en gezond mogelijk te trainen.

xYaartje
Berichten: 1465
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:05

PSvanLot schreef:
Sportpaard Z2 niveau.
3x per week 30/45 werken waarvan 2x les dus hard werken.
1x per week longe of bos.
Meestal om de dag ongeveer een vrije dag.
Vrije dagen in de stapmolen of niets.
In de winter bij slecht weer ook weleens een half uurtje wandelen in de binnenbaan ipv molen.

April/Oktober 0800/1300 weide met een pony, 1300/1600 paddock alleen.
November/maart 0800/1300 paddock met een pony.

Zoveel mogelijk buiten vind ik belangrijk, maar het weer moet wel te doen zijn. Zoals vandaag hoop ik dat ze de paarden heel snel weer binnen hebben.

Hier heb ik mijn pony en zijn vriendinnetje binnen laten staan vandaag. Naast het feit dat mijn pony een hekel aan regen heeft kunnen ze ook niet schuilen in de paddock.
Had nog geprobeerd om ze samen in 1 stal te zetten (stal is groot genoeg daarvoor. Zijn twee Shetlanders) zodat ze in ieder geval vandaag overdag nog gezelschap hadden aan elkaar, maar dat was geen success. Zijn vriendinnetje raakte gelijk gestresst en mijn pony reageerde daar weer op. In de paddock gaat het wel goed samen, maar dan hebben ze alle ruimte natuurlijk.
Mijn pony vind het gewoon fijn om de stal voor zichzelf te hebben. Dat is zijn rust plek. Is ook helemaal prima natuurlijk.
Moet ook zeggen dat ik het wel een fijn idee vind dat ik hem nu met extreem weer zoals de hele dag regen vandaag binnen kan laten staan. Toen die nog 24/7 buiten stond maakte ik mij er altijd zorgen om of het wel goed zou gaan met hem (uiteraard checkte ik het ook altijd hoe het ging).

BoktVerlaten
Berichten: 430
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Hoeveel vrije beweging krijgt jouw paard en hoe vaak train je met ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:21

Zijn er al mensen die hun paarden in de nacht binnen zetten ivm de wolf?

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:41

BoktVerlaten schreef:
Zijn er al mensen die hun paarden in de nacht binnen zetten ivm de wolf?

Hier twee mini's die ongeveer 12 om 12 staan vanwege wolven. Vorig jaar in het begin zelfs van 17.00 tot rond 8 uur s ochtends. Maar ik heb besloten om ze nu maar s avonds pas binnen te zetten. Verder staan ze een groot deel van de dag in de wei, anders in de paddock. Ik train ze zo'n 2/3 keer per week.

colleen3
Berichten: 322
Geregistreerd: 09-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:56

BoktVerlaten schreef:
Zijn er al mensen die hun paarden in de nacht binnen zetten ivm de wolf?


Afgelopen voorjaar wel gedaan toen hier in de buurt 2x een wolf was gesignaleerd, waarvan 1 keer 's ochtends rond 8.00 uur toen het al licht was (werd vervolgens doodgereden op de snelweg).
Nu er sinds juni geen wolf meer is gezien in de buurt, heb ik ze sinds een paar weken weer 24/7 buiten staan.