Het leasen van een paard, wat is 'normaal'?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaximevGils
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-09-20

Het leasen van een paard, wat is 'normaal'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 12:00

Hallo iedereen,

Na mij op het internet in te hebben gelezen kom ik er toch niet helemaal uit en dacht ik wellicht wat van jullie ervaringen te kunnen leren. Momenteel krijg ik de optie aangeboden om een (groen) paard te leasen, een merrie van 7 jaar, deze zal dan op mijn huidige pensionstal komen te staan. (ik ben in het bezit van een eigen paard die helaas momenteel niet veilig en/of voorspelbaar is met rijden door traumatisch verleden bleek achteraf) Ik kan dit leasepaard dan beschouwen als mijn eigen paard. Gelet op de groenheid van dit paardje vraagt het nog wel enige investering wat betreft lessen, tijd en energie voordat ze echt doorgereden is.
Nu worstel ik voornamelijk met wat gebruikelijk is wie voor welke kosten opdraait?
Zo lijkt het mij dat ik de stallingskosten, smid en het leasegeld moet betalen. Maar hoe zit het met de kosten voor de dierenarts, tandarts, dekens, hoofdstel, aanleveren van een zadel etc.?
Mocht je (aardige en praktische) tips, trucs, ervaringen of een duidelijk leasecontract hebben dan hoor ik het graag!

Groetjes :)

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:21

MaximevGils schreef:
Hallo iedereen,

Na mij op het internet in te hebben gelezen kom ik er toch niet helemaal uit en dacht ik wellicht wat van jullie ervaringen te kunnen leren. Momenteel krijg ik de optie aangeboden om een (groen) paard te leasen, een merrie van 7 jaar, deze zal dan op mijn huidige pensionstal komen te staan. (ik ben in het bezit van een eigen paard die helaas momenteel niet veilig en/of voorspelbaar is met rijden door traumatisch verleden bleek achteraf) Ik kan dit leasepaard dan beschouwen als mijn eigen paard. Gelet op de groenheid van dit paardje vraagt het nog wel enige investering wat betreft lessen, tijd en energie voordat ze echt doorgereden is.
Nu worstel ik voornamelijk met wat gebruikelijk is wie voor welke kosten opdraait?
Zo lijkt het mij dat ik de stallingskosten, smid en het leasegeld moet betalen. Maar hoe zit het met de kosten voor de dierenarts, tandarts, dekens, hoofdstel, aanleveren van een zadel etc.?
Mocht je (aardige en praktische) tips, trucs, ervaringen of een duidelijk leasecontract hebben dan hoor ik het graag!

Groetjes :)

Maar dan willen ze jou dus een groen paard laten leasen, terwijl je er zelf al een hebt die niet te rijden is. Als jij dat paard moet gaan inrijden dan werk je in feite voor de eigenaar van dat dier en zou die de onkosten moeten betalen vind ik. Anders heb jij hem straks ingereden op jouw kosten en pakt de eigenaar hem misschien weer af. Overigens, misschien is dat wel helemaal niet zo en zit de situatie heel anders in elkaar maar ik weet niet meer dan jouw berichtje hier!

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 12:22

Dat zijn inderdaad precies de zaken die je van tevoren moet bespreken. Op zich zou ik dingen als tandarts en entingen ook wel voor de leaser vinden, dat hoort wel echt bij het onderhoud.
Tuig en dergelijke: als het paard eigen tuig heeft, vind ik het wel zo netjes als dat mee gaat. Maar, ook dat is gewoon afspreken.

Dierenarts blijft vaak de moeilijkste, zeker wanneer het om hoge kosten gaat en er misschien een stukje 'schuld' ligt (paard krijgt een peesblessure tijdens een galopje op een buitenrit, is het dan jouw schuld omdat de bodem niet goed genoeg was bijvoorbeeld? Of gewoon pech)

Manny

Berichten: 2320
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Het leasen van een paard, wat is 'normaal'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 13:08


Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Het leasen van een paard, wat is 'normaal'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:04

Ik heb geen ervaring met leasen, maar ik heb wel veel paarden voor anderen gereden. Wat ik normaal vind is dat sowieso de kosten van de dierenarts voor de eigenaar zijn. Alle benodigdheden, zoals een hoofdstel en dekens horen in beginsel aan jouw kant. Het blijven dan ook gewoon jouw spullen, ook als het paard terug gaat naar de eigenaar. Zadel zit er tussen in vind ik, maar komt in beginsel voor jou als de ruiter. Ook die blijft gewoon in jouw eigendom. Gelet op het feit dat het paard nog niet zadelmak is, denk ik ook niet dat ze er een zadel bij hebben, anders geven ze die nog wel eens mee.

Wel vind ik dat de eigenaren best wel een verantwoordelijkheid bij je leggen. Jij leaset hun paard, en gaat hem zadelmak maken en er waarde aan rijden. Jij loopt hier ook het nodige risico, stel dat je eraf valt en je breekt je rug bijvoorbeeld. Ook al gaat alles goed, en ze trekken hem na 6 maanden onder je kont uit, hebben zij een mooi zadelmak gemaakt paard, en jij niets. Probeer dat ook goed dicht te bouwen.
Lessen oid. komen, vind ik, voor eigen rekening, dat moet je vooral ook zien als een investering in jezelf.
Uiteindelijk is het echt afhankelijk van wat je afspreekt, probeer wat je afspreekt goed dicht te bouwen in een contract, maar ik vond dit altijd een heel lastig spelletje. Als je dan een paard hebt, wat duidelijk pijn heeft, en er is afgesproken dat de eigenaar de da kosten betaalt maar vervolgens de DA niet wil laten komen, ja dat zijn hele lastige momenten.
Is het ook de bedoeling dat jij een bedrag gaat betalen aan de eigenaar?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Het leasen van een paard, wat is 'normaal'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:07

Ik lees nergens dat het paard niet zadelmak is?
Bij groen denk ik eerder aan nog niet doorgereden, anders zou ik onbeleerd verwachten als beschrijving

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:12

Bowo schreef:
Ik lees nergens dat het paard niet zadelmak is?
Bij groen denk ik eerder aan nog niet doorgereden, anders zou ik onbeleerd verwachten als beschrijving


Goed punt, in mijn hoofd vulde ik onbeleerd in haha.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:14

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

MaximevGils
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 14:24

Dankjewel voor de snelle reacties!

Het leasepaard is inderdaad wel gewoon zadelmak en wordt nu weer langzaam opgepakt nadat ze een veulen heeft gehad. Rijden is dus mogelijk, maar er is nog wel werk aan de winkel.

Wat betreft mijn eigen paard, ook die is zadelmak maar door gedragsproblemen heel sporadisch te rijden. Deze problematiek kwam pas na 6 maanden flink naar boven en is in de drie jaar die ik hem heb al verbeterd maar ik heb nog een lange weg met hem te gaan. Hem weg doen is echter voor mij (nu) nog geen optie.

Vandaar dat ik het aanbod tot leasen wel een fijne tussenweg vond. Ik heb dan de mogelijkheid tot overkopen. In mijn ogen kan ik op deze manier uitvogelen of ik de kosten voor 2 paarden kan dragen en of ik mijn eigen paard dan nog zou willen houden. Omdat het bij mijn eigen paard een half jaar heeft geduurd voordat de ware aard naar boven kwam is dat het aspect wat mij een fijn idee geeft. Blijkt het paard niets dan kan hij terug.

Echter vind ik er qua financiën weinig voordelen aan zitten behalve dat ze terug kan, of zie ik dit te kort door de bocht? Voor de rekensom is het dan stalling+ leasebedrag+ tandarts/dierenarts+ smid.

Ik ben dus in het bezit van een zadel, of deze ook past weet ik niet. Ik vind de stap om zelf een zadel en dekens aan te schaffen vrij groot omdat dit, mocht ik het weer moeten verkopen, flink in waarde is gezakt. Vandaar mijn vraag hoe andere dit doen/hebben gedaan.

Bedankt Manny ik ga kijken!

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:26

Heel eerlijk, voor een groene zou ik niet betalen, daar liet ik voor betalen. Ik heb ze wel gehad, groen als gras en weg als minimaal Z2. Je geeft wel waarde mee aan het dier.

Simsannah

Berichten: 111
Geregistreerd: 18-10-23

Re: Het leasen van een paard, wat is 'normaal'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:34

Ik heb jaren paarden en pony's verzorgd verschillende eigenaren, maar ik heb er nooit voor betaald.
Ik draaide ook niet op voor kosten zoals hoefsmid, dierenarts etc
Ik hielp (mocht dat indien nodig zijn) wel altijd mee met bijvoorbeeld uitmesten.
Ik kon zovaak komen als ik wou, en eigenlijk altijd alles doen wat ik maar beliefde

Nu zijn de tijden anders, althans dat idee heb ik.
Ik vind dat zolang je het paspoort niet in beheer hebt, je ook geen kosten hoeft te maken. Naar mijn idee draai je een dienst voor een ander.
En met duidelijke afspraken, helder contact en eerlijke gesprekken heb ik jaren mogen nieten van de paarden van anderen

Lessen etc heb ik nooit genomen, de paarden die ik reed waren vaak oudere paarden, of ik kreeg zijdelings wat hulp van de eigenaar
Dat zou ik dan wel op eigen kosten doen, maar ook op eigen initiatief.

Maar met de huidige prijzen voor het houden van paarden zou ik wel bereid zijn een eigen bijdrage te leveren. Maar dat zie ik meer als een vriendschappelijke vergoeding.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:36

Ik zie nu zelf advertenties van mensen die een veulen te lease aanbieden.
Je mag hem dan verplaatsen en behandelen als je eigen paard. }:0
Te gek voor woorden natuurlijk.

Bijrijders worden ook steeds vaker leaser genoemd, omdat het mooier klinkt.

Leasen is imo: paard is in dagelijks gebruik volledig van jezelf voor onbepaalde tijd en je bent zelf verantwoordelijk voor alle kosten, behalve dierenartskosten, die gaan in overleg.
Grote beslissingen neem je uiteraard ook samen. (Veulens e.d)

MaximevGils
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 14:37

Wellicht goed om te benoemen dat ik, hoewel ik gewoon goed kan rijden, ook geen dressuurheld ben. Ik ben eerder afdeling paard correct rijden voor het lichaam van het paard en verder lol met je knol. Dus echt dressuurproeven of springwedstrijden zal ik nooit gaan doen.
Wel besef ik nu inderdaad dat ik desondanks de waarde van het paard verhoog dus dank!

MaximevGils
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 14:40

Simsannah schreef:
Ik heb jaren paarden en pony's verzorgd verschillende eigenaren, maar ik heb er nooit voor betaald.
Ik draaide ook niet op voor kosten zoals hoefsmid, dierenarts etc
Ik hielp (mocht dat indien nodig zijn) wel altijd mee met bijvoorbeeld uitmesten.
Ik kon zovaak komen als ik wou, en eigenlijk altijd alles doen wat ik maar beliefde

Nu zijn de tijden anders, althans dat idee heb ik.
Ik vind dat zolang je het paspoort niet in beheer hebt, je ook geen kosten hoeft te maken. Naar mijn idee draai je een dienst voor een ander.
En met duidelijke afspraken, helder contact en eerlijke gesprekken heb ik jaren mogen nieten van de paarden van anderen

Lessen etc heb ik nooit genomen, de paarden die ik reed waren vaak oudere paarden, of ik kreeg zijdelings wat hulp van de eigenaar
Dat zou ik dan wel op eigen kosten doen, maar ook op eigen initiatief.

Maar met de huidige prijzen voor het houden van paarden zou ik wel bereid zijn een eigen bijdrage te leveren. Maar dat zie ik meer als een vriendschappelijke vergoeding.


Wat jij omschrijft is het bijrijder/verzorgen van paarden. Dat is net iets anders dan de door mij benoemde lease,, in dit geval zal het paard bij mij komen en is de eigenaar van het paard 2 uur verderop. Maar dank voor het meedenken!

