Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:13

Mini's dragen vaak korter, vanaf 320 dagen is het meestal veilig en is het veulen voldragen. Haar vorm gecombineerd met haar karakterverandering... drachtig.

Monique1963

Berichten: 8659
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:21

Swift schreef:
Ik vind dat dus inderdaad ook wel echt op een schopje lijken Monique1963. Dat is in ieder geval iets wat ik nooit bij de anderen heb gezien en wel bij onze drachtige Tinker. Tot ik dat zag neigde ik zelf eerder naar leeg maar nu begin ik toch wel heel serieus te twijfelen... Ja het kan zeker nog lang wachten worden en ook nog eens zonder garantie :')


Ik vind inderdaad het bobbeltje te puntig, te heftig voor iets van een wind of darmbeweging. Ik heb wel een aantal filmpjes opgezocht op youtube over beweging in de baarmoeder van een veulen (in het engels natuurlijk) en ik zie letterlijk wel beweging maar zo'n puntig schopje zag ik niet zo snel. Ook zag ik de beweging niet zo hoog.

Maar ja, als dat geen puntig hoefje is, wat kan het dan wel zijn. In mijn beleving kan niets anders dan een hoefje dit veroorzaken.

YWC

Berichten: 1521
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Zuienkerke (Belgium)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:40

Swift schreef:
Skyla stond in die zin slecht omdat ze heel klein stond en constant samen met de hengst maar ze kreeg wel genoeg te eten. Niet de kwaliteit voer die ik zou kiezen (koeienkuil) maar wel genoeg. Ze was ook niet te mager toen ze bij ons kwam. De kans op zo'n vroege hengstigheid leek mij ook klein, ik had er ook niet veel verwachting bij tot de recente veranderingen. Ik heb haar verder ook niet hengstig gezien maar goed sommige merries tonen nauwelijks natuurlijk.
Ik las dat de duur van de dracht ook bij Shetlanders kan variëren maar dat een veulen inderdaad wel eerder veilig is om geboren te worden.

Mochten er aanwijzingen zijn dat ze gaat bevallen gaan we wel proberen of het lukt om haar 's nachts binnen te houden. Ik kan me inderdaad ook voorstellen dat opgesloten staan spannend voor haar is Lijsken daarom hebben we een hele grote en lichte stal gemaakt dus ik hoop dat ze daar haar rust uiteindelijk wel kan vinden. Maar we gaan inderdaad ook buiten nog zachte lig plekken maken.

Ik vind dat dus inderdaad ook wel echt op een schopje lijken Monique1963. Dat is in iedergeval iets wat ik nooit bij de anderen heb gezien en wel bij onze drachtige Tinker. Tot ik dat zag neigde ik zelf eerder naar leeg maar nu begin ik toch wel heel serieus te twijfelen... Ja het kan zeker nog lang wachten worden en ook nog eens zonder garantie :')


Als je garantie wil, dan bloed laten testen op hCG (= zwangerschapshormoon).
Dan heb je zekerheid dat ze al dan niet drachtig is.

senna21

Berichten: 11875
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:50

In eerdere topics heb ik filmpjes van merries gezien, waarvan iedereen zeker dacht dat ze drachtig waren, inclusief heftig bewegende buiken. Uiteindelijk was dat niet het geval.
Een bewegende buik zegt blijkbaar niet altijd wat. We gaan het wel zien... of niet :o
Ik kan mij voorstellen dat je er wel een beetje op hoopt, TS. Ze ziet er in ieder geval goed uit.

Monique1963

Berichten: 8659
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:55

Ik vind de buik niet zo interessant op het filmpje, maar dat bultje op 2 seconden aan het begin van het filmpje, dat is een uitstulping die zo puntgericht is, ik kan me niet voorstellen dat dat darmbeweging is. Wel vind ik het hoog in de flank.

