Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19615
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 23:21

In dit topic hebben we ons verhaal en het werken naar deze stap uitgelegd en in beeld gebracht: [ITP] Flo en ik, band opbouwen en opnieuw beleren deel 2!

Nu hebben we een mijlpaal gehaald, namelijk op beide zijden weer volledig rondkomen in stap en draf, dus wil ik graag van ITP naar HAW vanaf nu, om hier onze vorderingen bij te houden en natuurlijk de nodige tips in ontvangst te nemen. Het hele grote wennen is nu zover, dat ik mijn aandacht weer iets meer richting het rijtechnische wil gaan richten, vandaar de keuze. Ik had een jaar geleden nooit gedacht ooit weer met deze ruin hier te verschijnen en ben dan ook best trots op wat we nu bereikt hebben.

heel kort even wat info:
Florentino is een 7 jarige ruin v. Florencio
is als 5-jarige als hengst beleerd en daarna hebben wij samen een breuk gekregen door een nare val van mijn kant
hij is toen een tijd doorgereden met verschillende ruiters/amazone's en liep anderhalf jaar geleden ong op L1 niveau thuis.
Toen is hij onverhoopt stil komen te staan en sindsdien is er niks met hem gedaan.
Sinds een week of 5-6 heb ik een hele hoop moed bij elkaar geraapt en heel langzaam geprobeerd om onze kapotte vertrouwensband helemaal opnieuw op te bouwen.
3 weken geleden heb ik voor het eerst gewaagd om op zijn rug te gaan zitten en we zijn nu heel rustig ongeveer 2x per week bezig om dit wat uit te bouwen.

Ik.. tja, ooit in een grijs verleden veel en heel actief gereden in de wedstrijden tot redelijk hoog niveau, maar na zwangerschap en ten gevolge daaraan helaas 12 kg extra, én een hoop opgebouwde angst na de val weer helemaal van niks af aan begonnen. Nu met mn andere paard lekker al 3/4 jaar aan het rondtuffen in het L1 en nu is dit dus mijn tweede paard sinds mijn nieuwe start. (dus gelieve niet naar "vroeger" te kijken maar gewoon naar wie ik nu ben).

Het is de bedoeling om, wanneer stap, draf en wellicht galop er weer op zitten, een aantal keren achter elkaar met dit paard te lessen om onze basis op orde te krijgen, om van daaruit verder te sleutelen.

Punten:
aan mijn zit is nog te zien dat ik gespannen ben
ik steek mijn benen vaak wat af (bang om ze aan te leggen)
gooi soms de teugels los, moet contact houden
zit soms te voorzichtig (voorover dus)
voor het rijtechnische zal ik zeker mijn handen meer moeten dragen, maar daar had ik me nog eerlijk gezegd niet mee bezig gehouden (was al heel blij dat ik rij zeg maar :D)

(de kwaliteit van de foto's is door o.a. laaghangende zon niet zo best helaas) Nou daar gaan we dan :D

eerst gelongeerd en stukje grondwerk. Ben je er klaar voor jongen?
Afbeelding

okey, ik zit (en we lopen)
Afbeelding

stappen links en rechts (dat was het grootste deel van het rijden)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kantelt iets, geen mooi stapmoment, maar wel mooie lengte en nageeflijkheid
Afbeelding

Afbeelding

draf links en rechts
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

braafffffffffff!!!!!!!!!
Afbeelding

en pfewww ik leef nog!
Afbeelding

Ik hoor graag tips, we zijn niet van plan om binnen het jaar naar het Z te rijden :P , maar willen graag op een rustige, vriendelijke manier een basis opbouwen.

AniiQue
Berichten: 955
Geregistreerd: 20-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:29

Vind het knap dat je het weer opgepakt hebt!
verder teentjes naar binnen en wat trotser zitten, vind het voor het nieuwe begin er nog niet zo slecht uit zien. Spanning kan ik begrijpen! :)

RaichuHollow

Berichten: 634
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Den Helder

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:34

Wat goed van je dat je dit durft! Petje af!
Ga lekker door zo, voor jou en je paard tussendoor lekker ff richting halsstrekken, dan raken jullie beide meer spanning kwijt. Je bent goed bezig! Jullie helpen elkaar. Succes samen!

