meedenken over zoektocht naar....wat nu!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

meedenken over zoektocht naar....wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 17:14

Afgelopen week heb ik mijn lieve Dirkje moeten laten inslapen. Heel verdrietig, maar...Dirkje was 29 en heeft bij mij een fijn leven gehad. Nu blijft mijn fjordje van 22 jaar helaas alleen over.
Ze staat in een inloopstal achter ons huis...en nu...

Het is een grote chaos in mijn hoofd omdat ik nog zo verdrietig ben over het verlies van mijn Dirkje, dus helder denken lukt even niet zo. Ik ben inmiddels 50 jaar en een zeer angstige ruiter met weinig zelfvertrouwen. Met mijn fjordje maak ik gemiddeld zo 1x per week een buitenrit. Afgelopen jaar ben ik met mijn fjord gevallen waardoor mijn angst best groot is. (fjordje is superlief overigens)

Enkele opties over hoe nu verder:
- Ozzy blijft alleen staan of evt. met een geitje. Voordeel hiervan is natuurlijk dat dit weinig werk kost, nadeel dat Ozzy misschien eenzaam is. Ze doet het prima in haar eentje maar gevoelsmatig voelt het niet goed om een kuddedier alleen te hoduen.
- Er komt een kleine shet bij, maar...daar kan ik natuurlijk niets mee qua rijden en ik moet mijn wei opnieuw omheinen. Stel Ozzy kan niet meer bereden worden blijf ik met twee paardjes over en kan ik nog niet rijden.
- Er komt een klein paardje bij (max 1.50) en rond de 17 jaar oud (koudbloed, fjordje of ijslander of misschien een haflinger of merens), voordeel, ik kan er mee rijden, of een keertje samen rijden met iemand. Nadeel, toch wel meer werk. Ik schat dat ik nog een jaar of 5 zal rijden,,,
- Ik zet een advertentie voor een stallingsplek. Ik woon aan de bosrand, stalling is aan huis met een uitloopplek. Er zit ook wel weide bij, maar deze is klein. Voor mijn fjordje genoeg, want die wordt al snel te dik. Voordeel het 2e paardje is niet "mijn" paard, dus ik hoef me ook niet schuldig te voelen als ik hem niet rij of zo. Nadeel, je zit met vreemde mensen aan huis en ik weet niet of ik daar nou wel het juiste type voor ben

Ik ben van het type, wat er in komt, gaat er niet meer uit, dus...ik moet er wel echt een supergevoel bij hebben....ik kom er alleen even niet uit. Dus meedenken is zeer gewenst ;)

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:19

Zou je de laatste optie niet kunnen inschieten als pensioenplek of weidemaatje? Zoiets zou ik bijvoorbeeld ideaal vinden voor mijn merrie die met pensioen is, waar ik dus niet dagelijks bij op bezoek hoef. Dan heb je dus ook geen last van continu mensen op je erf :)

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Re: meedenken over zoektocht naar....wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 20:16

Dat zou inderdaad ook nog een goede optie kunnen zijn....dankjewel Ghostattack

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:39

Is je paard in pension zetten een optie? Dan heb je minder verantwoordelijkheid/zorgen en mogelijk tref je leuke stalgenoten.

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Re: meedenken over zoektocht naar....wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 20:48

senna 21, daar heb ik ook nog over nagedacht, maar ik vind het dan ook wel weer zonde om alles hier leeg te hebben staan. Daarnaast heb ik ook wel mensen hier in de buurt waar ik wel mee samen ga uit rijden. Dus ik denk dat de optie Ozzy op pensionstal hem (nog) niet gaat worden. Ik vind het nu al kaal achterom..met nog maar 1 paardje

Varenka
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-03-10

Re: meedenken over zoektocht naar....wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:13

Ik zou toch gewoon op zoek gaan naar een (klein) eigen paardje voor erbij. Ik zou dan niet gaan voor een ouder paardje, maar juist voor wat jonger!
Als je dan over een aantal jaren (hopelijk heel veel!) weer voor dezelfde vraagstelling komt te staan, dan is verkoop een goede optie. Als je dan een senior over hebt, dan is het veel moeilijker om te kunnen stoppen.

Daarnaast klinkt het alsof je een lekker plekje hebt om een extra paardje te hebben. Misschien ben je het tegen die tijd nog niet helemaal zat, en dan heb je nog een jonger paard(je) waar je aan gewend bent en lekker mee aan de slag kunt. (Er zijn veel andere opties dan rijden: mennen/werken aan de hand/longeren/wandelen)

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: meedenken over zoektocht naar....wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:45

Lastig altijd. Kun je niet een bijrijdplek aanbieden? Dus pension bij jou, maar voor iemand die weinig rijdt en dat jij dat paardje dan rijdt?

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 10:01

Ik heb deze andersom meegemaakt. Mijn pensionado paard staat bij een vriendin van mij aan huis te genieten van haar oude dag. Nadat 1 van haar 2 paarden dood ging wist ze het ook even niet meer.
Mijn paard is dus verhuisd naar haar paard en die 2 zijn dikke maatjes. Ik betaal gewoon stalgeld overigens.

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Re: meedenken over zoektocht naar....wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 22:40

Natasha, wat een fijne oplossing hebben jullie samen gevonden dan. Het handigste zou zijn als ik kies voor een tijdelijke oplossing, dus tijdelijk een shetje erbij. Alleen ben ik bang dat ik daar weer geen afscheid van kan nemen...ik blijk niet zo goed te zijn in tijdelijk. Dus eigenlijk blijven er twee opties open, een advertentie plaatsen voor een shetje in stalling (die dan niet van mij wordt) of een 2e rij-pony erbij, maar hier moet ik me wel goed te tijd voor nemen. Dat is het plan op dit moment in ieder geval

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:54

Naar mijn mening past een Shet altijd. :+
(Ik had er op een gegeven moment vijf...)

Dus ik zou zeggen nu een Shet erbij en tegen de tijd dat je Fjord niet meer gereden kan worden, een grote erbij. Leg je jezelf geen druk op van nu twee moeten rijden en als je een ruin neemt is het altijd feest voor die twee (of drie) samen. Stoel erbij en geen tv nodig. Mijn rijpony was ook veel levendiger met die kleintjes erbij.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: meedenken over zoektocht naar....wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:51

Aangezien je wat angstig bent, zou je niet willen leren mennen? Dan kan je met een leuk ponietje en een sulky ook naar het bos!

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Re: meedenken over zoektocht naar....wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 00:16

Waarom denk je dat je nog maar 5 jaar zult rijden?
Ik ben inmiddels 55 en denk voorlopig echt nog niet aan stoppen met rijden. Hoop echt nog minimaal 15 jaar in het zadel te kunnen zitten. Tegen die tijd dan wel een absoluut braaf dier, en misschien alleen maar stapritjes door het bos, maar dat hoop ik toch echt nog wel te kunnen doen dan.
Dus een rijdier erbij is misschien nog niet eens zo'n gek idee.

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Re: meedenken over zoektocht naar....wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-23 18:29

Punz, ik heb nogal een krakkemikkig lijf soms.
Hutcherson: dat is ook nog een optie. Een grote shet met sulky of zo
Sybelle, bij vijf shetjes merk je de overgang naar eentje meer of minder misschien niet zo. Mijn pech is altijd dat ik zo slecht afscheid kan nemen. Dus wat ik heb staan gaat niet meer weg eigenlijk. Maar ik merk wel dat het me soms wel eens zwaar valt om overal voor te zorgen, huishouden, paarden, werk, kinderen en af en toe een krakkemikkig lijf. In mijn hoofd zou ik nog supergraag opnieuw willen beginnen met een lief paard op buitenritten, maar in de praktijk ben ik al blij als ik één keer per week met mijn fjordje naar buiten ga. Dus wat is wijsheid....voor nu denk ik...even gas terug want mijn hoofd zit nog te veel bij het paard waar ik afscheid van genomen heb.

office
Berichten: 804
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:50

Er staat op de bokt markt een oude Haflinger in bruikleen .Dat lijkt me wel een geschikt idee .?

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: meedenken over zoektocht naar....wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:05

Je kunt een shet voor gezelschap nemen en met je Fjord mennen.

welmoedz

Berichten: 1577
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:27

Een leuke beleerde grote, betrouwbare shet waarmee je kunt mennen, dat kun je met je lijf mss langer dan rijden :)! Maar mennen moet je wel leuk vinden. (https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... ony-5-jaar) zoiets, als het moet kun je een pony met die leeftijd ook weer verkopen :)

Anders een pensioenplek aanbieden voor een kleine pony.

Britta31

Berichten: 13148
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: meedenken over zoektocht naar....wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:21

Ik heb een haflinger als pensionpaard erbij.Hij is 28 en met pensioen.Ons paard kan niet alleen staan,maar als hij er niet meer is willen we geen eigen paard meer.Dit is een hele goede oplossing voor ons.

Alja

Berichten: 25614
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: meedenken over zoektocht naar....wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 21:32

Ik weet niet waar je woont maar er werd vandaag op Facebook een 25 jarige haflinger aangeboden die nog gereden wordt

zoefie

Berichten: 1168
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-24 21:42

Mijn "probleem" is opgelost. Ik ga toch nog voor een volgende ronde qua paarden :D
ging kijken voor een mini....maar werd verliefd op een haflinger <3
Dus, die staat er sinds een paar weekjes gezellig bij. *\o/*
Dankjewel voor het meedenken :)

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:12

zoefie schreef:
Mijn "probleem" is opgelost. Ik ga toch nog voor een volgende ronde qua paarden :D
ging kijken voor een mini....maar werd verliefd op een haflinger <3
Dus, die staat er sinds een paar weekjes gezellig bij. *\o/*
Dankjewel voor het meedenken :)


Wat leuk, heel veel plezier met je nieuwe paardje!

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Re: meedenken over zoektocht naar....wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:35

Ohhh Post je hier tzt nog?
Ben heel erg benieuwd!

En gefeliciteerd natuurlijk met je besluit en je nieuwe aanwinst!!