[VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Texas02

Berichten: 4715
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 13:34

Wauw, wat goed!! Gefeliciteerd met draven!! *\o/* wel even een vraagje.. Wat is een safety belt op paard? Geen echte gordel neem ik aan _O-

Zertab

Berichten: 12311
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 13:39


Texas02

Berichten: 4715
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:54

Ah, dat ziet er best handig uit! Handiger dan halstertouw om de nek, al werkte dat wel altijd _O-

Zertab

Berichten: 12311
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 21:00

Texas02 schreef:
Ah, dat ziet er best handig uit! Handiger dan halstertouw om de nek, al werkte dat wel altijd _O-


Ja ik vind hem echt heel fijn! Met een hand heb ik dan wel het handvat nog vast (en de teugel) zodat ik er snel bij kan zijn indien nodig. Was een tip van de ruiter, zo doet zij het ook altijd :)

Texas02

Berichten: 4715
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:37

Goede tip! :j

Zertab

Berichten: 12311
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 09:49

Even getwijfeld om dit op te schrijven. Maar paarden inrijden gaat niet altijd goed en het hoort erbij.

Afgelopen zaterdag ging het super goed weer! De ruiter heeft er toen op gezeten. We hebben ook afgesproken dat zij het nu gaat over nemen, omdat zij kan doorpakken en kan ingrijpen als er iets gebeurd. Ikzelf twijfel daar nog over, dus beter om het dan aan een ander over te laten :)
Hij doet het echt heel goed, zoekt ook contact met de ruiter hand! Dat had ik gewoon echt nog niet durven hopen.
Ook heel rustig en stil in zijn mond.

Gisteravond zijn we naar de buurvrouw geweest. Hij is daar een keer eerder geweest en dat vond hij zo spannend dat hij eerst tien minuten heeft gegaloppeerd aan de lijn. Gister ging het beter *\o/*
Hij keek wel, bokte ook, maar uiteindelijk was hij rustig. Zelfs een rustig galopje aan de lijn kunnen doen. Hij was dus zo rustig dat de ruiter besloot op te stappen. En dat was fout. Dat hadden we niet moeten doen. We hadden genoegen moeten nemen met dat het nu al beter ging als de vorige keer.

Pharon leek te blokkeren. Hij wilde niet lopen en was onstuurbaar, tong over bit. Hij dreigde zelfs een keer omhoog te komen. Op dat punt zijn we gestopt omdat de ruiter het niet meer veilig vond voor haarzelf.
En terecht want ik had al eerder gezegd dat ze af moest stappen vanwege haar veiligheid.

Ik snap de keuze om op te stappen. Ik heb filmpjes gemaakt en hij was echt rustig. Alleen tja.. volgende keer dus alleen longeren daar voorlopig en thuis toch verder met de knopjes. Uiteindelijk moet hij wel op vreemd terrein kunnen natuurlijk, maar dat is beter te doen als hij ingereden is hoop ik.

Hopelijk kan ik hem deze week weer meenemen op straat, naar het bruggetje. Daar is hij ook al twee keer geweest maar blijft spannend. Toch dat soort dingen aan de hand vaker gaan opzoeken. Anders komen we later de wedstrijd ring niet door...

Nog even, bovenstaand gedrag heeft hij echt NIET thuis laten zien. Ik denk zelf dat het de combinatie is van vreemd terrein en het geleerde gewoon nog niet kunnen generaliseren. Ruiter gaf aan zelf ook wat druk te voelen/spanning. Dus kan best dat hij ook daarop nog reageerde. Pharon is best onzeker en voelt dingen feilloos aan. Zaterdag komt ze weer en blijven we thuis. Ik hoop maar dat ik gelijk heb en hij zaterdag weer goed te rijden is. Anders weet ik het ook niet... -O-


Hier nog even een van de foto's in draf. Ik had vooral filmpjes. Die kan ik niet delen.


Afbeelding

Igniss

Berichten: 1005
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 10:29

Fijn dat het zaterdag zo goed ging!

Dat hij blokkeerde kan ik me best indenken. Het is natuurlijk best veel bij elkaar geweest en zoals je zelf al aangaf, het was goed en toen eigenlijk moeten afsluiten.

