Adoptie paard(met gebreken )na tijd overkopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 17:55

purny schreef:
Heeft de eigenaresse er überhaupt een bijdrage aan meegeleverd? Zo niet, is het dan niet zo dat jij na een tijdje de eigenaar wordt?

Ik zou die financiële bijdrages zien als een deel van de verkoopprijs.

Nee, dat is een al vaak circulerend misverstand dat, als je een tijd het onderhoud betaalt, dat je dan vanzelf eigenaar zou worden. Ze heeft het paard trouwens toch ook gebruikt. Je wordt alleen eigenaar door koop of schenking.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Adoptie paard(met gebreken )na tijd overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:17

1 euro. Gewoon een symbolisch bedrag.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:19

in zo’n geval als dit zou ik gaan voor ongeveer de slachtwaarde,dat klinkt niet aardig,maar een paard met veel gebreken is dan ook niet veel meer dan dat waard.
een 500 euro en dan is dat denk ik wel een heel aardig aanbod, gezien jouw emotionele binding met het dier…

Kabayo

Berichten: 13986
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:21

ellepel schreef:
in zo’n geval als dit zou ik gaan voor ongeveer de slachtwaarde,dat klinkt niet aardig,maar een paard met veel gebreken is dan ook niet veel meer dan dat waard.
een 500 euro en dan is dat denk ik wel een heel aardig aanbod, gezien jouw emotionele binding met het dier…

-knip-
Ik had het blijkbaar mis wbt huidige slachtprijs :)
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 31-01-24 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Shalimar

Berichten: 1519
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Adoptie paard(met gebreken )na tijd overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:28

Aangezien jij al alle kosten op je hebt genomen en dit een paardje is met gebreken, zou ik het reëel vinden als de eigenaresse je het dier schenkt. Ze mag in haar handjes knijpen met zo'n adres. Zij rust en een goed gevoel, en jij en paard ook. Geld gaat het je nog genoeg kosten. En anders echt niet meer dan 250 euro voor het symbolische gevoel, hoewel ik dat eigenlijk belachelijk zou vinden.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:28

Ik weet niet naar welk slachthuis jij ze brengt Kabayo, maar volgens mij is de kiloprijs 0,80 cent.

Kabayo

Berichten: 13986
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:33

Benzz schreef:
Ik weet niet naar welk slachthuis jij ze brengt Kabayo, maar volgens mij is de kiloprijs 0,80 cent.

Meende laatst een artikel te lezen dat de slachtprijs nu rond de 1000 is

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:35

Kabayo schreef:
ellepel schreef:
in zo’n geval als dit zou ik gaan voor ongeveer de slachtwaarde,dat klinkt niet aardig,maar een paard met veel gebreken is dan ook niet veel meer dan dat waard.
een 500 euro en dan is dat denk ik wel een heel aardig aanbod, gezien jouw emotionele binding met het dier…

Slachtwaarde is inmiddels wel het dubbele van 500 euro

Ik vind dergelijke praat ook heel onaardig. Daarbij heeft hij misschien wel medicijnen gehad waardoor hij toch uitgesloten zou zijn. Verder heeft niemand van ons het paard gezien. Misschien is hij niet zo slecht qua gezondheid als ts voorspiegelt, die uiteraard wil dat hij laag getaxeerd wordt? Ts rijdt er toch ook nog op? Ze heeft een gesprek met de eigenaresse afgesproken begreep ik. Laat dat eerst maar eens plaatsvinden en dan kijken wat die ervan vindt. De mogelijkheid bestaat toch ook nog om de situatie te laten zoals het is. Dan houdt de eigenaresse de eindverantwoordelijkheid over het paard. Stel dat hij onberijdbaar zou worden, wil ts dan toch nog voor hem zorgen?

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Adoptie paard(met gebreken )na tijd overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:39

Weet je wat het is TS, wij kunnen wel zeggen dat je de slachtprijs ervoor “moet” bieden, maar als jij dat dier super graag wilt hebben heb je daar geen notie aan. Als jij €1200 in je hoofd hebt zou ik dat bieden. Voor ons hier misschien te veel maar aan emotie zit geen prijs.

BoYo

Berichten: 4
Geregistreerd: 17-01-24
Woonplaats: In het bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:40

Ik zou er ook niet teveel voor geven. Om je een idee te geven, ik heb onlangs twee paarden geadopteerd (incl. contract en zijn dus officieel van mij) die nog helemaal gezond zijn, alleen wat ouder (16 en 21). Ik heb het symbolische bedrag van een euro per hoef betaald ;). Alle spullen erbij gekregen. Maargoed, dat was oude meuk dus niet veel meer waard. Je doet de vorige eigenaar waarschijnlijk een plezier, houd dat in je achterhoofd en laat emoties niet teveel bepalen.

Kabayo

Berichten: 13986
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:40

Onaardig? Elk paard is slachtwaarde waard. Rest is emotie. Als dat nu mijn eigen is of die van een ander. Zeg niet dat dit dier geslacht moet worden?

Tussen haakjes, ik kan nergens de slachtwaarde van dit moment vinden van kilo prijs van een paard. Wel andere dieren. Ben nu wel benieuwd. Maar begrijp dat ik mis zat met 1000 euro, excuus!

