Jillie en Fritsie pakken de draad weer op

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:06

Ik vraag me af of je snapt dat mensen reageren op wat jij meegeeft. Dat is alleen in dit topic al:

GabberGill schreef:
Toch zit er een stukje in hem wat hem met het rijden soms iets te heftig maakt waardoor ik het vooral niet meer zag zitten met hem.


GabberGill schreef:
Het ergste is dat zij het echt zelf wilt proberen en ik mezelf er allang bij neergelegd had dat het gewoon niet gaat.


GabberGill schreef:
Ze lag gisteren buiten de bak maar het is ook iets wat er nooit meer uitgaat bij hem. Hij doet dit eigenlijk al zijn hele leven.


GabberGill schreef:
Over het stukje nek breken. Dit heb ik wel eens besproken in 1 van mijn topics. Ergens ben je als moeder altijd bang dat er iets met je kind gebeurd. Ook in deze verhalen is dat natuurlijk niet gek dat ik af en toe echt wel een kruisje sla.


GabberGill schreef:
Het is heel moeilijk uit te leggen wat hier gebeurd en ik heb ook duidelijk gemaakt dat er een grens is.


GabberGill schreef:
We konden niet verwachten dat hij in 1x stikbraaf zou zijn aangezien hij altijd zichzelf zal zijn en dit gedrag er eigenlijk al inzit sinds hij 6 maanden is.


GabberGill schreef:
Ik heb de grootste bonje omdat ik hem niet meer als rijpony wilde. Ze jankt omdat ze er niet op mag. Schreeuwt roept zelfs dat ze het haat dat ze er door mij niet op mag! Het liefst zet ze een heel springparcour met hem uit en doet ze nog meer met hem dan ik toe laat.


Dus wat verwacht je nu van Bokt? Moeten mensen dit lezen als grootspraak en zelf de uitspraken alvast afzwakken? Moet er een staande ovatie komen voor hoe je dochter het doet op een soort van ontembare pony? Waarom plaats je dit überhaupt op HAW?

Mensen lezen wat jij schrijft (in dit topic notabene) en reageren daarop. Je maakt het best wel groot en als mensen reageren wordt het toch kleiner ofzo en doe je alsof mensen heel idioot reageren. Je kan mensen niet kwalijk nemen dat ze reageren op informatie die jij ze geeft.

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 20:14

Doubtless schreef:
GabberGill schreef:
Ik zie hier dingen aangehaald worden alsof ze ieder moment dood kan gaan en het allemaal een vreselijke ramp is.

Ik lach erom joh,
Pony blij
Kind blij


Ik hoop echt voor jullie dat er nooit iets plaatsvindt waardoor je je voor je kop slaat om bovenstaande uitspraak. Dat hoop ik echt.


Ik sla me niet voor mijn kop om mijn bovenste uitspraak. Ik weet prima wat er hier in de bak gebeurd namelijk. Helaas kan er altijd wat gebeuren en zal ik nooit maar dan ook nooit zeggen dat haar niks zal overkomen.

Ook jij kan morgen onder je paard belanden en ik ook. Bij iedereen kan het vreselijk mis gaan namelijk.

Ik lach erom omdat wat hier in de bak gebeurd heel anders is dan hoe jullie het verwoorden.

Daarom sluit ik het ook af en deel ik het niet meer. Ik weet hoe hij was, ik zie een verandering in beide en jullie nog steeds het verhaal van maanden terug.

Prima dan toch.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:17

Ik moeder van dochter die 8 is vindt er wel wat van.
Maar goed…

Hoe lang is de pony weg geweest?
En stomme vraagje heb Fritsie niet gevolgd al die jaren maar hebben jullie deze laten nakijken …. Hals, rug, maag gewoon even een vraagje geen verwijt

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 20:21

KSHancox schreef:
Ik vraag me af of je snapt dat mensen reageren op wat jij meegeeft. Dat is alleen in dit topic al:

GabberGill schreef:
Toch zit er een stukje in hem wat hem met het rijden soms iets te heftig maakt waardoor ik het vooral niet meer zag zitten met hem.


GabberGill schreef:
Het ergste is dat zij het echt zelf wilt proberen en ik mezelf er allang bij neergelegd had dat het gewoon niet gaat.