Maar normaal gezien komen ze hier ook heel makkelijk weer overheen hoor. Gewoon nu thuis weer oppakken en dan de volgende x eens bij de buurvrouw na het longeren eens opstappen en dan weer eraf?

Dus niet perse iets moeten, braaf blijven stilstaan is ook goed. Dat haalt misschien de druk eraf voor pharon

Zertab

Berichten: 12311
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 11:38

Goed idee voor de volgende keer! :)

Texas02

Berichten: 4715
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 14:26

Zulke dingen kom je wel tegen met het inrijden, dat kan gebeuren. Daar komt hij inderdaad wel weer overheen hoor! Goede tip ook van Igniss, alleen even zitten en weer eraf na longeren :j

Zertab

Berichten: 12311
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 11:59

Vandaag besloten om thuis zelf weer op te stappen met hulp van eigenaar. Even van te voren besproken hoe en wat, zodat we de discussie op het paard kunnen voorkomen ;)

Bij het longeren gleed hij helaas uit, wat erin resulteerde dat hij opsprong en er van door ging. Ik hield hem niet meer dus heb hem los gelaten, en viel toen zacht in het zand :')
Hij dacht echt: hey, waar ben je?
Gelukkig daarna weer opgepakt, opnieuw geprobeerd en dat ging goed. Dus in rust en positief kunnen afsluiten.

Toen ik erop. Ging goed! *\o/* Thuis niets aan de hand, gewoon rustig in zijn mond. Geen tong over het bit. Was dus pure stress afgelopen dinsdag.
Hij moet alleen nog leren dat als hij het antwoord niet weet hij niet sneller hoeft. Dus heb hem echt enkele keren stil gezet. Dat geeft niet, dat komt wel goed. Dan maar even rust erin en opnieuw proberen. Zaterdag komt de ruiter weer en gaan we weer verder.

Texas02

Berichten: 4715
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 14:31

Ah super!! Dat is toch fijn!!

nevica

Berichten: 1026
Geregistreerd: 21-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 15:00

Ik verbaas me best over wat dingen eigenlijk en vind het bijzonder dat er nog niets over gezegd is. Je komt echt over als iemand die het beste met het paard voor heeft en er alles voor doet maar bepaalde dingen vind ik simpelweg best gevaarlijk en misschien niet zo slim.
In je openingspost verbaas ik mij over een foto waar je voor het eerst op hem zit. Super leuk moment natuurlijk, maar wie haalt het in zijn of haar hoofd om dan de telefoon erbij te pakken om een foto te maken vanaf een paard waar voor het eerst ooit iemand op zit...?
De plastic handschoenen zullen ook niet heel veilig zijn. Waarom niet gewoon rijhandschoenen? Die beschermen je nagels ook wel.

zertab schreef:
Afgelopen zaterdag ging het super goed weer! De ruiter heeft er toen op gezeten. We hebben ook afgesproken dat zij het nu gaat over nemen, omdat zij kan doorpakken en kan ingrijpen als er iets gebeurd. Ikzelf twijfel daar nog over, dus beter om het dan aan een ander over te laten

zertab schreef:
Vandaag besloten om thuis zelf weer op te stappen met hulp van eigenaar.

Dit is ook een beetje apart. Je hebt het zelf altijd over professionele hulp en je zegt zelfs in de bovenste quote dat je zelf onzeker bent, dus je weet dat dat niet handig is met een onzeker heel groen paard maar dan toch zelf erop. (Nadat het dus niet heel goed is gegaan met de professional erop) Terwijl er dus afspraken zijn gemaakt met de professional. Weet zij dat en wat vind zij ervan?

zertab schreef:
Hij moet alleen nog leren dat als hij het antwoord niet weet hij niet sneller hoeft. Dus heb hem echt enkele keren stil gezet.

Paard kan dus nog niet eens normaal iemand op zijn rug hebben (zie hierboven) maar hij moet nu al leren dat hij moet stilstaan in sommige situaties?