Als je het filmpje trouwens op YT kijkt, dan mis je de eerste seconden en dus ook dat uitstulpinkje. Zelfs als je even knippert mis je het, maar het is overduidelijk.

TS, waarom stuur je die 2 seconden niet op aan een d.a. om te vragen wat het is?

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 15:38

Wat leuk zoveel mensen die meeleven en reageren!

Ik hoef voor nu niet per se te weten of Skyla drachtig is. Voor mezelf zou het natuurlijk wel lekker zijn maar meer ook niet. We zijn helemaal voorbereid voor als ze wel drachtig blijkt, alles wat we nodig hebben is in orde. Voor nu is Skyla fit, happy en niet aan het vervetten of over eten.
Ik heb nog een lijntje uitstaan bij een schapenboer over het uitwendig scannen dus dat wacht ik nog even af. Onze vaste dierenarts praktijk hier vlakbij is niet zo meedenkend helaas. Mocht er twijfel ontstaan over het welbevinden van Skyla kan ik het eventueel nog elders proberen maar voor nu laat ik het eerst even zo.

Ik heb ook mega veel topics op bokt bekeken van pony's die heel drachtig leken maar het toch niet waren. Zou best kunnen dat Skyla ook zo'n geval is maar mijn gevoel verschuift nu steeds meer naar wel drachtig (maar ja dat dachten/hoopten al die eigenaren in die andere topics ook natuurlijk).

Het gaat mijn ook puur om dat ene heftige beweginkje in de buik. Gek dat het op YouTube niet te zien is... Het is ook maar heel klein en heel makkelijk te missen daardoor maar het is er wel echt.

Monique1963

Berichten: 8659
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 15:55

Swift schreef:
Het gaat mijn ook puur om dat ene heftige beweginkje in de buik. Gek dat het op YouTube niet te zien is... Het is ook maar heel klein en heel makkelijk te missen daardoor maar het is er wel echt.


Het duwtje is prima te zien hoor, maar omdat het meteen in het begin is, en je op YT meestal niet meteen de eerste seconde al goed bestudeert, zien denk ik veel mensen het niet. Omdat niemand hier in het topic het heeft over dat heftige bobbeltje dat in haar flank te zien is. Ik zie het heel duidelijk.

Als ik klik op de foto van de video en hem op bokt laat afspelen zie ik het meteen.

Ik zou echt niet weten wat er anders in een paardenlijf kan zijn, dat dit veroorzaakt, dus voor mij moet het een voetje zijn.

Er zijn d.a. op bokt, bijvoorbeeld Tinka. Als je haar pb't en haar vraagt echt op de eerste twee seconde te kijken, misschien kan zij je verder helpen.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 22:24

Ik ben zo blij dat jij het duwtje ook ziet en er net zo enthousiast over bent als ik Monique1963 *\o/*

Ik ga Tinka eens een pb sturen, bedankt voor de tip!

Monique1963

Berichten: 8659
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:09


pillow
Berichten: 7825
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:45

Swift schreef:
Ik ben zo blij dat jij het duwtje ook ziet en er net zo enthousiast over bent als ik Monique1963 *\o/*

Ik ga Tinka eens een pb sturen, bedankt voor de tip!

Daarom zeg ik ook dat je met jou buik tegen de pony moet gaan hangen cq staan. Dan voel je of het zachte darmbewegingen zijn of idd harde benen. Dat verschil is heel duidelijk te voelen.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 11:03

Dat filmpje is zeker heel vergelijkbaar Monique1963!

Skyla vind het niet fijn als je over haar heen hangt pillow. Ze vindt het überhaupt niet fijn als je aan haar buik zit, ze laat het wel toe hoor maar ze verstrakt dan wel en loopt het liefst weg. Het lukt dus (nog) niet om in rust en ontspanning contact te krijgen om uitgebreid te kunnen voelen. Onze drachtige Tinker vond dat juist heerlijk, met haar kon ik inderdaad heerlijk relaxed buik tegen buik staan en het veulen dan ook heel goed voelen. Het is jammer dat dat bij Skyla nog niet lukt. Haar achterkant tot ongeveer halverwege haar lijf blijft ze spannend gebied vinden qua aanraken. Ze blijft wel braaf maar vind het echt niet tof... Door andere paarden laat ze zich trouwens helemaal niet aanraken, in al die tijd dat ze bij ons is heeft ze nog noot durven groomen met een ander paard, heel sneu...