GabberGill schreef:
Ze lag gisteren buiten de bak maar het is ook iets wat er nooit meer uitgaat bij hem. Hij doet dit eigenlijk al zijn hele leven.


GabberGill schreef:
Over het stukje nek breken. Dit heb ik wel eens besproken in 1 van mijn topics. Ergens ben je als moeder altijd bang dat er iets met je kind gebeurd. Ook in deze verhalen is dat natuurlijk niet gek dat ik af en toe echt wel een kruisje sla.


GabberGill schreef:
Het is heel moeilijk uit te leggen wat hier gebeurd en ik heb ook duidelijk gemaakt dat er een grens is.


GabberGill schreef:
We konden niet verwachten dat hij in 1x stikbraaf zou zijn aangezien hij altijd zichzelf zal zijn en dit gedrag er eigenlijk al inzit sinds hij 6 maanden is.


GabberGill schreef:
Ik heb de grootste bonje omdat ik hem niet meer als rijpony wilde. Ze jankt omdat ze er niet op mag. Schreeuwt roept zelfs dat ze het haat dat ze er door mij niet op mag! Het liefst zet ze een heel springparcour met hem uit en doet ze nog meer met hem dan ik toe laat.


Dus wat verwacht je nu van Bokt? Moeten mensen dit lezen als grootspraak en zelf de uitspraken alvast afzwakken? Moet er een staande ovatie komen voor hoe je dochter het doet op een soort van ontembare pony? Waarom plaats je dit überhaupt op HAW?

Mensen lezen wat jij schrijft (in dit topic notabene) en reageren daarop. Je maakt het best wel groot en als mensen reageren wordt het toch kleiner ofzo en doe je alsof mensen heel idioot reageren. Je kan mensen niet kwalijk nemen dat ze reageren op informatie die jij ze geeft.


Ik verwacht niks van bokt dat doe ik al jaren niet meer :Y)

Daarom zeg ik
Ik weet
Ik zie
Ik maak mee

En al het bovengenoemde is mooi geciteerd. Ik heb wel eens wat benoemd over nek breken maar je weet niet wat.

Als hij bokt sla ik een kruisje
Oh wat erg

Hij is nou eenmaal zo?
Is dat erg? Ik heb allemaal paarden met een apart karakter opgevangen is niet erg valt mee te leven en kan je mee omgaan.

Ze lag uit de bak. Ze rolde inderdaad doordat hij remde over zijn schouder

Het is zeker moeilijk uit te leggen.

We konden niet verwachten dat die stikbraaf is omdat hij zo is sinds hij 6 maanden is. Hij heeft een groot karakter

In mijn ogen had ik het bij rijden itp gezet.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:22

GabberGill schreef:
Mag hij nu nog uit zijn pannetje vliegen dan is het inderdaad helemaal klaar en is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat hij nog gereden zal worden door haar.


Totdat ze weer gillend en stampend voor je neus staat en je overstag gaat...
Ik ben heel benieuwd of je voet bij stuk houd.

Ik hoop dat je kunt blijven lachen om de streken van Frits. En dat het niet omslaat in huilen en in schuldgevoel.

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:22

Vind sommige reacties behoorlijk heftig maar ook enigzins begrijpelijk.

Alleen jij blijft de moeder en jij bepaalt wat wel en niet mag. Als jij erbij blijft en het okay vind lekker doen.

Ik vind haar knap in de rondte sturen op een pony die zo uit de hoek kan komen en vind het super dat ze er nog zo graag op wil :j

Ik ben er vroeger vaak genoeg afgedonderd. Pony trok een sprintje en stond dan ineen keer stil met zijn hoofd tussen de benen. Zeiden mensen ook koop toch een kant en klare pony.

Van dit soort ponies leer je het meest en zolang jij het verantwoord vind lekker laten gaan.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:23

Ik vind het geweldig dat ie terug is! Paarden kiezen zelf hun mens, daar ben ik inmiddels van overtuigd!

Ja en er wel op of niet op rijden bemoei ik me verder niet mee. Ik ben zelf als kind ook zo geweest dat ik gewoon weer opstapte! Trouwens nu nog steeds alleen ben ik dan wat voorzichtiger.

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 20:31

purny schreef:
GabberGill schreef:
Mag hij nu nog uit zijn pannetje vliegen dan is het inderdaad helemaal klaar en is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat hij nog gereden zal worden door haar.


Totdat ze weer gillend en stampend voor je neus staat en je overstag gaat...
Ik ben heel benieuwd of je voet bij stuk houd.

Ik hoop dat je kunt blijven lachen om de streken van Frits. En dat het niet omslaat in huilen en in schuldgevoel.



Je kent me niet hahahahhahaa
Ik ben echt een heksenmoeder.

Geloof mij maar dat er iets positief is geweest aan zijn vakantie naar België.

Hij lijkt meer respect te hebben en bewerkbaarder te zijn. Anders had ik dit nooit gedaan.

Het gaat er niet om dat ze gilt en schreeuwt en jankt. Het ging erom dat captain de opmerking maakte dat ze dacht dat ik haar heel graag op die pony zag en dat ze het helemaal niet leuk leek te vinden. Dat is verre van waar namelijk.

Ze vind hem geweldig en heeft momenteel een hele goede en positieve vibe met hem te pakken. Dat is alleen maar goed en inderdaad dat promoot ik. Elke stap wordt begeleid en nauwkeurig in de gaten gehouden.

Ik heb gezegd dat het over is als ik merk dat hij weer naar die kant gaat neigen (vaak begint hij koeltjes en gaat hij steeds verder en dit is een kwestie van dagen dus niet ineens pats boem). Voorlopig gaat hij juist vooruit en wordt hij kalmer en gemoedelijker.

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 20:35

tita schreef:
Ik moeder van dochter die 8 is vindt er wel wat van.
Maar goed…

Hoe lang is de pony weg geweest?
En stomme vraagje heb Fritsie niet gevolgd al die jaren maar hebben jullie deze laten nakijken …. Hals, rug, maag gewoon even een vraagje geen verwijt

3 x gekeurd alles erop en eraan en er is vooral een groot karakter gevonden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:40

Ik snap de reacties ook wel eigenlijk.
Dat je er zelf al voor kiest om geen cap te dragen moet je zelf weten, maar geeft ook wel een beetje aan hoe je over risico's denkt..
Maar je dochter op deze manier in gevaar brengen snap ik oprecht niet. Je leest vaak genoeg verhalen over kinderen die van hun pony afkletteren, in de beugels blijven hangen etc.
Trek haar dan op z'n minst een bodyprotector aan en laat het galopperen achterwege.

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:45

Wat is je doel van het plaatsen van topics?

Als verslaglegging voor jezelf? Of omdat je op zoek bent naar motiverende reacties?

Ik vraag het me oprecht af. Want deze reacties krijg je bijna altijd in je HAW topics. Dat lijkt me toch niet meer motiverend om iets te plaatsen? Of voor jou wel?

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:57

Ik ken de ts en de verhalen erachter niet, maar ik zie op de foto's en videos die in dit topic zijn gepost, ook waar de pony 'stout' is, geen hele rare dingen?
Hij versnelt een paar keer en doet z'n hoofd naar beneden, maar dat is toch hoe we allemaal hebben leren rijden?
Puur oordelend op de berichten in dit topic lijken sommige van de reacties nogal heftig en insinuerend.

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 21:00

Anomien schreef:
Wat is je doel van het plaatsen van topics?

Als verslaglegging voor jezelf? Of omdat je op zoek bent naar motiverende reacties?

Ik vraag het me oprecht af. Want deze reacties krijg je bijna altijd in je HAW topics. Dat lijkt me toch niet meer motiverend om iets te plaatsen? Of voor jou wel?


Ik had al gezegd aan ik dacht dat ik het in rijden in the picture had gezet. Na de opmerking over HAW heb ik dus ook gekeken en verbaasde het me dat ik het hier had gezet.

Waarom ik nog dingen plaats.

Het zal je verbazen maar veel mensen vragen wel om frits en hoe het met hem gaat en hoe het verloopt. Ik heb meer te doen in het leven dan berichten beantwoorden over hoe het gaat en wat er allemaal gebeurd rondom hem en toch waardeer ik de interesse naar hem. Vaak gooi ik het dan in een topicje en dan zien de mensen dit vanzelf.

Ik heb geen verslaglegging voor mezelf nodig. Ik zie, weet en maak mee dus nee een verslaglegging is het zeker niet.

