Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Onze eerste buitenwedstrijd!

 
Profiel   

Vandaag zijn mijn knappe vent en ik voor het eerst op buitenwedstrijd (klasse B) geweest. We zijn allebei nog erg onervaren, dus dit was voor ons meer een oefenrondje. Het ging alleen veel beter dan verwacht (heb je vaker als je zonder verwachtingen ergens heen gaat :+) dus hieronder wat foto's!

Stinky is 6 jaar oud en nu ongeveer 2 jaar onder het zadel. Hij is erg vlug en bouwt snel spanning op. Daarom probeer ik hem altijd zo veel mogelijk naar ontspanning te rijden. Daarbij focus ik me vooral op de gevraagde lijnen en minder op hoe netjes hij loopt. Ik ben voorlopig tevreden als we een rondje zonder te veel spanning hebben kunnen rijden.

[ img ]
1. Binnenkomen

[ img ]
2. Inzet van hand veranderen

[ img ]
3. Hals strekken := dieper kan die echt niet XD

[ img ]
4. Galop rechts

[ img ]
5. Tussen galop en stap in (HC draf, MB stap)

[ img ]
6. Stap "verruimen" (dit is echt een punt voor ons)

[ img ]
7. Galop links aanspringen: je kan hier mijn hulp erg goed zien :D

[ img ]
8. Rest van de linkergalop (blijkbaar zit ik vaker zo naar voren :\

[ img ]
9. Van hand veranderen en draf "verruimen" (verruimen weer niet te zien, zoals ik al zei is dit echt een punt voor ons maar vind dit verder wel een leuk plaatje)

Het was wel warm, maar gelukkig konden we 's ochtends rijden. Deze foto's zijn bovendien van de tweede proef en nog steeds geen zweet te zien. Denk dus dat hij het wel leuk gehad heeft (zie foto 3 :D ) :j
Goed, brand los, alle tips zijn welkom!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 16:52 



 
Profiel   

Leuk TS! Vooral die 3e foto :D

Wat waren je punten?

Ik denk dat een deel van de ontspanning bij jou vandaan kan komen. Als jij iets meer gaat zitten op je kont en wat rechter op, dan kan het zijn dat je pony daar ook rustiger van wordt. Zeker als die gevoelig is. Zoals je nu zit 'drijf' je hem naar voren met je zit. Foto 8 is daar een goed voorbeeld van, maar ook op 3 en 4 val je naar voren. Verder heb ik het idee dat je wat stijf zit, maar dat is lastig te zien vanaf foto's!

Probeer verder je handen gedragen te houden, somms strek je je armen en dan zet je je hand vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 17:05 



 
Profiel   

Mee eens, ik zie ook vooral een ruiter die zich omhoog drukt en de handen omlaag om te compenseren.

Wat er dan gebeurt in je lijf is dat je je schouders optrekt, waardoor je hele rug zich spant en je strakke polsen hebt. Plus je spant je bovenbenen en billen, en kunt dan niet meer zitten. En als je dan een beetje een actieve pony hebt, heb je idd dit resultaat :)

Oplossing is dus in eerste instantie te letten op je eigen houding, je idd wel minder te focussen op hoe hij loopt, dat is prima, want dat komt wel in orde als jij beter leert zitten en je hulpen effectiever geven. Je houding is dus een werkpuntje, en dan komt de rest gewoon dik in orde, want je bent zo te zien wel een heel vriendelijke ruiter, alleen nog niet zo handig :) maar dat komt best in orde, met goede les.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 17:36 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor de tips! Zeker, die houding is echt een werkpunt voor mij. Ben er al hard mee bezig, maar ik ben er dus nog niet. De grap is dat ik juist bij hem zo ver naar voren ben gaan zitten, bij pony's voor hem zat ik juist te ver naar achteren :+
LoveBodin: Ja, bij het halsstrekken wil ik nog wel eens mee naar voren duiken :+ Ik had voor deze proef 194,5.
Avalanche: Dank je wel voor je praktische beschrijving, daar kan ik zeker iets mee. In de lessen wordt op jouw punten ook erg op gehamerd, dus komt zeker goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 18:28 



 
Profiel   

Echt, ik lig helemaal dubbel om foto 3. Leuk dat je wedstrijd zo goed gegaan is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-19 18:41 



 
Profiel   

Leuk!
Halsstrekken een tien! :D
Vroeger had ik ook een snelle die van voren wel stug was, toen heb ik geleerd dat ik heel goed met mijn zit moest werken zodat hij onder me bleef lopen zonder aan de mond te zitten, want dat werkte niet.
Toen dat lukte, ging het echt super!
Dus idd voor jou heel belangrijk dat je goed rechtop blijft, want dit soort paarden nodigt gewoon uit om naar voren te vallen.
En hij moet dus leren om op je zithulpen te reageren zodat je daarmee kan remmen, dan kun je van voren meer ontspanning krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-19 11:49 



 
Profiel   

Dank je wel voor je tip MirandaFuego! Ik merk inderdaad dat hij heel goed op mijn zit reageert, ook als ik mijn zit niet bewust gebruik. Het is dus iets waar ik echt heel hard aan werk, en ik ben blij met de bevestiging van jouw kan uit dat dit de goede weg is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 13:11 



 
Profiel   

Die derde foto.. hilarisch. :')

Ik rijd nu momenteel ook een Friese merrie die dezelfde symptonen heeft als jouw pony.. snel spanning, vlug en gevoelig in de mond.

Wat ik thuis in de training doe en tijdens de lessen is inderdaad heel veel op mijn zit terug rijden en op de stemhulp. Ik praat continu tegen dr. En moet zeggen, dat helpt echt. Ze is ook nog erg gevoelig op het been, meestal in het begin bokt ze daarna. Ze draaft en springt ook aan op mn stemhulp. Maar dat komt wel goed.

Als tip wil ik jou ook meegeven om wat meer achterover te gaan zitten. Ik ben ervan overtuigd dat het dan goedkomt. Die stemhulp kun je op wedstrijden tijdens de proef niet gebruiken hahaha.

Heel veel succes en laat het me weten hoe het vordert!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-19 21:46 



 
Profiel   

Heel herkenbaar Hanssen! Mijne bokt niet, maar reageert in het begin alsof hij door een wesp is gestoken op een beenhulp. Dat achterover zitten wordt ook hard aan gewerkt, zeker in de lessen. Heb 1,5 x per week les en als ik 10 cent zou krijgen voor elke keer dat werd gezegd dat ik achterover moest gaan zitten had ik er inmiddels 2 paarden bij kunnen kopen :+ Het gaat wel steeds beter, en ze zeggen het steeds minder vaak, dus dat derde paard zal nog even op zich moeten laten wachten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 07:47 



 
Profiel   

Je hoeft niet zozeer achterover te gaan zitten maar wel je rug te bollen, nu trek je een holle rug en je armen zijn ver overstrekt als je je armen buigt en daarin ontspant ben je al een eind verder.
Ik zou ook je onderbeen iets mee naar achter leggen ( niet eraan) waardoor je je beter in balans houdt en je jezelf niet omhoog duwt.
Op een pony die wat loperig is niet makkelijk maar helpt je pony ook te ontspannen.
En anders eens een paar zitlesjes nemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 08:09 



 
Profiel   

Dat rechtop zitten is natuurlijk ook een wisselwerking met je paard. Het is nou eenmaal lastig om netjes te zitten op een paard met spanning.

Ik denk dat je niet moet focussen op achterover zitten maar op je onderrug ontspannen en je bekken iets kantelen (dan kan je ook makkelijker zithulpen geven). Ik zou daar mee beginnen, ik denk namelijk dat je dan vanzelf rechter gaat zitten.

Ik zou wel nog even kritisch naar je neusriem kijken. Deze zou ik hoger doen of er een lage neusriem om hangen. Nu oogt het alsof de lippen weleens klem kunnen komen te zitten tussen het bit en de neusriem.

Ik vind jullie verder een leuke combi dus lekker dooroefenen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 08:25 



 
Profiel   

Ben ik helemaal met je eens Rumay, ik zie het ook steeds gebeuren. Ik neem zo veel mogelijk van mijn trainingen op, en het valt me inderdaad op dat ik mijn armen strek en/of vastzet op mijn benen. Dit is een probleem waar ik al veel langer mee zit dan het voorover vallen.
Ik heb ook gemerkt dat mijn been naar achteren leggen werkt, en werk aan mijn buikspieren zodat ik meer verticaal kan zitten zonder mijn rug hol te maken. Het is een proces waar zeker aan gewerkt wordt, en erg fijn om vanuit deze hoek bevestiging te krijgen!

Dee_Es: Dank je wel! Ik ga eens proberen mijn bekken te kantelen. Die neusriem was mij ook opgevallen en zit inmiddels hoger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 08:28 



 
Profiel   

nessinator valt in begin niet mee maar neem eens een training waarbij je een aantal van deze zaken tegen jezelf hardop herhaalt en het dan ook daadwerkelijk doet of ineens aan jezelf vraagt hoe zit ik nu? Je zal zien dat het langzamerhand steeds beter gaat en je ook meer ontspant waardoor het meer vanzelf gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 12:01 



 
Profiel   

Super! Eens moet de eerste keer zijn, en er zijn altijd leerpunten. Maar ga vooral voor het plezier met je paard! Mijn eerste wedstrijd was alleen het doel de proef uitrijden . :z
Foto 3 echt hilarisch, stofzuigen hahaha xD

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 21:17 



 
Profiel   

@Rumay: Ik ga ermee aan de slag. Ik merk inderdaad dat nu ik erop let, het langzaam steeds meer 'vanzelf' goed gaat.
@Lisapablo: Zeker! Dat was bij mij ook het doel. Ben hiervoor ook al op binnen wedstrijd geweest, en zowaar nog winstpunten binnengehaald ook :D
En stofzuigen, ja, maar het was meer grazen :Y) :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 08:15 



 
Profiel   

Ziet er netjes uit!
De spanning herken ik wel. Meestal als ik merk dat mijn pony onder me uit gaat lopen van de spanning, sluit ik mijn ogen, haal ik heel diep adem door mijn buik en probeer ik te voelen welk lichaamsdeel ik op span. Heel knullig en kinderachtig :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 11:02 



 
Profiel   

nessinator schreef
Heel herkenbaar Hanssen! Mijne bokt niet, maar reageert in het begin alsof hij door een wesp is gestoken op een beenhulp. Dat achterover zitten wordt ook hard aan gewerkt, zeker in de lessen. Heb 1,5 x per week les en als ik 10 cent zou krijgen voor elke keer dat werd gezegd dat ik achterover moest gaan zitten had ik er inmiddels 2 paarden bij kunnen kopen :+ Het gaat wel steeds beter, en ze zeggen het steeds minder vaak, dus dat derde paard zal nog even op zich moeten laten wachten ;)


Nou mijne bokt puur op het been. Ze accepteert het niet. In het begin had ze zo ontzettend veel spanning, en dat is eigenlijk minder geworden door mijn stemhulp. Nu kan ik gaan werken aan het bokken.
Ja goede les is zo ontzettend belangrijk! Ik les 1x per week, soms 1x per twee weken en binnenkort naar de clubles. En mn lesgeefster zegt elke week dat we voor uit gaan.
Gewoon een beetje vertrouwen en geduld hebben, en vooral vertrouwen geven aan je paard. Dan weet ik zeker dat het goed komt.
Jullie zijn al een leuke combinatie, kan alleen nog maar leuker worden!
Probeer het eens van de stemhulp.

En wat fijn dat het beter gaat! Jullie komen er wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-19 19:21 



 
Profiel   

zuigstengel schreef
Ziet er netjes uit!
De spanning herken ik wel. Meestal als ik merk dat mijn pony onder me uit gaat lopen van de spanning, sluit ik mijn ogen, haal ik heel diep adem door mijn buik en probeer ik te voelen welk lichaamsdeel ik op span. Heel knullig en kinderachtig :+

Als het werkt dan werkt het. Ga ik ook eens proberen!


Hanssen schreef
Nou mijne bokt puur op het been. Ze accepteert het niet. In het begin had ze zo ontzettend veel spanning, en dat is eigenlijk minder geworden door mijn stemhulp. Nu kan ik gaan werken aan het bokken.
Ja goede les is zo ontzettend belangrijk! Ik les 1x per week, soms 1x per twee weken en binnenkort naar de clubles. En mn lesgeefster zegt elke week dat we voor uit gaan.
Gewoon een beetje vertrouwen en geduld hebben, en vooral vertrouwen geven aan je paard. Dan weet ik zeker dat het goed komt.
Jullie zijn al een leuke combinatie, kan alleen nog maar leuker worden!
Probeer het eens van de stemhulp.

En wat fijn dat het beter gaat! Jullie komen er wel.

Dank je wel :D We gaan er zeker komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-19 19:48 



 
Profiel   

nessinator schreef
@Rumay: Ik ga ermee aan de slag. Ik merk inderdaad dat nu ik erop let, het langzaam steeds meer 'vanzelf' goed gaat.
@Lisapablo: Zeker! Dat was bij mij ook het doel. Ben hiervoor ook al op binnen wedstrijd geweest, en zowaar nog winstpunten binnengehaald ook :D
En stofzuigen, ja, maar het was meer grazen :Y) :=



Kijk dat is al helemaal een prestatie, winstpunten pakken! Top!
Achja een hapje tussendoor, altijd lekker _O-
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 10:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen