Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:04

Shivatjuh01 schreef:
Ik vindt sporen de normaalste zaak van de wereld,

MITS je weet hoe je er mee om moet gaan!!

Ik vindt dus dat jonge en onervare mensen er niet
mee rijden mogen! Maar wie ben ik?


Helemaal mee eens, mijn verdere uitleg staat hierboven ook ergens.

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 10:30

@ Relien: ja, ook ik vind het onverantwoordelijk van haar ouders om haar met sporen te rijden, probleem is volgens haar moeder dat ze gescheiden zijn; haar moeder heb ik het dan ook al talloze keren uitgelegd en die ziet nu zelf ook in dat sporen geen oplossing zijn; alleen haar vader geeft haar die wel.... nou ja, kijk als zij zo graag die manegepony's wil afbeulen met haar sporen dan gaat ze haar gang maar....

die van mij krijgt ze in iedergeval nóóit onder haar kont

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:28

Ik ben ook niet tegen gebruik van sporen, mits je er fatsoenlijk mee weet om te gaan en de pony of het paard niet peinigt.

Vanaf een bepaalde klasse in de dressuur MOET je zelfs met sporen rijden. Daarnaast gaan er meer mensen onbehoedzaam met de zweep om dan met sporen denk ik, tenminste van wat ik allemaal tegenkom

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:22

Ja, dat moet ook niet vergeten worden.. Mensen rijden vaak nog erger met zweep als met sporen, je hebt wel mensen die de sporen er zo enorm hard inprikken.. Maar er zijn nog wel meer mensen die enorm hard meppen met die zweep!

Ik ben tegen sporen, op een paar uitzonderingen na die hierboven al genoemd zijn ...

RhealLover

Berichten: 1692
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: In het Brabantse land

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:28

tja wat kan ik zeggen, waar gaat het heen? zulke typetjes verpesten de hele paardensport en geven er slecht beeld van

ik moet het ook echt niet voor mijn ogen zien, ik ram zon kind direct van paard/pony af die ze op dat moment helemaal afbeult
en zal daarna eens laten voelen hoe fijn het is om flink gepriokt te worden met sporen.


en ouders zijn vaak zo onverantwoordelijk wat dat betreft ze zien ergens mensen met sporen het kind begint er ook om te mekkeren maar zonder na te denken krijgt het kind nog sporen ook, omdat ma en pa blind zijn en niet weten hoe er wel met een paard/pony gereden moet worden


gelukkig zijn er nog wel verstandige ouders, en die mensen prijs ik de hemel in niet alles kopen wat een ander heeft, nergens voor nodig, en dat merk je al snel in je eigen portemonee ook



tja verder is het mijn mening ik kom misschien nu erg grof gebekt over maar dit zijn zaken dat is gewoon niet normaal meer



greetz

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:22

ik rijd wel met spoor... puur om hem afentoe allert te maken . Merk ik dat ik teveel prik haal ik ze eraf om de hele simpele reden dat je de knol alleen maar afstompt .

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:04

Citaat:
Ik heb 2 pony's rij meer dan 5 jaar en durf het niet aan om met sporen te rijden simpel omdat ik bang ben dat ik het fout doe.


Ik heb 3 ponys,
waarvan ik er maar op 1 daarvan rij, maar ik durf het ook echt niet
aan om er met sporen op te gaan rijden. Ik rij al bijna 9 jaar
alleen ik weet ook niet echt hoe ik met sporen zou moeten omgaan.
Dus daarom doe ik het ook niet. En het gaat prima zonder, ik begrijp
wel dat als je echt sporen nodig hebt op je pony dat je ze gebruikt.
Maar niet als je bijv. op een manege rijdt en zomaar simpelweg op
een paard stapt met sporen.. dat vind ik belachelijk.
Doeidoei

esziiY
Berichten: 2379
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 14:33

Dit is heel erg vervelend.
Maar snap wel goed dat je niet wil dat zij met dr grove sporen op je ponietje komt. Je moet haar proberen uit te leggen dat het een gevoelig beestje is en dat ze niet zomaar met scherpre spoortjes erop kan gaan zitten.
je hebt voor deze pony een erg lieve en vriendelij ruitertje voor nodig zo te horen.
Veel succes!

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:25

Leandra15 schreef:
Citaat:
Ik heb 2 pony's rij meer dan 5 jaar en durf het niet aan om met sporen te rijden simpel omdat ik bang ben dat ik het fout doe.


Ik heb 3 ponys,
waarvan ik er maar op 1 daarvan rij, maar ik durf het ook echt niet
aan om er met sporen op te gaan rijden. Ik rij al bijna 9 jaar
alleen ik weet ook niet echt hoe ik met sporen zou moeten omgaan.
Dus daarom doe ik het ook niet. En het gaat prima zonder, ik begrijp
wel dat als je echt sporen nodig hebt op je pony dat je ze gebruikt.
Maar niet als je bijv. op een manege rijdt en zomaar simpelweg op
een paard stapt met sporen.. dat vind ik belachelijk.
Doeidoei


Dat is waar, maar als je het niet durft moet je het ook niet doen.
Ik had in het begin weleens dat ik been gaf én spoor, nou geloof mij maar ik had vrijwel meteen door hoe en wanneer ze te gebruiken .

En manegeruiters met sporen dat er bij de stal al staat sporen te gebruiken ongeacht wat voor een ruiter er op komt te zitten vind ik vrijwel apart. Stond ergens op deze blz. dacht ik.
Tuurlijk kan op een paard een spoor handig zijn, maar om dan gelijk voor elke ruiter die erop stapt sporen te gebruiken?
Maar nu ik er over nadenk,misschien zijn dat dan ook wel paarden waar alleen ver gevorderde op komen te zitten..?!

_Noraly

Berichten: 5477
Geregistreerd: 27-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:28

toen ik ong. 4/5 jaar reed kwamen de sporen pas. Niet omdat ik het wou, maar omdat het beter was.
De eerste keren had ik het gevoel dat ik naalden omhad en het paard de ballon was, zo weinig been heb ik nog nooit gegevem
Maar nu rij ik nog steeds met sporen, vind ze super. Maar goed, als je geen ervaring hebt en je neemt scherpe sporen is ook niet altebest hehe

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:36

ik rij nu 5 jaar , rij sinds een half jaartje met sporen, niet scherpe maar met zon hele stompe ''punt'' , ik gebruik ze dus wel en ben er ook niet tegen ofzo, maar om nou een beginner met zulke scherpe te laten rijden vind ik ook niet kunnen..

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:12

ik geef zelf les en heb ook kinderen rijden die zelf een pony hebben. ze mogen van mij in mijn les niet met sporen verschijnen op die pony omdat het dier zo jong is.
ik weet van de oudste dat ze dolgraag ermee wil rijden ( stoerheids factor he ) maar ben echt blij dat ze mijn raad hebben opgevolgd en niet ermee gaan rijden. als het niet hoeft, is mijn mottto dat het ook niet nodig is om ze om te doen.
thuis rij ik wel met sporen, maar als ik de pony van mijn leerlingen rij thuis, doe ik ze altijd af.

heb trouwens 1 leerling die wel met sporen rijdt, een 7 jarig meisje. maar ja.. pony is een brave sul die liever lui dan moe is, en anders gewoon in een hoek gaat slapen zodra ik merk dat dit meisje onnodig haar sporen gebruikt, krijgt ze hier zeker commentaar op van mij.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:29

waar ik wel eens rijd op de manege, daar mag je op sommige ponys met sporen, mits je het niet kan. de gevorderden doen dat bijna altijd, omdat zij bezig zijn met het beter allert maken.. de eigenaresse kan ook echt boos worden als een beginner met sporen er op zit... zo hoort het ook!

MRV_2016

Berichten: 264
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:22

Annelies200 schreef:
Ik snap helemaal dat mensen het niet met me eens zijn...
Maar ik vind gewoon dat je paarden niet met zulk soort dingen moet berijden... Een zweepje bijvoorbeeld vind ik ook niet bepaald de beste methode om een paard duidelijk te maken dat iets niet goed is of iets dergelijks.. Ik vind dressuuur bijvoorbeeld ook niet echt fijn...ik vind het mooi om naar te kijken en ik vind het super knap van ruiter en paard maar ik hou het liever bij lekker buiten rijden...
Mijn ideale paard (wat ik niet heb helaas ) zou ik zonder bit kunnen berijden.. natuurlijk is dat heel moeilijk maar ik ben meer van het natural horsemanship...


