Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 8 [ 176 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gisteren geopereerd van koliek

 
Profiel   

Hallo

De pony van onze dochter is gisterenmorgen geopereerd van koliek.
Gisterenavond was ze al flink hersteld, om 10.00 uur mogen we er terug naar toe. Zijn wel een beetje zenuwachtig hoe ze de nacht is doorgekomen, maar hopelijk blijft alles goed.

Ze is geopereerd van een verschuiving van de blinde darm in de dikke darm door lintworm en ook een torsie in de dikke darm van 270°.
Wie dit leest, denkt waarschijnlijk, had haar beter ontwormd, dan was dit niet voorgekomen. Maar weliswaar kijken jullie raar op als ik zeg dat we voor al onze paarden het ontwormschema stipt opvolgen omdat we weten dat dit heel erg belangrijk is. Nu zei de dierenarts van de paardenkliniek wel dat de info die onze dierenarts had gegeven over de ontworming tegen lintworm (Equimax) niet om de drie maanden moest maar om de zes weken in het geval van onze pony.
Verder hadden we haar bloed laten trekken en alle waarden waren goed. Nu weet ik wel dat niet alle wormen in het bloed te zien zijn.
Vanaf nu zullen al onze paarden hun mest regelmatig onder de microscoop gaan.

Nu wil ik vragen wie zijn paard/pony is ook van koliek geopereerd, welke soort en hebben ze het nog terug gekregen?

Alvast bedankt om dit te lezen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-06 08:30 



 
Profiel   

Mijn paardje is aan verstoppingskoliek geopereerd. Er zat een verstopping tussen de overgang van de dikke naar de dunnen darm (over andersom) dit werd veroorzaakt door een verkleving.

Ze is helaas maar twee jaar geworden. Precies acht weken na de operatie hebben we haar moeten laten inslapen!

Heel veel sterkte en hoop dat jullie pony er weer boven op mag komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-06 08:34 



 
Profiel   

Mijn paard heeft gelukkig nog nooit koliek gehad.
Ik wil jullie wel heel veel sterkte wensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-06 15:34 



 
Profiel   

ow sterke,,!! khoop egt dat het helemaal goed komt met je paard! kvind het altijd zo erg als ik dit soort dingen lees! ik weet hoe het is, mijn paard is zelf overleden, zijn darm was geknapt! maar hopen dat dat voorderest alemaal niet aanbod komt voor jou!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-06 15:52 



 
Profiel   

Bij ons is ooit een pony van 25 jaar geopereerd aan koliek en is daar helemaal goed uit gekomen.Heel veel sterkte nog met jullie paardje ik hou mijn vingers gekruist voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-06 17:33 



 
Profiel   

ons hengstje had een jeer koliek maar maar die was na 2 uur alweer over.. De DA moest wel komen en de 2e keer was het omdat hij aan het wisselen was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-06 19:46 



 
Profiel   

Bedankt allemaal dat jullie zo met ons met onze pony meeleven.
Gisterenavond zijn we nog op bezoek geweest en het ging heel goed met haar. ALs het zo blijft doorgaan mag ze dit weekend naar huis.
Ik mag seffes weer bellen hoe het met haar gaat, dan hou ik jullie op de hoogte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-06 08:22 



 
Profiel   

Heb net gebeld met de kliniek, alles is nog steeds ok met haar!

J O E P I E !!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-06 08:36 



 
Profiel   

mijn ruin heeft 6 jaar geleden koliek gehad en is daaraan ook geopereerd. Mijn paard had een verschoven Colon waardoor de rest vzn zijn darmen etc dus klem kwamen te zitten. Ook zat er veel lucht tussen de maag en de darmen dus jah dat was erg pijnlijk voor hem. Ik ben 8 maanden tot een jaar uit de running geweest maar hij is er erg goed van opgeknapt.
succes!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-06 08:41 



 
Profiel   

Mijn paard is 3 1/2 jaar geleden aan zandkoliek geopereerd. Hij had emmers vol zand in zijn maag en darmen waardoor de dikke darm een gat had en de dunne darm 2x gedraaid was. Hij kreeg na de operatie alle complicaties die ze maar konden bedenken (ontsteking, hechtingen eruit, diarree, niet eten, hoge koorts, te veel witte bloedlichaampjes etc.) maar is er toch bovenop gekomen (ondanks de 20 % kans die de kliniek gegeven had!). Hij werd ook nog eens zeer ernstig hoefbevangen na de operatie (pas na 3 weken!) met een zwaar gekanteld hoefbeen. Maar ook hiervan is hij hersteld en nu loopt hij M dressuur en is vrolijk en gezond!
Dus veel succes met jullie pony!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-06 12:44 



 
Profiel   

De pony van een oud stalgenootje is geopereerd. Die had een soort verkleving. Er is 1,5 meter darm verwijderd. Ze gaven r niet veel kans. Maar ze is helemaal hersteld, en het gaat super!
Heel veel succes! Ik hoop dat ze snel weer thuis is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-06 12:47 



 
Profiel   

Hallo iedereen

Heel erg bedankt voor de lieve reacties.
Eerlijk waar, jullie geven ons veel steun en hoop.

