Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imaudy
Berichten: 5086
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:46

Heel vaak kleine beetjes mesten is een goede indicatie zijn dat het veulen komt.
Je zei dat ze wat dunner leek, zou kunnen dat het veulen ingedaald is?

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 21:54

Ze mest al een aantal dagen heel vaak kleine beetjes imaudy maar ik denk eigenlijk dat dat meer met de vuurwerk stress te maken heeft.
Dat dunner lijken zou misschien met het draaien van het veulen te maken kunnen hebben of ze is gewoon toch niet drachtig, dat kan natuurlijk ook nog...

silvia58

Berichten: 1837
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:58

Oh wat spannend allemaal !
Ik ben erg benieuwd of er idd een veulentje komt.
Heel veel succes +:)+

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 22:09

Ik vind het ook super spannend silvia58! Ze blijft zich nog steeds wat anders dan anders gedragen dus we houden haar goed in de gaten!

Monique1963

Berichten: 8697
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:18

wel rot dat het nu precies (illegaal) vuurwerktijd is. Hoop dat er niet nog meer vuurwerk in je wei gegooid wordt.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 22:29

Ja die tijd met vuurwerk komt heel beroerd uit nu... Er kwam gelukkig geen vuurwerk in het weiland maar het werd naast het weiland afgestoken, de paarden staan in de paddock maar het was alsnog dichtbij. We wonen ook aan een druk fietspad waar heel veel jongeren langskomen die vuurwerk afsteken. Gelukkig wel ver genoeg weg om geen bedreiging te zijn voor de paarden maar wel dicht genoeg bij om herrie te geven. Het valt dit jaar opzich nog mee maar het geeft toch altijd spanning, vooral omdat onze Haflinger (de leider van de kudde) heel bang is voor vuurwerk. Hij is vroeger met vuurwerk bekogeld tijdens het wandelen en heeft sindsdien een enorme angst, dat heeft ook effect op de rest van de kudde. Skyla is in februari bij ons gekomen dus die hebben we nog nooit met oud en nieuw meegemaakt, hopelijk kan ze het een beetje handelen.

Marigold

Berichten: 12599
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:31

Ik twijfel wel wat aan het drachtig zijn, zo van de foto’s lijkt het ook qua buikje net onze voormalige shet merrie. En die heeft geen veulens gehad.
Maar het is wel leuk om mee af te wachten want ja als een merrie bij een hengstje in de stal wordt gezet..
wat een stressvolle situatie voor die pony’s. Ze heeft het bij jou gelukkig weer goed. :(:)

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 22:41

Ik twijfel ook nog steeds wel hoor Marigold... Maar ik denk wel steeds meer signalen te zien die wel op dracht zouden kunnen wijzen. Maar ik vind haar nog niet mega dik, de laatste dagen zeker niet... Sta nu bij haar en nu lijkt ze toch wel weer dikker een stuk ronder dan vanmiddag, heel apart...

Ja was zeker stressvol vooral omdat het hokje waar ze stonden qua oppervlakte ook heel klein was... Gelukkig konden we haar daar weg halen.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 23:53

Buikje vanavond:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

paars

Berichten: 5608
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 00:12


Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 08:50

Renske_W schreef:
Suzanne F. schreef:
Het uier schiet vlak voor de bevalling vol dus echt heel onverwacht denk ik niet dat het gebeurt.

Dat is ook niet altijd zo. Hier een maiden merrie gehad waar het veulen er ineens naast stond.
Uier was nog lang zo ver niet. Niemand had het veulen al verwacht. Werdt 's ochtends door de stalhouder gebeld dat er een veulen bij stond. Ze stond ook nog niet onder de camera omdat we nog niks verwachte. Nog nooit zo'n fopmerrie meegemaakt.


Ik ken dit zelfs wel bij een merrie die al meerdere veulens had gehad, waarbij het uier natuurlijk wel al meer aanwezig was dan bij een maiden, maar echt maar 1/4 van wat het moest zijn

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 11:04

Ik heb het doorgestuurd naar mijn man paars, wellicht kunnen ze er wat mee.
Las wel dat het na 315 dagen dracht weer minder goed uitsluitsel en ook een vals negatieve uitslag kon geven dus weet niet of we er nog echt op kunnen vertrouwen. Maar voor de periode van 150 tot 300 dagen is het in dit onderzoek 100% accuraat schijnbaar, wel interessant!

Wat een verhalen over die uiers... We blijven het maar zo goed mogelijk in de gaten houden maar gaan er dus ook maar niet teveel conclusies aan verbinden.

Skyla heeft na een onrustige avond een rustige nacht gehad. Ik baal wel enorm van het weer, veel regen en harde wind. Ik ben er zo klaar mee en vind het ook zo sneu voor de pony's. Het is echt een uitdaging om het allemaal goed voor ze te houden onder deze omstandigheden...

myk_en_shant

Berichten: 3271
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:41

Uier moet je inderdaad niet vanuit gaan, die kunnen letterlijk op het laatste moment vol schieten.
Zodra de kont als een dakje gaat uitzien, doordat de banden zijn verslapt, kun je er vanuit gaan dat het veulen binnen 24 uur geboren gaat worden.

Ik had ook zo'n fopmerrie, met een heel stiekem veulen.
Spiek maar eens in mijn profiel.
Ik kwam pas een paar weken voor de bevalling erachter dat mijn haf drachtig was.
Nooit beweging gezien of gevoeld tijdens poetsen, pas op het laatst werd ze actief in bewegen.
De zogenaamde bokt betweters gooiden het op koliek.
Het zou net te toevallig allemaal zijn, bijna een jaar nadat ze bij de vorige eigenaar nog met haar bijna 2 jarige hengstveulen in het land stond en dan koliek.
1 + 1 is bij mij nog steeds 2 eeuuhhm in dit geval 3 :D

Merrie werd trouwens keurig om de 3 weken hengstig, dus nooit meer bij stil gestaan dat ze drachtig zou kunnen zijn. Tot op het laatste moment dus.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:45

Een oud boertje zei mij eens: "Ge wit ut pas zikker as ut er neffe stoat"" en dat is een waarheid als een }:0

Ze staat er heerlijk bij, gezellig stalletje zo!

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 12:03

Wat een verhaal myk_en_shant! Gelukkig is het met jouw merrie en veulen ook helemaal goed gekomen. Ik haal gelukkig juist veel steun en goede ideeën uit mijn topic, in ben blij dat de meeste mensen mijn beweegredenen (die natuurlijk wel wat onconventioneel zijn) wel goed begrijpen. Maar het kan er natuurlijk ook nog steeds op uitdraaien dat iedereen super lief aan het meeleven is met een merrie die toch niet drachtig blijkt :o

Hahaha Shirley zo is het ook! Ik woon in Friesland en hier zijn de mensen ook lekker nuchter (maar ik soms niet helemaal hoor := ).
Ja we zijn heel blij dat we nog voor de moesson losbarstte de stal hebben gebouwd. Met deze weersomstandigheden is een extra stal sowieso geen overbodige luxe.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 12:06

Ik overweeg een ark :Y)

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 12:57

Nou een ark is zo langzamerhand misschien wel het beste idee :\

Ik wordt er wel echt moe van en het maakt de situatie er ook niet makkelijker op...
We hadden de paddock nog extra aangepakt voor de winter maar het zand krijgt gewoon niet de kans om te drogen en het weiland is al helemaal onbegaanbaar. We hebben wel een heel groot stuk bestrating met een hele grote overkapping gelukkig. We hebben ook een extra zand paddock gemaakt, het oorspronkelijke plan was dat de kudde daar kon bivakkeren terwijl Skyla met eventueel veulen de oorspronkelijke paddock zou krijgen. Maar de nieuwe paddock is te nat en heeft geen schuilstal dus dat is ook geen optie meer. We zullen dus moeten improviseren qua begaanbare ruimte.
Er zit nu een verhard uitloopje aan de stal waar Skyla staat. Er komt nog een extra uitloopje bij waarvan de de ondergrond nog kunnen bepalen. Ik twijfel erg over welke ondergrond het handigst is. Ik zou het liefst iets anders dan tegels willen maar ik ben bang dat zand onder deze omstandigheden gewoon niet goed te houden is... Rubbertegels zijn ook nog een optie dat is in iedergeval iets zachter. Maar andere ideeën zijn ook van harte welkom!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:54

Mijn dieren geven toch de voorkeur aan de verharde gedeeltes met rubber tegels of matten.
Zand is heel prettig, maar eventueel straks bevriezend nat zand is echt iets wat je niet wilt hebben met die klein veulenbeentjes...

Betontegels worden in combinatie met vorst en of sneeuw ook veel gladder dan rubber en rubber maakt ook gemakkelijker schoon.

Heb je ook de mogelijkheid om het nieuwe gedeelte te overkappen?
Misschien dak van de stal verlengen oid?

Mijn uitlopen lijken op deze manier zo langzamerhand wel een kruising tussen een vakantiepark van Sporthuis Centrum en de Efteling, maar als ik zie met hoeveel plezier de beestjes van alle faciliteiten gebruik maken, ben ik er toch blij mee :o

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 14:14

Ik heb inderdaad ook wel de ervaring dat verharding in combinatie met rubbermatten het beste werkt. Wij zijn nu zo blij met het hele ruime stuk bestrating en de de stallen/overkappingen! Bij ons is er ook steeds meer bij gebouwd, je moet wel met deze omstandigheden...
Opzich zou er ook nog wel een overkapping bij kunnen maar het hele stuk overkappen lukt niet want het gaat over zo'n 100 m2. Weet niet of een overkapping nog meerwaarde heeft met de stal van 20m2 er nog bij, eventueel kunnen we de kleine schuilstal nog wel de dichte stal verbinden, dan komen ze op 32m2 overdekt uit.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:02

Je moet ook opletten met steeds stukken overkappen, stel dat je het van de gemeente moet afbreken omdat er teveel m2 overdekt is, dat zou ook zuur zijn.

Ik huur een weide, maar een stal onvergund mag hier max 40m2 zijn mits 1 open zijde.
Mijn stal is 3mx6m en extra afdak is 2mx3m60.

En ik twijfel om nog een berghok bij aan de stal te bouwen van 2x2m.

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-23 15:51

Alles wat er nu staat valt nog binnen het bouwblok gelukkig. De paddock hebben we in de tuin gemaakt. Op het weiland mogen we inderdaad niks bouwen.

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:47

Uiers kunnen je zo foppen, net als Je merrie _O-

Eerste veulen was bij de vorige eigenaar, dus geen idee. Enige wat ik weet is dat het veulen er spontaan naast stond en ze niet wisten dat ze drachtig was.

2e veulen, echt via het boekje.
Lage ph, vol uier, harsjes, melk druppen veulen. Tussen de harsjes en dat het veulen er was zat iets van 4-5 uurtjes

3e veulen.
Bomvol uier, dagen harsjes, banden super slap, ph ging van laag naar hoog, schommelde enorm. Zweten....
Heeft zowat een week geduurd. Paar keer een nacht op stal geweest, maar ze foute en geen veulen.
De nacht dat het veulen geboren, had ze dag ervoor een halve melkfontein onder haar buik

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 11:07

Jeetje kiki1976 heel verschillend dus! En super moeilijk te voorspellen zo!
Ik vind het ook best lastig allemaal, ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd dat ze drachtig is maar het zou ook naïef zijn om er geen rekening mee te houden vooral nu er steeds meer tekenen zijn die er op zouden kunnen wijzen. Maar ik vind het wel lastig in hoeverre je er rekening mee gaat houden; wel of niet het traditionele dagje weg in de kerstvakantie, wel of niet 's nachts de wekker dat soort dingen... Maar goed komt tijd komt raad, voor nu ben ik uit mezelf vaak wakker en is het nog geen kerstvakantie dus we bekijken het maar dag voor dag.

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:58

Een dagje weg zou je wel kunnen organiseren als je de camera deelt zodat anderen haar in de gaten kunnen houden als jij weg bent en een telefoonnummer van een kundig iemand die in een paar minuten bij haar kan zijn mocht er iets gebeuren.
Andere optie is een oppas die ervaring heeft met bevallingen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:08

Een ervaren oppas zou inderdaad ideaal zijn.
Een camera zou dan wel betekenen dat je haar op moet sluiten en dat wil je niet als het niet strikt noodzakelijk is...

Mocht je er wel eentje plaatsen en willen delen, dan wil ik met alle liefde mee waken.
Vind het ook geen probleem om in de nacht te kijken, want sta voor mijn ene oudje ook altijd nog midden in de nacht op om hem een extra bak slobber te brengen :9