Ik snap dat deze post misschien niet zo aardig overkomt maar ik vind het gewoon bijzonder dat meestal op Bokt topics bij elk klein ding compleet uit de hand lopen, maar hier nog niemand over lijkt te struikelen... En nogmaals, je komt echt over als iemand die het beste met het paard voor heeft en je doet alles voor hem, maar bij bovenstaande dingen krijg ik wel vraagtekens.

Zertab

Berichten: 12311
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 17:07

Bedankt voor je reactie, dat mag je vinden :D

DDDara
Berichten: 1006
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 18:11

Nevica het is denk ik allemaal iets minder gek dan jij denkt/vind.

TS heeft al een aantal keer aangegeven dat de eigenaar van het paard er meer haast me heeft dan zij zelf. Aangezien de ruiter 1 keer in de week langskomt vind ik het het niet heel gek dat ze dan zelf ook wat doe. En uiteraard is ze onzeker in sommige situaties, wie niet? Dat hoort bij het opleiden van een paard als je de filmpjes van Gert van den Hof kijkt hoor je hem zelfs zeggen dat hij af en toe bang is. En de ruiter is zelf ook afgestapt omdat ze niet meer zeker was.
Als TS hulp heeft van de eigenaar en ze heeft er een goed gevoel bij om op te stappen..... waarom niet.

En leren stilstaan of beter gezegd STOPPEN is als je het mij vraag het aller belangrijkste als je op een paard gaat zitten dus uiteraard moet hij dat leren.


Zertab
ik heb na jou reclame voor het boek "Beleren geen kunst" het boek gekocht! Ik ben er erg blij mee dus bedankt voor de TIP!

Zertab

Berichten: 12311
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 19:27

Dankjewel DDDara :) Er speelt nog wel wat meer wat ik niet openbaar wil delen, dat vind ik niet netjes. Het is allemaal niet zo zwart wit als het lijkt soms.

Ik lees nu biomechanica van haar, ook een aanrader! :D

Texas02

Berichten: 4715
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 20:19

Stilstaan en stoppen is toch echt het belangrijkste hoor.. Ho is ho, of ze nu 1 jaar zijn en aan de hand of dat het is als ze zover zijn dat je erop zit. De rem moet het doen.

Ik ga niet op het hele stuk reageren, ik zie het probleem gewoon niet. Handschoenen om nagels te beschermen, ik rijd ook wel zonder als het warm is. Nooit problemen mee gehad.

Zertab

Berichten: 12311
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 10:38

Gister deed hij het echt heel goed! :D En zijn twee vriendjes ook. Zo trots op ze <3

De ruiter heeft ook op Pharon wat langere stukken gedraafd. En ook vandaag geen tong over het bit *\o/* En als hij iets niet snapt of onzeker wordt gaat hij stilstaan. Voor nu prima natuurlijk, liever als de "ik ga wegrennen" reactie.

Helaas heeft eigenaar wel besloten om verder te gaan met een andere inrijd ruiter. Dit naar aanleiding van afgelopen dinsdag en omdat hij toch wil dat de paarden sneller ingereden worden. Het zijn ZIJN paarden, dus het is zijn goed recht en zou het ook waarderen als jullie hierover in ieder geval niet in discussie gaan. Want dit ligt buiten mijn macht om... :o
Plus twee paarden zijn ook voor verkoop dus die moeten toch dit jaar de sport nog in... Ook dat speelt mee.

Gelukkig heb ik wel in overleg met de eigenaar een nieuwe ruiter gevonden die als het goed is morgenavond of dinsdagavond komt. Deze is ook bij buurvrouw geweest en zij was er tevreden over. Dus we gaan het zien. Ik ben allang blijf dat hij thuis mag blijven. Gezien als hij weggebracht zou worden de stress van een nieuwe omgeving met hem doet...

Ik ben nu - heel erg - een lijstje aan het maken voor hem zodat hij weet welke hulpen er op welke manier al op zitten. Mag hij dan best rekening mee houden toch?
Ik bedoel een kus geluidje is naar draf een klik geluidje naar galop. Dat soort dingen. Dat kennen ze al heel goed.

AlwaysH

Berichten: 11276
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 11:23

Hele fijne reactie hoor, dat hij stil gaat staan.

Nadiine__x

Berichten: 2804
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 17:00

Uiteindelijk maakt het niet uit wie de paarden beleerd toch?

