Rondrit sportauto’s > paard op hol

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Rondrit sportauto’s > paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 09:41

Nee, het is geen vergissing. Dit keer echt een vraag/discussie van Menno op RT

Ik wil graag jullie mening weten over het volgende:

Gisteren is er bij ons in de omgeving een Porscherit gehouden wat georganiseerd was door een gebruiker van http://www.porscheforum.nl/.

Op zich geen probleem natuurlijk en wat mij betreft mogen ze dit vaker organiseren, want is het best leuk om een hele stoet sportauto's voorbij te zien rijden.

De start van deze stoet (ruim 40 Porsches) was in Strijen, waarna ze via Numansdorp de rest van de Hoekse Waard zouden doorkruisen.

Nu zitten wij met de stal aan de rand van Strijen naast een dijk waar een maximum snelheid van 60 km/u van toepassing is.

Het eerste gedeelte van de stoet passeerde ons met een normale snelheid zonder toeters en bellen, alleen de tweede gedeelte van deze groep was wat achterop geraakt en wilde zich weer bij de eerste groep gaan voegen, door flink gas bij te gaan geven na de laatste bocht. (Om Strijen uit te komen heb je een kleine slingerweg, wat vervolgens overgaat in een lang, recht stuk dijk. De stal staat naast dit rechte stuk).
Ik hoef niemand te vertellen wat voor lawaai sportauto's kunnen maken wanneer ze doorgetrokken worden naar ca. 100km/u.

Punt is alleen dat op het moment van het passeren van deze stoet 2 van onze paarden getraind werden door Tyrza en een stalmedewerker en ons paard waar de stalmedewerker mee bezig was zo enorm schrok dat hij niet meer te houden was en wegvluchtte, met de nodige uitglijers van dien. Dit paard stond nog in revalidatie en heeft door dit geintje waarschijnlijk weer een blessure opgelopen.

Nu heb ik gisteren geprobeerd de organisatie hier op aan te spreken, puur om verhaal te halen en om hun mening te vragen. Niets meer of minder. Maar inmiddels is hier op het betreffende forum een apart topic voor aangemaakt, waar enig begrip voor de situatie ver te zoeken is, waar meer "tegenargumenten" ter sprake komen die niet relevant zijn op deze situatie.

Ook geeft de organisatie aan dat ze zich van geen kwaad bewust zijn en dat zelfs de politie achter hen aan is gereden tussen Klaaswaal en Oud-Beijerland.
Wat zij niet weten is dat de politie niet zonder reden achter hen aan is gereden, namelijk omdat wij direct na het voorval bij ons contact met Politie Zuid Holland Zuid hebben opgenomen en zij het dus in de gaten gingen houden. Uiteraard kan ook dit bevestigd worden door hun meldkamer.

Het is nooit mijn bedoeling geweest om hier een zaak van te maken en zoals ik ook aangeef in het topic zelf:
Citaat:
Het ging mij niet om het geld. Ik wilde alleen de reactie hebben van de organisatie. Het realiseren dat er ook rekening gehouden moet worden met meer dan alleen de weg waar je op rijdt. Iets wat je van een toerrit kunt verwachten.

Ik begrijp ook dat dit een lastige situatie is, maar ik vermoed dat een hoop van jullie dit verhaal wel zullen herkennen. Daarom zou ik graag jullie mening willen weten over dit verhaal en of jullie bekend zijn met mijn rechten in dit verhaal?

Nogmaals, ik geen zin om hier mijn tijd en geld in te gaan stoppen, maar ik zou wel graag willen weten wat mijn rechten hier zijn.

De rit waar het om gaat:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=7166

Het topic over mijn "klacht":
http://www.porscheforum.nl/viewforum.php?f=17
(dit topic is gesplit van het originele topic en een hoop berichten zijn inmiddels verwijderd. Ik denk dat ik niet hoef uit te leggen wat voor berichten dit waren... )

===
Ik wil jullie ook verzoeken om jullie niet aan te melden bij dit forum om mee te discussiëren. Dit is iets tussen hun en mij
===

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:51

Bij wie zou je de aansprakelijkheid willen neerleggen? En hoe wil je hard maken dat dat paard schrok van de auto's? Is de bak vlak naast de weg en hebben jullie die auto's aan zien komen en was het bekend dat het paard niet tegen het geluid van auto's kon?? Als ik het goed begrijp reden jullie dus niet in het verkeer mee op dat moment? Waardoor het dus heel wel mogelijk is dat de deelnemers aan de autorit zich niet van bewust waren dat je ook rekening moet houden met paarden een meter of 100 verderop?
Zomaar wat vragen, misschien helpt het in je denkrichting.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:01

Ik denk idd dat je geen poot hebt om op te staan. Ik woon ook langs een doorgaande weg en je wilt niet weten hoe vaak motoren even 'vol' hun gas opengooien vlak voor ons huis. Er mag hier ook maar 60 gereden worden maar dan gaan ze echt een heel stuk harder. Dan schrikken mijn paarden ook wel eens. Risico van langs een doorgaande weg wonen, daar moeten ze maar aan wennen.
Ik kan toch ook niet van de buurman verlangen dat hij niet meer met zijn elektrische grasmaaier aan de slag gaat op het moment dat ik aan het rijden ben?
En de vogels verbieden om plotseling tussen de bomen vandaan te komen

Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 10:03

Fronton schreef:
Bij wie zou je de aansprakelijkheid willen neerleggen? En hoe wil je hard maken dat dat paard schrok van de auto's? Is de bak vlak naast de weg en hebben jullie die auto's aan zien komen en was het bekend dat het paard niet tegen het geluid van auto's kon?? Als ik het goed begrijp reden jullie dus niet in het verkeer mee op dat moment? Waardoor het dus heel wel mogelijk is dat de deelnemers aan de autorit zich niet van bewust waren dat je ook rekening moet houden met paarden een meter of 100 verderop?
Zomaar wat vragen, misschien helpt het in je denkrichting.

Het paard waar het om gaat schrikt niet gauw. Het is ook moeilijk aan te tonen dat het paard geschrokken is van de auto's, maar menig paardenliefhebber zal inzien dat het onverwachte "geschreeuw" van een behoorlijke stoet sportauto's die ver boven de toegestane snelheid rijden geen goed zal doen.
De buitenbak ligt vrij dicht tegen de dijk aan, maar het huis van de buren zou het zicht kunnen blokkeren, waardoor ze niet hebben kunnen zien dat er mensen bezig waren.

Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 10:06

Maar goed, het enige wat ik van ze vraag is of ze de volgende keer ook rekening willen houden met wat er gebeurd langs de weg waar ze op rijden.

Voor hetzelfde geldt zat er iemand op het paard wat op hol sloeg en waren de gevolgen niet te overzien geweest.

Dat is toch niet teveel gevraagd?

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: Rondrit sportauto’s > paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:08

Hoi, ik heb geen verstand van de juridische kant van je verhaal, maar het is wel jammer dat het nu zo aan het lopen is. Ik vind het nog een beetje vaag wat jouw "verhaal halen" is. Je hebt nu "verhaal gehaald", de porche rijders denken er heel anders over, en wat nu? Ga je er meer werk van maken, aangezien ze geen "sorry" zeggen of heb je het genoeg onder de aandacht gebracht? Tja, ik denk dat dit soort incidenten kunnen gebeuren met een bak naast een dijk, maar ik heb niet het gevoel dat je dit erg hard kan maken. Heb je nog meer getuigen die naast de weg stonden en die dit gezien hebben? En op het forum werd wel aangegeven "dat het wel eens nodig is om wat harder te rijden om de voorste groep niet te ver weg te laten rijden.". Nou, dat geeft dus aan dat het wel voorkomt. Misschien kan je daar wat mee? Wat zei de politie die later achter ze aangereden is? Hoe is het verder met het paard?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:11

RT-PP

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Rondrit sportauto’s > paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:18

Menno, op mij (en waarschijnlijk ook de Porsche rijders) komt het anders over alsof jij de schade wilt verhalen bij de organisator van de rit.
Misschien had je een ander soort berichtje moeten posten op het Porscheforum. C'est le ton qui fait la musique.

Fronton
Berichten: 855
Geregistreerd: 17-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:18

Menno schreef:
Maar goed, het enige wat ik van ze vraag is of ze de volgende keer ook rekening willen houden met wat er gebeurd
langs
de weg waar ze op rijden.

Voor hetzelfde geldt zat er iemand op het paard wat op hol sloeg en waren de gevolgen niet te overzien geweest.

Dat is toch niet teveel gevraagd?

Helaas is dat wel een beetje teveel gevraagd voor mensen die zelf niks met paarden hebben. Kan jij weinig aan doen, je hebt het geprobeerd.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:24

Ik vrees idd ook het ergste... Het punt met deze ritten is dat de organisatie geen verantwoordelijkheid aanvaard en imo is dat terecht. Je zit met god weet hoeveel deelnemers, als je daar als vrijwillige organisatie aanspraak voor moet nemen... Dan kun je je failliet aanvragen (in de privé sfeer). Je kunt simpelweg niet hard maken wélke auto de schrikreactie heeft veroorzaakt. Daarbij is te hard rijden (ook 40 km te hard niet) helaas niet abnormaal. Zoals meerderen al aangeven: er zijn er meer die dat doen. Nou maakt de gemiddelde auto wat minder lawaai, maar de gemiddelde motor toch wel wat meer, vooral in groepsverband. Als die langskomen dan had dit ook kunnen gebeuren. En die kunnen ook bij 60 km/u heel wat lawaai maken. Gisteren was in Tilburg een gehandicaptenrit, héél veel vrachtwagens die continu toeterden, een aantal motoren en een paar brandweerwagens met sirenes. Wat denk je dat dat voor kabaal heeft gemaakt? En die zijn ook langs weilanden gekomen. Of zomers in Roermond, komt regelmatig een groep van ruim 100 motoren langs door de straat met sirene en toeters... Daar staan ook paarden.

Nee, ik denk dat je geen poot hebt om op te staan. Triest dat dit is gebeurd, dat wel. Hoe gaat het met het paard?

Ik ben het overigens wel met fitzroy eens, verhaal halen en verzoeken of ze de volgende keer ook op de omgeving willen letten is een heel verschil. Overigens is dat voor veel mensen teveel gevraagd. Daarbij, ik rij zelf paard en sinds ik motor rij kijk ik ook 'voor' anderen. Maar als er iemand in een bak langs de weg aan het rijden is - ik neem gemakshalve even aan dat we het over een afstand van meer dan 5 meter hebben, aangezien je het over een dijk hebt - ga ik daar ook niet speciaal voor remmen. Plus dat je zegt dat het huis van de buren het zicht kan blokkeren. Vol in de ankers gaan als er nog tig wagens achterop komen lijkt mij gevaarlijker.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:56

Ik heb het even doorgelezen en ik denk dat je heel duidelijk moet maken dat je géén juridische stappen wilt ondernemen, maar dat je het puur neer hebt gezet om het 'bewustzijn' van hun kant wat te vergroten. Heb het idee dat ze zich nogal aangevallen en 'bedreigd' voelen, want in bijna elke post komt het er wel op neer dat jij 'toch geen poot hebt om op te staan' (wat m.i. aangeeft dat zij het vanuit het perspectief bekijken dat jij een zaak oid aan wilt spannen).

Verder vind ik dat er op een heel kinderachtige manier gereageerd wordt daar en petje af voor jouw nette reacties, ik was denk ik al een keer of 10 uit m'n slof geschoten !

mo_mo

Berichten: 122
Geregistreerd: 12-04-06

Re: Rondrit sportauto’s > paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:14

ik vind het goed van jou kant dat je duidelijk wilde maken dat er een voorval is geweest en dat ze daar misschien de volgende keer op zouden willen letten.


Ik heb het forum even doorgelezen en stond echt te kijken van sommige opmerkingen zoals:

Tape-je er om en lekker dat paard laten rusten.
Waarschijnlijk is het paard nog verzekerd ook.


dit slaat werkelijk echt nergens op, en ik denk als jou paard een deukje in zijn porsche had getrapt dat hij een antwoord van nou uitdeuken en nieuw lakje erover ook niet echt leuk had gevonden.

ik hoop dat het wel goed is met het paard in kwestie en dat het voor hem allemaal mee valt.

Ik zou zeggen laat het maar zitten, want je hebt geen poot om op te staan en als het je ( zoals je zei ) niet om geld gaat dan denk ik dat je het verder moet laten zitten want je schiet er verder niet veel mee op denk ik ( aan de reacties van het forum te zien dan he !! ).

succes met alles !!

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:00

Ik vind sommige reacties idd nogal "asociaal"! Maar er wordt ook regelmatig een goed punt neergezet! Als ik porcherijder zou zijn en netjes had meegereden, zou ik ook behoorlijk op mn pik getrapt zijn. Je latere posten in het topic zeggen veeeeeel meer dan de eerste en ik vind idd dat je beter meteen open kaart had kunnen spelen dan zo mysterieus. Iedereen was zich al aan het opfokken zonder dat ze wisten waar het over ging. Iets meer duidelijkheid was beter geweest. Neemt niet weg dat jouw bedoeling om mensen duidelijk te maken dat een paard nogal wat schade kan aanrichten of oplopen, behoorlijk wordt genegeerd! En ook dat is niet netjes! Voor beide kanten kan ik begrip én onbegrip opbrengen: Gebed zonder einde ben ik bang!

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:54

Tja ik denk toch dat je daar weinig aan kunt doen, wij wonen aan een dijk en hoe vaak hier te hard word gereden. Pure pech dat het paard er vandoor ging maar om dan gelijk zo beschuldigend te doen.

Zildjian
Berichten: 340
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Rondrit sportauto’s > paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 19:22

Hey,

Heb alles gelezen, hun forum, en reacties, Was te verwachten het onbegrip.

Mischien toch iets anders aan moeten pakken ofzo, maar goed, vind het erg voor het paard, kan me wel n beetje in je verplaatsen als ik de verhalen zo lees.

Erg onbeschoft gereageerd van ze dat zeker.

Gr Bas

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 23:19

Maar ik vind Menno ook erg aanvallend overkomen op dat forum dan zou ik ook in de verdediging schieten. Het paard is er vandoor geschoten dat deze net hersteld is van een blessure is erg rot, maar het blijven paarden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:28

Ik kan mij helemaal vinden in de reacties van de Porsche rijders,
je hebt daar echt een verkeerde toon neergezet. In eerste instantie komt het over alsof je geld bij ze komt halen. Ik vind het ook niet redelijk om te vragen of ze elk tuintje, weiland of bak in de gaten willen houden. Er gebeurt al genoeg op de weg.

Het is voor jullie gewoon ontzettende pech, als het paard niet was geschrokken dan hadden jullie waarschijnlijk genoten van het aanzicht, ik wel tenminste
Er had net zo goed een vliegtuig door de geluidsbarriere kunnen vliegen, of zoals bij ons vorig jaar: een plotselinge windhoos over het terrein waardoor de beesten over de zeik raakte.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:50

Ik denk dat je je alleen maar narigheid op de hals hebt gehaald, ondanks dat je bedoelingen goed waren.

Naar mijn idee maken Porsche's niet zoveel lawaai, maar het kan best zo zijn dat het paard er van geschrokken is. Je kunt er alleen weinig aan doen, er zal toch nooit toegegeven worden dat er te hard gereden is.

Ik vraag me af wat jouw reactie geweest was als de boer op de hoek met zijn grote trekker + oplegger langsgereden was en het desbetreffende paard was aan de kletter gegaan. Had je hem ook aangesproken? Maar wat kan die man er aan doen?

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Rondrit sportauto’s > paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 00:13

Ben het met menig persoon hierboven eens. Denk niet dat je de organisatie hiervoor aansprakelijk kunt stellen. Het was natuurlijk heel anders geweest als je je met het paard ook op de weg had begeven, maar dat is nu niet het geval.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:32

Ik ben eigenlijk benieuwd hoe Menno er nu een paar dagen later over denkt.
Menno??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:28

't Zal niet het gewenste antwoord op dit forum en in dit topic in het bijzonder zijn, maar ik kan me meer in het topic van de Porscherijders vinden dan in de post van Menno. Bijzonder ongelukkig uitgedrukt. Even wachten tot de eerste primaire emotie weg was, was een verstandigere keuze geweest.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Rondrit sportauto’s > paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 11:44

Ik vind het een raar verhaal Menno.
Tegenwoordig zit ik aan beide kanten want wij gaan ook toeren met onze cabrio op zondag. En er zit ook een behoorlijk geluid in als je het ding lostrekt.

Dat is nou eenmaal de hobby en ieder zijn hobby toch?

We houden keurig rekening met alle andere weggebruikers, wat mij meer dan logisch lijkt. Maar het lijkt me nogal veel gevraagd om constant om je heen te kijken of er eventueel mensen/dieren die niet deelnemen aan het verkeer er last van zouden kunnen hebben.

Wat niet wegneemt dat het jammer is dat er een paard geblesseerd is maar dat had m.i. ook kunnen gebeuren met een plastic zak die voorbij komt waaien.

Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 12:47

Fitzroy schreef:
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe Menno er nu een paar dagen later over denkt.
Menno??

Eerlijk gezegd verbazen de reacties hier mij.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik er blijkbaar toch zover naast heb gezeten, want als ik heel eerlijk ben, ben ik nog steeds niet van mening veranderd. Ik vind (nog steeds) dat men op dat forum ook anders had kunnen reageren naar mij toe. Naar mijn idee heb ik niemand direct aangevallen en heb ik geprobeerd dit op een nette manier te bespreken d.m.v. pb. Ook in de priveberichten heb ik niemand direct beschuldigd en ben ik naar mijn idee zeer netjes geweest in mijn manier van schrijven, terwijl de reacties die ik daarna terug kreeg via het forum en later ook per pb wel steeds beschuldigender werden. Een groot aantal van de berichten in het forum heeft het mod-team daarna ook verwijderd.

Ik wil ook best deze hele conversatie die ik per pb heb gehad naar iemand toe pb-en, want ik zie echt niet wat ik verkeerd heb gedaan. Hooguit mijn eerste bericht in het forum zelf, maar ik kan niet inzien dat dat een reden is om zo'n aanval terug te plaatsen...

En het is ook wel zo, een paard kan ook schrikken van een plastic zakje of een vliegtuig, maar dit paard is een paard wat haast nooit schrikt. En met de stoet Porsche’s had het paard ook geen enkele moeite, althans het eerste deel wat zich goed aan de snelheid hield en niet speelde met het gaspedaal. Maar de laatste groep van ca. 15 Porsches vond het nodig om het gaspedaal wél goed in te trappen en als er 15 keer achter elkaar een schreeuwend geluid voorbij komt kan ik mij voorstellen dat een paard hier angstig van wordt. Dit had voorkomen kunnen worden wanneer ze zich netjes aan de snelheid hadden gehouden en niet de snelheid hadden opgevoerd naar ca. 100km/u (waar 60 is toegestaan). Daar zit nu juist het probleem, niet de stoet, maar het geluidsoverlast wat zij hebben veroorzaakt door véél te hard te hebben opgetrokken/gereden waar dat niet is toegestaan. Mij leek het dat ik alle recht had om ze daar op aan te spreken.

Maar goed, ik heb de reacties nu van 2 kanten aangehoord (de porscheliefhebber en de paardenliefhebber) en als zelfs de paardenliefhebbers hier anders over denken, dan zal ik toch echt verkeerd gereageerd hebben.
Ik kan er niets anders van maken. Het is menselijk om fouten te maken en ook ik ben niet heilig. Ik heb hier blijkbaar in geblunderd...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:25

Het is de toon die de muziek maakt Menno. Ik denk dat daar het grootste probleem zat...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Rondrit sportauto’s > paard op hol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:37

Ik denk dat de reacties voornamelijk irritatie zijn, en dan wel omdat je verwachtingspatroon nogal onduidelijk is. Het is vaag wat je nu met dit bericht wilde bereiken bij de Porscherijders.