Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:30

Een manege is een bedrijf, de paarden zijn het middel om geld te verdienen, ook bij verkopen. Een manege weet dat ruiters emotionele waarde hechten aan het dier en daardoor vaak bereid zijn om meer te betalen. Een slimme verkooptruc om zo veel mogelijk geld uit de beesten te slepen.
Uiteindelijk gaat het erom of jij de pony dit geld waard vindt. Wil je heel graag specifiek deze pony? Dan zou ik het er toch wel voor betalen, na proberen te onderhandelen. Voor de zekerheid ook bij andere pony's gaan kijken en proefrijden, wie weet kom je dan een hele leuke andere pony tegen voor een eerlijkere prijs en zo niet dan heb je de bevestiging dat het echt de betreffende manegepony moet zijn :). Ervan uitgaande dat je inderdaad op zoek bent naar een eigen pony en je ouders aan boord zijn etc

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:38

Dit vind ik wel heel absurd hoog voor een 23-jarige.....
Oke pony's zijn duur op het moment maar met deze leeftijd komen er ook voor jou een hele hoop kosten bij. Is het dier nog te berijden? Krijg je zijn zadel enz. er bij?
Ik vind voor een 23-jarige 1000 euro al behoorlijk dik betaald.........

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:19

Elisa2 schreef:
Veel te veel geld..

Ik zou een leuk bod doen van e1500,- en kijken of je op max 1750,- uit kan komen als je hem echt graag wilt hebben. Wel even klinisch laten keuren.


Dit vind ik een prima aanbod en realistisch in deze tijd / markt.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70550
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:31

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:19

detos240 schreef:
Dit vind ik wel heel absurd hoog voor een 23-jarige.....
Oke pony's zijn duur op het moment maar met deze leeftijd komen er ook voor jou een hele hoop kosten bij. Is het dier nog te berijden? Krijg je zijn zadel enz. er bij?
Ik vind voor een 23-jarige 1000 euro al behoorlijk dik betaald.........


Een manegezadel past meestal voor geen meter dus dat erbij krijgen is geen meerwaarde vrees ik.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:03

Poekkie schreef:
detos240 schreef:
Dit vind ik wel heel absurd hoog voor een 23-jarige.....
Oke pony's zijn duur op het moment maar met deze leeftijd komen er ook voor jou een hele hoop kosten bij. Is het dier nog te berijden? Krijg je zijn zadel enz. er bij?
Ik vind voor een 23-jarige 1000 euro al behoorlijk dik betaald.........


Een manegezadel past meestal voor geen meter dus dat erbij krijgen is geen meerwaarde vrees ik.

Maneges geven er meestal geen tuig bij want dat gebruiken ze gewoon door voor andere paarden.Of je moet het er apart bijkopen.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:44

detos240 schreef:
Dit vind ik wel heel absurd hoog voor een 23-jarige.....
Oke pony's zijn duur op het moment maar met deze leeftijd komen er ook voor jou een hele hoop kosten bij. Is het dier nog te berijden? Krijg je zijn zadel enz. er bij?
Ik vind voor een 23-jarige 1000 euro al behoorlijk dik betaald.........


Het is een C pony he? die worden gemiddeld gezien wel wat ouder.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:29

Elisa2 schreef:
Het is een C pony he? die worden gemiddeld gezien wel wat ouder.

Het kon ook wel een D zijn volgens TS.
Ik moet zeggen dat ik heel weinig paarden/pony's ken die ouder zijn dan 25 en nog gezond zijn (lees: volledig bruikbaar zijn).
Als ze al ouder worden wil dan alleen maar zeggen: je hebt er langer kosten aan terwijl je er "niks" mee kan.

BeFunny

Berichten: 10542
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:43

Vroeger hadden wij een Appie op de manege. Die was 42 en liep nog bij de beginners lessen mee.
Maar dat was wel een uitzondering en Appie was een B/C pony. Heel lief paardje.

Je kunt er geluk mee hebben maar ook pech.

Rizette
Berichten: 4379
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:48

Veel en veel te duur. De manege probeert er een slaatje uit te slaan en het slaan naar andere pony's maakt dat je er nergens mee terecht kunt. Zal misschien op de manege geaccepteerd worden maar niet op andere plekken. Dergelijke pony's zijn erg moeilijk te plaatsen. Je blijft nl als eigenaar wel aansprakelijk voor wat jouw paard doet. Verder nog eens 23 jaar. Grote kans dat de pony zomaar versleten zal zijn. De meeste paarden halen de 23 niet al werkende. De handelaren hier hopen een pony voor deze prijs te kunnen verkopen dat snap ik maar realistisch is het werkelijk niet. Probeer hem maar eens te verzekeren voor dat bedrag.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:46

Ben benieuwd in het algemeen waar jullie een brave fijne c pony denken te halen voor 1000-1500 euro :+ ouder of niet ze zijn schaars.

Voor ts zelf zou ik iets anders zoeken ivm leeftijd van haar.

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:23

Zonnetje81 schreef:
Ben benieuwd in het algemeen waar jullie een brave fijne c pony denken te halen voor 1000-1500 euro :+ ouder of niet ze zijn schaars.

Voor ts zelf zou ik iets anders zoeken ivm leeftijd van haar.

Precies. Toen ik voor mijn dochter zocht, wilde ik aanvankelijk ook een Cpony. Maar er werd zonder blikken of blozen €11000 (geen 0 teveel) gevraagd voor een 19-jarige. En jonger ging het rap omhoog in prijs. Uiteindelijk een 22-jarige topfitte pony gekocht, die inmiddels 24 en topfit is en nog actief wedstrijden loopt. Dressuur en springen. Maar die was ook geen €1500…het dubbele komt eerst.

sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:30

TS, is het paard in kwestie een haflinger genaamd Henk?

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:47

Rizette schreef:
Veel en veel te duur. De manege probeert er een slaatje uit te slaan en het slaan naar andere pony's maakt dat je er nergens mee terecht kunt. Zal misschien op de manege geaccepteerd worden maar niet op andere plekken. Dergelijke pony's zijn erg moeilijk te plaatsen. Je blijft nl als eigenaar wel aansprakelijk voor wat jouw paard doet. Verder nog eens 23 jaar. Grote kans dat de pony zomaar versleten zal zijn. De meeste paarden halen de 23 niet al werkende. De handelaren hier hopen een pony voor deze prijs te kunnen verkopen dat snap ik maar realistisch is het werkelijk niet. Probeer hem maar eens te verzekeren voor dat bedrag.

Boven een bepaalde leeftijd kun je ze niet meer verzekeren.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:48

Zonnetje81 schreef:
Ben benieuwd in het algemeen waar jullie een brave fijne c pony denken te halen voor 1000-1500 euro :+ ouder of niet ze zijn schaars.

Voor ts zelf zou ik iets anders zoeken ivm leeftijd van haar.

Maar hij is niet braaf want schopt naar andere paarden. Ik vermoed dat de manege hem niet zou verkopen als hij echt braaf was want die hebben ze altijd nodig voor de beginners.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:53

Elisa2 schreef:
detos240 schreef:
Dit vind ik wel heel absurd hoog voor een 23-jarige.....
Oke pony's zijn duur op het moment maar met deze leeftijd komen er ook voor jou een hele hoop kosten bij. Is het dier nog te berijden? Krijg je zijn zadel enz. er bij?
Ik vind voor een 23-jarige 1000 euro al behoorlijk dik betaald.........


Het is een C pony he? die worden gemiddeld gezien wel wat ouder.

In het algemeen kunnen ponies veel ouder worden dan grote paarden. Het is nogal rasafhankelijk. Ik denk dat die grote veel meer "doorgefokt" zijn en daardoor verder van de natuur afstaan. Sommige grote hondenrassen halen de 10 jaar ook niet terwijl andere wel 20 kunnen worden.

BeFunny

Berichten: 10542
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:14

Honden en paarden is nog wel een behoorlijk verschil.
Een pony dat jarenlang als manege hobbelpaard heeft gediend is aardig versleten hoor met 23. Een lang leven is mooi als dat zoveel mogelijk pijnvrij gaat.

Een C pony weg doen als manege is best apart. Daar is iets mee. En dan is het bedrag veel te hoog. Ik zou zeggen laat ze zelf de kosten maar dragen. Het paardje heeft immers al genoeg geld opgeleverd.

OleJon
Berichten: 2503
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:29

Hij heeft een bepaalde leeftijd. Wat als je er over 2 jaar niet meer op kunt rijden?