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:44

Arme Skyla, wat zou ze allemaal meegemaakt hebben ?

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:02

Ik zou toch opteren van via bloed te kijken of ze evt drachtig is. Met een afwachtende houding van we zien wel kan het heel snel heel mis gaan. Niet slecht bedoeld maar dit zie je als fokker van mini paardjes zo veel voorbij komen en dan ben je gewoon moeder en kind kwijt.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 12:38

Ik vind het medeleven en de bezorgdheid heel attent en ik begrijp de zorgen maar het is altijd lastig om online een volledig beeld van een situatie te vormen en daardoor ook lastig om uitspraken te doen over iemands houding. Jammer dat het op jou overkomt alsof ik een afwachtende houding heb. Ik kan je verzekeren dat dat niet het geval is, mijn keuzes zijn wellicht wel anders dan de keuzes die jij zou maken.
Ik ben me zeer bewust wat er allemaal mis kan gaan bij die kleintjes. Ik probeer me daar zo goed mogelijk op voor te bereiden door filmpjes te kijken en me heel goed in te lezen. Maar ik vind het natuurlijk nog steeds stik spannend.
Skyla staat aan huis met zowel binnen als buiten een camera, ze is dus altijd in zicht. Ik ben meerdere keren per nacht wakker en check de camera dan ook. Mochten er ook maar de kleinste signalen van een naderende bevalling zijn ga ik waken. Ik doe nu niks anders dan ik zou doen bij 100% zekerheid van dracht. De enige die ik hiermee kan hebben is mezelf (nachtrust opgeven en me zorgen maken).
Mocht ik gaan twijfelen over het welbevinden van Skyla is een bloedonderzoek altijd nog een mogelijkheid om te bekijken. Ik kan er zelf echter niks over vinden en de dierenartspraktijk heeft deze mogelijkheid ook niet genoemd als optie voor Skyla. Maar het is nu een aantal keer genoemd dus het zal vast kunnen, ik vraag me dan wel af waarom deze methode niet wijdverbreid is aangezien dit me een stuk minder invasief lijkt dan scannen.

kiki1976

Berichten: 16865
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:39

Monique1963 schreef:
Hier zie je een filmpje van een andere bokker wiens paard drachtig was, dat komt erg overeen met jouw pony [EJL-ITP] 2023 een bewogen jaar met Bo

Dat is idd mijn merrie. Filmpje is van januari 2023 en ze is op 13 mei bevallen. Dus toen nog wel minder ver in haar dracht (en 3e veulen).
Ik denk dat er in mijn topic in mijn onderschrift nog wel meer filmpjes staan

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 16:02

Wat een leuk en uitgebreid topic om te lezen kiki1976! Heel informatief met al die foto's en filmpjes!

Dito56
Berichten: 53
Geregistreerd: 08-12-23

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:14

Ben benieuwd wat voor veulen er uit komt rollen.

pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:49

Ik ga mee volgen! ben heel benieuwd!

hannelot
Berichten: 994
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:40

Ik volg ook, ik ben benieuwd!!

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:57

Ik kom ook volgen.
@TS; ik heb helemaal niet de indruk dat je er lichtzinnig overdenkt. Fijn dat je de gevoeligheden van Skyla ziet én daar rekening meehoudt.
En ik zag in het filmpje ook direct die flinke uitstulping snel verschijnen en verdwijnen. Alle andere bewegingen in de buik kan ik prima scharen onder darmbeweging maar die beweging op 2 seconden niet. Eigenlijk vind ik het verbijsterend dat zo weinig mensen dat lijken te zien terwijl hier op bokt zo vaak mensen blijkgeven van het zien van elk detail.
Ik hoop dat je niet al te lang in waakstand moet staan en alles goed gaat verlopen.