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:46

Benzz schreef:
1 euro. Gewoon een symbolisch bedrag.

Hier dacht ik ook aan.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:50

Kabayo schreef:
Onaardig? Elk paard is slachtwaarde waard. Rest is emotie. Als dat nu mijn eigen is of die van een ander. Zeg niet dat dit dier geslacht moet worden?

Tussen haakjes, ik kan nergens de slachtwaarde van dit moment vinden van kilo prijs van een paard. Wel andere dieren. Ben nu wel benieuwd. Maar begrijp dat ik mis zat met 1000 euro, excuus!


Zeker niet!

Heb jij een paard wat is uitgesloten voor slacht voor humane consumptie, doordat er bepaalde medicijnen zijn gegeven of doordat er een duplicaatpaspoort bij zit, dan krijg je volgens mij geen geld voor het slachten, maar moet je er zelfs voor betalen, inclusief ophalen door de Rendac na afloop.

Dus "elk paard is slachtprijs waard" is dus niet zo.

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:53

Autumnn schreef:
Weet je wat het is TS, wij kunnen wel zeggen dat je de slachtprijs ervoor “moet” bieden, maar als jij dat dier super graag wilt hebben heb je daar geen notie aan. Als jij €1200 in je hoofd hebt zou ik dat bieden. Voor ons hier misschien te veel maar aan emotie zit geen prijs.

Dit vind ik de beste post tot nu toe! Als jij dol bent op dat paard dan doet de prijs er niet toe. Stel dat je hem zou laten staan om een paar honderd euro dan zou je later flink spijt kunnen krijgen. Sommigen hier spreken als handelaren en als je een paard wil kopen wat je nog niet kent dan is zakelijk ernaar kijken ook prima maar niet als je al een band hebt opgebouwd.

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:00

Wat lief dat je dit voor het paard wil doen.

Ik zou eerst vragen wat de prijs is die de eigenaar in haar hoofd heeft zitten. Wie weet verbaast ze je nog.

Hou voor jezelf sowieso een bedrag in je hoofd waar je niet boven wilt gaan en kijk of je tot elkaar kunt komen, nooit meteen akkoord gaan, altijd vragen of het onderhandelbaar is.

Gombal
Berichten: 119
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:08

Wat lief dat je hem over zou willen nemen.
En ik kan me heel goed voorstellen dat je je gaat hechten .
Ik weet niet wat de reden is dat de huidige eigenaar hem misschien weg wil doen .
Stel dat dat financieel gerelateerd is, dan is symbolisch voor 1 euro niet echt iets om serieus mee aan tafel te gaan zitten. Juist omdat slacht eventueel een bedrag zou opleveren.
Je hebt zelf een bedrag in gedachte , wat behoorlijk royaal is.
Je zou misschien eerst kunnen proberen er tussen in te gaan zitten. 500 voor t paard en 250 voor zijn spullen als deze nog van redelijke kwaliteit en te gebruiken zijn.
Als je m heel graag wilt , kan je altijd nog wat geld er bij schuiven .

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:31

anjali schreef:
Ik vind dergelijke praat ook heel onaardig. Daarbij heeft hij misschien wel medicijnen gehad waardoor hij toch uitgesloten zou zijn. Verder heeft niemand van ons het paard gezien. Misschien is hij niet zo slecht qua gezondheid als ts voorspiegelt, die uiteraard wil dat hij laag getaxeerd wordt? Ts rijdt er toch ook nog op? Ze heeft een gesprek met de eigenaresse afgesproken begreep ik. Laat dat eerst maar eens plaatsvinden en dan kijken wat die ervan vindt. De mogelijkheid bestaat toch ook nog om de situatie te laten zoals het is. Dan houdt de eigenaresse de eindverantwoordelijkheid over het paard. Stel dat hij onberijdbaar zou worden, wil ts dan toch nog voor hem zorgen?


Onaardig? Doe niet zo penny. Slachten is iets normaals en dat dit aangehaald word ook. Haal die taboe er eens af. Iedereen roept hier symbolisch bedrag, maar als de eigenaar er wat aan wil verdienen kan die het paard beter naar de slager brengen of TS moet (veel) meer betalen dan dat dit paard waard is. Ik meende dat door het lage aanbod de slachtprijs ook vrij ‘hoog’ ligt.

En dat is ook het kromme daaraan. Dit paard is niks tot erg weinig waard, het emotionele aspect weghalend. Hier zou je geen geld voor neer moeten leggen.

De kans is groot dat dit paard natuurlijk eens medicijnen heeft gehad waardoor het niet meer voor humane consumptie geslacht mag worden, en dan is deze discussie van de baan.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:24

Stukje onregelmatig en nog recreatief berijden?, het is eigenlijk gewoon een grasmaaiertje. Je neemt de intensieve zorg al een jaar op je, ik zou, mocht ik de eigenaar zijn, zeker geen bedrag vragen. Aangezien jij hem niet kwijt wilt zou je inderdaad kunnen gaan voor ongeveer de slachtwaarde, dat zou mijn laatste optie zijn tot bieden. 1200 voor een paard met zoveel mankementen, tja, je kunt geen prijskaartje aan gevoel hangen, maar het is imo behoorlijk veel. Bedenk nog even dat je een flinke spaarpot moet hebben voor dit paard en hoeveel je daaruit gaat nemen voor aankoop alleen. Eigenaar mag erg blij zijn dat jij het diertje overneemt en dat 'ie in goede handen terecht komt, onderschat dat niet.

