Zirano voor de 2e x ondervoed....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 15:46

Zirano is sinds een paar dagen weer bij ons op stal, weer ondervoed.... Omdat dit al de 2e x is dat hij zo slecht bij de opfok stond heeft Marjan (zirano hier op bokt) hem naar ons op stal Taams gehaald.
Daar zij niet weet hoe een nieuw toppic te openen doe ik dat voor haar, zij zal verder zelf wel verder ingaan op het hoe en wat...

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:16

Hoi,Hierbij dan het verhaal Zirano,
Zirano is als veulen naar een opfok in Oude sluis gegaan die na 3 maanden ineens begon met steeds minder eten geven en slecht ontwormen.Zirano was er heel slecht aan toe,Gelukkig kon ik toen naar een andere opfok Vlakbij Utrecht.
Het ging steeds beter met hem en hij begon gelukkig ook weer wat te groeien.Hij was namelijk behoorlijk achter in groei.
Door bijvoeding zag je hem opknappen.
Het afgelopen half jaar ging het goed,totdat ze de wei opgingen.
De eerste weken zou hij niet bijgevoerd worden omdat het gras vet genoeg was,maar later zou dit wel gebeuren.
Dit gebeurde echter niet.
Vlak voor mijn vacantie kon ik door ernstige familieproblemen en een hand die ingeslapen werd niet naar mijn twenter.
Na mijn vacantie ben ik er meteen heen gegaan en hij stond erg slecht in het land.
Het interesseerde hem niets meer,zelfs de vliegen joeg hij niet weg.
Ik heb hem weggehaald en er werd meteen door de dierenarts een uitgebreid bloedonderzoek gedaan.Uitslag Kriteik.
Hij werd meteen met vanalles geprikt en moest 5 keer per dag hele kleine beetjes voedsel hebben.
Doordat er veel mensen hielepn zijn we nu een week verder en is het bloed van kritiek naar minimaal gegaan,een beetje vooruitgang dus.
Maar goed in de gaten houden want hij kan nog steeds een fatale terugval krijgen.
Maandag komt de dierenarts weer en wordt er weer bloed geprikt. Hopelijk iets beter.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:26

Fijn he??? Die opfokstallen!!! Er zijn natuurlijk ook goede bij maar blijf in godsnaam je paard in de gaten houden !!!!! Maar ik denk dat jou dit NOOIT meer zal gebeuren Zirano!!!Gelukkig was je er op tijd bij en zie je ook dat het niet goed was. Hoeveel zijn er niet die zeggen....ach joh hij is in zijn lelijke jaren??? Heel veel sterkte met hem!!! En ook nog met het verlies van je hond, wat misschien nog veel erger is!

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:45

Dank je,als je een beetje van je paard/veulen houd dan zie je toch dat het niet zijn Lelijke jaren zijn.
Het vervelende is nu dat hij twee en een half is maa er uit ziet als anderhalf jarige.
Hopelijk komt dat nog goed.

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:46

Is er iemand bekend met groeiachterstanden en wat hij/zij ermee gedaan heeft en of het daarna beter gegaan is?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:48

zirano ik weet iemand op bokt die een verwaarloose appaloosa had met een flinke groeiachterstand, heet mojen of mohen geloof ik, misschien kun je daar iets mee met de zoekfunctie.

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:51

veel sterkte voor jou en zirano de komende tijd! Jonge dieren knappen gelukkig wel aardig snel op Haha! maar het valt niet goed te praten wat die mensen hebben gedaan. Als ik jou was had ik een aantal foto's gemaakt van zijn toestand nu en de DA verklaring en dan naar de opfok gaan! Ik hoop dat hij er wel helemaal bovenop komt! (en ook sterkte met het verlies van je hond, je krijgt wel alles in 1 keer over je heen! Vriendjes zijn? )

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 18:51


Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:38

Dank je wel kan ik aan haar een en ander vragen.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:40

succes en zirano veel sterkte, ook met het verlies van je trouwe viervoeter!

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 20:39

heel erg veel succes. ik had mn paard als jaarling ook bij iemand in de opfok gezet was in de buurt ging om de dag ff kijekn bij hem en ff aaien enz. maar de 1ste dag dak daarkwam zat ie helemaal onder de poep. en zo heeft hij daar bijan een jaar gestaan. onder zn buik zat bijna 10 cm opgedroogde mest. en zn benen ook. ook de andere hengsten zagen er zo uit. daarna kregen ze steeds minder voer en moesten echt gaan vechten om een paar brokjes ook het kuil/hooi wat ze kregen was geschimmeld(aten ze wel omheen) maar het plastic bleef eromheen zitten werd een klein gaatje i gemaakt en daar konden ze met zn allen(6) uit eten. mijn paardhad dus mooi plastic binnengekregen. darna kreeg hij de ene ziekte na de andere.toen heb ik een andere stal gevonden.hijstond dan niet met een ander paard in de wei maar in de omgeving en naast hem staan er erg veel. maar heb dit liever dan dat hijnog daar zou staan.

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 22:07

je snapt niet waarom mensen dan een opfok beginnen.

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:04

Weer een dag verder met Zirano, vandaag was hij een beetje vrolijker en kwam zodra ik hem riep naar mij toe.
Zijn grootste hobby is toch nog steeds eten en dar doet hij heel veel voor.
Vandaag even zijn voetjes getild en zowaar hij steigerde niet maar mar begint het al een beetje te acceptere.
Jessie is ook zijn grote maatje,ze eten samen uit en bak en wachten ook constant op elkaar.Leuk om te zien joh.
Maandag wordt er weer bloed geprikt en ik hoop dat ik dan weer kan zeggen dat er vooruitgang is.

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:27

Mooi dat het wat beter met hem gaat! Ik hoop dat zijn bloed maandag goed is!

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:28

inderdaad succes maandag, duimen op vooruitgang!

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:35

ikke20 schreef:
ik had mn paard als jaarling ook bij iemand in de opfok gezet was in de buurt ging om de dag ff kijekn bij hem en ff aaien enz. maar de 1ste dag dak daarkwam zat ie helemaal onder de poep. en zo heeft hij daar bijan een jaar gestaan. onder zn buik zat bijna 10 cm opgedroogde mest. en zn benen ook. ook de andere hengsten zagen er zo uit. daarna kregen ze steeds minder voer en moesten echt gaan vechten om een paar brokjes ook het kuil/hooi wat ze kregen was geschimmeld(aten ze wel omheen) maar het plastic bleef eromheen zitten werd een klein gaatje i gemaakt en daar konden ze met zn allen(6) uit eten. mijn paardhad dus mooi plastic binnengekregen. darna kreeg hij de ene ziekte na de andere.toen heb ik een andere stal gevonden.hijstond dan niet met een ander paard in de wei maar in de omgeving en naast hem staan er erg veel. maar heb dit liever dan dat hijnog daar zou staan.


Zo heeft hij daar bijna een jaar gestaan. Hoekijk je hierbij naar je eigen verantwoordelijkheid???

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 02:43

Hij heeft daar altijd goed gestaan en ik ging er minstens een keer per week heen.
Alleen toen hij het land op ging werd tegen afspraken in niet meer bij gevoerd en door ernstige zieke thuis en een hond die ingeslapen werd kn ik een een aantal weken niet gaan.
Na minder dan twee maanden Niet geweest te zijn ging ikmdaar naartoe en toen vond ik hem dus in zeer slecht toestand.
In de periode dat ik niet kon gaan zou er opgelet worden en werd mij verteld dat hij goed groeide en een beetje afvalde.
Ik zal morgen foto's van Zirano plaatsen dan kun je het zien.
Dus eigen verantwoordelijkheid,soms kun je door priveomstandigheden even niet gaan maar vertrouw je er toch wel op dat alles goed zit.

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 02:45

Sorry Pohhbear ik dacht dat je het over Zirano had.
te snel getyped.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:15

Ja ok, ik snap dat er tijdelijk omstandigheden zijn waardoor je niet regelmatig kunt controleren en ik ben het ermee eens dat je ook in goed vertrouwen uit moet kunnen gaan van dat de verzorger zijn verantwoording neemt. Er wordt alleen geschreven "zo heeft hij daar een jaar gestaan" dus die persoon weet dat dat paard een JAAR daar zo stond. Imo ben je dan zelf ook zwaar onverantwoordelijk.

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:48

Ja ik zou het ook niet en jaar afwachten hoor normaal ging ik elke week een of twee keer en nu dus 7 weken niet ik vond het verschrikkelijk.
Hij stond er toen slecht bij en dan is voor mij meteen de maat vol en haal ik hem weg.
Ik zou ook niet langer wachten en zeker niet een jaar.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 09:12

OMG! Wat verschrikkelijk zeg. Wat voor slechte stal is dat?? Vaak betaal je ook nog eens goed geld daarvoor. Hoe staan die hengsten? In een weilandje, of op beton?

Die van mij loopt ook in de opfok, maar dan iets anders; dag en nacht in de wei (paar hectare groot) en die ziet er super uit.
Hoop heel erg voor je dat het nog wel goed komt! Jammer dat je niet alle mensen je paard kan toevertrouwen.

bergkraai

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 09:20

Ik heb die van mij nooit in opfok gehad.. Sommigen zeggen das slecht... Maar hij staat snachts op stal en staat overdag (zomer en winter) in een ruime weide.. samen met 2 jaarlingen en een 23jarige (die van mij is nu 2 jaar) Ik geloof niet dat hij iets te kort komt...

Heb ook nooit zo'n goed beeld van opfokken.. en als ik dit verhaal lees....

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:57

Eventjes een iets vrolijker berichtje over Zirano,
De dierenarts is er vandaag bij geweest en vertelde dat hij er ietsjes beter uit zag.Meneer liet zich niet vangen dus bloedonderzoek ging niet vandaag.Volgende keer lok ik hem eerst maar met wat lekkers.Maar de Dierenarts was er voordat ik er was.
Wat een slimmerik he.

bergkraai

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-08-05

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 11:19

ok ok, nou mooi nieuws!!

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Zirano voor de 2e x ondervoed....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:19

Vandaag heb ik voor het eerst gezien dat hij weer totaal ontspannen was.Liet zich lekker kroelen en begon heel diep te gapen.
Wat een rust.