Ook sta ik altijd open voor opbouwende kritiek en dat zou je nu niet zeggen maar simpele opmerkingen kunnen helpen met dingen waar je soms tegenaan loopt.

Zo zeg ik ook al vaak dat ik bepaalde opmerking zeker snap en ook echt wel weet dat het verre van perfect is. Ook weet ik dat het geen doorgaanse pony is waar je een kind opzet.

Toch snap ik haar wel dat ze erop wil.

Toen ik 11 was kreeg ik mijn 1e pony die was oprecht levensgevaarlijk. Mijn ouders stonden alleen niet elke dag naast de bak en hadden geen kaas gegeten van paarden. Ondanks dat de pony gevaarlijk was (bokte, steigeren, liet zich omklappen en ga zo maar door) heb ik me altijd veilig met haar gevoeld en voelde andere paarden eng.

Ik heb 2 jaar geleden mijn paard in laten slapen en doe kon uit het niets ontploffen(trauma). Ondanks dat dit paard gevaarlijker was dan menig ander paard voelde ik me veilig op haar.

Ergens snap ik dat hij na 8 jaar nog steeds zo veilig voor haar kan voelen. Als hij dan ook nog eens vooruitgang boekt en eigenlijk meer in het gareel loopt dan ooit tevoren en zich ook nog eens laat rijden. Snap ik het probleem niet. Hij zal nooit superbraaf worden maar dat hoeft niet als ze elkaar maar heel laten.

Zoals hij nu doet is hij verre maar dan ook echt verre van gevaarlijk.

Hij is duidelijk en accepteert.

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 21:05

AnnedB schreef:
Ik ken de ts en de verhalen erachter niet, maar ik zie op de foto's en videos die in dit topic zijn gepost, ook waar de pony 'stout' is, geen hele rare dingen?
Hij versnelt een paar keer en doet z'n hoofd naar beneden, maar dat is toch hoe we allemaal hebben leren rijden?
Puur oordelend op de berichten in dit topic lijken sommige van de reacties nogal heftig en insinuerend.



Ik kan dit heel kort en krachtig uitleggen.

Ik heb frits verkocht omdat ik al jaren bezig was met mijn dochter en hem en zij was zoooo gek op hem maar ik vond hem eerder gevaarlijk worden dan dat ik hem betrouwbaar vond.

3 maanden later is hij teruggekomen en merk ik een vrij positieve verandering bij hem. Hij is gemoedelijk, bewerkbaar en laat zich rijden door haar.

Iets wat hij hiervoor niet deed of tenminste periodes waarvan het heel goed ging en geleidelijk aan naar heel slecht ging.

Ik heb het toen gestopt en hem verkocht. Hij was daar ongelukkig en leek ons heel erg te missen. Sloot zich Af en leek zichzelf kwijt. In goed overleg hebben we hem dus opgehaald.

In de tijd dat hij terug is merk ik dus die positieve dingen waardoor het zadel erop is gegaan. Ze mag niet meer met barebackpad dat deden we eerst wel veel. Nu moet ze echt met zadel en alles weer van begin uitbouwen.

Het beeld wat we tonen is hoe hij nu is. Ik kan niet zeggen dat hij daar levensgevaarlijk is plus dat je zelfs ziet dat hij heel hard vooruit gaat.

Van de 7 x rijden is ze nu 1x gevallen. Dat is blijkbaar ook heel heftig

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:12

GabberGill schreef:
Iets wat hij hiervoor niet deed of tenminste periodes waarvan het heel goed ging en geleidelijk aan naar heel slecht ging.


Welk plan hebben jullie om te voorkomen dat het nu geleidelijk weer steeds slechter gaat?

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 21:29

Shadow0 schreef:
GabberGill schreef:
Iets wat hij hiervoor niet deed of tenminste periodes waarvan het heel goed ging en geleidelijk aan naar heel slecht ging.


Welk plan hebben jullie om te voorkomen dat het nu geleidelijk weer steeds slechter gaat?

Ik heb jill op de manege erbij gezet omdat ik van mening ben dat haar onbalans enz ook een stukje frustratie bij hem bracht.

Ze kan al wat meer en je ziet dat hij daar positief op reageert. Ook heb ik beeld dat je duidelijk ziet wanneer ze hem rijdt en wanneer ze met der hoofd de vogels in de lucht telt. Het is een kind en dat begreep ik eerst allemaal wel maar ik zal je eerlijk vertellen dat ik haar nu heb verteld dat ze bij hem moet blijven met der hoofd. Zij zou hem moeten rijden ipv met hem meeliften en afwachten.

Zelf ondersteun ik hem ook veel meer met een stukje acceptatie en bewerken waar hij moeite mee had. Ik heb hem nu regelmatiger aan de dubbele lijnen.

Verder heb ik besloten geen plan te hebben behalve mijn kind en pony heel houden en vooral te kijken naar hoe hij zich momenteel laat rijden en waar wij daar misschien ook in kunnen ondersteunen.

Nu deden we dit natuurlijk al alleen stond hij miss teveel stil en werd hij met te weinig regelmaat zo doorgepakt. Nu Jill vooruitgegaan is en hij toch wat positiever is lijkt het zijn vruchten af te werpen.

Het zijn allemaal kleine puntjes maar ze zijn gewoon belangrijk. Ook relativeer ik vaak en kijk ik veel beeld naar waar ik zie dat er frustratie kwam en hoe hij reageerde.

Zo zit ik hele dagen te puzzelen en te kijken wat we kunnen om dit zo vast te houden en waar het in het verleden mis leek te gaan.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 23-03-24 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:32

KSHancox schreef:
Ik vraag me af of je snapt dat mensen reageren op wat jij meegeeft. Dat is alleen in dit topic al:

GabberGill schreef:
Toch zit er een stukje in hem wat hem met het rijden soms iets te heftig maakt waardoor ik het vooral niet meer zag zitten met hem.


GabberGill schreef:
Het ergste is dat zij het echt zelf wilt proberen en ik mezelf er allang bij neergelegd had dat het gewoon niet gaat.


GabberGill schreef:
Ze lag gisteren buiten de bak maar het is ook iets wat er nooit meer uitgaat bij hem. Hij doet dit eigenlijk al zijn hele leven.


GabberGill schreef:
Over het stukje nek breken. Dit heb ik wel eens besproken in 1 van mijn topics. Ergens ben je als moeder altijd bang dat er iets met je kind gebeurd. Ook in deze verhalen is dat natuurlijk niet gek dat ik af en toe echt wel een kruisje sla.


GabberGill schreef:
Het is heel moeilijk uit te leggen wat hier gebeurd en ik heb ook duidelijk gemaakt dat er een grens is.


GabberGill schreef:
We konden niet verwachten dat hij in 1x stikbraaf zou zijn aangezien hij altijd zichzelf zal zijn en dit gedrag er eigenlijk al inzit sinds hij 6 maanden is.


GabberGill schreef:
Ik heb de grootste bonje omdat ik hem niet meer als rijpony wilde. Ze jankt omdat ze er niet op mag. Schreeuwt roept zelfs dat ze het haat dat ze er door mij niet op mag! Het liefst zet ze een heel springparcour met hem uit en doet ze nog meer met hem dan ik toe laat.


Dus wat verwacht je nu van Bokt? Moeten mensen dit lezen als grootspraak en zelf de uitspraken alvast afzwakken? Moet er een staande ovatie komen voor hoe je dochter het doet op een soort van ontembare pony? Waarom plaats je dit überhaupt op HAW?

Mensen lezen wat jij schrijft (in dit topic notabene) en reageren daarop. Je maakt het best wel groot en als mensen reageren wordt het toch kleiner ofzo en doe je alsof mensen heel idioot reageren. Je kan mensen niet kwalijk nemen dat ze reageren op informatie die jij ze geeft.


Dit is mij inderdaad ook al vaker opgevallen :j

Ik vind Frits een plaatje van een pony en geniet altijd van foto's van hem.
Maar TS benoemd meestal in elk topic wel een keer dat hij toch zo gevaarlijk kan doen en dat Jill er al zo vaak naast heeft gelegen.
Daardoor wordt dat elke keer weer aangehaald door andere Bokkers.

Denk dat dit topic al heel anders was gelopen als de openingspost puur was:
"Kijk, onze lieve Frits is weer terug uit België, en zie eens hoe leuk Jill en Frits weer samen zijn <3 "

Dat komt al heel anders over.
Ik krijg af en toe het idee dat je zelf extra de aandacht vestigt op de gevaarlijke kant van zijn karakter, maar dat dan daarna allemaal weer relativeert en dan valt het opeens allemaal weer mee.
Dat werkt verwarrend voor mensen denk ik :)

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 21:41

Maar ik ontken niet dat hij wel degelijk gevaarlijk gedrag voor een kind heeft vertoont.

Ik vertel nu dat het momenteel meevalt. Eerder had hij periodes

Ene moment was hij supergoed bezig en het andere moment was hij weer een losgeslagen mafferd. Ik ontken dat allemaal niet.

Ik zeg alleen dat het momenteel goed gaat en dat hij momenteel heel duidelijk is. Ook relativeer ik eerder vertoond gedrag.

Dat doe ik overal. Ik ben namelijk nog steeds van mening dat we een heleboel kunnen afvloeien en positief kunnen maken. Alleen ik krijg/kreeg bij hem soms niet mijn vinger op de juiste plek.

Het gekke aan deze pony is dat we hele goede tijden meemaakte, maar ook hele slechte tijden. Toch is hij vanaf de grond 100000x betrouwbaar.

Het lijkt er momenteel meer op dat hij met bepaald gedrag veel succes had om niet te werken. Mijn dochter kon toen niet goed met een zadel overweg omdat ze altijd met de barebackpad reed. Dus zadel ging ze ervanaf maar bareback ook.

Nu ik der op een manegeknalde waar ze wel moest rijden met een zadel gaat dat eigenlijk vele malen beter. Hierdoor loopt frits nu ook met zadel en zit zij comfortabeler. Waar ze met de barebackpad al was gevallen zat ze nu met zadel nog. Hij gaat dus ook niet door want ze valt niet. Eerst viel ze dus deed hij na het opnieuw opstappen weer precies hetzelfde. Nu doet hij even wat en als ze dan nog zit en hij merkt dat ze hem doorrijdt heeft hij daar vrede mee.

Ik denk dat het vanaf een toetsenbord heeeeeel lastig uitleggen is. Want ondanks dat we er altijd hart en ziel in hebben gestoken zie ik ook zeker waar we fouten gemaakt hebben en miss niet altijd goed gehandeld hebben door omstandigheden

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:48

RT-HAW -> RIJ-ITP

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 22:22

GabberGill schreef:
Toen ik 11 was kreeg ik mijn 1e pony die was oprecht levensgevaarlijk. Mijn ouders stonden alleen niet elke dag naast de bak en hadden geen kaas gegeten van paarden. Ondanks dat de pony gevaarlijk was (bokte, steigeren, liet zich omklappen en ga zo maar door) heb ik me altijd veilig met haar gevoeld en voelde andere paarden eng.

Ik heb 2 jaar geleden mijn paard in laten slapen en doe kon uit het niets ontploffen(trauma). Ondanks dat dit paard gevaarlijker was dan menig ander paard voelde ik me veilig op haar.


Wat apart! Misschien ben je dan niet de juiste persoon om in te schatten wat veilig is en wat niet? Als jij je veilig voelt bij/op paarden die je zelf levensgevaarlijk noemt, dan klinkt het alsof je op dat vlak niet de juiste koppeling maakt.

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-24 22:37

Doubtless schreef:
GabberGill schreef:
Toen ik 11 was kreeg ik mijn 1e pony die was oprecht levensgevaarlijk. Mijn ouders stonden alleen niet elke dag naast de bak en hadden geen kaas gegeten van paarden. Ondanks dat de pony gevaarlijk was (bokte, steigeren, liet zich omklappen en ga zo maar door) heb ik me altijd veilig met haar gevoeld en voelde andere paarden eng.

Ik heb 2 jaar geleden mijn paard in laten slapen en doe kon uit het niets ontploffen(trauma). Ondanks dat dit paard gevaarlijker was dan menig ander paard voelde ik me veilig op haar.


Wat apart! Misschien ben je dan niet de juiste persoon om in te schatten wat veilig is en wat niet? Als jij je veilig voelt bij/op paarden die je zelf levensgevaarlijk noemt, dan klinkt het alsof je op dat vlak niet de juiste koppeling maakt.


Misschien omdat ik juist altijd paarden met een verhaal heb gehad waardoor ik gewoon teveel kijk naar waar het wel goed "kan" gaan

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Jillie en Fritsie pakken de draad weer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 08:25

Wat een prachtige pony is het ook! Waarschijnlijk overdrijf ik, maar ik vind de bijzets op de manier dat ze vast gemaakt worden een beetje spannend. Als ze er af valt, kan ze makkelijk met een been in de bijzets blijven hangen en meegesleurd worden. Toch?

Elisa2

Berichten: 37167
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 09:33

Die kans is niet groter dan dat ze met haar voet in de beugel blijft hangen. Ik vind de bijzet juist slim, geeft de pony veel minder kans om idioot te doen en hij loopt beter over de rug wat uiteindelijk ook prettiger voor hem is. In Duitsland leren ze alle ponyruiters zo rijden, ook om ze gelijk te leren van de mond af te blijven.

Ik denk dat het alleen maar goed is om te zien waar het in het verleden misschien niet altijd goed aangepakt is en het nu anders te doen. Hoe beter ze leert rijden en hoe handiger ze wordt, hoe makkelijker het natuurlijk wordt om met deze pony om te gaan. Mits het natuurlijk niet TE gevaarlijk wordt. En hopelijk kan ze straks gewoon met succes, plezier en ontspanning beide pony's rijden. :-)

sasja0705
Berichten: 1979
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 09:53

Elisa2 schreef:
Die kans is niet groter dan dat ze met haar voet in de beugel blijft hangen. Ik vind de bijzet juist slim, geeft de pony veel minder kans om idioot te doen en hij loopt beter over de rug wat uiteindelijk ook prettiger voor hem is. In Duitsland leren ze alle ponyruiters zo rijden, ook om ze gelijk te leren van de mond af te blijven.

Ik denk dat het alleen maar goed is om te zien waar het in het verleden misschien niet altijd goed aangepakt is en het nu anders te doen. Hoe beter ze leert rijden en hoe handiger ze wordt, hoe makkelijker het natuurlijk wordt om met deze pony om te gaan. Mits het natuurlijk niet TE gevaarlijk wordt. En hopelijk kan ze straks gewoon met succes, plezier en ontspanning beide pony's rijden. :-)


Even voor mijn beeldvorming-als Duitse, die weliswaar al 26 jaar in Nederland woont maar haar paardijden in Duitsland geleerd heeft.

Waar worden in Duitsland alle ponyruiters geleerd met bijzet-teugels ?

Ok, manegepony's en paarden worden vaak met bijzet-teugels gereden maar dat komt absoluut niet omdat zo de ruiters geleerd wordt, de mond te ontzien... het is gewoon gemak voor ruiters en instructeurs - meer niet.

Wat wel in Duittsland is - of ik hoop tenminste DAT het nog zo is, dat voordat je vrij lessen mag volgen je eerst een traject aan de longe doorloopt.
Stappen, draf en galop leert te zitten - zonder beugels, zonder teugels, later met beugels, dan met teugels en dan pas vrij.
In vroegere jaren kon je rekenen op gemiddeld 10 a 20 longen-lessen als beginner voordat je echt in de les mocht.

Zoals gezegd, ik hoop van harte, dat het vandaag te dag er ook nog zo is

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:26

Elisa2 schreef:
Die kans is niet groter dan dat ze met haar voet in de beugel blijft hangen. Ik vind de bijzet juist slim, geeft de pony veel minder kans om idioot te doen en hij loopt beter over de rug wat uiteindelijk ook prettiger voor hem is. In Duitsland leren ze alle ponyruiters zo rijden, ook om ze gelijk te leren van de mond af te blijven.

Ik denk dat het alleen maar goed is om te zien waar het in het verleden misschien niet altijd goed aangepakt is en het nu anders te doen. Hoe beter ze leert rijden en hoe handiger ze wordt, hoe makkelijker het natuurlijk wordt om met deze pony om te gaan. Mits het natuurlijk niet TE gevaarlijk wordt. En hopelijk kan ze straks gewoon met succes, plezier en ontspanning beide pony's rijden. :-)



Dit vind ik nou een goeie reactie _/-\o_