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:44

Ik zou dat bedrag nooit geven voor een 23 jarige!

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:40

BeFunny schreef:
Honden en paarden is nog wel een behoorlijk verschil.
Een pony dat jarenlang als manege hobbelpaard heeft gediend is aardig versleten hoor met 23. Een lang leven is mooi als dat zoveel mogelijk pijnvrij gaat.

Een C pony weg doen als manege is best apart. Daar is iets mee. En dan is het bedrag veel te hoog. Ik zou zeggen laat ze zelf de kosten maar dragen. Het paardje heeft immers al genoeg geld opgeleverd.

Ik denk niet dat een manegepaard op een goede manege meer slijt dan een paard dat tot zijn grenzen moet gaan in de (top)sport. Er is zowiezo een natuurlijke levensverwachting van een lichaam die een paard die helemaal niet werkt ook heeft. Wel ben ik het met deze post eens dat het vrij vreemd is dat een manege een oude pony wil verkopen want die zijn juist favoriet bij beginners en kinderen. Dan is er iets mee ,ts zegt toch ook dat hij slaat naar andere paarden. Niet braaf genoeg dus.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:53

Absurt!

Hier komt deze zomer een b pony van onze manege onze richting uit. Beestje is ook 23 en mag op pensioen. Ze zoeken dan (liefst onder de klanten), een nieuwe plek waar ze gratis heen mag.

Maar ook ik vraag me af, als ze echt niets mankeert en nog in topvorm is, waarom ze dan weg moet?

Hier bv merkten ze aan haar dat ze wat minder enthousiast wordt, ligt niet echt in de groep, moeilijker op gewicht te houden in de winter in combi met werken,… dus beslist dat ze op pensioen mag.

Is oa ook een van de redenen waarom de kids daarheen gaan, ze zijn (voor een manege dan), best correct naar hun dieren toe.

BigOne
Berichten: 38266
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:02

Gewoon 1500 bieden en niet hoger gaan, je kent de pony en manege verwacht dat je er aan gehecht bent. Niet vergeten dat er zo honderden euro’s voor tuigage bijkomt en de kosten voor pension. En dan de onderhoudskosten, hoefsmid, dierenarts enz.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:06

Voor een manegepony die 'uitgewerkt' is, is het zeker te veel in mijn ogen. Als het een pony was die nog waardevol in het bedrijf is dan is de hoofdprijs echt niet gek, maar deze moet eruit vanwege gedrag dus is of versleten (en daarom niet meer zo braaf) of er klaar mee en dan zal je ook nog wel een nasleep hebben qua tussen de oren.

Pony's kunnen in theorie zomaar 30+ worden, maar hoe lang je er nog wat actief wat mee kan en hoe snel de kosten oplopen als ze wat mankeren moet je ook niet onderschatten.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:23

Ik heb jaren geleden mijn pony moeten verkopen en zij blijkt op een manege terecht te zijn gekomen. Als ik de mogelijkheid ooit heb, zou ik haar graag terug kopen. Maar ik weet ook dat ik er dan waarschijnlijk de hoofdprijs voor moet betalen. Voor mij heeft ze emotionele waarde, ik hoef er ook niet op te rijden dus een blessure ofzo is niet erg. Zolang ik haar een paardwaardige oude dag kan geven is het prima.
Maar ik zou alleen haar willen omdat zij het is, een andere pony zou ik er niet perse bij hoeven.

Dus het is maar net wat de reden is dat je de pony zou willen kopen en wat jij bereid bent om te betalen.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Hoeveel kost een C pony op leeftijd gemiddeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:32

Mijn ouders hebben ook ooit een oude C pony van de manege gekocht voor 3k. Na een pensioen van 2 jaar is hij ingeslapen. Het was wel een gouden pony voor mijn broertje (beginnend ruitertje) en ik heb er zelf ook nog met plezier op gereden naast mijn moeilijke pony. Hij bloeide helemaal op, maar helaas duurde het veel te kort. Hij had geen chip en was waarschijnlijk al verder in de 20 dan ons werd verteld. Achteraf was het erg veel geld voor een pony die niet meer te gebruiken was in de lessen (hij was het helemaal zat) en slechts 2 jaar bij ons zou zijn. Ik ga daarom mee met de rest. 3.000 euro voor zo'n pony is veel geld.