Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:32

Ik heb altijd alleen maar groene pony's gekocht, alleen met halster en touw.
Alleen bij mijn laatste merrie heb ik er nog een fleece deken en een winterdeken bij gekregen omdat ik niets in die maat had liggen, en de eigenaar geen pony's meer had in die maat.

Pony's die ik verkocht heb altijd met knap halster+touw en daarbij vaak een fleece dekentje.
En verder dingen in overleg. De rest van mijn pony's heeft de zelfde maat dus spullen worden gewoon door elkaar heen gebruikt voor iedereen.

foxy80

Berichten: 7871
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 16:58

Eerste pony verzorgde ik al, daar zat alles bij de prijs in: hoofdstel, zadel, dekjes, halster. Die is gaan hemelen.

Paard daarna kwam van een handelaar, daar heb ik wel alles voor moeten kopen.
Bij verkoop mits meerprijs zadel mee verkocht.
Heb een paar dekens, longeerset, halsterset en hoofdstel zo meegegeven.

Mijn huidige paardje kwam ook in overleg met zadel, hoofdstel, dekens, halster, dus daar ook wat voor bijbetaald.

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:29

Jacksie schreef:
Ik geef altijd een schoon en heel halster en touw mee en als ze op dat moment een deken dragen een deken. Meer geef ik sowieso niet mee, want dat gebruik ik gewoon op andere paarden.


Dit idd bij mij jonge paard gekregen een fatsoenlijk halster en touw
En deken die hij daar op had ( al was het een oudje.. maar voldeed prima en was waterdicht maar volgend seizoen is die weg ( scheuren binnenzijde en te groot) maar de grap is schuurde nergens :')

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:36

Dat je er van alles bij krijgt omdat mensen stoppen oid dat kan, maar is niet "gewoon". Meer dan een fatsoenlijk halster en touw hoef je dus niet te doen.

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:51

Dat je een paard met halster en touw moet leveren heeft ooit in 'de paardenwet' (van 18-weetikveel) gestaan. Dat was (toen) dus echt wettelijk vastgelegd.

Dat gelukstientje/zegengeld heb ik dus echt nooit van gehoord. Ook nooit van wie dat ook onder mijn kennissen die een paard kochten gehoord dat dat tientje gegeven werd.
Wél weet ik dat als je iemand een mes geeft, je daar een munt op plakt (een cent of een stuiver meestal) die de ontvanger terug moet geven. Die 'betaalt' dan voor het mes, anders brengt het ongeluk.

Vréémde gebruiken :)) :+

nick_en_ik

Berichten: 199
Geregistreerd: 30-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 18:48

Hier een oud halster, touw en een nieuw halster gekregen toen ik mijn pony kocht. Verder niks, ze kwam als jaarling direct bij de fokkers vandaan.
Dat oude halster ligt inmiddels al een tijdje in mijn kamer, sentimentele waarde ofzo :+

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:51

Bij de koop heb ik eigenlijk altijd alleen een halster en paspoort gekregen nam zelfs vaak nog eigen touw mee. Nu geef ik bij verkoop een halster, touw en paspoort mee. Laatst bij mijn fokmerrie die wegging nog een gevuld hooinet want die zat niet in hun huur vrachtwagentje. Wilde het arme dier niet 2 uur zonder hooi op pad sturen.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:55

Ik heb ook het zadel en hoofdstel meegegeven.. Zadel was op maat gemaakt, dus ik had er verder toch niks meer aan..

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:00

nine1987 schreef:
Ik heb ook het zadel en hoofdstel meegegeven.. Zadel was op maat gemaakt, dus ik had er verder toch niks meer aan..

Op maat gemaakte zadels zijn toch wel aan te passen?
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 19-02-24 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:07

Ik heb nooit een paard verkocht.

Bij mijn eerste paard kreeg ik allerlei spullen er bij (tegen een meerprijs van 100 euro op de koop): een niet-passend zadel, een plakkerig hoofdstel, borstels, dat soort dingen. En uiteraard een halster met touw.
Het zadel heb ik verkocht. Het hoofdstel heb ik ontvet en daarna wat onderdelen van hergebruikt.

