Sparen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sallinara

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-03-21
Woonplaats: Friesland

Sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 19:42

Hoi iedereen,
Ik had in 2021 tot 2022 mijn eigen welsh x shet kruising, Vira. Sinds haar dood heb ik eigenlijk niet meer ''fatsoenlijk'' gereden. Nu ben ik sinds kort weer begonnen met lessen, superspannend natuurlijk!
Ik ben van plan om als ik meer ervaring heb opgedaan (dit kan dus over 1-2 jaar worden.) een eigen paard/pony te kopen.

Ik wou even kijken als mensen op Bokt tips voor mij hebben, zoals voor het sparen als rijervaring, paard zelf kopen etc. etc.

PS: Voor 2022 heb ik al 10 jaar rijervaring gehad, ben daarna zenuwen gaan ervaren, dus moet het weer langzaam opbouwen.

Tilmar

Berichten: 3316
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:40

Wat leuk dat je weer aan het rijden bent!
Als je zenuwen hebt lekker veel meters maken op de manege! En als het kan proberen ook zoveel mogelijk met paarden omgaan, dus buiten zetten, poetsen.

En voor het sparen, ik denk dat je een aardig potje moet hebben. Gezonde en brave paarden zijn duur en bij de aanschaf komt nog een heleboel kijken. Ik heb vorig jaar een paardje gekocht en het viel me echt tegen. Keuring, dekens, zadel enzenz.
Daarnaast kan het paard de dag dat je hem hebt gekocht iets krijgen, dus je moet reserve hebben voor de dierenarts.

Neem als je een paard gaat kopen iemand met kennis mee, koop niet meteen het eerste paard wat je gaat kijken, ook al zegt de verkoper dat je snel moet beslissen. En tot slot, laat het paard keuren. Het geeft zoveel verdriet als het paard na een paar maanden niet goed blijkt te zijn.

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 20:47

Ik denk dat je hier heel veel info kan vinden

[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Daarnaast is er heel veel afhankelijk van de regio waar je woont.
En gaat er volgend jaar veel veranderen door het hogere belastingtarief op hooi en stro.

Tuig kan je zo duur maken als je zelf wilt - maar wil je genoegen nemen met een goedkoop zadel?
Wij hebben een zadel wat met een inbussleutel aangepast kon worden, zo zitten we niet continu te prutsen dat er en bijvoorbeeld een ander zadel moet komen.

Bespaar niet op een aankoopkeuring en laat ook röntgen foto's maken.
Ook dit is niet heilig - ik heb die van mij rondom op de foto's laten zetten. En nu (7jaar later) op de CT-scan komt er een - waarschijnlijk - aangeboren niet bekende afwijking naar voren.
Maar een hele hoop kan je uitsluiten zoals EVCM, Kissing Spines, scheve nekwervels, artrose etc etc.

Ik spaarde altijd zelf de premie weg en had een mooi start bedrag weg gezet, vaak zou je daar wel mee uit kunnen komen. Maar uiteraard kan je niet alle kosten voorzien.

Denk ook goed na over hoe jij jouw paard graag zou willen houden, er veranderd veel in de paardenwereld omtrent paarden welzijn. Maar de stallingen bewegen niet net zo hard mee. Kan jij jouw paard in de buurt stallen zoals jij wilt? En zijn er eventueel nog andere opties als deze stal toch niet blijkt te matchen?

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:10

Spaar wat je anders zou uitgeven aan je overleden pony. Afhankelijk van je regio zal dat zo rond de 300 zijn. Lesgeld komt daar bij. Dat zou je waarschijnlijk ook hebben als je weer een pony hebt immers.

Dan zit je na een jaar op 3600. Afhankelijk van wat je zoekt betekent dat een paar jaar sparen terwijl je op de manege en eventueel via verzorgpaard, weer vertrouwen opbouwd

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 09:14

Volgens je profiel ben je 17 jaar. De jongeren die ik ken die succesvol een paard bij elkaar spaarden en later ook konden onderhouden liepen elke ochtend tussen 5 en 7 uur 2 krantenwijken. Dat is niet voor iedereen weggelegd want samen met naar school gaan, later naar je paard gaan is dat een hele klus. De twee wijken waren goed voor 800 euro per maand exclusief geld dat je krijgt door met kerst/oud en nieuw langs alle duren te gaan om fijne feestdagen te wensen.

Je praat nl over veel geld.dat.je nodig hebt voor een paard of pony.