Fijn dat je iemand anders gevonden hebt, ik.denk dat zo een lijstje prima is daar zal de nieuwe ruiter vast rekening mee houden :j

DDDara
Berichten: 1006
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 18:52

Zertab schreef:
Dankjewel DDDara :) Er speelt nog wel wat meer wat ik niet openbaar wil delen, dat vind ik niet netjes. Het is allemaal niet zo zwart wit als het lijkt soms.

Ik lees nu biomechanica van haar, ook een aanrader! :D


Ja die heb ik ook en ik heb ook "Paarden trainen vanaf de grond" van haar ook zeker een aanrader.
Ik heb nu ook maar meteen haar dressuur boek besteld ik ga er vanuit dat die dan ook wel heel fijn moet zijn.

Zertab

Berichten: 12311
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 20:28

@Nadine: zolang het maar op een correcte manier gebeurd inderdaad en daarom ben ik er toch graag bij de eerste keer :)
Ik heb goede verhalen over hem gehoord vandaag ook weer dus gaat vast goed komen!

@DDDara: ik heb ook grondwerk, in balans met je paard en kracht van dressuur nog. Alleen van veulens heb ik niet en bitloos rijden niet. Ik vind die boeken heel fijn, makkelijk qua taal en met stappenplan en oefeningen! Heel makkelijk toepasbaar!

0000
Berichten: 5486
Geregistreerd: 04-06-10

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:40

Ik denk wel dat als je vertrouwen in iemand hebt, je diegene ook gewoon zijn werk moet laten doen. Je klinkt erg lief en bezorgd en dat is goed, maar je klinkt ook vrij onervaren. Ik vind dat zadelmak maken en trainen überhaupt altijd vriendelijk moet gaan, maar dat is niet hetzelfde als altijd mooi en makkelijk. Dat laatste is niet altijd realistisch. Een goede, ervaren prof zal op zijn eigen manier heus rekening houden met jouw paard, maar dat is dan misschien niet exact volgens jouw lijstje. Dat zou ik persoonlijk wel proberen te respecteren (goede zadelmak makers zijn schaars!). Neemt niet weg dat je er natuurlijk gerust bij kan zijn, vragen kan stellen etc.

Zertab

Berichten: 12311
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 20:45

0000 schreef:
Ik denk wel dat als je vertrouwen in iemand hebt, je diegene ook gewoon zijn werk moet laten doen. Je klinkt erg lief en bezorgd en dat is goed, maar je klinkt ook vrij onervaren. Ik vind dat zadelmak maken en trainen überhaupt altijd vriendelijk moet gaan, maar dat is niet hetzelfde als altijd mooi en makkelijk. Dat laatste is niet altijd realistisch. Een goede, ervaren prof zal op zijn eigen manier heus rekening houden met jouw paard, maar dat is dan misschien niet exact volgens jouw lijstje. Dat zou ik persoonlijk wel proberen te respecteren (goede zadelmak makers zijn schaars!). Neemt niet weg dat je er natuurlijk gerust bij kan zijn, vragen kan stellen etc.


Natuurlijk doe ik dat, het is zijn werk dus het zal vast goedkomen.

DDDara
Berichten: 1006
Geregistreerd: 30-11-11

Re: [VOLG] Pharon van jonkie naar dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 20:53

Maar het is best handig als hij weet dat kussen versnellen en klikken galop is. Anders zit hij bij het aan stappen al in galop.
Dus geef lekker je lijstje door.... als hij er niets mee doet prima, dan pak je dat later wel weer op.
Maar jij en de eigenaar zijn de klant dus je wensen doorgeven is alles behalve gek!

Zertab

Berichten: 12311
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-24 20:57

DDDara schreef:
Maar het is best handig als hij weet dat kussen versnellen en klikken galop is. Anders zit hij bij het aan stappen al in galop.
Dus geef lekker je lijstje door.... als hij er niets mee doet prima, dan pak je dat later wel weer op.
Maar jij en de eigenaar zijn de klant dus je wensen doorgeven is alles behalve gek!


Dat idd, ik geef het gewoon door en dan is het aan hem. Lijkt me voor de ruiter ook handig en voor de paarden ook.