Bij mijn pony kreeg ik een halster. Dat halster ben ik ook blijven gebruiken voor haar. Het was een oud halster maar nog goed bruikbaar. Ze heeft er wel een paar bij gekregen in de loop der jaren. En nog wel meer andere spullen ook :')

mysa

Berichten: 10485
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:19

Ibbel schreef:
Die 'betaalt' dan voor het mes, anders brengt het ongeluk.

Vréémde gebruiken :)) :+


Ja inderdaad. Man en ik kregen van zijn oma, toen we net samen woonden, beiden een zilveren vork en mes met onze initialen. Maar het mes moesten we inderdaad met een kwartje of zo 'betalen' want anders zou het de vriendschap doorsnijden.

Elisa2

Berichten: 37168
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:07

Halster plus touw en soms een deken is normaal. De rest is eigenlijk alleen maar extra.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:47

Als ik lees hoe compleet sommige baasjes met hun nieuwe aankoop naar huis zijn gegaan, moet ik toch een beetje grinniken.

Ik mocht mijn paard (met veulen aan de voet) ophalen met mijn eigen halster. Kreeg niets mee. Nog geen borstel of pluk hooi. Was oké, ik verwachtte het ook niet (althans, ik zat er niet perse op te wachten), dus het is zeker geen waardeoordeel. :=

Bloemetje75
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:48

Ik kreeg een geluksstuiver bij aankoop van mijn eerste fjord. Zit in haar paspoort geplakt.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:52

Halster en touw, het paard waar ik 10 euro zegengeld bij kreeg, was ook het paard waar ik het meeste ongeluk mee heb gehad. :')

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:57

Oehlala schreef:
Halster en touw, het paard waar ik 10 euro zegengeld bij kreeg, was ook het paard waar ik het meeste ongeluk mee heb gehad. :')


Ja hier werkte die 10 gulden ook niet, tegenovergestelde juist :') Of het was om het schuldgevoel af te kopen van verkoper :=

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:57

Meest alleen veulens verkocht en die gingen met halster, touw en een paar scheppen voer waar ze aan gewend waren zodat ze rustig konden omzetten naar eigen voer.

Een paar jaar terug een merrie naar een bokker gedaan, die kreeg ook haar dekens mee. Ik had die maat niet nodig, geen gangbare maat dus bokker had zelf niets in die maat.

Bij aankoop nooit meer dan een halster en touw gekregen. Bij een pony kon ik een niet passend zadel meekopen, daar heb ik voor bedankt.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:04

Een halster :+

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:12

Bij mijn import pony uit Frankrijk (die ik al 10 jaar kende trouwens) heb ik zijn halster en een touw meegekregen (moest ook wel op transport haha) en ik heb zelf gevraagd of ze zijn tuig mee wilde sturen. Dat is uiteindelijk zijn zadel, hoofdstel en dekje geworden. Uiteindelijk bleek er weinig nog echt goed te passen, maar het gaf me wel even een kleine start hier in NL met de spullen die hij al kende. Vrij snel heb ik alle spullen ingeruild voor mooie degelijke en passende spullen trouwens.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:26

Een halster, een touw en een trailertrauma.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:13

Slmt9 schreef:
Een halster, een touw en een trailertrauma.


:=

Kan haast niet anders, of hier zit een verhaal bij.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:20

Wat leuk om te lezen over dat zegengeld. Dat gebruik ken ik helemaal niet en heb ik hier in de omgeving echt nog nooit iemand over gehoord.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:29

_Jelske schreef:
Slmt9 schreef:
Een halster, een touw en een trailertrauma.


:=

Kan haast niet anders, of hier zit een verhaal bij.


Hij kwam bij de fokker vandaan die hoog gepensioneerd was. Paard was 8 jaar en had nog nooit op de trailer (of een buitenrit gemaakt) gestaan. De fokker had hem naar de kliniek opgeladen op de ouderwetse manier :(:)
Hij kwam al met wonden op zn hoofd aan bij de kliniek, zo sneu.
En dan ook nog klinisch en rontgen keuring doormaken en vervolgens hadden wij de schone taak om hem daarna weer in te laden en een uur mee te rijden naar zijn nieuwe stal. Hij kwam trillend en nat van het zweet van de trailer af, zo sneu!

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:41

Arm beest! Maar dus nooit helemaal te boven gekomen?

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wat geef jij mee bij verkoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:45

Bij Jam en Cor kreeg ik een halster en een luxe zweetdeken met het logo van de stal waar ze vandaan kwamen er op. Waren twee verschillende stallen.