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:42

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

MirMy

Berichten: 222
Geregistreerd: 31-10-07
Woonplaats: Oss

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 03:21

Heel knap van je hoor! Ik vind het er ook erg netjes uitzien. Wel een klein beetje spanning op je gezicht af te lezen? Verder als je zorgt dat je rechtop blijft zitten en je handen ietsje meer draagt is het helemaal super.

Veel plezier samen!

Muronia

Berichten: 19615
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 07:32

Sjee bedankt zeg, wat een lieve reacties! Ik ben het met jullie allemaal eens, trotser zitten (zie nu zelf ook dat ik in elkaar gedoken zit hihi), tenen meer naar voren, handen wat meer dragen en misschien inderdaad wat afwisselen met lengte geven, maar daar moet ik wel eerst het vertrouwen een beetje voor voelen.

Een vriendin van me heeft de foto's ook bekeken en zij zag een ander "probleem" dat wellicht voor mij een wat lastiger issue gaat worden. Namelijk dat het lijkt of ik mijn buitenschouder naar achter duw (of binnenschouder naar voor trek), misschien gebeurt dit zelfs wat vanuit mn heup al? Ik weet niet of jullie dat ook zien? Nu ik de foto's kritisch bekijk herken ik er wel wat van en misschien heeft het kantelen daar ook meteen mee te maken. Iemand tips hiervoor, even los van de rest?

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:14

Mooi paard, en super eerlijk dat je iig toegeeft dat je nog wat gespannen bent, al half gewonnen:)
Om wat meer te relaxen kun je een fijn liedje in je hoofd zingen, of gewoon hardop.
lekker vertrouwen blijven opbouwen, en dan komt het helemaal goed:)

Naomi_Star

Berichten: 964
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:36

Ik heb je vorige topic ook gevolgd en zie echt verbetering. Probeer zelf inderdaad trotser te zitten. Ik zie inderdaad ook dat je hier en daar inknikt. Dat lijkt dan vanuit je schouder te komen, maar gebeurd inderdaad al in je heup. Misschien zet je paard je ook wel op links of rechts (ligt er aan welke kant hij gebogen is) en hierdoor ga je dus zelf je houding op je paard compenseren. Vaak uit dat zich dus in een knik in de heup. Probeer er voor te zorgen dat je zadel recht op je paard ligt (rechtrichten) en dat je zelf dan dus ook op het midden van het zadel zit. Wanneer je daar actief op let zul je merken dat je zelf ook minder zult inknikken! Succes

Muronia

Berichten: 19615
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 10:36

Dank je! Grappig dat je dat zegt van dat liedje zingen, want ik brabbel nu aan één stuk door tegen hem als ik er op zit haha. "goedzo jongen, braaf hoor, oh wat ben je braaf, toe maar, goedzoww blaablaablaaa) heb echt geen seconde mn mond dicht, en dat is ook puur om mezelf te ontspannen. Zal wel heel dom klinken als je er naast staat, maar het helpt me wel :D

freeride
Berichten: 1639
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:41

Neehoor, dat klinkt niet dom, je zou mij eens moeten horen, de hele buurt weet het wanneer de mijne iets nieuws goed doet aan de dubbele lijnen bijvoorbeeld:
Super meiske, flink paard!!!!!!!!!!hahaha

Muronia

Berichten: 19615
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:44

Dank je Naomi_Sta, ik heb inderdaad soms het gevoel dat mijn gewicht wat meer naar links of rechts wordt gezet, hoewel het zadel keurig recht blijft liggen overigens hoor. Ik zal er eens bewust op gaan letten hoe dit komt, want het was me tot nu toe niet opgevallen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:30

Goed om te zien dat je inmiddels met een normale teugel rijd.
Hakken uitdrukken, voor je kijken en handen iets meer dragen.
Verder lijkt het me vooral een kwestie van kilometers maken, pas als jij vertrouwen hebt kun je meer om je eigen houding ed gaan denken.

Muronia

Berichten: 19615
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 18:37

dank je anneliesdj, ik gebruikte eerst de halsverlenger, omdat ik anders zo'n parrade aan teugels en dingen aan zijn mond had hangen bij het longeren en die werkte in principe niet direct op het bit. Nu doe ik de ene keer longeren (met de halsverlenger) en de andere keer even de energie er uit longeren (met de normale teugels) en dan opstappen en rijden. Dat werkt wat handiger idd :D

Ik zit nog teveel naar beneden te kijken idd, ben nog vrij gericht op zn orenspel, maar dat moet idd geen gewoonte worden!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:44

Ik dacht dat je de halsverlenger gebruikte vanwege jouw angst en om hem dus beter te kunnen controleren.
Maar de reden maakt ook niet zoveel uit, als het tijdelijk is zie ik er niet zo'n probleem in.
Letten op het orenspel is juist een goede gewoonte, daarmee kun je al veel voorkomen, maar dat kun je ook doen terwijl je rechtop zit ;)

Muronia

Berichten: 19615
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 14:37

oh zo, nee met gewone teugels heb ik "meer te zeggen" dan met de halsverlenger hoor. Ik wou hem juist zo min mogelijk aan zn mond zitten om hem niet tegen te werken :). Kilometers maken is wat we nu eerst gaan doen inderdaad. Ik pak hem nu steeds 2 x per week (rest van de dagen staat hij overdag op het land met de rest), maar misschien zou dat nu al iets uitgebreid moeten worden naar 3 keer? Gewoon een 10-15 minuten zit ik er nu op, langer nog niet. Ivm zijn conditie en omdat ik hem dan van te voren ook al longeer enz.

Verder nog tips trouwens? Ik hoor het graag!

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:24

Ziet er goed uit! Jullie zijn een leuk plaatje om naa te kijken. Wat mij meteen opvalt is dat je beugels in mijn belevenis erg lang zijn..Ik denk dat wanneer je ze ene gaatje korter doet, je zo je houding en het verkrampen ook wat beter kan controleren..

Succes!

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:42

leuk om nu je ander paard te zien en ook goed dat je het hele verhaal er bij het gezet.

Het ziet er allemaal super uit maar toch een puntje omdat ik voor jou hoop dat je ooit weer je oude niveau kunt evenaren.

Op dit paard en ook op je vos lijkt het alsof je erg gespannen bent in je bovenlijf. Ik schreef eerder al dat ik meende dat je geen onafhankelijke zit hebt. Ik denk dat dat komt omdat ik een stukje losheid vanuit de schouders en bovenarmen mis. Ik zie heel veel spanning in je lijf en daardoor zit je niet echt in je zadel, je zit er meer op. Ik hoop dat je het een beetje snapt.
Een tip voor je: heb je wel eens oefeningen gedaan speciaal voor je balans? In de sportschool hebben ze van die oefeningen op een wake-board. Zo leer je die groepen spieren trainen en leer je ook dat je soms juist moet ontspannen voor het beste resultaat.
Verder zou ik je adviseren een goede massage voor jezelf te nemen, liefst bij een fysio. Die kan je rug, schouders en armen weer helemaal los maken. Ik weet zeker dat jouw lijf daarna anders voelt en dat je ook ander gaat rijden.
succes!

Muronia

Berichten: 19615
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:56

Madelief: Beugels lang, meen je dat? Ik heb ze eigenlijk altijd op deze maat, heb ook erg lange stelten hoor. Ik kan wel eens kijken of een gat korten wil, maar ik ben bang dat ik dan pijn in mijn heupen ga krijgen. Dat heb ik erg snel, omdat ik doordat ik met HD (oftewel heupen uit de heupkommen) ben geboren en daardoor nu op beide kanten een verkeerde heupstand heb + slijtage er aan. Maar goed, ik kan het wel eens proberen!

Abacab: bedankt voor je reactie! Ik begrijp wat je bedoelt, maar dat zou heel goed iets te maken kunnen hebben met mn euh.. algehele welbevinden, ff zo gezegd. ik zit in een flink stressvolle tijd, los van de paarden. Net een nieuwe baan, allerlei dingen die meespelen waardoor ik nogal gespannen ben inderdaad. Ik denk ook, dat ik misschien wel teveel bezig ben met mijn zit als ik op mn paard zit. Vroeger had ik van mezelf een hele mooie houding. Nu kruip ik in elkaar door een stuk angst en een stuk schaamte voor de extra kilo's die ik niet had vroeger (en die niet weg willen gaan grrr). Daardoor ben ik misschien wel geforceerd daarmee bezig ofzo. Ik kan zelf wel eens denken om wat ontspanningsoefeningen voordat ik ga rijden (even hoofd leeg maken ook).

algemeen: jullie reacties doen me erg goed, ik ben er heel erg blij mee. Geeft mij ook een beetje gevoel dat "er nog hoop is" haha.. Ik heb een beetje het idee dat "men" flo en mij een leukere combinatie vindt dat wainonia en ikke, hoewel zij mijn grote vriendin is. Misschien is het omdat flo wat groter is, of meer dressuurpaard, dat weet ik niet, maar maakt ook niet uit.

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:21

@Leorah: knap hoor om weer op t paard te kruipen / rijden waarvan je eerst angst had! *\o/*
Mbt je schouders hoe is jouw houding als je loopt?
Hangen je schouders dan ook meer af?

Is het al mogelijk om je paard meer op gelijke teugeldruk te rijden?
Uhmmm je hoeft je zeker niet te schamen voor je uiterlijk, echt niet :(:)

Muronia

Berichten: 19615
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 20:20

Nou we gaan lekker op het moment! De draf is al een stuk uitgebreid naar wat langere stukken en ook het stuur zit er steeds beter op in draf. Vandaag zelfs alweer een paar keer van hand veranderd en wat voltes gedraafd. Er is nu meer ruimte om op mijn houding te gaan letten en het voelt steeds beter aan. Vanmiddag zijn er foto's gemaakt, maar ik weet niet wat vriendlief met mn fototoestel heeft gedaan, maar de kwaliteit is echt superslecht helaas. Toch wil ik ze graag in het vorderingstopic zetten omdat, als je door de ruis heen kijkt, er toch wel vooruitgang te zien is denk ik :)

na het longeren ff aansingelen, lief koppie
Afbeelding

daar gaan we, eerst stappen, rust er in en niet teveel druk er op
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

draven
ik moet even wennen aan zijn draf (heeft veel meer schwung dan mn andere paardje) en duikel nog even weer ouderwets voor over.
Afbeelding

gaat al beter (mooie ruime draf!)
Afbeelding

ook netjes
Afbeelding

Met deze houding van mijzelf ben ik heel blij! (alleen de handen meer dragen)
Afbeelding

Afbeelding

Ik hoor graag jullie mening en tips over ons. Mocht je een vergelijking willen maken als combinatie of de ruiterfouten met mn andere paardje, dit is een topic van haar: [RT-HAW] Wainonia op wedstrijd L1 Onstwedde

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:36

Heb 2 tipjes:
1.Buitenhand er meer aanhouden, zie in de voltefoto en de laatste dat daar wat minder contact is.
2. Lachen :+ :D Want je flikt het wel om zo door te zetten na die obstakels!

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 09:18

Hoi Leorah, knap dat je weer bezig bent, is toch wel even iets in jezelf moeten overwinnen en het duurt wel even voor het vertrouwen echt weer terug is. Die tijd moet je jezelf ook gewoon gunnen hoor. :j

Ik zal eea typen wat ikzelf op de foto's terugzie, maar je moet maar zien wat je ermee doet. Het belangrijkste vind ik dat je kilometers gaat maken met het beest en dat jullie samen gewoon weer vertrouwen en plezier hebben straks. Foefelen aan je zit ed kan makkelijk tot spanning of zelfs frustraties leiden en dat kan je nu gewoon niet gebruiken. Dus je moet maar zien.

Ik zie op de eerste foto's terug dat je je knie wat optrekt en jezelf daardoor verder achterop de lepel duwt. Dan moeten je benen alweer wat raars doen om je hak onder je hiel te krijgen. Ik zou dus bij de zit qua onderkant concentreren op je knie los en lang laten. Het inknikken lijkt mij te komen in de linkerheup en hij lijkt je idd proberen te volgen.

Je tweede foto's laten mn mbt de beweging van het paard verbetering zien, hij lijkt een stuk meer ruimte te gaan nemen in de draf. Linksom mag hij meer van je binnenbeen afkomen afgaande op de foto's en op beide kanten is het belangrijk om de buitenteugel meer in te zetten. Hij lijkt wat naar de kant te willen plakken met de schouder.
Wat me ook opviel is dat je op de foto's je benen elke keer in drijvende positie hebt, kan toeval zijn dat het steeds net op dat moment genomen is (vriend mag nog wat oefenen met de timing van het fotograferen :+ ), maar ik zou toch even bekijken of je hem per ongeluk teveel zit te helpen met je been.

Succes verder en vooral heel veel plezier!

Muronia

Berichten: 19615
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 23:23

Ik heb jullie advies ter harte genomen en vandaag een nieuwe poging met wat betere foto's kunnen doen (nu was mams fotograaf). Ik hoop dat er weer een stukje vooruitgang in zit. Ik heb geprobeerd om de druk meer te verdelen over beide teugels/benen en heel bewust geprobeerd om ook in voltes en wendingen recht op mijn paard te zitten en geen heup in te knikken. Mijn eigen commentaar is dat mijn hand nog wat meer gedragen mag, maar ik ben op zich alweer blij met het beeld. Begin steeds beter in evenwicht te komen in zijn draf en we pakken elke keer een klein stukje extra qua rijtijd en al iets meer overgangen en langere stukken draven. Ik had vandaag zelfs 1/10de seconde de gedachte om er een galopje bij te pakken, maar dat hebben we nog maar niet gedaan.

Nou, daar komt weer een waslijstje foto's! Brand maar los :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
tja.. staan-zitten (en dan is de kans 50% dat je "staan" op de foto zet he haha, dus daar ook maar 1tje van tussen)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en als je je best hebt gedaan, krijg je natuurlijk .. "lekkers!!"
Afbeelding

en daarvan word je dan een beetje zo:
Afbeelding

lekker ding
Afbeelding

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 00:16

Dit vind ik een fijn beeld;

http://i269.photobucket.com/albums/jj47 ... G_4967.jpg

Verder valt me toch op dat misschien onbewust bedoeld, althans zo lijkt t, je handen
vast zet. Voetjes naar binnen en niet naar buiten afsteken.
Probeer rechtop te zetten zonder dat je met een holle rug gaat rijden.

Met welk merk en model zadel rij je?

Muronia

Berichten: 19615
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 00:26

Dank je voor je reactie. Die foto vond ik zelf ook het fijnste beeld inderdaad :).

Vastzetten doe ik voor mijn gevoel niet in mn hand, ik probeer juist te volgen en niet stug in de hand te zijn, maar ik moet mijn polsen weer draaien en de hand rechtop dragen ipv a la piano.

voeten.. inderdaad, dank je voor de tip. Het viel me trouwens vandaag op dat ik pijn in mijn enkels krijg als ik een tijdje draaf op hem, hoewel ik op mn andere paard (merrie, zelfde zadel, zelfde beugellengte) dat helemaal niet heb..

hihi.. okey, ik zit te puzzelen met mn houding dus, ik moet misschien meer mijn bekken kantelen ofzo, want ik zit nu wel rechter op, maar idd wat met holle rug, zag ik ook!

Ik heb een Premiére Jessica. Enige zadel tot nu toe waar ik fatsoenlijk op kan zitten EN die goed op mn paarden ligt. Inchmaat mocht een maat groter, maar ik hoop eerder mijn kont in dit zadel te laten passen dan een zadel voor mijn kont te vinden als je begrijpt wat ik bedoel :D. Ik moet geen zadel met megadiepe zit hebben, en bij mijn beenlengte heb ik heel vaak last van wrongen waar mn knie (ver) overheen komt, dus dit is op zich nog goed te doen in vergelijking met de rest. Een op maat gemaakt zadel heb ik helaas even geen budget voor, dus dat zit er niet in.