Alles ziet er nog steeds heel erg goed uit voor haar. De dierenarts die haar opereerde geeft haar een heel goede kans om volledig te herstellen.
Voormiddag zijn we weer even bij haar geweest (we gaan tweemaal daags en zitten telkens een uur in de auto heen en een uur terug maar we vinden dat niet erg) en heb ik even enkele fotootjes gemaakt omdat ik vond dat die lieve bokkers toch ook even mochten zien over wie het gaat.

Marinka, onze dochter, samen met Kantje's U2. Na vele traantjes om U2 verscheen er nu terug een glimlach op haar snoetje! Aan de blik op U2 haar hoofdje heeft ze het knuffelen met Marinka ook heel erg gemist!
[ img ]

Kusjes geven!
[ img ]

U2 met haar buur, trouwens ook een heel lief paard!
[ img ]

De naald waardoor ze medicatie krijgt toegediend, zoals bijv. antibiotica tegen infectie!
[ img ]

Ik heb ook nog niet verteld dat de koliek van U2 voor ons dochtertje een hele schok was, gezien zij haar vorige pony onverwacht heeft verloren in januari 2005, weliswaar door ouderdom, maar toch.

Ik hoop echt dat ik morgen kan melden dat U2 in goede gezondheid terug thuis is, duimen jullie mee?

Heel erg bedankt voor jullie medeleven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-06 15:31 



 
Profiel   

Ik ga zeker duimen!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-06 15:49 



 
Profiel   

Ik ook!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-06 17:42 



 
Profiel   

(gelukkig) geen ervaring mee, maar heel veel sterkte toegewenst !

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-06 20:19 



 
Profiel   

Oh, dat is schrikken als je dat overkomt. Mij is het ook overkomen, ik had Amigo net twee weken en toen kreeg hij een heel ernstige strokoliek. Gespijbeld van school en de hele morgen met hem lopen. De veearts was 's ochtends en 's middags gekomen, 's middags zei hij: "Dat hij open moest..." idiote term maar goed.. Toen zijn we met hem naar België naar een kliniek gegaan en daar zeiden ze dat het echt heel erg met hem was en het zou niet veel schelen of hij zou komen te overlijden... Godzijdank was hij na 3 dagen weer beter, het was echt zoooo ontzettend eng... en altijd maar in stress naast de telefoon zitten wachten... Maar gelukkig gaat alles nu weer goed met Amigo, hopelijk komt het ook helemaal goed met jullie pony

Veel sterkte !

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-06 20:30 



 
Profiel   

ow, ik ben echt blij voor jullie dat U2 het weer goed maakt!!
ook gelukkig, anders was het voor je dochtertje een hele klap!
suxes verder met U2!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-06 20:59 



 
Profiel   

Goedemorgen

Alles gaat nog steeds goed, deze middag gaan we haar terug naar huis halen.

Nu begint het moeilijke gedeelte, ze mag namelijk drie maanden niet rennen, terwijl zij een pony is die als ze op de weide kwam, zeker een half uurtje rende. We mogen wel elke dag gaan wandelen met haar. Stappen. En laten grazen aan de koord, hopelijk gaat ze de stress van haar nieuwe leventje goed aankunnen.

Hierbij een foto van haar operatiewonde.

[ img ]

H A R T E L I J K D A N K V O O R J U L L I E S T E U N!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-06 09:55 



 
Profiel   

Hallo,

In augustus 2004 is mijn KWPN merrie Klair geopereerd aan koliek in Utrecht. Ze had een draaiing van de dikke darm en ze had een verstopping van de slokdarm naar de maag. Klair heeft alles gelukkig goed doorstaan. Alleen drie maanden stalrust wat wat minder. op dit moment is klair hoogdrachtig van Special-D.
Ze heeft hierna geen last meer gehad van koliek(afkloppen)

Veel geluk met jullie pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-06 15:55 



 
Profiel   

@ Nikkessen

Eerst en vooral wil ik je heel veel geluk wensen met de geboorte van je veulentje. Ik wens dat zowel je merrie als veulen de bevalling goed doorstaan en natuurlijk zou ik graag het grote nieuws vernemen als het veulen er is.
Wat ik, als eigenaar van een merrie zou doen, als ze toch al eens koliek heeft gehad, is ze vanaf nu wat extra lijnzaad bijgeven, ongeveer tot twee maanden na de geboorte van het veulen. Ben je zeker van een goede darmwerking. Maar natuurlijk moet je dat zelf beslissen hé, ik wil je niks opdringen.

Dan wil ik aan jou en aan de andere bokkers nog enkele dingen vragen:
- onze U2 is pas vijf dagen geleden geopereerd, maar gaat al terug liggen om te slapen, deed jullie paard dit ook? Is dit normaal?