Simsannah

Berichten: 111
Geregistreerd: 18-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:44

MaximevGils schreef:
Simsannah schreef:
Ik heb jaren paarden en pony's verzorgd verschillende eigenaren, maar ik heb er nooit voor betaald.
Ik draaide ook niet op voor kosten zoals hoefsmid, dierenarts etc
Ik hielp (mocht dat indien nodig zijn) wel altijd mee met bijvoorbeeld uitmesten.
Ik kon zovaak komen als ik wou, en eigenlijk altijd alles doen wat ik maar beliefde

Nu zijn de tijden anders, althans dat idee heb ik.
Ik vind dat zolang je het paspoort niet in beheer hebt, je ook geen kosten hoeft te maken. Naar mijn idee draai je een dienst voor een ander.
En met duidelijke afspraken, helder contact en eerlijke gesprekken heb ik jaren mogen nieten van de paarden van anderen

Lessen etc heb ik nooit genomen, de paarden die ik reed waren vaak oudere paarden, of ik kreeg zijdelings wat hulp van de eigenaar
Dat zou ik dan wel op eigen kosten doen, maar ook op eigen initiatief.

Maar met de huidige prijzen voor het houden van paarden zou ik wel bereid zijn een eigen bijdrage te leveren. Maar dat zie ik meer als een vriendschappelijke vergoeding.


Wat jij omschrijft is het bijrijder/verzorgen van paarden. Dat is net iets anders dan de door mij benoemde lease,, in dit geval zal het paard bij mij komen en is de eigenaar van het paard 2 uur verderop. Maar dank voor het meedenken!



Ja dat klopt ook wel een beetje;
Maar een kleine aanvulling; zolang jij niet het paspoort hebt, vind ik het not done om een paard te verplaatsen in je eigen buurt, met de huidige eigenaar best een stuk verder op.
Dat zou ik wel echt heeeel duidelijk en concreet weg zetten. Stel dat paard krijgt wat, en dat loopt op in fixe kosten hoe dan verder?
Tuurlijk is een jong paard geweldig, maar (afhankelijk) hoe je een contract begint of wil volhouden, zou ik zelf nog 3x over na denken.

Ik heb zelf het idee dat je bij zulke contracten, beter door kan (sparen) voor een compleet eigen paard.
Maar dat hangt ook wel weer af, van de kosten etc

Kortom; zoveel omstandigheden.. zoveel geld voor iemand anders paard ...

Edit; net zoals je eigen paardje nu, :) hoop dat die snel weer goed te pas is

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Het leasen van een paard, wat is 'normaal'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:52

Voor zo'n paard moet je je laten betalen

Simsannah

Berichten: 111
Geregistreerd: 18-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:17

Rubs schreef:
Voor zo'n paard moet je je laten betalen


Dit is nog beter verwoord! +1 :+

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:20

Simsannah schreef:
Rubs schreef:
Voor zo'n paard moet je je laten betalen


Dit is nog beter verwoord! +1 :+

Is dat zo?
TS krijgt als ware een paard voor lange tijd op proef. Waar krijg je dat nu nog?

Want als ts het niet bevalt is ze er ook zonder gedoe vanaf.

Het heeft 2 kanten.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Het leasen van een paard, wat is 'normaal'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:38

Is het wel de bedoeling dat ze het paard blijven houden? Of wordt die in een toekomst verkocht?
Mocht dat zo zijn, dan zou ik daar iets mee gaan afspreken, dat je een deel van de verkoopprijs krijgt.

Mocht dat niet zo zijn, dan is het net hoe graag je het zelf wil.
Je doet elkaar een dienst, jij hebt lekker iets te rijden, en zij zijn van de grote kosten af. Lessen zou ik zien als investering in mijzelf in dat geval.
Verder zou ik voorstellen dat zij de grote kosten dragen, zoals het bekappen en de dierenarts. Wil jij er dan een ijzertje onder? Dan zijn die kosten bijvoorbeeld voor jou.

In mijn ogen valt de waardevermeerdering ook wel mee, als je niet op wedstrijd gaat. Het paard wordt zeker wel meer waard hoor, maar als jij hem bv. in een jaartje naar het Z kon knallen, dan was dat een significant verschil geweest. Ik zie het met deze nieuwe informatie meer als dat jullie elkaar kunnen helpen. Het is dus net hoeveel jij het waard vindt om een paard te kunnen rijden, van uitgaande dat die braaf is. Ik ben het er dus ook niet mee eens dat je je moet laten betalen, maar ook zeker niet dat jij zou moeten betalen.

