Kunnen paarden goed zien in het donker?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rooney

Berichten: 56
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Ermelo

Kunnen paarden goed zien in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 09:01

Ik heb een discussie met vrienden over hoe goed paarden in het donker kunnen zien.
Dit kwam nav een buitenrit wat eindigde in het donker. Ik dacht altijd dat paarden goed kunnen zien in het donker, maar daar blijken de meningen nogal over te zijn verdeeld. Wie helpt me hiermee? Alvast bedankt.

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kunnen paarden goed zien in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:58

In ieder geval beter dan mensen. Mijn pa is wel eens met zijn paard en een andere ruiter het bos in gegaan, verdwaalden een beetje en kwamen daardoor pas laat thuis. Toen hebben ze een stuk door het bos moeten rijden, helemaal donker was het, zelf konden ze echt helemaal niks zien, maar de paarden liepen zo naar huis Lachen

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Kunnen paarden goed zien in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:57

Een paard ziet in het donker beter dan een mens maar de kleuren zijn anders overdag en op dat gebied zien ze dus veel minder goed

Anoniem

Re: Kunnen paarden goed zien in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:58

Ze zien veel beter dan een mens. Je kan daarom ook makkelijk in het donker buitenrijden en de teugels losgooien. Je paard loopt op z'n dooie akkertje zo naar huis. Ze kunnen echt de kleinste dingen al zien wat wij normaal gesproken over het hoofd zouden zien in het donker.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Kunnen paarden goed zien in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 17:10

Paarden zien veel beter als mensen. Ze wennen alleen we langzamer aan licht als dat wij het doen. Als ze dus van een verlichte stal naar buiten lopen, zien ze dus langer als ons slecht, maar als ze eenmaal zien in het donker, dan zien ze weer meer als ons.

SpikyBlue

Berichten: 1411
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Kunnen paarden goed zien in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 18:07

Ik hoorde weer dat paarden alles anders zien dan wij, omdat ze hele andere ogen hebben. Ze zien alles zwart/wit achtig en ze herkennen gras wel weer, daar zit een soort kleur aan (heel vaag, maar die onderzoeker legde het beter uit dan ik het nu doe Clown ).
Ze herkennen voorwerpen ook niet, zoals een brommer. Wij zien een man op een bromfiets aankomen, maar paarden zien één object wat vreselijk veel herrie maakt. En neem een langsvarende kano; is op zich nog niet zo heel eng, maar wel als die ineens "Hallo!" roept!
Ik zou wel eens door de ogen van een paard willen kijken. Het is inderdaad zo dat ze in het donker beter waarnemen (hun reuk, gehoor en intuïtie is zowiezo veel beter dan die van ons, dus ookal zien ze net zo weinig als wij, ze weten nog wel waar ze lopen!)

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Kunnen paarden goed zien in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:42

-> PP

Rooney

Berichten: 56
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Kunnen paarden goed zien in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 11:28

Bedankt voor jullie reacties. Groetjes

Anoniem

Re: Kunnen paarden goed zien in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 13:23

SpikyBlue schreef:
Ik hoorde weer dat paarden alles anders zien dan wij, omdat ze hele andere ogen hebben. Ze zien alles zwart/wit achtig en ze herkennen gras wel weer, daar zit een soort kleur aan (heel vaag, maar die onderzoeker legde het beter uit dan ik het nu doe Clown ).


Denk dat je het hebt omgedraaid. Paarden zien wel met kleuren hoor. Zolang ze maar de tijd krijgen aan een kleur te wennen kunnen ze het in een paar seconden van andere kleuren onderscheiden. Juist de engiste kleuren die paarden niet kunnen zien zijn geel en groen Knipoog

Ronnie26

Berichten: 848
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Kunnen paarden goed zien in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:30

Ik weet niet of paarden echt goed kunnen zien.., maar
zeker wel beter dan wij mensen in het donker..

Ikkiej

Berichten: 292
Geregistreerd: 20-03-05

Re: Kunnen paarden goed zien in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:37

paarden zien idd beter in het donker, het is alleen wanneer jij en je paard s'avonds op pad gaan is die schrikachtiger want alles is wel donker, en op dit tijdstip is die niet gewend om naar buiten te gaan.Tong uitsteken

Anoniem

Re: Kunnen paarden goed zien in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:40

Ligt geheel aan het paard. Ik ga vaak met een groep en mijn vz-pony in het bos als het donker is maar over het algemeen reageren de paarden hetzelfde als overdag.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Kunnen paarden goed zien in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:06

Miss_Montana schreef:
SpikyBlue schreef:
Ik hoorde weer dat paarden alles anders zien dan wij, omdat ze hele andere ogen hebben. Ze zien alles zwart/wit achtig en ze herkennen gras wel weer, daar zit een soort kleur aan (heel vaag, maar die onderzoeker legde het beter uit dan ik het nu doe Clown ).


Denk dat je het hebt omgedraaid. Paarden zien wel met kleuren hoor. Zolang ze maar de tijd krijgen aan een kleur te wennen kunnen ze het in een paar seconden van andere kleuren onderscheiden. Juist de engiste kleuren die paarden niet kunnen zien zijn geel en groen Knipoog


Die zien ze wel! Geel is juist dé kleur van gevaar