Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17420
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:36

Eh tsjah, onderwerp zegt opzich al genoeg.
Wat vinden jullie van een meisje die net een aantal maandjes les heeft
gehad op manege pony's en die trots aan mij verteld dat ze van haar vader
'sporen' heeft gekregen ('met zo'n scherp puntje eraan') omdat ze dat zo
mooi en stoer vindt staan.... tsja..... Daar komt nog eens bij kijken,
dat ik begin volgend jaar in Groningen ga studeren, en mijn
lieve verzorgshetjes in iedergeval voor door de weeks moet gaan verlaten...

En natuurlijk zit madame daarop te azen Onze shetlandmerrie zal toch de
nodige beweging nodig hebben onder 't zadel, ik kom dan wel in de weekenden
om het aangespannen werk en longeerwerk te doen... maar never nooit niet dat dat
kind met sporen en al op die pony komt, dat weet ik wel....

Daarbij komt, dat ik de merrie zelf heb ingereden, en nou reageerd ze dus heel erg mooi
op superlichte hulpen, je hoeft je been maar ietsje aan te leggen en ze zit al in draf
ideaal, en ze is ook gewend aan gereden te worden met een zachte, vriendelijke hand.

Nou heb ik dat meisje (ik denk dat ze 12/13 is, zoiets) wel eens één keertje op de pony
gezet, omdat ze dat zo zo zooooo erg graag wou, nouja, een keer, nooit weer...
Oké ze had nog geen rijlessen gehad, maar ze zat er nog niet op of ze gaf een woeste ruk
aan de teugels, hakken in de buik rossen, en huppakee, daar ging mijn lieve schat, compleet
hysterisch door deze manier van rijden

mijn stelling en mening is dan ook:
éérst goed leren rijden, en pas een gevorderde ruiter is in staat om spoortjes op een
paardvriendelijke, veilige en goede manier te gebruiken... toch?

Perlina

Berichten: 1123
Geregistreerd: 08-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:39

Tja, ik denk dat iedereen hier het er wel mee eens is dat sporen niet voor de stoerigheid zijn en ook niet om je hulpen te versterken, maar om je hulpen te verfijnen.

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:40

ik mocht vroeger zoiezo nooit met sporen rijden ik gebruikt het pas toe ik ietsv an 5 jaar rij ervaring had. dus ik ben het met je eens zo'n meisje mag geen sporen!

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:40

Ik heb 2 pony's rij meer dan 5 jaar en durf het niet aan om met sporen te rijden simpel omdat ik bang ben dat ik het fout doe.

Op mijn manege is ook z'n kind was een paard waar ik al 1,5 jaar lang elke week op reed (sloom maar met de juiste hulpen een super snel beestje) ging dat kind mij lopen vertellen dat je zonder sporen haar niet vooruit kon krijgen. Toen heb ik haar echt keihard uitgelaggen, bovendien reed ze nog geen 2 jaar.

Annemarie

Berichten: 3426
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Wageningen/Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:44

lotjj92 schreef:
ik mocht vroeger zoiezo nooit met sporen rijden ik gebruikt het pas toe ik ietsv an 5 jaar rij ervaring had. dus ik ben het met je eens zo'n meisje mag geen sporen!


pas?
Ik rijd nu bijna 8 jaar, en heb nog nooit sporen gebruikt...

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:54

Annemarie schreef:
lotjj92 schreef:
ik mocht vroeger zoiezo nooit met sporen rijden ik gebruikt het pas toe ik ietsv an 5 jaar rij ervaring had. dus ik ben het met je eens zo'n meisje mag geen sporen!


pas?
Ik rijd nu bijna 8 jaar, en heb nog nooit sporen gebruikt...

Idem.
Sporen zijn niet voor de sier of stoerheid. En zeker niet voor beginners! Dat ze eerst fatsoenlijk leren rijden, en dan nog eens denken over sporen..

lailapri

Berichten: 22134
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 07:43

Toen ik op paardrijden was gegaan mocht ik gelijk voor mijn verjaardag ook paaren spullen vragen. Dis vlak voor mijn verjaardag naar de winkel en mocht voor bepaald bedrag iets uitzoeken. winkel mevrouw hielp me en heeft me oa ook sporen verkocht.... Ik was nog een echte beginner er vroeg ook bij alles wat is dat

Nu jaren later heb ik eigen pony's en verhuur deze regelmatig komt iemand met sporen aanzetten die dan ook meteen weer mee terug mogen, geen sporen op mijn pony, tenzij je echt op niveau gaat rijden ofzo, maar dat doen ze allemaal niet.

botje

Berichten: 442
Geregistreerd: 21-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:04

Je, veel mensen dragen gewoon sporen omdat het stoer is.
Als je sporen wilt gebruiken is het een vereiste dat je je benen stil kunt houden. Nu zie ik zo vaak van die mensen die heel erg met die benen zitten te flapperen. Alsof ze die pony lek willen prikken ofzo. Sommige pony's hebben gewoon kale plekken van waar ze altijd door de spoor geraakt worden.

Ik gebruik ze ook liever niet. Heb het wel eens gedaan hoor, op dagen dat ze dwars was en geen zin had om op hulpen te reageren waarvan ik weet dat ze ze gewoon kent. Dan had ik liever ff een klein spoortje dan dat ik moest gaan schoppen ofzo. Maar dat is ook al weer meer dan een jaar geleden. Bij een kleine wedstrijd won ik van die botte sporen van 3 of 4 CM lang. Nou die durf ik nog niet eens te gebruiken.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:17

Met mn oppas kindje gingen we naar de hypo om paarden spullen (laarsen, cap ect) te kopen, omdat ze nu rijles krijgt.
Wou ze ook sporen hebben (dan wel 5 jaar oudhe, dat meisje) omdat ze zo mooi glommen. ze vond het net sierraden zei ze.

k heb dr maar gezegd, dat als je al heel alng rijdt, en het nog steeds niet kan, dan mag je ze pas gebruiken ...
Hoe kan ik zo'n kleine meid uitleggen dat het is voor het verfijnen van hulpen? niet. dat lukt niet.
Nadat ik dat heb gezegd zei ze dan wil ik NOPOOOIT met die mooie dingen op een pony zitten.
Heeft dus wel geholpen

Ik heb nu 8,5 jaar een paard, daarvoor 5 jaar op een manege gereden, ik heb nog NOOIT met sporen gereden.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:27

Erg mooie reden ma-rie_tje... die moet maar vaker gebruikt worden

_Jennifer_

Berichten: 2965
Geregistreerd: 23-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:34

Ben het met jullie eens
ik zit zelf op paardrijden en heb 1 keer een spoor gekregen op advies van instructeur. Dat was de eerste keer dat ik met sporen reed en durfde ze er zowat niet in te prikken. De instructeur zei: "je moet er niet te hard mee prikken, maar je mag toch wel iets meer druk zetten" .. Nouja, iets hardere hulpen gegeven maar ik heb het nooit meer gedaan, onze instructeur geeft ze echter alleen aan mensen, mochten ze het een keer nodig hebben en hebben ze een stille beenligging. manegeponypennybeentjes krijgen ze dus zeer weinig.

Met de eigenaresse van Chesney hebben we ook een duidelijke afspraak: "op Chesney geen sporen of hulpteugels zonder overleg met mij" (en meestal is het antwoord dan nog nee denk ik hoor. Chesney reageert fijn op hulpen en nog fijner sinds we er ook echt aandacht aan hebben besteedt)

Ineke2

Berichten: 33152
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:40

Ja je ziet ze wel vaker op manege's, trouwens ook wel met eigen paarden hoor.
Ik heb wel eens met (knop)sporen gereden, omdat mijn benen niet zo sterk zijn en het betreffende paard werd altijd met sporen gereden. Maar na een aantal keer weer mee gestopt, omdat ik het zelf gewoon niks vond om met die dingen te rijden.

Geloof 2x op mijn oudere pony, omdat ze zo extreem niet reageerde.

Maar vind het zelf gewoon niks, tot ik mijn benen stil genoeg kan houden om ze om te hebben, dat al heb ik ze om, mijn paard er niet onnodig last van heeft.

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:41

Ik rijd ook nog maar 8 jaar en heb nog nooit sporen gebruikt. Ik moet eerst maar eens echt goed leren paardrijden Ik heb nu wel een vz-pony waarbij ik het heb overwogen (hij is bang van de zweep) maar ik geef hem liever een schopje extra dan dat ik hem prik met sporen omdat ik zelf gewoon nog geen goede beenligging heb.

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:47

Ik zou er idd zeker niemand op je pony zetten met sporen terwijl hij een zachte hand gewend is. Ik zie wel vaker mensen die net rijden hupsakee met sporen rijden. Zelf rijd ik niet met sporen vind gewoon dat als je goede beenligging heb je dan pas aan sporen moet gaan denken. Oke in de M? moet het maar dan ben je wat mij betreft geen begginde ruiter meer en heb je denk ik wel een vrij goede beenligging.

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 08:48

Het gezegde is niet voor niet "sporen verdienen"!!

Taron
Berichten: 9592
Geregistreerd: 06-11-04

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:00

Chessie schreef:
Het gezegde is niet voor niet "sporen verdienen"!!

ben ik het mee eens
ik heb op de manege nog nooit met sporen mogen rijden, daar heb ik ook bijna niets geleerd, meer van mn eigen paardjes. op de manege waar ik op gezeten heb mocht je niet eens met sporen rijden op je eigen paard, bij mn vorige haflinger droeg ik ze wel, toen werd die eigenaar opeens kwaad

JoyCiej007

Berichten: 17420
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 12:39

Ja daarom, alles uitgelegd maarja dat zijn meisjes waar je alles 100x tegen kan zeggen en tóch nog steeds luisteren ze niet Zelf moet ik zeggen dat ik wel af en toe met sporen rijdt, maar dat is dan ook met de springtraining van een aantal pensionpaarden etc,

vooral bij springen geeft zo'n spoortje bij af en toe gebruik nét dat beetje extra tijdens de afzet

JoyCiej007

Berichten: 17420
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 12:40

Moet wel bij opgemerkt worden dat dat natuurlijk alléén geldt als ze deskundig worden gebruikt heah

Bienotje

Berichten: 10876
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:46

Moet je nu zo´n meisje daarop aanspreken dan...
Het is niet zozeer het meisje, maar de omgeving om haar heen die het stoer ´maakt´ om met sporen te lopen vrees ik. En niet het minste, wat denk je van de ouders die domweg zonder maar enkel verstand ervan spoortjes kopen voor zo´n meisje..

Jammer en tja, begrijp ik nu dat het je verzorgster is voor je paarden of wat? Als je je daar niet prettig bij voelt, zal ik dat als ik jouw was of even goed duidelijk maken dat sporen etc. er niet aan te pas komen of even nadenken of je haar wel als verzorgster wil..

Jammer, dat meisjes soms niet beter weten en zo gevoelig zijn voor érbij´ horen..

Annemarie

Berichten: 3426
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Wageningen/Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:31

Ja, je moet dat meisje er op aanspreken.
Misschien kan zij er dan wel weinig aan doen, omdat het inderdaad door de omgeving komt, maar je moet haar wel vertellen dat het niet goed is nu zodat zij beter weet en niet klakkeloos de omgeving volgt.

Bij ons op de manege lopen ook wel eens mensen met sporen, en dan vraag je op wie ze rijden, kijkend naar de sporen, dan zeggen ze een pony, maar tegelijkertijd ook : 'Maar dan doe ik mijn sporen wel af hoor, ik heb er eigenlijk nog nooit mee gereden. '

Maya1990
Berichten: 1627
Geregistreerd: 11-03-05

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:38

ik ben sowieso tegen sporen. Als je kunt rijden, zijn sporen onnodig.
X

JoyCiej007

Berichten: 17420
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 14:52

Nee, het meisje waar ik het over had IS niet de verzorgster, maar zou dat érrug graag willen zijn en probeerd dan ook alles maar echt álles om mij straks tegen die tijd te vervangen, terwijl ik allang een ander meisje op 't oog hebt die een ontzettend goed gevoel voor paarden heeft, al is ze nog wat jong (11/12)


En ja, natuurlijk heb ik haar daar wel eens op aangesproken, ik heb haar ook letterijk gezegd (ze was van mening dat de 'knopjes' of puntjes van de sporen OMHOOG moesten wijzen :S) dat als ze met sporen gaat rijden op de manier en het niveau dat ze nu rijdt, en ook nog eens met de puntjes omhoogwijzend, dat dat gewoon pure mishandeling van het paard is........ en dan kijkt ze wel even wat vertwijfeld, maar ze is zó ontzettend bijdehand..... ach opzich moet ze 't ook zelf weten, van mij is het ook maar een goedbedoeld advies, zolang ze onze pony's niet rijdt is er voor mij niets aan de hand, maargoed je probeerd zo'n kind wel een béétje verstand van zaken te geven

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:58

Perlina schreef:
Tja, ik denk dat iedereen hier het er wel mee eens is dat sporen niet voor de stoerigheid zijn en ook niet om je hulpen te versterken, maar om je hulpen te verfijnen.

Inderdaad.
tsja, wat valt er tegen te doen.. bij ons reed vroeger op de manege bijna niemand met sporen..

Arielle_

Berichten: 6399
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Tilburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:00

heb nu 8 jaar rij-ervaring, rijd met sporen sinds 2 jaar,
maar echt niet voor de sier, omdat ik het nodig heb..
heb er echt een hekel aan als mensen 't voor het stoere om doen..

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:26

ik vind dat als je met sporen rijd sowieso geen stijl van rijden hebt...
P.S mijn mening