Privéles - pure ontspanning!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 21:05

Wat ik wel merk is dat je in het rijden is dat je steeds maar blijft werken aan de basis, en die basis wordt dus ook steeds breder. De oefening zoals die zijn omschreven in het proevenboekje zijn meer een controle middel om te kijken hoe goed je die basis voor elkaar hebt. Dat is mijn visie daarin.

Wat heel belangrijk is dat je voor jezelf voor 1 methode gaat, kies 1 weg. Je moet blindelings kunnen vertrouwen op de instructie die je hebt. Als je twijfelt Verward of je overweegt tijdens het rijden toch een beetje op je eigen manier te rijden Scheve mond\ moet je er gewoon mee kappen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 22:29

Kitty ea, uitleggen is niet mijn sterkste kant. Dat mogen jullie voor mij doen Knipoog
Jippie, De basis is volgens mij hoe het paard loopt zeg maar. Dus niet de oefeningen want die zijn er om de basis beter voor elkaar te krijgen.
klopt dit of zie ik dat helemaal verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 23:05

Over die basis en het nut van oefeningen sluit ik me (weer eens) volledig bij Jippie aan.

Ik ken de situatie een beetje waar je in zit, ik had dat zelf namelijk toen ik 2 jaar geleden bij mijn huidige trainer ging rijden, en ook nog (voor de vorm) op de rijvereniging kwam. Tot overmaat van ramp was ik ook net met een nieuw paard begonnen dus dat ging lekker... not.

Ik heb voor m'n gevoel gekozen, en dat is in alle gevallen het beste denk ik. Jij moet rijden op de manier die jou en je paard het beste past, in de ring moet je het ook zelf doen!! Je moet gaan trainen bij iemand die je blindelings vertrouwd, die werkt op een manier waar jij een goed gevoel bij hebt, en laat de rest maar kletsen.

Mijn trainer werkt op een vrij onconventionele manier, en dat heeft in het begin bij mijn omgeving (zelfs bij ons thuis!!) heel veel weerstand opgeroepen. Ik heb vanaf de allereerste les het gevoel gehad dat ik met zijn manier van werken verder kan komen. Het past me goed, en werkt geweldig bij mijn niet zo heel eenvoudige paard.

Kies voor je gevoel, al denk ik dat je dat van binnen al een beetje gedaan hebt. Jíj moet rijden, in de ring moet jíj presteren, dus als je zelf een goed gevoel hebt en de resultaten zijn ernaar, dan is het toch goed?

Dan kun je in de les op de RV 2 dingen doen: je instructrice negeren op de punten waar ze tegen je PI ingaat, of gewoon niet meer komen. Dan mis je ook het sociale aspect.

Dan nog over die discussie over dat rechtrijden: IMO rijdt je je paard recht, en daarDOOR gaat hij op 2 teugels, (=een gelijke aanleuning op beide teugels, voor je gevoel dus evenveel druk op beide teugels) niet andersom. Een paard dat je nog meer op 1 teugel rijdt is nog niet voldoende rechtgericht.
Maar is dit niet een heel ander topic dan het instructie verhaal? Zal ik even een nieuwe discussie opstarten als daar nog animo voor is????