Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:44

Wat een schrik!
Maar wel een goed teken dat Skyla de kudde opzoekt in geval van nood, dat betekent dat ze zich er wel veilig bij wil gaan voelen, maar dat zal even tijd nodig hebben.

Is je stal niet groot genoeg om hem in twee te delen, zodat de shetjes wel samen binnen kunnen zonder dat ze in dezelfde ruimte moeten staan?
Of een klein paddockje eraan, met Skyla binnen en de ander buiten.
Al dan niet overdekt?

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 12:16

Ja was echt schrikken! Ja ze hoort ook echt nog steeds bij de kudde en normaal blijven er altijd een aantal bij haar achter maar nu gingen ze even allemaal aan de ren en dat was te spannend voor Skyla. Ik hoop wel dat ze weer zichzelf wordt qua kudde gedrag...

Skyla heeft nu de grote stal met een stuk uitloop. Zowel via de stal als de uitloop kan ze contact hebben met de anderen in de kudde.
De stal splitsen zou kunnen inderdaad, misschien is dat ook nog wel een goede optie om Skyla toch binnen te kunnen laten bevallen! Fijn dat mensen meedenken, dank je wel Shirley! Zo komen er toch weer opties voorbij die ik zelf in de spanning over het hoofd had gezien. Dat is sowieso makkelijk en snel te proberen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 12:31

Ik heb hier ook een grote stal met daarin een draaibaar schot.
Dat kun je dus helemaal openzetten om er twee boxjes van te maken of dicht tegen de muur om het een grote stal te houden.
Dat is al vaak van pas gekomen in noodgevallen!

Maar om te proberen kun je ook werken met losse hekken of bijvoorbeeld de stalen uitloop van een kalverhut (zit ook een toegang in)
Hierbij wel even oppassen dat je de tralies afdekt met een schot of iets dergelijks zodat ze er met liggen/opstaan/rollen niet met een pootje doorheen komen.
Pony's zijn echt meesters in het zich in de nesten werken 8)7

Maar gezellig iemand naast je als je ziek bent of anderszins even apart moet staan is altijd fijn en straks ook gemakkelijk voor de kraamvisite :(:)

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 12:38

Oh een draaibaar schot klinkt ook handig! Eens kijken of we zoiets ook kunnen fabriceren. We zijn na jaren verbouwen en bouwen voor de paarden gelukkig behoorlijk handig geworden dus dat scheelt. Ik wil er wel een dicht schot tussen zodat ze niet vast kunnen komen zitten als ze wel naar elkaar gaan trappen. Maar iets wat ook weer open kan is dan wel ideaal want we hebben de stal zo groot gemaakt zodat mama en veulen nog wel wat bewegingsruimte hebben als het wel een barre winter wordt. Skyla heeft gister laten zien dat je heel goed in de stal kunt draven dus in die opzet zijn we in iedergeval wel geslaagd :')

Getty_Maan

Berichten: 2601
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:34

Mijn merrie was altijd onderdanig, maar tegen de oude ruin van stal doet ze heel erg lelijk. Dat paard heeft op de weide gestaan afgelopen zomer en moet ze niets van weten. Heb het ook op de hormonen van haar dracht gegooit.

Laten we hopen dat dit bij jullie ook het geval is.

juval

Berichten: 13335
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:42

een merrie met veulen stijgt in rang in de kudde, vandaar ook dat er misschien weer wat onderlinge rangordes moeten worden uitgevochten. Zou wel verklaren als ze drachtig is. Ik hoop dat de rust nu weer is teruggekeerd. Vuurwerk is zo verschrikkelijk. Ik ben altijd weer blij als die tijd voorbij is.

grace1989
Berichten: 832
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:24

Wat spannend. Ik volg. Veel succes.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 18:58

Getty_Maan ik hoop dat het bij Skyla ook door hormonen komt want anders hebben we wel een probleem... Wel "goed" om te horen dat het bij jouw merrie ook zo is.

Goed om te weten juval! Ze zoekt inderdaad vooral conflict met de twee die na haar het laagst in rang zijn. Tegen de twee hoogst in rang staande pony's doet ze niks en tegen de derde in rang maar af en toe. Maar de Shetlander en IJslander normaal vlak boven haar/gelijk in rang staan moeten het dus zwaar ontgelden.

Vuurwerk is echt dramatisch als je dieren hebt... Ik hou mijn hart vast voor oud en nieuw... Skyla staat er nu wel weer relaxed bij gelukkig!

Leuk dat je volgt grace1989!

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 19:11

Mocht ze nou niet drachtig blijken zou je haar wel eens alsnog kunnen laten beoordelen of ze geen cystes oid heeft die voor klachten zorgen. Kan ook dat gedrag verklaren.