Ik ben het wel met je eens! Voor een groot gedeelte dan . Ik rij nu zo'n 10 jaar en heb nog nooit sporen om gehad. Een zweep gebruik ik ook al een aantal jaren niet meer. Als ik iets niet gedaan krijg is dat gewoon mijn fout omdat ik het niet goed aangeef. Dus vind ik dat ik dan geen andere hulpen moet gaan gebruiken om het maar wel voor elkaar te krijgen.

Aan de andere kant vind ik dat als iemand heel goed kan rijden, rustig is met de benen, ermee om weet te gaan en ze echt voor verfijning gebruikt, er niets op tegen is. Zo iemand weet denk ik wel wat hij of zij doet.

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:57

idd, mensen die er goed mee om weten te gaan en het puur gebruiken voor verfijning vind ik geen probleem maar helaas is dat maar 10% van de mensen die met sporen rijd

mieky18
Berichten: 272
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: purmerend

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:00

ik rij al een jaar of 8 en heb nog nooit met sporen op een /pony/paard gereden..ik vindt dat als je een pony/paard heb dat goed naar je luisterd en alles doet wat je em vraagt waarom zou je dan ook nog es een keer met sporen moeten gaan rijden??

en z'n meisje moeten ze niet met sporen laten rijden....eerst maar beetje beter leren rijden en dan de rest...

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:07

Ik rijd tegenwoordig een paard van een mevrouw bij op stal en in het begin was ze niet erg aan het been. Dus ik hard aan het werk, en maar proberen om dat te verbeteren.
Komt er een meid aan die haar ook rijd (jaja, komt eens in de maand een keer opdagen en mag dat alleen omdat de eigenaar medelijden met haar heeft vanwege persoonlijke problemen!) met enorme sporen en een hackamore! Ik heb een poging gedaan daar rustig wat van te zeggen.. Maar ze is toch opgestapt.


Annelies200 schreef:
Ik snap helemaal dat mensen het niet met me eens zijn...
Maar ik vind gewoon dat je paarden niet met zulk soort dingen moet berijden... Een zweepje bijvoorbeeld vind ik ook niet bepaald de beste methode om een paard duidelijk te maken dat iets niet goed is of iets dergelijks.. Ik vind dressuuur bijvoorbeeld ook niet echt fijn...ik vind het mooi om naar te kijken en ik vind het super knap van ruiter en paard maar ik hou het liever bij lekker buiten rijden...
Mijn ideale paard (wat ik niet heb helaas ) zou ik zonder bit kunnen berijden.. natuurlijk is dat heel moeilijk maar ik ben meer van het natural horsemanship...

Ik kon mijn vierjarige zonder bit berijden. Gewoon paard en ik erop en veel plezier. Stap, draf, galop, figuren, allemaal geen probleem. Maar in mijn ogen heb je toch een middel nodig om het paard te corrigeren om zulk soort dingen te bereiken. Als je nooit aangeeft dat jij dat echt wil en dat hij echt moet luisteren, lijkt het me moeilijk hem iets te leren.
De vraag is nu natuurlijk hoe je dat dan doet. Persoonlijk kies ik dan voor een zweepje, waarmee ik helemaal geen harde tikken hoef te geven. Een schop in zijn buik is veel minder fijn dan een klein tikje op z'n kont. Toch weet een paard dan vaak wel dat je het meent.
edit: Wil natuurlijk niet zeggen dat ik altijd een zweepje heb en hem altijd gebruik... Je begrijpt wel wat ik bedoel.

_Lisanne

Berichten: 3719
Geregistreerd: 17-10-04
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:16

Ik rij ook bijna nooit met sporen. Alleen op 1 pony met springen, omdat je hem anders over de hindernis moet schoppen (Ze vind het wel leuk, maar is nogal lui) en met die sporen hoef je maar heel zachtjes aan te drijven en ze gaat er zonder problemen over heen.
De eigenaren van mn vz pony rijden wel met sporen terwijl het helemaal niet nodig is Die schoppen er vaak ook echt mee. Heb al heel vaak tegen ze gezegd dat het helemaal niet nodig is maar ze luisteren maar niet
Zelf rij ik zonder sporen op mn vz pony.
Op de manege mag je op de manegepaarden niet met sporen rijden!

ENOMIS
Berichten: 2312
Geregistreerd: 02-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:18

shadowflower schreef:
ik rijd wel met spoor... puur om hem afentoe allert te maken . Merk ik dat ik teveel prik haal ik ze eraf om de hele simpele reden dat je de knol alleen maar afstompt .


Ik ook! Precies hetzelfde..
Alleen is mijn paard door zijn vorige eigenaar zo verpest dat hij in het begin met die zoals jullie dat noemen 'cowboysporen' gewent was te lopen..( wel met stompe puntjes, ze zijn trouwens SOMS zelfs minder schadelijk als de enorm grote andere sporen, daar kan je kei hard mee rammen, de cowboys draaien dan ) Dus heb ik daar ff mee gereden.. Maar NIET mee geprikt! Droeg ze liever ook niet & heb het snel afgebouwt naar 'gewone' knop(jes).. Nu zelf af en toe zonder.. Dus vaak nu alleen om af te werken ipv voorwaarts te rammen! En daar zijn ze voor!

Edit: Bij mij op de vereniging liepen ook van die blagen met sporen.. Kon ze wel ....!

Annelies200

Berichten: 555
Geregistreerd: 08-09-05

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:24

Als je een zweepje neemt is dat zoals ik eerder al had gezegd niet het beste middel om iets duidelijk te maken. Maar mijn pony reageert er alleen als op als je het zweepje vasthoud. ALS ik hem een tikje zou moeten geven reageert ie als op het alleen maar aanraken van z,n kont.

_Sammy_

Berichten: 4339
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:28

idd het is niet normaal denk aan die paarden en niet aan stoerheid of weet ik het wat!
ik heb 1 keer sporen moeten gebruiken op een clinic is ook de eerste en laatste keer geweest..
had ook gelijk van die plasticen gekocht moest ik ze weer aanmoeten

maar ben er al helemaal tegen van die meisjes heb er aan 1 op stal die zomaar je pony uit de box haald en gaat rijden je kan het 100 keer zeggen maar luisteren doen ze niet!

Cherellee_
Berichten: 1094
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:40

Citaat:
Shivatjuh01 schreef:
Ik vindt sporen de normaalste zaak van de wereld,

MITS je weet hoe je er mee om moet gaan!!

Ik vindt dus dat jonge en onervare mensen er niet
mee rijden mogen! Maar wie ben ik?


helemaal gelijk!

Ik rijd nu 6 jaar, en moest ivm met carrousel met sporen gaan rijden op een vast manegepaard, nou aangezien dat paard zo lui en 'afgetrapt' als wat is ging er een wereld voor me open..

ik probeer alles gewoon met mijn kuit op te lossen, maar lukt dat niet dan komt mn spoor nog wel eens om het hoekje kijken.. niet meteen een schop waar het paard van omvalt, gewoon een klein corrigerend 'tikje'..

maar dat is bij elk paar helemaal verschillend

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:17

Ik heb niks tegen sporen, maar als ik alleen recreatief zou gaan rijden, zou ik ze meteen afdoen.
En op manegepaarden horen sporen al helemaal niet thuis. Steeds andere ruiters, die net iets anders inwerken, dan is het normaal dat een paard wat afstompt. Dan is het niet eerlijk om zoiets met sporen op te lossen.
Normaal verwacht je dat personeel van een ruitershop de kennis van een koper wel een beetje kan inschatten en dat ze goed advies geven. Ook zou je verwachten dat onervaren mensen les nemen bij ervaren mensen, die de situatie deskundig bekijken en adviseren over het eventuele gebruik van hulpmiddelen.
Dat sporen mode zijn???? Het is hier voor het eerst dat ik dat hoor.
En zwepen? Die neem je toch ook niet voor de sier mee? Ik denk niet dat er ook maar iemand is die opkijkt naar een beginnende ruiter, omdat die sporen draagt, ik denk dat de omgeving er eerder van walgt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:26

(perlina is dat een drentse patrijshond op jou foto:P)

Surion

Berichten: 3067
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: La douce Belgique!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:31

Ik heb altijd geleerd dat je sporen moet verdienen
Daarom rijd ik niet met sporen Mijn beenligging is te onrustig