01San

Berichten: 18754
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:58

Spannend!! Ik volg mee <3

imaudy
Berichten: 5080
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:28

herr_balou schreef:
Ik kom ook volgen.
@TS; ik heb helemaal niet de indruk dat je er lichtzinnig overdenkt. Fijn dat je de gevoeligheden van Skyla ziet én daar rekening meehoudt.
En ik zag in het filmpje ook direct die flinke uitstulping snel verschijnen en verdwijnen. Alle andere bewegingen in de buik kan ik prima scharen onder darmbeweging maar die beweging op 2 seconden niet. Eigenlijk vind ik het verbijsterend dat zo weinig mensen dat lijken te zien terwijl hier op bokt zo vaak mensen blijkgeven van het zien van elk detail.
Ik hoop dat je niet al te lang in waakstand moet staan en alles goed gaat verlopen.


Natuurlijk zien mensen dat wel haha. Kan zeker een schopje van een veulen zijn. Skyla is op het filmpje net aan het eten en dat geeft sowieso veel beweging in de buik.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:38

imaudy schreef:
herr_balou schreef:
Ik kom ook volgen.
@TS; ik heb helemaal niet de indruk dat je er lichtzinnig overdenkt. Fijn dat je de gevoeligheden van Skyla ziet én daar rekening meehoudt.
En ik zag in het filmpje ook direct die flinke uitstulping snel verschijnen en verdwijnen. Alle andere bewegingen in de buik kan ik prima scharen onder darmbeweging maar die beweging op 2 seconden niet. Eigenlijk vind ik het verbijsterend dat zo weinig mensen dat lijken te zien terwijl hier op bokt zo vaak mensen blijkgeven van het zien van elk detail.
Ik hoop dat je niet al te lang in waakstand moet staan en alles goed gaat verlopen.


Natuurlijk zien mensen dat wel haha. Kan zeker een schopje van een veulen zijn. Skyla is op het filmpje net aan het eten en dat geeft sowieso veel beweging in de buik.

Ik geloof niet dat mensen het zien. Ja, eten geeft beweging maar niet zo'n boksbeweging.

Knuffeldier

Berichten: 562
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:41

Ik volg mee! Ik heb zo ook maandenlang tegen mijn shetlander aangekeken. Die bleek uiteindelijk drachtig van een prachtig veulen. Dat wens ik jou ook toe!

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 21:51

Wat leuk zoveel mensen die volgen!
Nu afwachten of er een veulentje komt of dat Skyla gewoon een "rare buik" heeft. Onze jongste dochter van net vier zegt steeds "misschien krijgt Skyla een veulentje of misschien heeft ze gewoon een rare buik".

Bedankt voor je fijne reactie herr_balou en leuk dat jij de beweging ook ziet! Het is heel makkelijk te missen maar wel heel anders dat de andere bewegingen die inderdaad ook gewoon buik bewegingen zouden kunnen zijn.

Oh jij kent het gevoel dus Knuffeldier! Het is wel een heel spannend proces hè! Ik hoop nu ook wel dat dat bij ons ook de uitkomst is, ook vanwege het onmogelijke gedrag van Skyla in de kudde... Dan zouden hormonen wel de fijnste en makkelijkste verklaring zijn.


Vanavond mocht ik wat langer aan de buik van Skyla zitten terwijl ik op mijn hurken zat. Ik voelde wel van alles maar niet echt een duidelijke schop...
Ze had ook enorm veel kleine hoopjes gepoept, had het eind van de middag schoon maar nu lagen er alweer vijf hoopjes.

Verzopen katje vanavond <3

Afbeelding