En nogmaals, ik zou mocht er een veulentje inzitten absoluut wat wegscheren rondom die uiers want anders krijgt dat veulentje het ook moeilijk.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-23 23:15

Voor nu is haar rondom de uier weg scheren nog geen optie Iris82. Ik ga niet meer stress toevoegen in deze stressvolle periode met vuurwerk. Skyla is een pony die niet veel vertrouwen heeft, ze doet het geweldig maar heeft niet de goede ervaringen/opvoeding gehad die je een paard gunt. Het is dus niet een kwestie van even een scheerapparaat erop zetten maar iets waar rustig naar toegewerkt moet worden. We zijn nu al aan het oefenen met haar buik/uier aanraken en dat gaat steeds beter. Ik hoop eigenlijk dat de uier nog wat voorbij de haren gaat groeien maar we zullen het in de gaten houden!

BigOne
Berichten: 38534
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 00:25

Wanneer ze toestaat dat jij haar hand op de zijkant van haar buik legt kun je het vaak wel voelen schoppen. Ik ging gewoon erbij zitten en dan stond merrie te soezen en schopte het veulen tegen m’n hand.

paars

Berichten: 5631
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 10:13

Er is een test die je kunt doen met urine. Heb je zwavelzuur en water voor nodig. Begint met een C. Sorry ik zou er op kunnen zoeken maar ik moet weg. Zou je een leuk projectje mee kunnen maken voor een scheikundeklas.

Mando

Berichten: 15740
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:15

Swift schreef:
Voor nu is haar rondom de uier weg scheren nog geen optie Iris82. Ik ga niet meer stress toevoegen in deze stressvolle periode met vuurwerk. Skyla is een pony die niet veel vertrouwen heeft, ze doet het geweldig maar heeft niet de goede ervaringen/opvoeding gehad die je een paard gunt. Het is dus niet een kwestie van even een scheerapparaat erop zetten maar iets waar rustig naar toegewerkt moet worden. We zijn nu al aan het oefenen met haar buik/uier aanraken en dat gaat steeds beter. Ik hoop eigenlijk dat de uier nog wat voorbij de haren gaat groeien maar we zullen het in de gaten houden!



Kan je het niet wat wegknippen als je lekker met haar aan het tutten bent.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 12:33

Skyla laat het gelukkig al steeds beter toe dat we aan haar buik zitten BigOne. Ik heb wel van alles gevoeld en ook wel iets waarvan ik dacht dat het een schopje zou kunnen zijn maar nog niet helemaal overtuigend...

Als je er nog op komt hoor ik het graag paars! Mijn man is natuurkundige docent dus hij zou vast wat kunnen regelen met zijn collega's van scheikunde.

Ik zat ook al te denken aan wegknippen Mando maar ze haat tutten. Ze laat het wel toe hoor, maar ze heeft het liefst geen polonaise aan haar lijf. Ik ben zo bang dat ze toch even naar mijn hand schopt en dat ik per ongeluk in de speen knip ofzo :oo Maar ik denk dat knippen of scheren met een scheermesje wel de beste opties zijn.

Skyla klinkt nu echt als een draak, dat is ze dus echt niet hoor. Ze is juist super lief maar vind best veel dingen eng/niet fijn. Ik heb erg met haar geoefend dat weglopen dan de juiste optie is (i.p.v. afsluiten en ondergaan of in de aanval) en dat haar nee ook gerespecteerd wordt (natuurlijk binnen kaders soms moet iets gewoon omdat het nou eenmaal moet). In mijn werk vind ik het heel belangrijk om mijn paarden ook keuze mogelijkheden te geven. Ik wil Skyla niet te vaak/te veel overrulen omdat ik het heel jammer zou vinden als ze weer in die afgesloten toestand waarin ze alles maar ondergaat beland.
Laatst bijgewerkt door Swift op 18-12-23 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 12:44

Als het alleen om de foto's gaat, kun je het haar ook wat bevochtigen en wegplakken ;)

Als het veulen er eenmaal is kun je altijd weer verder kijken, maar die laat zich vast niet weerhouden door een beetje haar!
En wat je zegt...hopelijk groeien haar tietjes er gewoon fier tussenuit *\o/*

En zo mooi om te lezen dat je Skyla's persoonlijkheid zo respecteert!
Dat is m.i. ook de juiste basis om vertrouwen op te bouwen.

Aife
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:03

Swift schreef:
[ [url=m/lKtb2G.jpg]Afbeelding[/url] ]


Waar ze nat is op haar flank, daar voel ik de meeste schopjes van het veulen bij mijn merrie. Zowel de eerste keer als haar huidige dracht. Zachtjes je hand op leggen en dan voel je het stampen. Met name wanneer ze haar brokjes krijgt. (anders beweegt haar lichaam teveel van het hooi uit net slowfeeder te trekken)

Die uier daar ga ikzelf niet meer van uit. Mijn merrie is de eerste keer bevallen zonder een opgezwollen uier, niet gekegelt etc... Allemaal heel onverwachts :)

Lucia88

Berichten: 553
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 13:06

Ik vind het hartverwarmend om de zorgen en liefde te lezen waarmee je over je Skyla schrijft, volgens mij doe je het allemaal super goed voor ze! Alles over na gedacht en goed voelen wat ze nodig heeft, ze boft maar met jou!

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 13:32

Wat een lieve reacties, dat doet goed!

Ik hoop ook dat haar tietjes nog goed gaan groeien Shirley en het veulen geen last heeft van het borsthaar :') We bekijken het inderdaad gewoon één stap tegelijk, eerst jouw briljante plan met de stal maar eens uit gaan voeren.
Ik vind het inderdaad heel belangrijk om Skyla te zien voor wie ze is en daar respect voor te hebben.

Ik voel in haar flank inderdaad wel van alles Aife maar ik weet nog niet zeker of het nou schopjes zijn...
Oh jeetje dat lijkt me heel lastig als ze zo zonder enige indicatie bevallen... Ik hoop dat Skyla nog wel signalen geeft zodat we ook een beetje weten waar we überhaupt aan toe zijn.

Ik doe in iedergeval erg mijn best Lucia88. Het is zo makkelijk om bij een pony als Skyla iets af te dwingen maar zoveel mooier en waardevoller als ze het zelf wil geven.

Suzanne F.

Berichten: 49513
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:04

Het uier schiet vlak voor de bevalling vol dus echt heel onverwacht denk ik niet dat het gebeurt.

BigOne
Berichten: 38534
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:17

Mocht je dat haar wat uit de weg willen hebben dan beginnen met kriebelen en wanneer ze dat toestaat klodder vette uierzalf op je vingers en haar aan de kant plakken

Renske_W

Berichten: 13849
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:45

Suzanne F. schreef:
Het uier schiet vlak voor de bevalling vol dus echt heel onverwacht denk ik niet dat het gebeurt.

Dat is ook niet altijd zo. Hier een maiden merrie gehad waar het veulen er ineens naast stond.
Uier was nog lang zo ver niet. Niemand had het veulen al verwacht. Werdt 's ochtends door de stalhouder gebeld dat er een veulen bij stond. Ze stond ook nog niet onder de camera omdat we nog niks verwachte. Nog nooit zo'n fopmerrie meegemaakt.

Aife
Berichten: 82
Geregistreerd: 12-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 16:48

Renske_W schreef:
Dat is ook niet altijd zo. Hier een maiden merrie gehad waar het veulen er ineens naast stond.
Uier was nog lang zo ver niet. Niemand had het veulen al verwacht. Werdt 's ochtends door de stalhouder gebeld dat er een veulen bij stond. Ze stond ook nog niet onder de camera omdat we nog niks verwachte. Nog nooit zo'n fopmerrie meegemaakt.



Hier hetzelfde. Niks van tekenen en het geboortealarm lag nog thuis. Tot ik opeens gebeld werd door stalgenoten dat ze aan het bevallen was. In het midden van de dag *\o/*

De uierzalf is wel een goeie maar het wordt wel een vettig boeltje als de merrie in zand gaat liggen.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 17:12

Ik hoop dat ze ons niet helemaal overvalt en dat we inderdaad wat tekenen krijgen Suzanne F.

Lief dat er zo meegedacht wordt over de enorme wintervacht van Skyla! Ik maak me persoonlijk op dit moment nog niet zoveel zorgen om het haar bij de uier (wel om een heleboel andere dingen). Voor nu lijkt het me lekker warm en mocht het in de toekomst problemen opleveren lossen we het dan op.

Bij onze Tinker hebben de bevalling inderdaad ook gemist Renske_W die had wel een vol uier maar nog niet vol genoeg volgens de kenners. Het enige opvallende was dat ze niet op haar vaste tijd ging liggen maar dat koppelden we pas achteraf. Ik werd wel vlak na de bevalling wakker dus we waren er bij toen het veulen net ging opstaan (toen stonden ze nog niet aan huis en waren we 20 minuten onderweg).

Ik heb twee camera's bij Skyla hangen en eentje bij de kudde en ik kijk er heel vaak op (10 uur de afgelopen week :oo). Ze staan ook aan huis en ik ben er dus ook veel. Ik hoop dus dat het haar niet lukt om ons te verrassen... Wel handig dat die van jou het midden op de dag deed en zo toch nog betrapt werd Aife!

RanjaRietje

Berichten: 614
Geregistreerd: 04-10-10

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 19:30

Mijn merrie is afgelopen zomer bevallen, uier was er echt amper maar er druppelde melk sinds een uurtje. 6 uur later lag er een gezond veulen naast en spoot de melk eruit. Jaar daarvoor had ze 2 weken lang hele dikke uier voor het bevallen.

Maar zo is elke paard weer anders, ik vind het wel erg leuk om te volgen!! :D ik gok op drachtig

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 21:42

Jeetje zo zie je maar dat die uier echt geen indicatie geeft RanjaRietje... Leuk dat je komt volgen!

Skyla is vanavond wat anders dan anders, wat onrustiger en kan haar draai niet helemaal vinden. Het waait hier ook erg hard dus daar kan het ook goed mee te maken hebben.