Pitoefa
Berichten: 9
Geregistreerd: 31-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 20:53

Heel erg bedankt voor jullie reactie s! Het zijn er wat te veel om individueel te antwoorden . Maar ik vroeg de vraag idd ook omdat ik daarbij met een dubio zit . Emotioneel kan een mens wel 1000den euro's uitgeven . Maar rationeel vond ik dat niet eerlijk naar mijzelf toe . Ik ga afwachten naar het gesprek maar ik hou dit topic mee in mijn hoofd . Ik weet verder niet veel hoe de eigenaar er over denk , die is nog erg jong , druk met studeren en door een rugprobleem kan die niet pijnloos rijden . Het zal afwachten zijn. Maar wou graag horen bij de mening van jullie (mede paardenhouders /liefhebbers ) . Ik hoop dat die de mening deelt

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:58

nou ja ik noemde zelf dan slachtprijs omdat ik een oude merrie op die manier gekocht heb.
maar je moet zelf weten natuurlijk wat je voor het paard over hebt.

Elisa2

Berichten: 37176
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Adoptie paard(met gebreken )na tijd overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:02

Ik zou hier niet teveel voor geven..max 500,-.

Waarschijnlijk gaat ie je meer kosten dan opleveren.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:50

Kabayo schreef:
Onaardig? Elk paard is slachtwaarde waard. Rest is emotie. Als dat nu mijn eigen is of die van een ander. Zeg niet dat dit dier geslacht moet worden?

Tussen haakjes, ik kan nergens de slachtwaarde van dit moment vinden van kilo prijs van een paard. Wel andere dieren. Ben nu wel benieuwd. Maar begrijp dat ik mis zat met 1000 euro, excuus!


mvdende schreef:
Zeker niet!

Heb jij een paard wat is uitgesloten voor slacht voor humane consumptie, doordat er bepaalde medicijnen zijn gegeven of doordat er een duplicaatpaspoort bij zit, dan krijg je volgens mij geen geld voor het slachten, maar moet je er zelfs voor betalen, inclusief ophalen door de Rendac na afloop.

Dus "elk paard is slachtprijs waard" is dus niet zo.


Dit is iets waar de eigenaar voor kiest.

Slachtprijs is iets wat is vastgesteld, dus meetbaar.
Emotie kost geld.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Adoptie paard(met gebreken )na tijd overkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:18

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

StalNollie

Berichten: 9119
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:24

Benzz schreef:
Ik weet niet naar welk slachthuis jij ze brengt Kabayo, maar volgens mij is de kiloprijs 0,80 cent.

Weet jij waar jij ze brengt maar de kilo prijs ligt ver boven de 2 euro ;)

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:04

prugelpiet schreef:
anjali schreef:
Ik vind dergelijke praat ook heel onaardig. Daarbij heeft hij misschien wel medicijnen gehad waardoor hij toch uitgesloten zou zijn. Verder heeft niemand van ons het paard gezien. Misschien is hij niet zo slecht qua gezondheid als ts voorspiegelt, die uiteraard wil dat hij laag getaxeerd wordt? Ts rijdt er toch ook nog op? Ze heeft een gesprek met de eigenaresse afgesproken begreep ik. Laat dat eerst maar eens plaatsvinden en dan kijken wat die ervan vindt. De mogelijkheid bestaat toch ook nog om de situatie te laten zoals het is. Dan houdt de eigenaresse de eindverantwoordelijkheid over het paard. Stel dat hij onberijdbaar zou worden, wil ts dan toch nog voor hem zorgen?


Onaardig? Doe niet zo penny. Slachten is iets normaals en dat dit aangehaald word ook. Haal die taboe er eens af. Iedereen roept hier symbolisch bedrag, maar als de eigenaar er wat aan wil verdienen kan die het paard beter naar de slager brengen of TS moet (veel) meer betalen dan dat dit paard waard is. Ik meende dat door het lage aanbod de slachtprijs ook vrij ‘hoog’ ligt.

En dat is ook het kromme daaraan. Dit paard is niks tot erg weinig waard, het emotionele aspect weghalend. Hier zou je geen geld voor neer moeten leggen.

De kans is groot dat dit paard natuurlijk eens medicijnen heeft gehad waardoor het niet meer voor humane consumptie geslacht mag worden, en dan is deze discussie van de baan.

Dan ben ik maar een Penny! Een paard is voor velen een huisdier en vriend net zoals een hond of kat. Die zijn ook meer waard dan hun vlees terwijl dat in sommige andere landen ook niet zo is. Echter dit topic is gestart door iemand die een emotionele band met dit paard heeft en dan vind ik het erg ongevoelig om over slacht te spreken. :(