Een ander puntje: het paspoort krijg je sowieso, anders mag het paard niet eens ergens staan, paspoort hoort bij het paard. Paspoort is verder ook geen eigendomsbewijs oid.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 22:18

Ik heb ook een net zadelmakke merrie geleased. Iedereen verklaarde me voor gek dat ik betaalde om haar in te rijden. Maar ik vond haar leuk en genoot er van.

Toen mijn eigen paard overleed heb ik wel een stuk of 10 paarden bekeken en uiteindelijk gekozen om mijn leasepaardje te kopen.
Was nog lastig onderhandelen haha, want ze kon na een half jaar veel meer en zag er ook al beter uit (bijvoeren en spieren).
Ik zal wel wat teveel betaald hebben en ook alles zelf er aan gereden maar geen spijt, ik ben erg gek met haar.
Het is inderdaad een manier om uit te proberen of het klikt en zo fijn dat ik haar al goed kende toen ik haar kocht.

De lease was voor 4 dagen in de week een behoorlijk bedrag, hoefsmid, dierenarts was een eigen bijdrage. Al het andere wat je er bij wil hebben mag, maar zelf betalen.
Zadel, hoofdstel, dekens alles zelf regelen.

Was nog wel sneu, want in het begin van de lease was ik nog echt niet van plan om haar te kopen en toen stond ze nogal kouwelijk, maar ik dacht ik ga geen deken kopen als ik over een paar maanden weer stop met haar. Achteraf wel veel spijt van gehad, arme dier.
Moest ook wel een goede deken zijn omdat ze in weer en wind een paar uur buiten stond.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:57

Betaald de eigenaar nu ook stallingskosten? Ik zou eerlijk gezegd niet leasebedrag+stallingskosten betalen tenzij het een symbolisch bedrag is.

GabberGill

Berichten: 5761
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:15

Ik lease eigelijk altijd of noem het bruikleen met mogelijkheid tot overkopen. Wel voor een laag bedrag

Ik stel meestal een contract op met de waarde van het paard op dat moment.

Ik betaal alles wat nodig is.

Bij overname trek ik de gemaakte kosten zoals zadelmaker, osteo enz daar vanaf en blijft er een rest over wat ik aan de eigenaar voldoe. Stalling en voer blijven voor mijn rekening.

Gaat het paard terug op eigen initiatief dan kost dat de eigenaar niks en is dit geheel mijn eigen ding geweest.

Wordt die op de een of andere reden ruw onder mijn kont weggetrokken declareer ik de gemaakte kosten om het paard te verbeteren bij de eigenaar. Denk weer aan. Osteo, tandarts, veearts (ook hier zitten haken en ogen aan ivm wat reken je jezelf aan en wat de eigenaar). Ook bereken ik dan trainingskosten wat duidelijk aantoonbaar is. 10 euro per dag dat het paard er stond en in mijn handen was.

Het klinkt heftig maar ik zeg altijd dat ik geen opvanghuis ben omdat ieman even geen trek in zijn of haar paard heeft.

Ik krijg vooral paarden met problemen die niet verkoopbaar zijn en nog een goude plek zoeken. Mensen willen vaak de eigenaar blijven tot ze zien dat het dier echt goed staat, stabiel is en ook vooruit gaat.

Eigenlijk is het altijd overkoop of lease tot het dier overleden is.

Als je met een eerlijk persoon te maken hebt gaan ze namelijk met alles hierboven akkoord.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 09-12-23 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:17

On te voorkomen dat je je plezier in rijden verliest of onzeker wordt zou ik niet (weer) een lastig paard kiezen.Leasen is wel een fijn idee maar dan wel met een mak paard wat je vertrouwen geeft .Lijkt mij hoor…

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:39

office schreef:
On te voorkomen dat je je plezier in rijden verliest of onzeker wordt zou ik niet (weer) een lastig paard kiezen.Leasen is wel een fijn idee maar dan wel met een mak paard wat je vertrouwen geeft .Lijkt mij hoor…

Het grote voordeel van lease is dat je kunt stoppen als het niet meer bevalt. Vrijheid blijheid dus maar wel vantevoren goed doorspreken met de eigenaar.