- wat gaven jullie te eten de eerste maand na de operatie? Bij ons is dat het normale (hooi, beperkt krachtvoer, bieten, wortelen (bieten maar heel kleintje af en toe en wortelen gemiddeld vijf per dag), maar veel minder, toegevoegd met lijnzaad en een pre- en probiotica, en een heel klein beetje stro. Ze staat nu ook op houtkrullen in plaats van stro, maar aan die houtkrullen is dan wat stro toegevoegd).

- soms rolt ze in de stal, gewoon zoals ze dat deed voor de koliek, zoals ze dat altijd heeft gedaan. Niet helemaal over rollen maar zo eens even een half rondje op de buik, precies of ze jeuk heeft op haar rug vanboven. Dit was voor haar koliek een vast ritueel na elke training of wedstrijd. Doen jullie paarden die koliek hebben gehad dit ook?

Misschien vele domme vragen, maar hopelijk begrijpen jullie dat we bezorgd om haar zijn

Ze staat wel constant te knabbelen in de stal, elk spiertje hooi of stro dat ze vindt moet eraan geloven.
We mogen ze ook tweemaal daags een kwartiertje gaan laten grazen aan de koord, en deze middag probeerde ze zelfs mijn man te imponeren door te steigeren omdat ze niet snel genoeg aan het gras kon als ze wou.

Heeft er iemand misschien een bezigheidstherapie voor de drie maanden ophokplicht te overbruggen?

In elk geval, aan iedereen die dit leest en heeft geantwoord, hartelijk dank, jullie berichtjes lees ik telkens een extra keertje als de schrik me even om het hart slaat als ik denk iets te zien wat niet normaal is.
Dank je wel hiervoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-06 22:16 



 
Profiel   

Zo...dat is een flinke jaap zeg op haar buik! Fijn dat het weer goed gaat met haar. Ik denk dat je je om dat rollen geen zorgen moet maken. Ik denk dat ze zich gewoon goed voelt en geen pijn heeft anders zou ze geen houdingen aannemen waar door ze extra pijn zou krijgen. Rollen is iets heel normaals toch?
Er zijn genoeg speeldingen voor in de stal, bal ophangen, lik-it, misschien een spiegel ofzo. En als ze onbeperkt hooi mag/kan eten zou ik haar dit zeker geven al was het alleen tegen de verveling!
Gr., Marit

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-06 23:00 



 
Profiel   

Ik gaf mijn ruin de hele dag door wat hooi zodat hij wat te doen had. Hij heeft 3 maanden op zaagsel gestaan ipv stro dus dat was erg saai voor hem. Ik had iedereen in mijn gang opgetrommelt om Lumorko af en toe een plukje hooi te geven als ze er waren. Ik had een grote AH tas gevuld met hooi voor zijn stal vastgemaakt zodat iedereen hem telkens wat kon geven. Van lief en lee kon ik de porties groter maken omdat je natuurlijk voorzichtig op moest bouwen.
Wij hebben hem 3 maanden 3 tot 5 maal per dag uit stal gehaald. en de eerste weken mocht ik maar 5 minuten per keer stappen. Dit kon ik langzaam aan opvoeren per week/2 weken. Ik liet hem aan de lijn grazen etc. Aan het einde van die drie maanden werd hij ook echt fris en kreeg hij steeds meer praatjes, totdat hij zich dus losrukte op het parkeerterrein van de manege en dus over de motorkap van een auto sprong. Tis goed afgelopen en gelukkig was zijn snee al helemaal dicht en al bijna zo goed als genezen.In maart was hij geopereerd Halverwege juni ben ik er weer op gegaan en ging ik het bos in met een lange teugel. Eerste week stappen tweede week kijken hoe het ging met draven. Ik liet het hem zelf aangeven. Dit bouwde ik voorzichtig op. Pas na 3 weken hebben we gegalopeerd. Dit ging goed. Eind juni is hij voor 3 maanden het land opgegaan. In september ben ik hem pas weer licht gaan oppakken met dressuur. Vanaf December was hij weer helemaal op conditie. Ik had er bewust voor gekozen om het rustig aan te doen.
Tis goed gekomen, je moet veel geduld hebben dan komt alles goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-06 02:36 



 
Profiel   

Chivance schreef
@ Nikkessen

Heeft er iemand misschien een bezigheidstherapie voor de drie maanden ophokplicht te overbruggen?



Verdiep je eens in clickertraining, een perfecte bezigheidstherapie bij verplichte stalrust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-06 04:21 



 
Profiel   

Gelukkig gaat het al wat beter met de pony.. die 1e 2 foto's met je dochtertje erbij zijn echt lief! Sterkte de komende tijd met de pony

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-06 07:39 



 
Profiel   

heel erg sterkte, bij nijn pony was geen enkele kans op overleving, ze is 2 jaar geleden gestorven
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-06 07:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 8 [ 176 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen