Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noemy

Berichten: 617
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Tilburg

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:39

Pff, daar zou ik dus echt gek van worden! uit de buurt blijven dus!

Bij ons op de manege mocht je niet eens met sporen rijden, en het intresseerde me ook vrij weinig. toen ik echt dressuur ben gaan rijden ben ik met sporen gaan rijden, toen reed ik ongeveer 8 jaar.

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 20:57

Oké, dan ben ik gelukkig niet de enige die zo raar staat te kijken van een onervaren ruitertje met sporen en inderdaad; waar komt anders de o zo bekende uitdrukking ; 'je moet je sporen verdienen' vandaan? Ik heb haar inmiddels ook wel even flink duidelijk gemaakt dat ze er dus écht niet op komt, met of zonder sporen......

Blijkt nu dat ze 11 is, en euh nouja er zijn 'slank gebouwden' en 'iets grover gebouwden', maar ze weegt ong. 65 kilo, en dát vind ik voor onze shetmerrie van ong. een meter vééls te veel.....

bovendien ben ik (gelukkig) al voorzien van een gewéldig bijrijdstertje die er echt goed gevoel voor heeft

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:00

lotjj92 schreef:
ik mocht vroeger zoiezo nooit met sporen rijden ik gebruikt het pas toe ik ietsv an 5 jaar rij ervaring had. dus ik ben het met je eens zo'n meisje mag geen sporen!

Ik rij al dik 5 jaar... ik heb nog nooit sporen omgehad
Ik vind dat als je een eigen paard hebt... en je paard sporen gewoon nodig...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:24

Dat slaat natuurlijk nergens op, je moet een goeie dosis rijervaring hebben en je onderbeen goed stil kunnen houden & er een rede voor hebben.
Ik ben er niet op tegen, mits ze gewoon goed en puur als hulpversterker gebruikt worden. Voor mijn stronteigenwijze merrie zie ik het ook nog wel eens gebeuren dat ik met sporen ga rijden, maar misschien ook niet; hangt volledig van het paard of natuurlijk

Sunshine1

Berichten: 520
Geregistreerd: 24-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:51

ik rijd er nooit mee... dat mag niet van mn moeder. mn instructrice zegt dat ik ze wel goed zou kunnen gebruiken tijdens het wijken. Ik wil ze ook wel gaan proberen om haar makkelijker opzij te laten gaan. Want afentoe heb ik echt het idee: zit ik nou tegen een muur aan te drukken of hoe zit het!?

JoyCiej007

Berichten: 17419
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 17:45

hahaha, eh tsjah een muur geeft niet echt mee he als je er in loopt te porren

x_tico

Berichten: 4188
Geregistreerd: 10-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:14

Jennietje schreef:
Ben het met jullie eens
ik zit zelf op paardrijden en heb 1 keer een spoor gekregen op advies van instructeur. Dat was de eerste keer dat ik met sporen reed en durfde ze er zowat niet in te prikken. De instructeur zei: "je moet er niet te hard mee prikken, maar je mag toch wel iets meer druk zetten" .. Nouja, iets hardere hulpen gegeven maar ik heb het nooit meer gedaan, onze instructeur geeft ze echter alleen aan mensen, mochten ze het een keer nodig hebben en hebben ze een stille beenligging. manegeponypennybeentjes krijgen ze dus zeer weinig.

Met de eigenaresse van Chesney hebben we ook een duidelijke afspraak: "op Chesney geen sporen of hulpteugels zonder overleg met mij" (en meestal is het antwoord dan nog nee denk ik hoor. Chesney reageert fijn op hulpen en nog fijner sinds we er ook echt aandacht aan hebben besteedt)

Chesney?? Hoe ziet ie er uit? Volgens Mij ken ik hem stuur me aub ff een Pm of Pb ?
xx britt

sidneylover

Berichten: 2115
Geregistreerd: 27-07-05

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:39

Zulke dingen hoor je wel vaker ja. Ik rijd op mijn pony altijd met sporen, maarja dat moet ook als je M2 rijdt, mijn paard daarin tegen die ik in de L2 uitbreng rijdt ik bijna nooit met sporen alleen af en toe om haar er aan te laten wennen. Ik vindt sporen een goed hulpmiddel, maar je moet er uiteraard wel mee om kunnen gaan. Oja nog even een opmerking ik rijdt ook met sporen met een wiel (wel een heel grof wiel) en die werkt echt zachter in dan de gewone scherpe sporen en deze zijn echt absoluut NIET zielig. Wat ik nooit zou dragen zijn van de radarwieltjes (kleine scherpe) die werken echt super scherp in. Ik vindt eerlijk gezegt de stelling 'Sporen zijn zielig' die sommige mensen hebben echt nergens op slaan (niet aanvallend bedoeld ofzo)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:21

Ach ja, Hon's verzorgster (jaar of 11) kwam een paar weken geleden met mega sporen om dr laarzen aan. Dus ik zo van goh, mooie sporen.... Ja he zegt ze, dan luisterd Honey misschien beter...
Euhm... ok, jij komt dus niet met die dingen op mijn shet, die pony luisterd harstikke goed, alleen dat jij nog niet zo goed kan rijden kan ik dan weer niks aan doen.
heb haar wel even duidelijk gemaakt dat als ik zie of hoor dat ze met die dingen rijdt (stompe, maar wel van een cm of 3) dat ze verzorgster af is

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:24

JoyCiej007 schreef:
Eh tsjah, onderwerp zegt opzich al genoeg.
Wat vinden jullie van een meisje die net een aantal maandjes les heeft
gehad op manege pony's en die trots aan mij verteld dat ze van haar vader
'sporen' heeft gekregen ('met zo'n scherp puntje eraan') omdat ze dat zo
mooi en stoer vindt staan.... tsja..... Daar komt nog eens bij kijken,
dat ik begin volgend jaar in Groningen ga studeren, en mijn
lieve verzorgshetjes in iedergeval voor door de weeks moet gaan verlaten...

En natuurlijk zit madame daarop te azen Onze shetlandmerrie zal toch de
nodige beweging nodig hebben onder 't zadel, ik kom dan wel in de weekenden
om het aangespannen werk en longeerwerk te doen... maar never nooit niet dat dat
kind met sporen en al op die pony komt, dat weet ik wel....

Daarbij komt, dat ik de merrie zelf heb ingereden, en nou reageerd ze dus heel erg mooi
op superlichte hulpen, je hoeft je been maar ietsje aan te leggen en ze zit al in draf
ideaal, en ze is ook gewend aan gereden te worden met een zachte, vriendelijke hand.

Nou heb ik dat meisje (ik denk dat ze 12/13 is, zoiets) wel eens één keertje op de pony
gezet, omdat ze dat zo zo zooooo erg graag wou, nouja, een keer, nooit weer...
Oké ze had nog geen rijlessen gehad, maar ze zat er nog niet op of ze gaf een woeste ruk
aan de teugels, hakken in de buik rossen, en huppakee, daar ging mijn lieve schat, compleet
hysterisch door deze manier van rijden

mijn stelling en mening is dan ook:
éérst goed leren rijden, en pas een gevorderde ruiter is in staat om spoortjes op een
paardvriendelijke, veilige en goede manier te gebruiken... toch?


Ik kan niets anders zeggen dan: amen!

Limitless

Berichten: 2518
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: In my head

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:02

sporen !?
een beetje overdreven hoor. normaal moet je het toch kunnen redden met je beenhulpen of zweep? voor dressuur of bij echt koppige paarden zou ik het gebruiken, maar verder ? nee, dan nooit

ENOMIS
Berichten: 2312
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:27

sidneylover schreef:
Oja nog even een opmerking ik rijdt ook met sporen met een wiel (wel een heel grof wiel) en die werkt echt zachter in dan de gewone scherpe sporen en deze zijn echt absoluut NIET zielig. Wat ik nooit zou dragen zijn van de radarwieltjes (kleine scherpe) die werken echt super scherp in. Ik vindt eerlijk gezegt de stelling 'Sporen zijn zielig' die sommige mensen hebben echt nergens op slaan (niet aanvallend bedoeld ofzo)


Amen Ik had zo'n stukje ook al verteld, maar jij legt het beter uit

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:29

GalopRacer schreef:
sporen !?
een beetje overdreven hoor. normaal moet je het toch kunnen redden met je beenhulpen of zweep? voor dressuur of bij echt koppige paarden zou ik het gebruiken, maar verder ? nee, dan nooit


Klinkt als, een koppig paard; luisterd niet dus spoor er in?
Oef.. je hebt gelijk hoor wat betreft beenhulpen en evt zweep.
Máár, een koppig paard dus een spoor? Sorry, maar eh daar ben ik dus fel tegen.. Een spoor is een hulpmiddel voor een paard dat reageert op been (evt. met zweep ) en niet als AANSPOORMIDDEL !

Enra
Berichten: 171
Geregistreerd: 19-09-05

Re: Trotse, onervaren 'Pennymeisjes' met sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:32

ohh verschrikkelijk!
laatst was ik in een paardenwinkel zag ik een meisje staan van 6? helemaal uitgedost in leren laarzen net bodywarmertje en witte rijbroek EN SPOREN! dat kan echt niet sorry hoor

Idle
Berichten: 15
Geregistreerd: 25-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:34

ligt een btje aan het paard lijkt mij.. k rij nu een paard daar kan k egt niet met sporen op gaan zitten want die gat flippen terwijl k nog geen half jaar geleden een pony had waar k zonder sporen nix mee kon beginnen.maar idd ..'pennymeisjes' moet je geen sporen geven..

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:36

Idle schreef:
ligt een btje aan het paard lijkt mij.. k rij nu een paard daar kan k egt niet met sporen op gaan zitten want die gat flippen terwijl k nog geen half jaar geleden een pony had waar k zonder sporen nix mee kon beginnen.maar idd ..'pennymeisjes' moet je geen sporen geven..


Zonder sporen niks mee kon beginnen?
Een spoor is in mijn ogen toch echt een hulpmiddel voor een reagerent paard, geen aanspoormiddel..

Edit: MSN taal is niet toegestaan op bokt, en niet erg fijn te lezen..